Bunad

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.880
Torget vurderinger
35
Vet ikke hvor vanlig det er med bunad i hifi-kretser, men med 17. mai rett rundt hjørnet er det kanskje på tide å vise fram folkedraktene våre.

Jeg hentet min Østfoldbunad i dag. (kona til venstre i Follo-bunaden).

Roy

Vedlegg

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Har desverre ingen bunad, men trådens intensjon støttes. Er skap-bunad-fan.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.198
Torget vurderinger
1
Bunad er et kostbart prosjekt... dessverre! Samedrakter kan være ganske billige plagg i forhold. Det gjelder riktignok ikke alle.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Fikk festdrakt, dvs drakt for folk som er født ved kysten da jeg fylte 30...Og det er den bursdagsgaven jeg er mest glad over... Alle ekte menn har bunad :)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ser ikke helt poenget, noe litt ekkelt nasjonalistisk ved bunad, litt sånn lederhosen...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
wotg skrev:
Ser ikke helt poenget, noe litt ekkelt nasjonalistisk ved bunad, litt sånn lederhosen...
Kommer du ifra Alpene ;).... uff ja, la folket fremtre i dress fra Dressmann til 990,-... Det er hva vi vil ha...jada... ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Nei ta deg en bolle wotg ! Bunad er stilig og tøfft !! Nasjonalistisk ?? Overhodet ikke, sjåvinistisk muligens, i forhold til et lite lokaldrisrikt/fylke, men nasjonalistisk ? Nei !!

Lederhosen ?? Det er en folkedrakt fra Tyskland, men det blir helt feil å legge noe politisk i det. Lederhosen var oppfunnet lenge før østerrikeren med bart entret scenen.

Selv har jeg denne, og den brukes så ofte muligheten er der, med stolthet også !

Det må i redelighetens navn tillegges at den vakre dame på bildet ikke har noen forbindelse til meg. Det er et reklamefoto fra produsenten av Kystdrakten. Men både jeg og sønnen har Kystdrakt og mest sansynlig vil jentungen også få en når den tid kommer. Som et kuriosum kan dog nevnes at den vite flekken på bildet på den andre siden av fjorden rett over hodet til gutten på bildet, er gården min ! ;D

Edit: fant et bedre bilde av herredrakten,

@ Roy,

Stilig kledning! Får umiddelbart en slags "grossererfornemmelse" når jeg ser på det bildet der. Ikke på noen måte negativt ment. ;) Kos deg på 17 mai og vær forberedt på at mange vil misunne deg den bunaden !

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
wotg skrev:
Hva behager? Aha... ser at du ikke ser poenget - ja da er du selvfølgelig unnskyldt.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.048
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nydelig bunad RES, den der kan du bære med stolthet!

Jeg er oppvokst med bunad, i et distrikt med levende kontinuerlig bunadstradisjon, og skal ta meg sammen for ikke å skryte for mye. Men jeg har strøket 3 bunadskjorter og 2 forkleer i kveld, brukte et par timer for å få det skikkelig. High end outfit.... Det ser forresten ut som moten med herrebunad er på hell, så jeg kan håpe på å vise godt igjen i 17.mai-toget.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Syns bunad er sexy jeg (på damer). Uendelig mye bedre enn de kjedelige tightsene som 90% av damene her i byen går i - kjeeedelig, skjerpings damer og på med sommerkjolen - NÅ!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.951
Sted
Holmestrand
Jeg har stor sans for bunad, og er jeg gift med en representant for det lokale bunadspolitiet. Min kjære har utstedt dekret om at jeg skal ha bunad, men foreløbig er det bare sko, strømper og sølv (tror jeg) som er på plass. Venter på resten ...

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.620
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Har desverre bare Aker brygge bunad :) Støtter utsagnet om at damer i bunad er sexy! Gratulerer med morgendagen!

OU812

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.048
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det nærmer seg.

Ingen bilder av meg her, men min Hardangerbunad ser omtrent sånn ut:

Sydd av gamle hjemmesyersker inni fjorden, sokkene er hvite og strikket av min mor.
Selvfølgelig solid vadmel, svart jakke som på bildet, rød vest og med hatt.

Alle jentene i slekta har alle bunad, det er en selvfølge hos oss. Der dingler det heftig av søljer og kjeder, og de elsker det.

De gamle tantene pleide bruke skaut som disse til de store anledninger, men det er desverre en døende tradisjon

Skautene tok mange timer å forberede og sette opp, og måtte gjøres av spesialister. Denslags blir for tungvint i våre dager.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.048
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bunad kan være så mangt, og av og til kan det virkelig være bruk for bunadspolitiet

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
;D ;D
Den bunaden har jeg ikke sett i Tr.heim....

Selv gjør jeg klar bunaden min til i morgen. Gjenstår litt puss av alle sølvknapper (ca 50stk) klokke og kniv.
Skjorta tar jeg siste finstrykingen på i kveld.
Mannsbunad fra Sunnmøre selvfølgelig.
Sokker er strikket av farmor (nå 93) og resten var det siste en gammel dame fra nabobygda gjorde av slikt. Hun begynte så vidt på min brors.....
Valgte å ikke bruke vadmel, da erfaringer fra slekt kunne vise at da ble bunaden mindre brukt pga. varme.
Skjortene er laget og heklet av en venninne av min mor. Selvfølgelig deilig lin. Kjøpte en ny for fire år siden.
Har hatt bunaden i 15 år nå.
Litt krise helt på tampen- vesten har krympet nederst i front......

Bildet under yter ikke bunaden rettferdighet. Vesten er rimelig knallrød. Jakke og bukse er selvfølgelig helt sorte. Sokker er offwhite.
Skal se om jeg finner noen bilder av egen.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.048
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Fin stilrein sak det der, emotikon.

emotikon skrev:
.....
Valgte å ikke bruke vadmel, da erfaringer fra slekt kunne vise at da ble bunaden mindre brukt pga. varme.
Forstår deg godt, men her pleier vi å drikke akkurat sånn passe til at vi ikke merker kløen og varmen.
Og til utendørsbruk på en typisk 17.mai er vadmel helt perfekt. Mens andre fryser og hutrer og spør om å få låne pledd retter jeg ryggen, åpner et par knapper på jakka og løfter glasset med et smil.
emotikon skrev:
....Litt krise helt på tampen- vesten har krympet nederst i front......
Du vil knapt tro det, men nøyaktig det samme observerte jeg her idag. Det er mer mellom himmel og jord...

Jeg ser ved kontroll at sølvknappene mine har blitt ganske grå etter hvert.
Men hvordan får du til optimal pussing av sølvknapper uten søle?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Fin stilrein sak det der, emotikon.

Jeg ser ved kontroll at sølvknappene mine har blitt ganske grå etter hvert.
Men hvordan får du til optimal pussing av sølvknapper uten søle?
Takk det samme for din bunad.

Jeg har en plastmansjett som jeg legger bak knappene, og så bruker jeg en myk "sølvpussefille"
Er et herk dette med sølvknapper. Tar lengre tid. Men er så mye finere enn "tinnknappene" de fleste bruker.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.048
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
emotikon skrev:
.........
Jeg har en plastmansjett som jeg legger bak knappene, og så bruker jeg en myk "sølvpussefille"
Er et herk dette med sølvknapper. Tar lengre tid. ...
Det må vel kunne speedes opp litt med diverse hjelpemidler

Jeg skulle en gang pusse et platespillerlokk...... :D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
emotikon skrev:
.........
Er et herk dette med sølvknapper. Tar lengre tid. ...
Det må vel kunne speedes opp litt med diverse hjelpemidler

Jeg skulle en gang pusse et platespillerlokk...... :D
Hehe.
Egentlig ingen dum idè det der. Bare passe på med mengden sølvpuss..... ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trass i at kona har sydd bunad til seg sjølv, jentene og tatt ein del oppdrag for andre, har eg ikkje bunad så langt.
Tykkjer ikkje nordfjordbunaden passar til stereoanlegget mitt, i motsetnad til Roy, som har ein bunad som absolutt matchar...
Men kanskje eg skal få meg nytt anlegg?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.927
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tja...
Maria må på tidligvakt i morgen, og formedelst dagen har jeg tenkt å pusle rundt husveggene iført min klassiske hjemmebunad: T- skjorte, posete treningsbukser og tøfler.
Jeg kommer ikke til å legge ut bilder!

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.465
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
Tja...
Maria må på tidligvakt i morgen, og formedelst dagen har jeg tenkt å pusle rundt husveggene iført min klassiske hjemmebunad: T- skjorte, posete treningsbukser og tøfler.
Jeg kommer ikke til å legge ut bilder!

mvh
Vi har samme bunad vi. Ingen bilder fra meg heller. Det får da være grenser.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
42.596
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
R.E.S. skrev:
Vet ikke hvor vanlig det er med bunad i hifi-kretser, men med 17. mai rett rundt hjørnet er det kanskje på tide å vise fram folkedraktene våre.

Jeg hentet min Østfoldbunad i dag. (kona til venstre i Follo-bunaden).

Roy
En usedvanlig staut kar må jeg si Roy ;)
Flott med bunad på menn også, selv om kona er hakket vassere ;D
Men en god match... ;)

gismo

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.880
Torget vurderinger
35
Bånnulka skrev:

Bør-Børson Jr??? ;) :)
Det kaller naboen meg nå også ;D

PS. Skal hilse fra kona og takke for alle komplimentene.

Roy

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Får vel slenge opp et bunadsbilde jeg også, ca 4 år gammelt dette bildet her.

Som alternativ til budnad, så kan jeg jo også vise hvordan jeg var kledd i mitt eget bryllup.
Noen som tør tippe hvilket band det ble spilt coverlåt av her? ;D ;D (Bildet passet liksom litt inn siden det er et musikk/hififorum..)

Vedlegg

A

asvaberg

Gjest
Usedvanlig vakre damer - alle tre!

Hvem er de Dansebænd-gutta disse damene finner på å henge sammen med - herregud :)

Her blir det liv, raj raj

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
asvaberg skrev:
Usedvanlig vakre damer - alle tre!

Hvem er de Dansebænd-gutta disse damene finner på å henge sammen med - herregud :)

Her blir det liv, raj raj
Hehe! ;D Et "hot" tips er å sjekke benbekledningen på det nederste bildet.. dette samsvarer oså ganske bra med orginalbandet.
Forvørig ble det også spillt en del fra The Doors osv, i tillegg til rai rai musikk... (brylluppet ble holdt i trøndelag.. ;D)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Spiralis; KJEMPEFLOTT kystdrakt! Sånn VIL jeg ha!!! Jeg burde egentlig ikle meg Lofotbunad, men jeg sliter med dette at jeg blir veeeldig lattermild av menn i bunad. Jentene er flotte, og bunadene er pene klesplagg / drakter, men disse lettere kulemagede menn med pipstilklegger og nikkers....mohahaha!!! ;D ;D ;D Æ blir like flirfull kvær einaste 17.mai...så, sorry. Nix bunad for meg. Men den kystdrakta, med skikkelig bukse - den likte jeg!!!

God 17. mai, alle sammen, forresten!

Mvh. VilhelmW

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.186
Torget vurderinger
4
Håper ikke det var Highway To Hell dere planket i bryllupet ditt, Terka :eek:

...men tror vel jeg er på rett band jaffal....

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.048
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
VilhelmW skrev:
Spiralis; KJEMPEFLOTT kystdrakt! Sånn VIL jeg ha!!! Jeg burde egentlig ikle meg Lofotbunad, men jeg sliter med dette at jeg blir veeeldig lattermild av menn i bunad. Jentene er flotte, og bunadene er pene klesplagg / drakter, men disse lettere kulemagede menn med pipstilklegger og nikkers....mohahaha!!! ;D ;D ;D Æ blir like flirfull kvær einaste 17.mai...så, sorry. Nix bunad for meg. Men den kystdrakta, med skikkelig bukse - den likte jeg!!!

God 17. mai, alle sammen, forresten!

Mvh. VilhelmW
Dårlig smak er en ting, dårlig folkeskikk er noe annet.
Og hvis du bryr deg om trådstarters intensjoner vil du se at dette er en tråd for bunad, ikke imot.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Flotte bunader. Nå er det vel forresten ikke lenge før jeg ser dere på min særs viktige og opphøyde symaskintråd; ting må jo tråkles, sømmer må utbedres og så videre. I så måte så kan den nyinnkjøpte Pfaff Expression ikke annet enn å anbefales på det varmeste.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
wotg skrev:
Fjollete og ekstremt kostbart statussymbol.
Bunadene er langt fra originale nasjonaldrakter. Ble konstruert samtidig med kunstspråket nynorsk på slutten av 1800-tallet..

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
hehe, og naturligvis at det ble opprettet en kunstnasjon i 48'.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
wotg skrev:
Fjollete og ekstremt kostbart statussymbol.
Bunadene er langt fra originale nasjonaldrakter. Ble konstruert samtidig med kunstspråket nynorsk på slutten av 1800-tallet..
huff og huff.
Tenk at at vi har noen tradisjoner her i landet....

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Jeg slår et slag for bunad. Her i familien går alle med bunad 17. mai. Flott tradisjon og et nydelig klesplagg. Dere som ønsker å tråkke dette plagget ned i skiten må få lov til det, men dere er vel ikke i stand til å ikle dere en dress heller.

Elektron

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.965
Det er covring av AC/DC som foregår lenger opp på siden.

Topp Bunn