O
omholt
Gjest
Jeg synes det er tragisk at det skal bygges et somletog i Bergen som man kan risikere å bli et skikkelig underskuddsprosjekt. I Bergen er det bestemt at det skal bygges bybane fra sentrum til Nesttun. Det blir svindyrt og hastigheten er altfor lav. Bussen bruker i rushtrafikken 26 min på denne strekningen. Bybanen skal bruke 22 min og ha en gjennomsnittshastighet på 26 km/t. Det skal også gå noen ekpress tog som da bruker 17 min. 17 minutter er ikke så værst, men jeg vet ikke hvor mange slike ekspress tog som vil gå.
På sikt er det meningen at den skal gå videre til Flesland flyplass og flere partier ønsker også å utvide den til andre bydeler. Reisetiden fra Flesland til sentrum kan bli på ca. 1 time. Fra Åsane til Flesland snakker vi om 1 og en halv time. Jeg lurer på om bergenserne er klar over hastigheten til bybanen. Mange ser kanskje for seg Metroen i Frankrike.
NSB har sagt de ønsker å bygge flytog fra Flesland til sentrum, muligens gjennom Fyllingsdalen. Da blir bybaneprosjektet enda mer tåpelig.
Man burde la NSB bygge sitt flytog og så satset på egen busstrasé fra Nesttun til sentrum og muligens senere utvidet til andre bydeler (spesielt Åsane). Dersom bussene hadde egne traseer og et effektiv betalingssystem som forøvrig er på vei, så vil bussen med all sansynlighet gå raskere enn bybanen. I tillegg så er det langt rimeligere.
På sikt er det meningen at den skal gå videre til Flesland flyplass og flere partier ønsker også å utvide den til andre bydeler. Reisetiden fra Flesland til sentrum kan bli på ca. 1 time. Fra Åsane til Flesland snakker vi om 1 og en halv time. Jeg lurer på om bergenserne er klar over hastigheten til bybanen. Mange ser kanskje for seg Metroen i Frankrike.
NSB har sagt de ønsker å bygge flytog fra Flesland til sentrum, muligens gjennom Fyllingsdalen. Da blir bybaneprosjektet enda mer tåpelig.
Man burde la NSB bygge sitt flytog og så satset på egen busstrasé fra Nesttun til sentrum og muligens senere utvidet til andre bydeler (spesielt Åsane). Dersom bussene hadde egne traseer og et effektiv betalingssystem som forøvrig er på vei, så vil bussen med all sansynlighet gå raskere enn bybanen. I tillegg så er det langt rimeligere.