Bygge rom i rommet, hva gjør man med vinduer og verandadøren?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei. Har investert nytt lytterom og har begynnt å planlegge innredningen :D Vurderer å skjerme naboene for dyp bass og høy musikk ved å bygge et rom i rommet med flytende gulv, tak og vegger. Byggningen er i betong og lytterommet har vinduer på tre sider. Nabene jeg ønsker å skåne er både over og under meg. Hva gjør man med vinduer og verandadøren, to sett med lulf i mellom? Hva gjør man med radiatorer og hvordan løser man ventileringen i et lufttett lytterom?

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Endelig nytt lytterom, trenger råd

Hei! Er det vikelig ingen som har kompetanse på området, vet noe om eller kan noe om dette på hifisentralen :eek:

Fungerer det ikke å lage et rom i rommet, når man ønsker å kunne se ut av vinduet?

Jeg har ingen WAF å ta hensyn til og har et lytterom på 30 m2 til disposisjon. Lytterommet kan også utvides ved å flytte vegger til soverom, eventuellt fjerne et soverom og forminske det andre! :D

Legger ved plantegning av leiligheten.

Ordet er fritt ;)

Vedlegg

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Det spørs jo hvor mange dB lydisolasjon du krever. Det kan jo hende at det greier seg med vanlige, gode vinduer og verandadør.

Det vinduet som slipper ut minst varme er trolig også det vinduet som slipper ut minst lyd. Jeg vil også anta at du finner dB spesifikasjoner på dette hvis du leter på nettet.

God akustikk er ikke det samme som maksimal isolasjon. Hvis jeg var deg ville jeg legge større vekt på å få til god akustikk inne i lytterommet enn å maksimere lydisolasjonen utad. Akustikken kan aldri bli for bra. Men bra nok isolasjon er bra nok ;)

Relativt godt dempet - og så godt det lar seg gjøre nedover i bassen. Bryte opp de verste flatene med diffusorer.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei og takk for svar. Er helt enig i at akustikken er mye viktigere enn maksimal isolasjon. Hvor mange dB lydisolasjon naboene krever, vet jeg ikke. Teker at skikkelig isolasjon for lytterommet er bedre enn ingen ting, men ikke for en hver pris.. Det hadde vært veldig hyggelig å kunne guffe opp med svært gode 2*18" suber, men tror dette kan bli vanskelig uten å skille lytterommet 100% fra betongkonstruksjonen. Kanskje jeg må droppe hele subdrømmen og bruke stativhøytalere i steden :eek:

Er det noe poeng å bygge et lyttetett rom når viduer ikke avskilt fra resten av rommet? Trodde kanskje at vibrasjonene fra rammen som vinduene sitter på ville gå rett ut i betongen?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
John_Harald skrev:
Hei og takk for svar. Er helt enig i at akustikken er mye viktigere enn maksimal isolasjon. Hvor mange dB lydisolasjon naboene krever, vet jeg ikke. Teker at skikkelig isolasjon for lytterommet er bedre enn ingen ting, men ikke for en hver pris.. Det hadde vært veldig hyggelig å kunne guffe opp med svært gode 2*18" suber, men tror dette kan bli vanskelig uten å skille lytterommet 100% fra betongkonstruksjonen. Kanskje jeg må droppe hele subdrømmen og bruke stativhøytalere i steden :eek:

Er det noe poeng å bygge et lyttetett rom når viduer ikke avskilt fra resten av rommet? Trodde kanskje at vibrasjonene fra rammen som vinduene sitter på ville gå rett ut i betongen?
Ja. Det lekker riktignok mer lyd gjennom glasset enn en godt isolert vegg, men glassflatens størrelse gjør at omfanget begrenser seg. Dessuten går det an å doble vinduene også hvis man skal ta den helt ut.

Jeg har en loftsstue som jeg har isolert relativt godt. Ikke ekstremt med flytende rom i rommet, men med doble stenderverk mot to barnesoverom, og flytende parkett på gammelt teppegulv. Øvrige flater vender mot yttervegg og tak, så her er det uansett ikke så mye som slipper gjennom. Inn til stua er det en glassdør med litt tykkere glass enn til standard innebruk - for å ikke stenge av utsikten. Selve dørbladet er også mer solid enn standard lette innedører. Denne fungerer overraskende bra. Viktig også at døra er tettet med gummilister. Eliminasjon av luftlekkasjer er første bud. Rommet er godt nok isolert til at vi kan se film på litt under kinonivå når ungene har lagt seg. Og hvis de sover så går det an å skru opp. Det er ikke lydløst i resten av huset. Man hører at det foregår noe der oppe, men det er godt dempet. Loftsstua står på en etasjeskiller i tre, og det er så stort spenn på bjelkelaget at gulvet svinger om vi hopper på det. Vi hadde nok hørt fint lite nede i første etasje om dette hadde vært et betongdekke.

Ren bass trenger ikke forurense nabolaget så mye. Jeg spiller bass på full styrke ned til ca 20 Hz. Høyttalerne står på myke føtter, noe som både gir renere lyd og forhindrer mye bassenergi i å forplante seg fra høyttalerene og til gulvet og så videre. Det berømmelige bassmudderet hører vi heldigvis lite til i resten av huset.

Har man uflaks med byggekonstruksjonen så kan det hende at en eller flere vegger/tak fungerer som resonant-absorbenter. Man får kanskje enda renere bass i rommet, men det blir mye bassmudder i rommet på den andre siden. På anlegget nede i stua fungerer baderommet som en helmholz resonnator med veggen mot stua som passiv radiator. Flimsete vegger i trykksonen bak høyttalerne bør nok unngås hvis man skal stelle pent med naboen, og det er viktig å ha absorbsjon inni rommet som gjør kål på de verste tendenser til stående bølger i bassen før veggene settes i sving. Bredbånds absorbsjon som gir kort til moderat etterklangstid vil også bidra sterkt til å dempe lydutstrålingen fra rommet. Og det vil gjøre den lyden som strømmer ut mye mer iørefallende.

Hvor mye som kreves hos deg kommer jo an på byggekonstruksjonen. Det er stor forskjell på konstruksjoner fra 60-tallet og 90-tallet. De grepene jeg har gjort her hjemme har gjort underverker i et miljø der intet var gjort i utgangspunktet for å skille ulike soner i huset akustisk. Jeg vil tro det hadde rukket langt i en moderne flermannsbolig også. Hvis man derimot skal til med ordentlige instrumenter så kreves det nok hardere lut.

bogieman

Fersking
Ble medlem
09.02.2008
Antall liker
0
Jeg syntes du skal bygge ett nytt hus rundt det eksisterende!!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei! Mye har skjedd siden sist. I går fikk jeg full omvisning i inni den nye operaen inkl. tre retters middag, lærte mye om god design, kunst og akustikk. I dag har jeg fått nøklene til den nye leiligheten :eek: Nå starter planleggingen av lytterrommet ;) Har vurdert å ha en nedtrekkbart lerret på tre meter på venstre vegg og høyttalere mitt i rommet mot høyre, hva tror dere om det og alle tips motas med takk!

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Rimlig ambisiøst prosjekt du skisserer her... Tror nok desverre det vil være vanskelig å få god nok dempning mot sure naboer i en blokkleilighet. Bare tenk selv hvor stille det blir når man selv har skrudd av alt "støy" og skal legge seg for å sove. Tror nok det i en slik setting blir vanskelig å isolere 100% for 2x18 tommere... ;D ;D

Mine råd er:
1) Begrens deg med tanke på substørelse og dB-krav. Kravene til støydempning blir da MYE mindre... ;)

2) Lag lydhimling. Dette er enkelt å gjøre selv med litt hjelp (gipsplatene blir TUNGE) og man kan samtidig legge inn downlight el og skjule kabler til prosjektor og bakhøyttalere. I tillegg isolerer dette relativt godt til leiligheten over. Ca 5000 for 20 kvm når jeg gjorde dette for fem år siden. Lei for all del en ordentlig spikerpistol for jobben...

3) Legg et nytt bjelkelag utenpå veggen som er, isoler og skru opp nye gipsplater. Dette vil nok først og fremst isolere mellom rommene i leiligheten, men også gi deg bedre akustikk (om blokken er i betong). Ulempen er at du også må fore ut vinduene om dette skal bli fint.

4) Du kan bytte ut glassene som er i vinduene dine med lydglass. Litt dyrere, men disse isolerer meget bra.

5) Legg trinnlydsplater og nytt gulv oppå dette.

6) Styr unna nedtrekkbare lerret. Jeg har ALDRI sett et slikt lerret som ikke får bølger ol. Du får svært godt resultat av å lage lerretet ditt selv og male med rett maling. Selvfølgelig er sikkert dette tenkt i forhold til at du kan fjerne lerrettet når det ikke er i bruk, men man får nok ikke i pose og sekk...

Du bør uansett tenke deg godt om. Størelsen på leiligheten tatt i betraktning er det kanskje ikke noe du skal bo i for all evighet? I tillegg er slike lydisolerende løsninger negative i forhold til romstørelse...

Lykke til! :)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Så dette er et feilkjøp på tre mill. ? Minner om at denne konstruksjonen er designet som et kors, dvs at jeg det bor en eldre dame over meg og åtte stykker under meg.. Har fremdeles troen på et tar subber som ikke plager naboene hadde vært perfekt, det er lov og ta hensyn og drømme! Subber kan spilles på riktig tider.

Har valgt å ikke bytte vinduer og verandaodør i stuen.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Sett subbeene på myke føtter. Gjerne hovedhøyttalerne også. Så er mye gjort i forhold til naboene i underetasjen.

Topp Bunn