Bygge Marsboer sin Linuxserver

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg har en plan. Eller flere, men kun en som involverer PC. Jeg trenger litt hjelp til å evaluere ting: jeg har en noe eldre Dell PC stående, jeg tror det er en Celeron prosesser på rundt 2 Ghz i den, i hvert fall er det 256 mb ram. Den er, så vidt jeg forstår, nærmere 5 år gammel. Jeg har lyst til å bruke den som server i første omgang. Det jeg ser for meg at jeg trenger er:

1. Mer RAM. Den bruker DDR 2 RAM på 266Mhz, burde være mulig å finne det billig?
2. En harddisk på 1 TB
3. Et trådløst nettverkskort

Noen spørsmål:

Jeg antar at prosessoren er mer enn god nok til å brukes som Linux-server og med Squeezecenter/Inguz/algoritmer fra AudioLense. Stemmer det?

Harddisk - er det noe spes. jeg bør tenke på?

Nettverkskort - det er, så vidt jeg kan se tre PCI Express x1 slots og en PCI-slot. Gir det mening? Og hvilke trådløse nettverkskort kan jeg benytte i noe sånt?

Jeg regna litt på prisen for å bygge en flunke ny og med alt tilbehør utenom skjerm, tastatur og mus server a la det Marsboer skisserer i sin guide - den havna på noe over 6k. Det blir i utgangspunktet for dyrt som en investering her og nå. Så jeg satser på å bygge en slik på sikt og så sette over i hvert fall harddisken fra en Dell-Linux-server etterhvert. Det burde vel være problemfritt å gjøre, altså sette over en harddisk?

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
111
Du bør sjekke hvilke trådløse nettverkskort (hvilke chip) som er støttet i den linux-distroen du skal bruke. Kan fort bli mye knot om man ikke er vel bevandret i Linus Torvalds verden.

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3
Vet ikke hvor CPU-krevende Audiolense er, men jeg tipper at du kommer langt med maskinvaren du har ja.
Hvis du er nødt til å kjøre trådløst mellom server og resten av nettverket ville jeg vurdert å bruke Ubuntu istedenfor Debian - Ubuntu har etter min erfaring generelt god hardwarestøtte. Dessuten er Ubuntu basert på Debian, og hvis du laster ned serverutgaven blir oppsettet så likt at det er lett å følge guiden til Marsboer. Har du ikke mulighet til å strekke kabel mellom server og router/switch?

Om det er noe spesielt du bør tenke på når det gjelder harddisk? Tja, om du vil legge ekstra penger i en disk beregnet for serverbruk eller gå for en vanlig desktopdisk. Neste gang jeg handler disker blir det sannsynligvis WD Green - lavere effektforbruk og ytelse, men allikevel mer enn god nok ytelse for serveren.

Å flytte lagringsharddisken over i en ny server går helt fint, ja!

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Takk for svar!

Skal sjekke litt rundt Ubuntu/Debian og nettverkskort - burde være tilgjengelig info om det på den store verdensveven.

Kabel mellom router og server tviler jeg på at jeg har mulighet til å strekke, men jeg skal se litt nøyere på det. Er det noen åpenbar grunn til å gjøre det jeg ikke ser (siden du spør)?

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
80
Torget vurderinger
2
hei!

jeg ville gått til innkjøp av en raid kontroller. og kjøpe 2 stk like harddisker og kjøre disse i raid, speiling.

da er du mye mer sikret hvis det skulle skje noe med harddisken/e.

steven

Springbank

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2003
Antall liker
3
Mbare skrev:
Takk for svar!

Skal sjekke litt rundt Ubuntu/Debian og nettverkskort - burde være tilgjengelig info om det på den store verdensveven.

Kabel mellom router og server tviler jeg på at jeg har mulighet til å strekke, men jeg skal se litt nøyere på det. Er det noen åpenbar grunn til å gjøre det jeg ikke ser (siden du spør)?
Grunnen er å fjerne ett ledd med trådløs overføring. Om routeren skal kommunisere trådløst med både server og Squeezebox, i tillegg til evt. annen trafikk (bærbar PC) kan det muligens bli problemer.. men jeg har ikke prøvd selv, så jeg vet ikke! :)

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
80
Torget vurderinger
2
jeg skjønner heller ikke hvordan du kom frem til 6k for denne serveren. skal du ha overkill?
jeg bygget server for ca 1 år siden, måtte ut med ca 2500. helt flotte specs, raid kontroller på hovedkort, 2 stk 500gb hdd i raid speiling. denne er kablet til trådløs router. har stått på kontinuerlig siden jeg bygget den, og jeg har ikke hatt et eneste problem.

M

marsboer

Gjest
Springbank skrev:
Mbare skrev:
Takk for svar!

Grunnen er å fjerne ett ledd med trådløs overføring. Om routeren skal kommunisere trådløst med både server og Squeezebox, i tillegg til evt. annen trafikk (bærbar PC) kan det muligens bli problemer.. men jeg har ikke prøvd selv, så jeg vet ikke! :)
Det er gode grunner til ikke å velge trådløst på serveren.
Selv om serveren har eget trådløst kort må all trafikken fremdeles gå via aksesspunktet ditt. Unntaket er om du setter opp et AD-hoc nettverk uten AP men dette frarådes på det sterkeste.
På grunn av virkemåten til et trådløst AP kjører det halv duplex, dvs kan IKKE sende og motta data samtidig.

Dette gir da følgende scenario når data skal sendes fra SB/klient til server når begge står på det trådløse nett:
1. SB/klient sender data til serveren. Pakken kommer da INN på AP og ingen andre kan da sende eller motta.
2. AP sender pakken videre UT. SB/klient kan da ikke sende data når dette skjer, og må vente til AP har overført forrige datapakke til serveren.
3. Server svarer på pakke og sender denne INN på AP. SB/klient kan da ikke sende data når dette skjer.
4. AP sender svaret UT til klient. SB/klient kan da ikke sende data når dette skjer.

Kobler du derimot server kablet til AP vil du oppnå den fordelen at serveren kan sende og motta data til AP samtidig, samtidig som transaksjonen til og fra AP fra server ikke påvirker det trådløse nettet på noen måte. I forrige scenario ville jo som nevnt ikke klientene kunne sende eller motta data når pakken skulle overføres mellom server og AP.
Dvs at følgende blir gjeldende:

1. SB/klient sender data til serveren. Pakken kommer da INN på AP, men siden server står på kablet kan pakken umiddelbart videresendes til server uten avbrudd i datastrømmen fra klient.
2. Server svarer på pakke og sender denne INN på AP via kablet. Dette kan den gjøre samtidig som den mottar data via kabel siden det kablede nettet kjører full duplex (dvs sende og motta samtidig). Pakken sendes så UT på det trådløse nettet. SB/klient kan ikke sende data når dette skjer.

Med andre ord har du på en måte doblet effektiviteten til det trådløse nettet ved å kjøre kablet nett til AP (rett og slett fordi du kun trenger avbrudd i klientens datastrøm når serverens svar kommer tilbake. Det er derfor det går ulidelig sakte å overføre data trådløst til trådløst, mens det er en helt annen verden å overføre data trådløst til kablet. Den trådløste hastigheten er den samme, men man får kraftig redusert man reellt sett kan overføre pakker på. Dette problemet blir mye verre så fort flere enn én klient skal bruke serveren, noe som jo fort kan skje med en server for å si det slik.

I tillegg er trådløst vesentlig mer kranglete i Linux som nevnt.

Så mitt råd er å få lagt den kabelen. Du kommer til å angre hvis du kjører trådløst på server når klientene også er trådløse.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.240
Sted
Holmestrand
sugress skrev:
hei!

jeg ville gått til innkjøp av en raid kontroller. og kjøpe 2 stk like harddisker og kjøre disse i raid, speiling.

da er du mye mer sikret hvis det skulle skje noe med harddisken/e.

steven
da er du mye mer sikret hvis NÅR det skulle skje skjer noe med harddisken/e.

Det gjør det nemlig helt sikkert!

M

marsboer

Gjest
Dersom speiling er målet duger de fleste som er innebygget på moderne hovedkort (hvis det er noe slikt på kortet som skal brukes) men jeg vil anbefale Linux software raid for de som bygger en Linux filserver. Da blir du helt uavhengig av kontrolleren, og du kan fint bruke de interne portene, og eventuelt kjøpe en billig kontroller når du trenger flere disker. Software RAID5 på Linux har også en særdeles nyttig fleksibilitet i at man både kan utvide med flere disker i arrayet, samt også bytte dem ut med større disker og så utvide arrayet til å dekke den fulle størrelsen til de nye disker helt uten å måtte mellomlagre eller miste data. Den siste (og viktigste etter mitt skjønn) er essensiell dersom serveren skal brukes over mange år siden dagens 1TB disker sikkert er knøtte små om noen år. Hardware kontrollere (koster forresten flesk) kan kun utvide antallet disker, men ikke størrelse per disk uten datatap.

Grensesnittet mot serveren er jo uansett nettverket, og selv med gigabit nettverk så vil ikke diskbåndbredden med et software RAID5 være en flaskehals i dagens moderne Linux med md-RAID. Merk Linux og ikke Windows. Windows sin software RAID er ekstremt ineffektiv og treg.

Skulle jeg hatt RAID5 lokalt på brukspcen ville jeg kjørt hardware RAID siden jeg faktisk her ville merket den ekstra båndbredden utover nettverksbegrensningene.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Mbare skrev:
Jeg har en plan. Eller flere, men kun en som involverer PC. Jeg trenger litt hjelp til å evaluere ting: jeg har en noe eldre Dell PC stående, jeg tror det er en Celeron prosesser på rundt 2 Ghz i den, i hvert fall er det 256 mb ram. Den er, så vidt jeg forstår, nærmere 5 år gammel. Jeg har lyst til å bruke den som server i første omgang. Det jeg ser for meg at jeg trenger er:

1. Mer RAM. Den bruker DDR 2 RAM på 266Mhz, burde være mulig å finne det billig?
2. En harddisk på 1 TB
3. Et trådløst nettverkskort

Noen spørsmål:

Jeg antar at prosessoren er mer enn god nok til å brukes som Linux-server og med Squeezecenter/Inguz/algoritmer fra AudioLense. Stemmer det?

Harddisk - er det noe spes. jeg bør tenke på?

Nettverkskort - det er, så vidt jeg kan se tre PCI Express x1 slots og en PCI-slot. Gir det mening? Og hvilke trådløse nettverkskort kan jeg benytte i noe sånt?

Jeg regna litt på prisen for å bygge en flunke ny og med alt tilbehør utenom skjerm, tastatur og mus server a la det Marsboer skisserer i sin guide - den havna på noe over 6k. Det blir i utgangspunktet for dyrt som en investering her og nå. Så jeg satser på å bygge en slik på sikt og så sette over i hvert fall harddisken fra en Dell-Linux-server etterhvert. Det burde vel være problemfritt å gjøre, altså sette over en harddisk?
Ikke anta at Celeron prosessor er rask nok. En gammel pc med Celeron prosessor er ikke noe og legge penger i. Kan du ikke bruke den som den er, hiv den. Har desverre erfaring med Celeron. De har for liten cache noe som gjør at man knapt kan bruke dem sammen med antivirusprogrammer som skanner filer i sanntid.

kW

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Enig. En RAID-løsning i software bruker i tillegg prosessoren nokså intensivt og her vil en Celeron falle igjennom.

M

marsboer

Gjest
Nå har ikke jeg testet med Celeron prosessoren, men min E8400 (3ghz dual core) ligger bare på rundt 5% CPU bruk ved intensiv kopiering til RAID5 (dvs skriving som er det som krever mest) så jeg tror nok en 2ghz Celeron duger i massevis.

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
110
Torget vurderinger
1
sugress skrev:
jeg skjønner heller ikke hvordan du kom frem til 6k for denne serveren. skal du ha overkill?
jeg bygget server for ca 1 år siden, måtte ut med ca 2500. helt flotte specs, raid kontroller på hovedkort, 2 stk 500gb hdd i raid speiling. denne er kablet til trådløs router. har stått på kontinuerlig siden jeg bygget den, og jeg har ikke hatt et eneste problem.
Høres bra ut. Kan du detaljere litt: kabinett, hovedkort, prosessor osv? Og ikke minst: leverandør?

Espen

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
OK, la meg se om jeg har skjønt dette, da. :)

1. Jeg trenger et nettverkskort til serveren, f.eks. dette?:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318319

Og så kabler jeg fra modemet og til servern slik at den kommer seg på nett via server. Ja? Og hvis jeg forsto den guiden til Marsboer rett vil dette Intel-kortet fungere fint med Linux-Debian. Forøvrig: hvordan kan jeg vite hvilke PCI-slots jeg har på hovedkortet? Det jeg ser når jeg titter oppi der er at det står PCI 1 eller noe slikt. Kan dette kortet da brukes der? Hvis dere ser på dette bildet:

...så er det slots som ligner på det som er betegnet som PCI på det bildet.

2. Jeg kjøper en harddisk på 1 TB og noe mer ram og setter i maskinen. Jeg har uansett tenkt å oppgradere den betydelig, men akkurat nå vil jeg bare sette det opp slik at ting fungerer og jeg kan begynne å rippe.

Så da skal det bare være å sette i harddisk, ram, nettverkskort og kabel til nettverkskortet fra moden + brenne cd med Debian og så kan jeg lage meg en Linux-server?

M

marsboer

Gjest
PCI slot er nok det som står i en gammel Celeron PC ja. Intels PCI kort fungerer optimalt med Linux, men merk at på grunn av PCI så vil du ikke kunne oppnå mer enn ca 650mbit/s av den totale 1gb/s båndbredde. Dette er imidlertid ikke noe du trenger å legge så mye vekt på siden vi uansett snakker svært respektabel ytelse og mange ganger det trådløse nettets hastighet.

Det er riktig som du sier. Bare kast i delene (sørg for å kjøpe riktig RAM i forhold til HK og bushastighet) sett i nettverkskortet med nettverkskabel og kjør på! Sørg imidlertid for å deaktivere det interne nettverkskortet på hovedkortet i BIOS dersom et slikt eksisterer. Da slipper du at det lager forvirring når du har et dedikert kort.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Kult. Hva med denne som alternativ?

http://prisguide.hardware.no/calc_waggon.php?waggon_id=93587

Det har jeg kanskje råd til no, men eg veit ikke om det kommer til å være nok til å få mer eller mindre optimal ytelse - plan er jo å kjøre Inguz med Audiolense etterhvert...

Edit: trenger jeg et nettverkskort hvis hovedkortet har gigabit ethernet ut?

M

marsboer

Gjest
Mbare skrev:
Kult. Hva med denne som alternativ?

http://prisguide.hardware.no/calc_waggon.php?waggon_id=93587

Det har jeg kanskje råd til no, men eg veit ikke om det kommer til å være nok til å få mer eller mindre optimal ytelse - plan er jo å kjøre Inguz med Audiolense etterhvert...

Edit: trenger jeg et nettverkskort hvis hovedkortet har gigabit ethernet ut?
Du TRENGER det ikke, men du gjør kanskje deg selv en bjørnetjeneste om du ikke sørger for å ha et særdeles godt støttet kort som Intel kortene.
Det er jo ikke verre enn å prøve. Sannsynligvis fungerer det veldig bra.

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Takk for svar!

Hm, best å kjøpe et kort, da. Er jo ikke store utgiften. Men, det jeg også lurer på: den jeg linker til fra Komplett: vil det være nok eller blir det for spinkelt in the long run? I.e.: skal jeg bare bruke den Dell'n jeg har til jeg får råd til å bygge noe skikkelig bøst, eller vil den saken fra Komplett jeg la sammen holde i massevis i lang tid?

Topp Bunn