Bunad er IKKE pent antrekk !??

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.517
Torget vurderinger
0
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10012052

Ser i VG og BT at man i Bergen ikke ser på samekofte/Bunad som "pent" antrekk. Det er "uniform" ! :eek:

Nå vet man at bergensere har et bortimot hysterisk behov for å være urbane, men det får da være måte på!!
En bunad er pr definisjon et festplagg som tilsvarer "galla - white tie".

At jeg personlig nok ikke ville ha gått på nattklubb i bunad er så sin sak, at disse to samene sikkert er dobbelt så gamle som målgruppen til dette utestedet er også så sin sak, om de var beruset vet jeg ikke, men det skulle nå ikke forbause meg om så var tilfelle det heller. Da kunne man jo heler ha sagt det som det er: "Du er for gammel her!" Men den offisielle begrunnelsen fra utestedet den forbauser meg! Bunad og kofte er ikke "fint nok"!?? I min verden er det heller "for" fint!

Jeg snakket med webmaster for "Visit Bergen" på telefonen og han mente at man kunne bruke bunad om formiddagen på 17 mai, gå på pub og ta en øl eller to, men så skulle man gå hjem og bytte til dress om man ville ut på byen på kveldstid.

Personlig ville jeg nok ikke gå på pub i bunad, men det er nå en personlig vurdering, men at det ikke skulle være bra nok antrekk for å komme inn på Bergens fineste resturanter, DET finner jeg ubegripelig! Det er faktisk bra nok til å gå i Slottsmiddag om man er blandt de som blir invitert til slikt!

Er bergensere redd det skal "lukte fjøs" av bunader?

S

Slubbert

Gjest
Forståelig at nattklubbeieren ikke vil at hans fasiliteter skal fremstå som et sirkus. Dresskode er en frivillig sak, hvis man vil gå på byen i bunad, samedrakt, burka eller klovnekostyme så får man akseptere at visse steder ikke slipper en inn.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
flotte mennesker som jobber på slike plasser.

1. De vet ikke hva en samekofte er.
2. De vet ikke hva en uniform er.
3. De er uenige i hvorfor samene ikke slapp inn, da står man igjen med at de ikke slapp inn siden de tydeligvis var samer.

Andre plasser i verden kalles det rasisme.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
METRO har min fulle støtte. De vil ha inn folk som er casualpyntet, det er stilen dere, og det må de jo få lov til. Jeg tror ikke vi skal rope på rasisme og samehets i tide og utide.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
audionut skrev:
METRO har min fulle støtte. De vil ha inn folk som er casualpyntet, det er stilen dere, og det må de jo få lov til. Jeg tror ikke vi skal rope på rasisme og samehets i tide og utide.
Jeg er i min fulle rett til å mene noe om hvorfor de ikke slapp inn. Utifra hva de som jobber på dette utestedet sier gir det mening, siden de faktisk ikke er enige om hvorfor de ikke slapp inn. Den ene mener at man ikke slipper inn i annet enn dress, mens den andre sier at de ikke slapp inn fordi de var så fulle.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
J.Finvaag skrev:
audionut skrev:
Jeg er i min fulle rett til å mene noe om hvorfor de ikke slapp inn. Utifra hva de som jobber på dette utestedet sier gir det mening, siden de faktisk ikke er enige om hvorfor de ikke slapp inn. Den ene mener at man ikke slipper inn i annet enn dress, mens den andre sier at de ikke slapp inn fordi de var så fulle.

Neida, begge sa at de ikke kom inn pga. dresskode (som forøvrig ikke trenger å bety at man må ha på seg dress ;D).
I tillegg sa han ene at de også var for fulle.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
audionut skrev:
J.Finvaag skrev:
audionut skrev:

Neida, begge sa at de ikke kom inn pga. dresskode (som forøvrig ikke trenger å bety at man må ha på seg dress ;D).
I tillegg sa han ene at de også var for fulle.
Isteden for å tåpelige kommentarer kan du helle lese artikkelen du kommenterer før du påpeker andres inkompetanse.
Sitat fra linken i åpningsinnlegget:
"Club manager Marius Larsen på Metro sier de to ble avvist fordi de var synlig beruset, men samtidig forteller han at de har en kleskode som ikke tillater uniformer."

Samekofte er ingen uniform! Dermed står man igjen med at de ikke slapp inn fordi de var ruset.

Lengre ned i artikkelen står det kommentar fra en annen at de ikke slapp inn fordi:
"- For å komme inn på nattklubben i helgene, må du ha på dress eller finklær. "

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Ro deg ned, gutt. Sånne som deg hadde nok ikke kommet inn på hverken Metro eller andre utesteder på grunn av hissig oppførsel. ;D

Jeg påpekte bare at begge Metro-folkene vektla dette med klær. Om de har rett eller ikke når det gjelde samekofte = uniform er en helt annen sak. Det samme gjelder hvorvidt de var fulle eller ikke.

Uansett, alle utesteder bestemmer dresskoden selv, og er man ikke riktig kledd kan man heller finne seg et annet sted.

Du kan jo ta på deg samekofte og prøve å komme inn på nattklubber i byer andre vesteuropeiske land.
På hue og ræva rett ut, med fotavtrykk i rumpa.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
audionut skrev:
Ro deg ned, gutt. Sånne som deg hadde nok ikke kommet inn på hverken Metro eller andre utesteder på grunn av hissig oppførsel. ;D

Jeg påkete bare at begge Metro-folkene vektla dette med klær. Om de har rett eller ikke når det gjelde samekofte = uniform er en helt annen sak. Det samme gjelder hvorvidt de var fulle eller ikke.

Uansett, alle utesteder bestemmer dresskoden selv, og er man ikke riktig kledd kan man heller finne seg et annet sted.
Hva jeg gjør eller hvordan jeg opptrer ute ser jeg ikke på noen måte hvordan det er relevant. Har derimot aldri blitt avvist eller kastet ut fra noe utested.

G

Gjestemedlem

Gjest
Utesteder bør stå fritt til å selv definere kleskode, og så lenge denne blir fulgt uten diskriminering så er det ingen grunn til å furte.

Kofte med skinnbrok er vel heller å regne som arbeidstøy ved reinsdyrplukking enn pentøy til sivilisert bruk, så hvis dette er i konflikt med kleskoden på en nattklubb så ser jeg ingen problemer med det.

Vedlegg

S

Slubbert

Gjest
J.Finvaag skrev:
3. De er uenige i hvorfor samene ikke slapp inn, da står man igjen med at de ikke slapp inn siden de tydeligvis var samer.

Hvis du mener at samer har et fundamentalt annerledes behov for å gå med samedrakt enn nordmenn har for å gå med bunad eller tyskere med lederhosen, så kan det vel spørges hva eller hvem som er rasistisk. En same er bare en person han også, som alle andre. Såklart kan et etablissement eller en arbeidsgiver eller whatever definere kleskodeks etter eget forgodtbefinnende, det har ingenting med rasisme å gjøre.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er glad jeg bare har vært dørvakt på en brun bar, og housepartier. ;D

Ps: De to karene valgte de to mest krampaktig urbane stedene i byen også. Befolket av byfolk som egentlig burde vært striler...

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Slubbert skrev:
J.Finvaag skrev:

Hvis du mener at samer har et fundamentalt annerledes behov for å gå med samedrakt enn nordmenn har for å gå med bunad eller tyskere med lederhosen, så kan det vel spørges hva eller hvem som er rasistisk. En same er bare en person han også, som alle andre. Såklart kan et etablissement eller en arbeidsgiver eller whatever definere kleskodeks etter eget forgodtbefinnende, det har ingenting med rasisme å gjøre.
hva slags behov samer eller andre folkegrupper skulle måtte ha overfor sine klesdrakter, har jeg ikke uttalt meg om..

M

Morpheus

Gjest
Jeg jobber i oppdrettsnæringen, men fra tid til annen kjører jeg taxi i helger dersom noen er syke og det passer for meg. Kjørte mer regelmessig da jeg var student. Jeg kjørte i helgen og så med egne øyne den kraftigste av de to samene tusle vekk fra Felice. Blikkfang var han hverfall!

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
baluba skrev:

Ps: De to karene valgte de to mest krampaktig urbane stedene i byen også. Befolket av byfolk som egentlig burde vært striler...
Eller striler som tror/later som de er byfolk.... ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
X-hilarate skrev:
baluba skrev:

Eller striler som tror/later som de er byfolk.... ;D
Da har vi fått med hele gjengen. ;D Jeg har lempet mest på ærlige striler.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10012052

Ser i VG og BT at man i Bergen ikke ser på samekofte/Bunad som "pent" antrekk. Det er "uniform" ! :eek:

Nå vet man at bergensere har et bortimot hysterisk behov for å være urbane, men det får da være måte på!!
En bunad er pr definisjon et festplagg som tilsvarer "galla - white tie".

At jeg personlig nok ikke ville ha gått på nattklubb i bunad er så sin sak, at disse to samene sikkert er dobbelt så gamle som målgruppen til dette utestedet er også så sin sak, om de var beruset vet jeg ikke, men det skulle nå ikke forbause meg om så var tilfelle det heller. Da kunne man jo heler ha sagt det som det er: "Du er for gammel her!" Men den offisielle begrunnelsen fra utestedet den forbauser meg! Bunad og kofte er ikke "fint nok"!?? I min verden er det heller "for" fint!

Jeg snakket med webmaster for "Visit Bergen" på telefonen og han mente at man kunne bruke bunad om formiddagen på 17 mai, gå på pub og ta en øl eller to, men så skulle man gå hjem og bytte til dress om man ville ut på byen på kveldstid.

Personlig ville jeg nok ikke gå på pub i bunad, men det er nå en personlig vurdering, men at det ikke skulle være bra nok antrekk for å komme inn på Bergens fineste resturanter, DET finner jeg ubegripelig! Det er faktisk bra nok til å gå i Slottsmiddag om man er blandt de som blir invitert til slikt!

Er bergensere redd det skal "lukte fjøs" av bunader?
Ein ting er sikkert når det gjeld Bergen; 17.maikomiteen skal ha flosshatt. Så om du går på drikkestove om kvelden med flosshatt.....

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Audiophile-Arve skrev:
Ein ting er sikkert når det gjeld Bergen; 17.maikomiteen skal ha flosshatt. Så om du går på drikkestove om kvelden med flosshatt.....
........ får du gratis drikke.

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Har selv vært vitne til en gjeng BI gutter – i god medvind – "kruuze" inn METROs perleport iført slike:

...er litt usikker på om det var helg eller hverdag, men man får uansett et lite inntrykk av hvor landet ligger mht. kleskode; det er bare å konstatere at samekofte er en grov skivebom.

(ps.: passerte selv for ordens skyld åstedet i en stor sirkel, som alltid.)

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.015
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I sistnevnte tilfelle har både dørvaktene og blårussen begått en skivebom. Sistnevnte med et stilmessig selvmord som jeg aldri ville ha tilgitt hadde jeg visst hvem de var. Og dørvaktene bør straffes offentlig for å slippe slike syn innpå sine betalende og sakesløse gjester, som kanskje aldri kommer over opplevelsen. Den historien bare beviser at det dreier seg om et strilested i forkledning. Kokain over/under disken gjør ikke stedet mer urbant... ;) Husk at kokain lages av bønder, og var en hit i Oslos revymiljø på trettitallet. Jadda jadda, nå skal i alle fall jeg la strilene få leke i fred. :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Metro er BI sin offiselle klubb, og ved spesielle arrangement er det lov/oppfordret å kle seg etter tema. Dette var sikkert i anledning Hemsedal pre-party eller noe lignende :) Ellers er det casualt fint som er den jevne standarden der i likhet med de litt "finere" stedene i Bergen. Med casualt fint menes helt vanlig antrekk for de fleste, så det bør ikke være noe problem. Det er ikke økonomi eller kundegrunnlag for å være strengere med kleskoden enn dette i en så liten by som Bergen.
Har man en sterk trang til å bruke cowboyhatten finnes det ørten andre steder i Bergen som tar godt imot deg.

Topp Bunn