Bulkete vinylplater

Steely_D

Medlem
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
0
Har kjøpt noen nye plater som til min overraskelse var bølgete/ går svært ujevnt på spilleren. Dette påvirker helt åpenbart lyden i negativ retning. Er det "vanlig" at nye plater er slik? Får jeg jevnet ut bulkene ved å legge de i klem? Eller bør jeg rett og slett returnere platene til butikken?

takk for svar.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Bulkar er ein klar reklamasjonsgrunn, så du bør ha bytterett. Om du har handla brukt, er det vanskeleg å få erstatta "skattane" du sannsynlegvis har handla, og då er det ille å berre få att pengane...
Det er i det heile tre ting du kan gjere.
1. Bruke platestrammar/ein tung krans som leggjast i ytterkant av vinylplata når ho ligg på tallerkenen. Clearaudio har ein slik.
2. Kjøpe platespelar med vakuumtallerken, som syg plata fast, slik at plata ligg jamt.
3. Kjøpe ein ekstra lang arm til platespelaren, slik at opp/ned-rørsla får mindre "moment" (dårleg forklart, men du skjønar vel kva eg meiner? Dess kortare arm, dess meir valdsam vert rørsla), og auke stifttrykket. Max stifttrykk er eit spørsmål om pickup (du ser om nålefana bøyer seg så mykje at sjølve diamanten kjem i ulage), men generelt bør du aldri ha høgre stifttrykk enn ca 3 g.
Eg har prøvd å rette plater på mange måtar, (strykejern mellom glasplater, legge platene i press i fleire månadar), men det fungerer ikkje særleg godt.

K

Kjell_B.

Gjest
Har kjøpt noen nye plater som til min overraskelse var bølgete/ går svært ujevnt på spilleren. Dette påvirker helt åpenbart lyden i negativ retning. Er det "vanlig" at nye plater er slik? Får jeg jevnet ut bulkene ved å legge de i klem? Eller bør jeg rett og slett returnere platene til butikken?

takk for svar.

Dette at platespilleren ikke klarer å spore bulkede plater er et kjent moderne problem som henger sammen med dagens tunge armer og relativt stive nåleoppheng i pickupene. En god 70-talls platespiller sporer slike plater mye bedre.

Emigrant

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Sted
Nederland

takk for svar.
http://www.care-and-feeding-of-vinyl.com/html/restoration.html
Her gir de tips om kombinasjon av varme (max 65 C) og vekt. Kan ikke skade å prøve, hvis returnering ikke er tiltrekkende.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Dette at platespilleren ikke klarer å spore bulkede plater er et kjent moderne problem som henger sammen med dagens tunge armer og relativt stive nåleoppheng i pickupene. En god 70-talls platespiller sporer slike plater mye bedre.
Jada Kjell, og en 70-talls folkevogn på en gjørmete grusvei klarer seg også mye bedre enn en Ferrari.....

K

Kjell_B.

Gjest
Jada Kjell, og en 70-talls folkevogn på en gjørmete grusvei klarer seg også mye bedre enn en Ferrari.....

Ja, men hva skal man med en Ferrari, hvis den ikke kan det hele ? Da mister man jo en del av opplevelsen ....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Og hva skal man med en moderne p.u. når den ikke kan spille ødelagte plater........ jeg vet ikke hvordan tilstanden på platesamlingen din er, men av mine ca. 1000 LP'er er det ingen som ikke kan spilles på min platespiller som har en fæl, stiv og overpriset MC-p.u.

K

Kjell_B.

Gjest
Og hva skal man med en moderne p.u. når den ikke kan spille ødelagte plater........ jeg vet ikke hvordan tilstanden på platesamlingen din er, men av mine ca. 1000 LP'er er det ingen som ikke kan spilles på min platespiller som har en fæl, stiv og overpriset MC-p.u.

Hva slags vinylrigg har du ?
Jeg er alltid interessert i å lære mer.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Hva slags vinylrigg har du ?
Jeg er alltid interessert i å lære mer.
Linn Sondek LP12/Cirkus/Ekos/Naim Armageddon/Benz Ruby 2. Den passer bra til beskrivelsen din av en totalt misforstått filosofi dvs. mellomtung arm og stiv p.u. :)

K

Kjell_B.

Gjest
Linn Sondek LP12/Cirkus/Ekos/Naim Armageddon/Benz Ruby 2. Den passer bra til beskrivelsen din av en totalt misforstått  filosofi dvs. mellomtung arm og stiv p.u. :)

Jeg aksepterer (som Arve også sier) at det har skjedd en utvikling som har perfeksjonert det mellomtunge prinsippet, dvs. det kan sikkert gå an å få bra lyd (men helt billig blir det vel ikke ?). Selv har jeg altså ikke hørt et MC-basert anlegg som jeg kunne leve med hjemme.

Men jeg er ikke villig til å eksperimentere mer selv i den "tunge utviklingslinjen". Jeg har prøvd alt som var tilgjengelig på 80/90-tallet, og nå konsentrerer jeg meg om mine egne konklusjoner, som jeg vet mange i den såkalte tause majoritet føler seg enige i.

Så mitt budskap står: det var en feil å styre hifi-industrien over fra de lette til de tunge systemene. Og vi vil nok oppleve en renessanse av 70-talls prinsippene, men helst skal det skje på en slik måte at de prinsipielle feil fra 80-tallets filosofi kan skjules mest mulig.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Mener det er siste utgave av Hi-Fi News som viser en ny anretning for å rette ut bulkete plater. Prisen ligger på ca. $1200 (om jeg ikke husker feil). Med denne prisen er det neppe mange som finner det aktuelt.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Airtight sin "bukse-presse" for bulkete vinylplater
jeg har også en 1/2 stiv moderne mc i en mellomtung arm og har aldri hatt FOR bulkete plater

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Nei, jeg opplever heller ikke dette som noe problem. I hvert fall ikke på spilleren jeg har nå. Har nye plater vært veldig bulkete har jeg heller reklamert.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Så mitt budskap står: det var en feil å styre hifi-industrien over fra de lette til de tunge systemene. Og vi vil nok oppleve en renessanse av 70-talls prinsippene, men helst skal det skje på en slik måte at de prinsipielle feil fra 80-tallets filosofi kan skjules mest mulig.
Det er i hvert fall et faktum at produsentene av dine klassiske platespillerne med lette armer fra 70-tallet er borte (Thorens har for så vidt gjennoppstått, nå med Rega armer), mens både Rega, SME, Linn og flere andre engelske produsenter lever i beste velgående. Det er muligens feil i forhold til ditt ståsted, men det må da være et ubehagelig faktum for deg, noe din oppkonstruerte konspirasjonsteori bærer bud om. Det ble jo også solgt massevis av tunge armer på platespiller på 70-tallet, mens de fleste av armene som brukes i dag pr definisjon er middels tunge.

Problemet med avspilling av bulkete/buklete vinylplater henger vel også sammen med vinkelen og lengden på nålarmen og avstanden mellom nålen og bunnen på pickuphuset. Enkelte pickuper subber nedi platen ved kraftige bulker, mens andre går klar.

mvh
Christian

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Noen som veit hvor en kan få tak i disse "loddene" man legger over kransen i midten for å jevne ut de bulkete platene? Var en tur innom Lyric hifi, hvor han kun hadde en sak til 3000.-, Han kunne ikke huske å ha hørt om platekranser til 300-500.-. hmmm. Michell har blant annet en sak som var til vurdering i eyefi for en stund siden.

J

John_M.

Gjest
Om en majoritet er taus, hvordan vet man da at den er en majoritet, eller at den i det hele eksisterer?

John M.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Montes: ProJect har et lodd på 800 g til 990 kr. ( www.ljudtema.no ). Michell har en lett type beregnet til Gyro og kanskje andre spillere samt en spesialversjon for Orbe. Clearaudio har ulike typer, en lett i plast og tyngre vekter i metall for pivotarmer og tangentialarmer (ulik høyde).

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Om en majoritet er taus, hvordan vet man da at den er en majoritet, eller at den i det hele eksisterer?

John M.

Godt poeng!

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Nåja.....
Jeg har fortsatt min Grace 840F fra sent 70-tall, som ble konstruert nettopp i sin litt særegne form for å kunne opprettholde stivheten med minimal masse. Tror den kommer inn i kategorien av akseptable armer (også for Kjell B) Den sporer vel OK, men jeg skal ikke påstå at den er problemfri på ujevene plater. Det er OK å være tro mot sin filosifi Kjell. Men litt oppriktighet skal vi vel heller ikke gå av veien for ;)

mvh Erland

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
I aprilnummeret til Hi-Fi News er det på side 78 et bilde av Air Tight's Warp Factor 1: "A temperature-controlled flattener for removing warps from LPs!" :)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
I aprilnummeret til Hi-Fi News er det på side 78 et bilde av Air Tight's Warp Factor 1: "A temperature-controlled flattener for removing warps from LPs!"  :)
Her er et bilde:

For mer informasjon om produktet.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Du skal ha en del bulkete plater for at denne investeringen skal lønne seg. Men, er spilleren for kresen og samlingen stor (og skjev), er det kanskje ingen vei utenom?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ingenting som kan gjere mine 2/1500 platesamling spelbare, akkurat desse to platene er for vindskeive til at vakuumtallerk, konkav tallerk m/platestrammar eller platekransen til Clearaudio kunne gjere noko.
Men dei tre tiltaka ovanfor gjer faktisk lyden betre. "Bakgrunnen" vert på ein måte svartare.
Gode sporingseigenskapar (vi snakkar om 90-100 my) og lette armar gjer at stiften gjerne held seg betre i rilla når det stressar på. Likevel høyrer du godt "kastet" i ei tvilsam plate. Det einaste som verkeleg nyttar, er ein av dei lange pickuparmane. Stax hadde ein sånn....(men Kjell, hugs at ein lang arm nødvendigvis må vege meir enn ein kort, når dei andre parametrane elles er like)

Merkeleg at den Ruby IIen ikkje funka. Har du fått sjekka pickupen? Ting lever ikkje evig....

rocka

Fersking
Ble medlem
22.11.2006
Antall liker
0
hei er det noen som har en lp retter som man legger oppå lpen når man spiller.har en 95 mod rega planar3 med en rb300 arm+ rega elyys pu.mvh roca

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
hei er det noen som har en lp retter som man legger oppå lpen når man spiller.har en 95 mod rega planar3 med en rb300 arm+ rega elyys pu.mvh roca
Nei, men vær obs på at hvis du legger noe tungt på eller rundt plata utsetter du senterlageret for mye større belastning og større slitasje enn uten...

Topp Bunn