Bybanen i Bergen

O

omholt

Gjest
Jeg synes det er tragisk at det skal bygges et somletog i Bergen som man kan risikere å bli et skikkelig underskuddsprosjekt. I Bergen er det bestemt at det skal bygges bybane fra sentrum til Nesttun. Det blir svindyrt og hastigheten er altfor lav. Bussen bruker i rushtrafikken 26 min på denne strekningen. Bybanen skal bruke 22 min og ha en gjennomsnittshastighet på 26 km/t. Det skal også gå noen ekpress tog som da bruker 17 min. 17 minutter er ikke så værst, men jeg vet ikke hvor mange slike ekspress tog som vil gå.

På sikt er det meningen at den skal gå videre til Flesland flyplass og flere partier ønsker også å utvide den til andre bydeler. Reisetiden fra Flesland til sentrum kan bli på ca. 1 time. Fra Åsane til Flesland snakker vi om 1 og en halv time. Jeg lurer på om bergenserne er klar over hastigheten til bybanen. Mange ser kanskje for seg Metroen i Frankrike.

NSB har sagt de ønsker å bygge flytog fra Flesland til sentrum, muligens gjennom Fyllingsdalen. Da blir bybaneprosjektet enda mer tåpelig.

Man burde la NSB bygge sitt flytog og så satset på egen busstrasé fra Nesttun til sentrum og muligens senere utvidet til andre bydeler (spesielt Åsane). Dersom bussene hadde egne traseer og et effektiv betalingssystem som forøvrig er på vei, så vil bussen med all sansynlighet gå raskere enn bybanen. I tillegg så er det langt rimeligere.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jøje meg, hvorfor i alle dager skal det gå så seint? Høres jo meningsløst ut dette...

O

omholt

Gjest
Komponenten skrev:
Jøje meg, hvorfor i alle dager skal det gå så seint? Høres jo meningsløst ut dette...
Slik er det når ineffektive sosialister styrer. Jeg tror regel rett de mangler sunt vett og evnen til å se logiske løsninger.
Høyre var utgangspunktet imot bybanen, men det var med Høyres stemme det hele ble avgjort. Høyre valgte det fremfor at bystyret raknet. Tragisk, Høyre sviktet sine velgere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Den store fordelen med toget er at den avlaster den andre traffikken. Hvis du har prøvd å kjøre fra Flesland til sentrum over Nesttun i rushtiden trenger du kalender og ikke klokke.

Denne saker er jo avgjort og byggingen er i gang så der er bedre ågøre det beste ut av det.

En trasse ra Flesland gjennom dalen høres ut som en god ide hvis man vil ha lav reisetid, og hvis bannen ikke stopper for mange steder høres det ut som en grei måte å reise på.

Buss er forøvrig noe herk og personlig unngår jeg å bruke dem hvis jeg kan. Med det er en fordel at flest mulig reiser kollektivt slikt at det blir mindre kø på veiene for bilister.

Gratis reiser både på buss og trikk er en glimrende løsning.

O

omholt

Gjest
Egen buss trasé vil også avlaste den andre trafikken. Men neida, man velger det dyreste og tregeste alternativet. Flytoget som NSB vil bygge ville jeg tror har høy hastighet og få stopp. Vil sikkert stoppe i Fyllingsdalen og på Sandsli/Kokstad hvor mange bor og jobber.

Mye av grunnen til korken gjennom Nesttun skyldes flaskehalsene med rundkjøringer i Os krysset og ved Nesttun tunnelen. Hadde de bygget dette skikkelig enten som flerplanskryss eller med tunnel under Midtun skole slik at osingene kunne kjøre rett ned til tunnelen, hadde trafikken gått fint. Det blir stadig gjort halve og dårlige løsninger. Vi trenger selvfølgelig mer kollektiv tilbud også foruten godt veinett, og det fungerer busser glimrende til.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.827
Torget vurderinger
1
Busser er flotte ting ja, men skal tilbodet utvidast treng ein kanskje fleire sjåførar? Hadde ikkje politikarane vori so feige kunne bussen spart mykje tid.Elles er eg positiv til bybana, serskilt sidan ho er uavhengig av biltrafikken.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiller da svært liten rolle om det velges buss eller bane. Best med begge deler.

Kjekt at det skjer noe i det hele tatt.

O

omholt

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Spiller da svært liten rolle om det velges buss eller bane. Best med begge deler.

Så det er uinteressant hva som er best samfunnsøkonomisk og hva som gir kortest reisetid? Når egne busstraseer er bedre på begge områder, er det ingen grunn til å bygge en bybane som i verste fall kan bli en stor økonomisk byrde for Bergen kommune.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.827
Torget vurderinger
1

Der er me heilt einige ;DEg er buss-sjåfør og stor tilhengjar av bybane. Det er godt at mor mi ikkje er sjuk slik at eg lyt be for ho...

G

Gjestemedlem

Gjest
omholt skrev:
Gjestemedlem skrev:

Så det er uinteressant hva som er best samfunnsøkonomisk og hva som gir kortest reisetid? Når egne busstraseer er bedre på begge områder, er det ingen grunn til å bygge en bybane som i verste fall kan bli en stor økonomisk byrde for Bergen kommune.

Ikek helt uinteressant men det er ikke det viktigste. Jeg håper på en ordning med gratis kollektivtransport etterhvert. Og en NSB løsning vil nok bli horribelt dyr i bruk. Hvis man ser hva det koster å ta gardemobanen så får du nok en ferie i Bulgaria til samme prisen som en reise for to.

Bybane gir jo også en øket følelse av urbanitet. Alle viktige byer har jo en bane. Og vi har jo stolte tradisjone med slikt i Bergen også. Selv om noen fant ut at de skulle legge ned trikken for noen år siden.

Visjonsløse leverposteipolitikere er bare kjedelige og er ikke noe for Bergen og fremtiden.

Dessuten betaler staten er god slump av utbyggingen.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Et annet aspekt er jo også at den ikke vil ha et stopp ved Haukeland sykehus, som er den desidert største arbeidsplassen i området, som i dag sliter med parkeringsfasiliteter. Forstå det den som kan...

G

Gjestemedlem

Gjest
JD skrev:
Et annet aspekt er jo også at den ikke vil ha et stopp ved Haukeland sykehus, som er den desidert største arbeidsplassen i området, som i dag sliter med parkeringsfasiliteter. Forstå det den som kan...
Det har nok mest med at traseen går ganske langt utenom sykehuset... Men en lang rulletrapp fra Mindemyren til HS kan vel bygges...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.540
Alle store byer med respekt for seg selv må ha bybane. De ønsker seg det i Porsgrunn også......

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Synes i utgangspunktet ikke bybane er noen dårlig ide', men med det tempoet som det ser ut til at det skal bli er det jo en vits. Hvorfor i alle dager skal det gå så seint??

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Det er veldig bra med bybane i Bergen. Utbyggingen må bare ikke stoppe med dette, det må gå bybane til Askøy, Åsane, Lindås, Landås, Sotra og Øygarden og. Det må være en kontinuerlig prosess ,spesiellt når staten vil være med på å betale veldig mye av det.

Og kanskje en liten trase til Porsgrunn over Haukeli.

Mvh Knut

O

omholt

Gjest
Man kan jo like godt sykle. Kommer frem til samme tid. Et somletog i 26km/t er en dårlig invistering. Dersom jeg skal fra Nesttun til Åsane, så vil bybanen bruke ca. 1 time pluss at man må legge til tiden fra og til banen. Kjører jeg tar det meg ca. 25 minutter. Hva tror du jeg velger?

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
Sykkel er et UTMERKET framkomstmiddel.

Hva skal du gjøre på Nesttun, forresten ?

Mvh Knut

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.827
Torget vurderinger
1
25 minutter i rushtida?

O

omholt

Gjest
Knutn skrev:
Sykkel er et UTMERKET framkomstmiddel.

Hva skal du gjøre på Nesttun, forresten ?

Mvh Knut
Mine foreldres og mormors hus er i Nesttun område. Vokst opp der.

O

omholt

Gjest
Palmaris skrev:
25 minutter i rushtida?
Da går det lenge tid, men bybanen vil bruke samme tid uansett. 1 time mellom Nesttun og Åsane er uakseptabelt. Egen buss trasé på samme strekning ville sikkert klart det på maks 40 minutter. Når man i tillegg vet at buss satsing er rimeligere, så forstår jeg ikke argumentet for bybane.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.827
Torget vurderinger
1
Kor vil du få tak i sjåførar til denne buss-satsingi då?

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.827
Torget vurderinger
1
Det er nok neppe same folka, likevel har du eit godt poeng. Fordelen med bybana er nok at du kan ha betre skiftordningar enn på buss.Skal ikkje sjå bort frå at sidan det er snakk om færre stillingar er det lettare å gjera noko med løna. No har me jo i Tide ein kampanje med verving gåande, men eg har ikkje samvit til å lura folk til å byrja å køyra buss. Det me har å tilby er dårleg løn, mykje ansvar og skiftordningar som slit på helsa. Ikkje so mange som har lyst til å byrja med dette.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
JD skrev:
Det går jo allerede minst fire faste busslinjer forbi Haukeland i tillegg til arbeidsruter, så du kan ikke hevde at det mangler kollektivtilbud. De som skal til Nesttun og Flesland er vel kanskje glad for å slippe ekstratiden som Haukelands-stopp ville innebære. For det var vel slik at mange mener banen vil ta for lang tid.

Topp Bunn