Burmesters venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    618
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Noen flotte komponenter du har oes!

    Legger også inn et nærbilde av kilde (089), forforsterker (088 ) og strømfordeler (948 ), sett ovenfra og nedover. Disse komponentene hadde nok fortjent bedre plass og hver sin hylle, men jeg ønsker ikke å ha det stablet altfor høyt, så foreløpig blir det slik (ser at jeg burde tørket vekk merkene etter pølsefingrene... Synes heldigvis ikke noe særlig i praksis i stua)
    Vis vedlegget 226892
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    OES:

    Flott oppsett og interessante erfaringer med preampen.

    Når det gjelder forstrkerne dine (911) så anbefaler jeg deg å vurdere om du ikke bør beholde den ene av de to, hvis de originalt er satt opp som stereoforsterkere. Du får dobbel dempingsfaktor (kontroll) og samtidig tar du ut synergier med resten av elektronikken din som du neppe vil oppnå med et annet merke. Espen L gjorde det samme, med meget godt resultat.

    Mvh
    Vidar
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Takk i lige måde, Sandecker. Lekker og velspillende kombo du har.

    Takk, Vidar. Har to stk 911 mk3 originalt konfigurert som monoblokker. Ulempen er selvsagt at man ikke kan splitte dem i stereotrinn. Teoretisk er det en ulempe at dempingsfaktoren halveres hvis man har tungdrevne høyttalere (les: lav impedanse i enkelte frekvensområder), men det har jeg ikke merket noe til i praksis. Dempingsfaktoren på 911 er jo uansett mange ganger høyere enn hva som er nødvendig. Fordelen med brokobling er en følelse av nærmest uendelig headroom. Fordelene med original monokonfigurasjon er 1) at man slipper eksterne brokoblinger, og 2) at det er et annet og enklere utgangskort som da gjør at lydsignalet passerer færre komponenter når signalet skal ut i mono (er jeg blitt fortalt, ikke noe jeg har greie på selv)
     
    Sist redigert:

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    En forsterker jeg gjerne skulle hatt på lån og testet hjemme min egen stue er 909 :)

    p722468571-6.jpg


    p765239176-6.jpg


    p857775413-6.jpg


    Mvh: Espen L
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Espen - jeg også! To ulike par mono brukte på audiomarkt til hhv 32 og 33 K Euro. Det holder akkurat til deg og meg! Husker du sangen "If I was a rich man"?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    :) he he. 909 er voksent, spesielt med to i mono. Lekert, og helt sikkert veldig velspillende. Tror aldri jeg har hørt den forsterkeren
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Ja, Espen - jeg også! To ulike par mono brukte på audiomarkt til hhv 32 og 33 K Euro. Det holder akkurat til deg og meg! Husker du sangen "If I was a rich man"?
    Jepp d gjør d vet vetdu, kunne blitt gøy dette :)
    Vi for synge "If I was a rich man" sammen og se om det hjelper (smiler)
    Mvh: Espen L
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    :) he he. 909 er voksent, spesielt med to i mono. Lekert, og helt sikkert veldig velspillende. Tror aldri jeg har hørt den forsterkeren
    Hei oes
    Trur det hadde gått greit med 1 stk stereo av 909 :) Den eneste jeg vet om som har 909 er Geir Tømmervik, han har 2 stk Mono hjemme i sin egen stue.
    Mvh: Espen L
     

    Tott

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2005
    Innlegg
    205
    Antall liker
    224
    Torget vurderinger
    2
    En fantasisk pre du har der G-nøkkel.

    Ser Burmester har flere referanse forforsterkere, hva er forskjellen på 077 og 808, noen som vet.


    /Torstein
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    433
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk, Torstein! Ja denne pre-en ligner ikke noe annet - så vidt jeg vet. Jeg er ikke tilstrekkelig kompetent til å redegjøre for alle forskjellene mellom min 808 og 077. Men jeg kan fortelle hvorfor jeg valgte 808.

    Sikre kilder gjorde det klart for meg, at 077 og lillebror 088 ikke kunne drive mine subwoofere. Disse pre-modellene har bare en utgang. 808 kan utstyres med en ekstra utgangsmodul. Denne brukes til mine to subwoofere som ikke har høyttalerinngang.

    Det unike med 808, sammenlignet med alle andre forforsterkere fra Burmester - er at man enkelt også kan sette inn ulike inngangsmoduler tilpasset det behovet man har.

    Min 808 er nylig flyttet ut av trang hylle i racket. Til hedersplass oppå. Der stråler den som en vårsol, og sjarmerer flere enn meg. Aldri i verden om jeg i dette livet bytter ut min 808...
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Tusen takk, Torstein! Ja denne pre-en ligner ikke noe annet - så vidt jeg vet. Jeg er ikke tilstrekkelig kompetent til å redegjøre for alle forskjellene mellom min 808 og 077. Men jeg kan fortelle hvorfor jeg valgte 808.

    Sikre kilder gjorde det klart for meg, at 077 og lillebror 088 ikke kunne drive mine subwoofere. Disse pre-modellene har bare en utgang. 808 kan utstyres med en ekstra utgangsmodul. Denne brukes til mine to subwoofere som ikke har høyttalerinngang.

    Det unike med 808, sammenlignet med alle andre forforsterkere fra Burmester - er at man enkelt også kan sette inn ulike inngangsmoduler tilpasset det behovet man har.

    Min 808 er nylig flyttet ut av trang hylle i racket. Til hedersplass oppå. Der stråler den som en vårsol, og sjarmerer flere enn meg. Aldri i verden om jeg i dette livet bytter ut min 808...
    Greit å nevne litt om hva som 077 har som man ikke kan få på 808 også som feks DAC og at den kommer med Surround thruput terminal og 2 stk hodetelefon inngang bak på forsterkeren osv....
    At du aldri i verden bytter ut din 808 i dette livet kan jeg godt forstå G-nøkkel :)
    Mvh:Espen
     
    Sist redigert:

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Ser meget bra ut, Sandecker. Og låter bra, også. 001 bør du nok aldri kvitte deg med. Har selv etterfølgeren 089 med MMI modul (asyncron USB og bluetoth) som låter knallbra, men jeg hadde nok slått meg til ro om jeg hadde hatt 001 som også låter knallbra
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    618
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det oes. Det spiller veldig bra her og jeg har ingen planer om å skifte 001, eller 032 :)

    Du har en flott oppsett selv!!
     

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Er det her en melder seg på??

    Etter en hyggelig tur eller to på Oslo HiFi-Center i helgen har jeg fått mulighet til å melde meg inn i denne tråden som hyller Hr. Burmesters visjon "Art for the Ear". Og han er ikke langt unna!!

    Jeg kunne unne ikke la være å slå til på tilbudet de hadde på 956'en, og fikk litt i innbytte på BelCanto ref150s som jeg hadde fra før.
    Men nå sitter jeg her og lurer på om jeg ikke byttet inn Virgo 5'erne også, for det eneste jeg hører fra godstolen er en stor scene med fantastiske artister og vakker, flott musikk!!! ;D
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Kort spørsmål til dere med Burmester forsterker. Setter dere den i stand-by om natten eller når dere ikke skal lytte på en stund? Har tidligere latt BelCanto forsterkeren, og alt annet bare stå på da de ikke hadde noen stand-by funksjon bare hovedbryter for av-på. I tillegg bruker de atskillig mindre strøm på "tomgang". Noen meninger, fordeler/ulemper?
     

    comstedt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.10.2010
    Innlegg
    184
    Antall liker
    18
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Viss di alltid trekker full strøm ville jeg stenge av di over natta. Jeg har hel aktivt surroundsystemog bakhøjtalerne har klass A forsterkere di setter jeg derfor på om morgen eller etter jobb, og stenger av om kveld ved leggedags. For min del er det merkbart mindre i strømbruk og verme i stua.... frontrekka bruker mer avansert type forsterkere og går i standby.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    535
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med 956, Thorleif! Jeg har den selv og er kjempefornøyd. Pleier å la den stå på, men ikke sikker på om det er nødvendig (hifinevrose). Den spiller delvis i klasse A og trekker derfor noe strøm (husker ikke om det er 30 eller 60 watt) også når den ikke spilles på. Trolig ikke nødvendig, da den står med strøm på også i standby (trekker da kanskje en watt eller to)
     

    thorleif.d

    Medlem
    Ble medlem
    10.03.2011
    Innlegg
    15
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Takk for svar begge to. Jeg for tenke litt mer på det mens jeg nyter lyden. Enn så lenge trengs det fortsatt litt varme i stua...
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Besøk hos EspenL

    180_k.jpg


    EspenL og 2m i sweetspot'n

    En lørdag i mars var turen endelig kommet for at også undertegnede kunne få ta del i den unisont bejublede kombinasjon av Burmester og Magico Q3.
    Jeg tror ikke jeg foregriper noens antagelser om at dette spilte uvirkelig detaljert og oppløst!

    143_k.jpg


    Jeg skal ikke gå inn på enkeltobjektene i racket, men vil bare oppsummere konklusjonen jeg ganske kjapt kom frem til hva CD-riggen angår: Ekstremt Magisk!

    Det ble spilt endel relativt ukjent musikk, men da Espen kom med en "standard" referanse-låt, Zen Breakfast v Karunesh, kom stille hoderysting: dette låt enda bedre enn det jeg kunne erindre fra eget anlegg.


    Ikke så rent lite av magien må nok også tilskrives Magico Q3. Jeg har jo lyttet endel til Magicom både S- og Q-serien, men det var først i denne kombinerte settingen at jeg fikk følelsen av at høyttalerne virkelig fikk vist seg frem. Eller - de var faktisk tilnærmet usynlige! De "forsvant" egentlig fra det totale lydbildet jeg opplevde.

    154_k.jpg


    Takk for både bevertning, hyggelig selskap ... og et fantastisk anlegg!

    Cheers!

    G
     

    Vedlegg

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Vis vedlegget 254047

    EspenL og 2m i sweetspot'n

    En lørdag i mars var turen endelig kommet for at også undertegnede kunne få ta del i den unisont bejublede kombinasjon av Burmester og Magico Q3.
    Jeg tror ikke jeg foregriper noens antagelser om at dette spilte uvirkelig detaljert og oppløst!

    Vis vedlegget 254048

    Jeg skal ikke gå inn på enkeltobjektene i racket, men vil bare oppsummere konklusjonen jeg ganske kjapt kom frem til hva CD-riggen angår: Ekstremt Magisk!

    Det ble spilt endel relativt ukjent musikk, men da Espen kom med en "standard" referanse-låt, Zen Breakfast v Karunesh, kom stille hoderysting: dette låt enda bedre enn det jeg kunne erindre fra eget anlegg.


    Ikke så rent lite av magien må nok også tilskrives Magico Q3. Jeg har jo lyttet endel til Magicom både S- og Q-serien, men det var først i denne kombinerte settingen at jeg fikk følelsen av at høyttalerne virkelig fikk vist seg frem. Eller - de var faktisk tilnærmet usynlige! De "forsvant" egentlig fra det totale lydbildet jeg opplevde.

    Vis vedlegget 254049

    Takk for både bevertning, hyggelig selskap ... og et fantastisk anlegg!

    Cheers!

    G
    Hei JacX
    Takk for et hyggelig besøk, vi fikk en del timer sammen med masse flott musikk og hyggelig erfaringsutveksling om hobbyen våres.
    Nå er det bare å glede deg til ditt flotte utstyr som du har bestilt kommer. Spennede dette med Ypsilon :) gleder meg til å ta en tur til deg når alt er på plass.

    Mvh: Espen L
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Skal si du har fått det fint hos deg Espen! Det hadde vært artig å fått klemt inn en time hos deg en dag for en liten lytt.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Skal si du har fått det fint hos deg Espen! Det hadde vært artig å fått klemt inn en time hos deg en dag for en liten lytt.
    Hei Griffen
    Jada det for vi til vetdu, er hjemme i hele påsken så bare ring så finner vi en dag som passer for oss begge.
    Mvh: Espen L
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    Jeg fikk min 032 i går og koblet opp og spilte fint. I natt gikk sikringen på denne kursen og i dag virker ikke forsterkeren.
    Kutter strøm og slår den på igjen og da kommer Vol 00, trykker på og da kommer On, men så OFFS/CUR.
    Må jeg sende den til Oslo??
     

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    618
    Antall liker
    742
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Hallo Stein 99,
    Først gratulerer med flott forsterker!

    Kjedelig med problemer :mad:

    Fant dette i manualen:

    B032.jpg


    Jeg fikk min 032 i går og koblet opp og spilte fint. I natt gikk sikringen på denne kursen og i dag virker ikke forsterkeren.
    Kutter strøm og slår den på igjen og da kommer Vol 00, trykker på og da kommer On, men så OFFS/CUR.
    Må jeg sende den til Oslo??
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn