Bye bye Free Record Shop

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Da er nok en platesjappe-kjede historie.

Nå solgte de stadig mindre musikk og mer og mer film og spill, men likevel, det tynnes ut, og Platekompaniet nærmer seg monopol, hvis vi ser bort fra nettbutikkene.

Triste greier. Det blir ikke helt det samme å bare handle musikk på nett.

N

nb

Gjest
At de generiske plate/film/TV-spill - sjappene forsvinner gjør meg faktisk ingen ting, for meg har de tilnærmet null sentimental verdi, jeg er mer bekymret for de små, uavhengige spesialsjappene hvor betjeningen er lidenskapelig interssert i produktene de selger.

U

utgatt60135

Gjest
Enig med nb, den platebutikken var for dårlig uansett.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
75
Jeg er usikker på om dette er gode eller dårlige nyheter for den lokale platepushern i Sandefjord (Alliance). For salg av musikk og film så er det antagelig gode nyheter, men jeg regner med at de også selger en del spill. FRS/EB vil antagelig bli vesentlig bedre på det.

Utvalget av musikk hos FRS var dårlig og har blitt enda dårligere i en lang periode.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Kommer ikke til å savne de jeg heller.

PS, hvis noen lurer på hvordan en SKIKKELIG platesjappe tar seg ut kan de bare besøke IVAR SKEI i sandnes. Ingen over, ingen ved siden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Savnes ikke. Vi trenger alternitiver til Platekompaniet, men da heller sånne som Bare Jazz, Big Dipper, Bjørn Ringstrøms og alle disse små spesialiserte.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
på den lokale Free Record Shop-sjappa tok de bare inn musikk som lå inne i deres egne systemer,de var motvillige til å bestille inn plater for kundene og de som jobbet der hadde ikke særlig peiling på musikk,ei heller fulgte de ikke med på hva som ble utgitt.og som nevnt : stadig mer film/spill,stadig mindre plater.hvis Free Record Shop stenger dørene blir det ikke noe savn hos undertegnede.

mvh. s,

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.869
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Det geniale med Platekompaniet er vel at de har skikkelige åpningstider. Pluss at de har stort utvalg, kunnskapsrike ansatte (iallefall i forhold til meg), og tar imot bestillinger, om man ønsker det. Mange vanlige sjapper stenger når folk er ferdig på jobben.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jepp. Platekompaniet har kunnskapsrike ansatte. (I forhold til alle rimelige forventninger til unge lavtlønte butikkansatte i et kjedekonsept). De har naturligvis ingenting å stille opp med mot de små spesialistene, men det er heller ikke rimelig å forvente. Prismessig er de noe mær uslåelige. Det er fordeler og ulemper knyttet til de to konseptene. Platekompaniet er veldig bra innenfor konseptets rammebetingelser.

Det er ikke det minste rart at Free Record Shop  tapte kampen.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.815
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
FRS har for meg bare blitt en bokhandel som har pakkepriser 2-3-4 dvdr, og har kun listepop.
"Is it not in the charts, we don't got it!"

mvh

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
64
Sted
Otta
Torget vurderinger
1
Jaerbu skrev:

PS, hvis noen lurer på hvordan en SKIKKELIG platesjappe tar seg ut kan de bare besøke IVAR SKEI i sandnes. Ingen over, ingen ved siden.
Har han salg over nett?

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
181
Sted
Nes Romerike
Synd at platesjapper el de som står bak ikke er mer bevisste på kvalitet av både de som selger og det som selges, men dette gjelder jo de fleste bransjer nå for tida. Penga rår og det er ikke nok å tjene såpass at man har det bra. Neida, det skal liksom inn i hauger og det var nok ikke slik det var tenkt den gangen de første akjseselskapene ble dannet. For min egen del har jeg ikke kjøpt mye musikk i sjapper de siste åra, nettopp fordi jeg ikke får svar på det jeg spør om. Derfor er det bra for min del, at det er så mange her inne t.eks som kjøper mye musikk og dernest kan fortelle om det var bra el dårlig. Derfor er jeg som en blodigle som suger seg inn i tråder og henter ut info og dernest handler på nett. Takk skal dere ha! ;D ;D ;D ;D

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
unison skrev:
Jaerbu skrev:

Har han salg over nett?
Nei. HUN har ikke salg over nett. :)

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Platekompaniet har etter min mening riktig satsningsområde. I Trondheim har butikken åpent 7 dager i uka, og består av to etasjer med masse musikk. Bl.a. har de hundrevis av titler på musikk-DVD, noe som gleder meg stort, samt diverse bokssett og spesielle utgivelser. De har også et bredt CD-utvalg. Tilsvarende har FRS som ligger like over veien mest potetgull og spill. De satser tydligvis på andre ting. Masse "Kjøp 5 filmer for 200"-tilbud etc. For meg, som er interessert i musikk, vil ikke FRS bli savnet noe særlig.

Jarle

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.681
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Enig nå finnes det bare to alternativer som er igjen her i rogaland, den ene er ok Platekompaniet, og den andre er utrolig bra Ivar Skei!!

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
Den lokale platebutikken på Hamar ble også lagt ned forrige år (Rilla) etter å ha eksistert i en snau mannsalder. Vi har fremdeles musikkverket men de har et meget snevert sortiment i forhold til det Rilla hadde. Innhaveren av rilla måtte i følge ham selv kaste inn håndkledet på grunn av netthandel.

Og det er ikke vanskelig å forstå at folk handler på amazon osv. som ligger på 1/3del av prisen inklusive frakt samtidig som de har "ubegrenset" med tiltler.

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Platecompaniet i Bergen har tapt seg veldigt de siste årene, cd avdelingen er blitt halv vert, og DVD dominere ???
Så det er vel et spørsmål om tid, før man er nødt for å kjøpe al musikk på nett ???
Et eks. er play.com som så å si ikke har musik længre, bare listetopper og musikk de tidligere ikke er blevet kvitt.

Mye av grunnen har vi vel selv ansvarret for?

I Bergen har vi heldigvis apollon, drevet av intusiaster, her får du hart too get musik og vinyl, og veldig lite DVD

Mvh Tom-Erik

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
el_mariachi skrev:
Den lokale platebutikken på Hamar ble også lagt ned forrige år (Rilla) etter å ha eksistert i en snau mannsalder. Vi har fremdeles musikkverket men de har et meget snevert sortiment i forhold til det Rilla hadde. Innhaveren av rilla måtte i følge ham selv kaste inn håndkledet på grunn av netthandel.

Og det er ikke vanskelig å forstå at folk handler på amazon osv. som ligger på 1/3del av prisen inklusive frakt samtidig som de har "ubegrenset" med tiltler.
Ah, Snufs. Er Rilla borte? Kondolerer. Trist. Min ungdoms oase.

vh
Sniff

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
873
Her i Trondheim har Platekomp. i praksis hatt monopol i flere år på CD, så jeg vil ikke savne FRS hvis de forsvinner - det kan være det samme for meg så lenge det ikke kommer Eiendomsmeglere der FRS holder til (men det er vel ikke så stor fare akkurat nå :)

Skal jeg først være gretten så tror jeg ikke jeg ville gått i noen sørgemarsj om Platekomp. forsvant her i byen heller. Jeg har kjøpt vanvittig mange cd-er der oppgjennom, men jeg har aldri hatt noe behov for "kunnskapen" de som jobber der evt. har. Ser ikke det store poenget med å bestille der heller lenger - da kan jeg jo like gjerne kjøpe på Internett selv. Platekomp. har jo en grei Internettbutikk, så ofte bestiller jeg like gjerne der selv om jeg bor i gangavstand til butikken!

I det hele tatt, tiden for platebutikker er nok forbi. Jeg er gammel nok til å huske alle de gamle platebutikkene i Trondheim. F.eks. Playtime (med sin "mørke" kjeller) og (ikke minst) Bakklandet Bokcafe. Utopia hadde også en kort storhetstid her i byen (på det meste hadde de 3 etasjer med vinyl og cd!). T.o.m. Stømsnes (en gullsmed!!) hadde en liten småsær platebutikk en gang i tida. Alt dette er historie for lenge siden, så noen FRS butikker fra eller til betyr absolutt ingenting for meg lenger! Skal du kjøpe plater litt utenfor VG-lista nord for Dovre i dag, må du ty til Internett uansett. Thats it!

K

kbwh

Gjest
Har aldri handlet hos FRS. På Skei og Aktivklassisk derimot! Det er langt til Sandnes nå, men ikke så langt til Kristiania. Jeg gjør mitt ytterste for å velge aktivklassisk når det passer seg slik.

Forresten: På det jeg har kjøpt fra langdistanse har han (Aktiv Klassisk) tatt 30 kr i porto og ekspedisjon, og med priser som konkurrerer med klassisknettbutikkene er det lite å lure på egentlig.

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
5
Sted
Oslo
FRS var bra da den dukket opp og kjempet om markedsandeler. Men så fort den fikk en god posisjon i markedet gikk prisene opp og servicen rett ned. Jeg har ikke handlet på FRS på svært lang tid. Jeg vil ikke savne dem.

Men Rilla da, det er noe annet. Jeg tror mesteparten av studielånet mitt ligger igjen der...

:)

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.448
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
JaLa skrev:
Platekompaniet har etter min mening riktig satsningsområde. I Trondheim har butikken åpent 7 dager i uka, og består av to etasjer med masse musikk. Bl.a. har de hundrevis av titler på musikk-DVD, noe som gleder meg stort, samt diverse bokssett og spesielle utgivelser. De har også et bredt CD-utvalg.
Jarle
Men det er jo direkte skammelig at klassiskdisken har blitt halvert i størrelse bare de siste par månedene. Fy skam!

Bernt K

K

kbwh

Gjest
Jeg har sett at Musikkverket på Hamar tar inn endel interressante saker, men 200 for fullpris klassisk er ikke konkurransedyktig synes jeg.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
873
berxter skrev:
JaLa skrev:
Platekompaniet har etter min mening riktig satsningsområde. I Trondheim har butikken åpent 7 dager i uka, og består av to etasjer med masse musikk. Bl.a. har de hundrevis av titler på musikk-DVD, noe som gleder meg stort, samt diverse bokssett og spesielle utgivelser. De har også et bredt CD-utvalg.
Jarle
Men det er jo direkte skammelig at klassiskdisken har blitt halvert i størrelse bare de siste par månedene. Fy skam!

Bernt K
Mulig den ble offret til fordel for hardrock!! Electronika-disken led samme skjebne for en stund siden. De tilpasser seg sikkert det lokale markedet (Trondheim er en rocke-by vet du 8). En gang fantes det en spesialbutikk for klassisk i Olavshallen, men der er det en frisørkjede nå. Den klassiskbutikken flyttet litt rundt i byen etterpå, men tror den har tatt kvelden nå.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
367
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
unison skrev:
Jaerbu skrev:

Har han salg over nett?

Det er vel en hun som driver det hvis jeg husker riktig. Og en lidenskapelig platepusher besøkes ikke over nett. Man drar nemlig til butikken slår av en prat, og får nye impulser. :p

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Når stenger de da? Har et gavekort å bruke opp...

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.154
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Det var vel ingen bombe at FRS legger inn årene, med et så dårlig vareutvalg synes jeg det er rart de har holdt ut så lenge.
De har vel kanskje klart seg såpass lenge pga spill og filmer.

Til tross for dårlig utvalg og service synes jeg det er dumt, for nå får jo Platekompaniet så godt som monopol, synes forøvrig at prisene på Platekompaniet ikke er så lave som reklamene tilsier, kun listemusikken som er rimelig, og de har langt fra alt.

Glad at vi her i Tønsberg har The Garden! :D

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
873
Palace skrev:
Når stenger de da? Har et gavekort å bruke opp...
Neida, de stenger ikke enda. Det er bare vi som tror de stenger ;)

Leste forresten i dagens DN at de store plateselskapene i Oslo (det er vel der de holder til i Norge) var bekymret for utviklingen til FRS. Er det kanskje slik at de taper penger på å bare selge CD-er til Platekomp.?? Det må da være en grunn til at Platekomp. kan være billigere enn andre.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.869
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
torem skrev:
Det må da være en grunn til at Platekomp. kan være billigere enn andre.
Kanskje de kjøper mer om gangen og får dermed bedre avtaler?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er et ikkeproblem for meg, har knapt vært innom de.
Platekompaniet er et bra konsept på flere måter.
En ting er innkjøpsprisen når antallet blir så høyt, men en annen ting som også er viktig er at de ansatte stort sett er i aktivitet med å selge/slå inn på kassa hele tiden, har de ledige stunder så skal alle "democovera legges til bake i tilbudshyllene.
Greit å betale lønn til personer som er aktivisert med å slå inn på kassa så stor andel av arbeidstiden, i stedet for å stå å vente på kunder.
Slik er det i hvert fall på de tre butikkene jeg som oftest frekventerer, Sandvikasenteret, Oslo City (best utvalg) og Byporten (spiller VELDIG ofte musikk i butikken som vekker min nysgjerrighet og som oftest er fremmed og ny for meg)
Tendensen uten at det er problematisk for meg er mer og mer video og spill, men det er vel bare hylleplasen for musikk som blir litt mindre ikke selve utvalget.
På Oslo City har de jo god plass da.
FRS bye bye no problema og jeg tror (og håper) at en sterkere tendens til monpolsituasjon for PK ikke vil være særlig problematisk de har uansett konkuranse fra nethandlere.
Mvh.KW

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Dette synes jeg er fint!

Handlet litt der tidligere.

For et par år siden, fikk jeg et produkt fra FRS med feil på. Siden jeg ikke kunne finne kvitteringen, nektet de å bytte produktet.
De var vel i sin fulle rett, men med litt fleksibilitet fra den blubbete slasken som sto bak kassen, hadde han beholdt meg som kunde.

Siden den gang har jeg heller reist til Tønsberg, dersom de ikke har det jeg søker på Allians i Sandefjord. Free Record Shop har ikke eksistert i min verden, så jeg kommer heller ikke til å savne dem!

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Jaerbu skrev:

Støttes 100%. Her er det enorm kunnskap både innenfor klassisk, rock og jazz. (Sikkert andre ting også som jeg ikke har spurt etter). Denne butikken må tas vare på. Enorm service. Alltid positive og bestiller det de ikke har. Kom igjen hele Sør Rogaland. Bruk IVAR SKEI på Sandnes :D

Mvh
Geir

U

utgatt60135

Gjest
Bare Jazz i Oslo er helt topp får virkelig håpe hun overlever tross høye priser. Platekompaniet har jeg bare 100% fine ord om! :D

Men må si jeg savner Akers Mic, særlig på klassisk musikk. Og de hadde jo en fin HiFi butikk i 2etg. Husker ikke hva de solgte men men..

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.869
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Lyngen skrev:
Bare Jazz i Oslo er helt topp får virkelig håpe hun overlever tross høye priser. Platekompaniet har jeg bare 100% fine ord om! :D

Men må si jeg savner Akers Mic, særlig på klassisk musikk. Og de hadde jo en fin HiFi butikk i 2etg. Husker ikke hva de solgte men men..
Bare Jazz overlever helt sikkert. De har den serveringen i andre etasje som alltid er smekkfull. Mange spesielle typer der....

Akers Mic hadde Tannoy, Thulem Tandberg, PSB, Rotel, Monster, AKG, Beyerdynamic++ ;)

K

kbwh

Gjest
Lyngen skrev:
Men må si jeg savner Akers Mic, særlig på klassisk musikk.
Bøyum, som nå driver enmanssjappa Aktiv Klassisk, jobbet i Akers Mics klassiskavdeling den gang.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.917
Sted
Hus
Ikke noe savn om FRS skulle bli borte. Har bare melk og brød varer der likevel. Finner det jeg trenger på Big Dipper jeg og på Ebay i det stoooooooooooore utland. Enormt marked der ute ;D

Topp Bunn