S
Slubbert
Gjest
Vedlegg
-
8 KB Visninger: 250
Gjestemedlem skrev:Flat skatt er en god ide. Men må kombineres med et høyt minstefradrag. F.eks. på 150.000 eller deromkring. Det er ingen logikk i at folk som tjener mindre enn dette skal måtte betale skatt på inntekt. Med en gang de begynner å bruke penger får jo staten sitt ved MVA og andre avgifter uansett. Slik skaper man et rettferdig skattesystem som tar store hensyn til de med liten inntekt.
Tja, var det ikke gjort noen beregninger om nivået for flatskatt, om vi skulle få inn like mye til statskassen? Og at de som ville tjene på det slett ikke var de med høye lønninger? Husker så dårlig, og finner ikke noe på nettet om det. Noen som har bedre huskomholt skrev:Flat skatt er det mest rettferdige skattesystemet. Spørsmål om vi noen gang får det i Norge hvor mange folk foretrekker at staten driver med Robin Hood politikk.
Hvis det offentlige skulle nøye seg med å ta kun 50% av det jeg tjener skulle i allefall jeg være fornøyd.omholt skrev:I Norge blir det så fall flat skatt på 40-50%![]()
Tjener du hundre kroner trekkes da 40 kroner i skatt og du sitter igjen med 60. Kjøper du noe som koster 60 kroner er 12 kroner MVA (ved 25%) så totalen i skatter og avgifter er 52%. Kun 2% fra din fornøydhetsgrense! Du har således bare 2% grunn til å være misfornøyd, og det burde ikke være tilstrekkelig til å hverken å denge kona eller å stemme FrP.Spiralis skrev:Hvis det offentlige skulle nøye seg med å ta kun 50% av det jeg tjener skulle i allefall jeg være fornøyd.omholt skrev:I Norge blir det så fall flat skatt på 40-50%![]()
Prosentlignet til 40% gir skatteprosent over året på 35% + 25% moms på alt man kjøper = 60%
Så kommer alle særavgifter; bil, bensin, sukker, alkohol, tobakk etc,etc til stat og kommune.
At man betaler 70-75 øre av hver en krone man tjener skulle jeg tro innebærer riktighet for de fleste av oss.
Gjestemedlem skrev:Tjener du hundre kroner trekkes da 40 kroner i skatt og du sitter igjen med 60. Kjøper du noe som koster 60 kroner er 12 kroner MVA (ved 25%) så totalen i skatter og avgifter er 52%. Kun 2% fra din fornøydhetsgrense! Du har således bare 2% grunn til å være misfornøyd, og det burde ikke være tilstrekkelig til å hverken å denge kona eller å stemme FrP.Spiralis skrev:Hvis det offentlige skulle nøye seg med å ta kun 50% av det jeg tjener skulle i allefall jeg være fornøyd.omholt skrev:I Norge blir det så fall flat skatt på 40-50%![]()
Prosentlignet til 40% gir skatteprosent over året på 35% + 25% moms på alt man kjøper = 60%
Så kommer alle særavgifter; bil, bensin, sukker, alkohol, tobakk etc,etc til stat og kommune.
At man betaler 70-75 øre av hver en krone man tjener skulle jeg tro innebærer riktighet for de fleste av oss.![]()
Spiralis skrev:Gjestemedlem skrev:Tjener du hundre kroner trekkes da 40 kroner i skatt og du sitter igjen med 60. Kjøper du noe som koster 60 kroner er 12 kroner MVA (ved 25%) så totalen i skatter og avgifter er 52%. Kun 2% fra din fornøydhetsgrense! Du har således bare 2% grunn til å være misfornøyd, og det burde ikke være tilstrekkelig til å hverken å denge kona eller å stemme FrP.Spiralis skrev:Hvis det offentlige skulle nøye seg med å ta kun 50% av det jeg tjener skulle i allefall jeg være fornøyd.omholt skrev:I Norge blir det så fall flat skatt på 40-50%![]()
At man betaler 70-75 øre av hver en krone man tjener skulle jeg tro innebærer riktighet for de fleste av oss.![]()
Skal gi deg rett i at prosentregningen gikk litt vel kvikt. Skyldes sikkert promiller på grunn av en aldeles utmerket Calvados.![]()
Det DU derimot overser er:
Hei!Spiralis skrev:Hvis det offentlige skulle nøye seg med å ta kun 50% av det jeg tjener skulle i allefall jeg være fornøyd.omholt skrev:I Norge blir det så fall flat skatt på 40-50%![]()
At man betaler 70-75 øre av hver en krone man tjener skulle jeg tro innebærer riktighet for de fleste av oss.
00 000 at gjennomsnittskatten din er 40%.Hei!omholt skrev:I Norge blir det så fall flat skatt på 40-50%![]()
Dette er skatt beregnet av inntekt etter fradrag. Hva den reelle skatteprosenten er av brutto inntekt, sett under ett i Kongeriket skulle være interessant å vite. Jeg mener å ha sett beregner på dette, men finner de ikke igjen.OMF skrev:Hei!
Norge har vel flat skatt med noen modifikasjoner.
Skatten er på 28% for og trygdeavgiften er på 7,8% - altså en flat skatt på 35,8%.
I tillegg har vi en toppskatt for de som tjener mer - som begynner på 394 000 og akselererer på 750 000.
For at skatteinntektene skal bli like store må altså denne skattesatsen øke dersom man skal fjerne toppskatten og gi et større bunnfradrag.
At enkelte land innfører 10% flat skatt er en helt annen sak. Dette er land som generellt har hatt mye problemer med svart økonomi og hverken har historie med eller et apparat til å takle et mer avansert skattesystem. Det er også uforenlig å ha et så omfattende velferdsapparat som Norge har med en så lav skattesats.
Det komplekse med skattesystemet i Norger er jo ikke skattesatsene, men hva som skal beskattes - og her kan det nok gjøres store forenklinger som ikke nødvendigvis fører til større urettferdigheter. (Blant annet å fjerne den enorme forskjellsbehandlingen det er med boligformue kontra andre formuesobjekter).
Mvh
OMF
Tja...hvor den havner har jeg liten formening om...., men det virker som veldig mange lever i den troen at man skal betale mindre skatt ved å endre skattesystemet til flat skatt!oddgeir skrev:Dette er skatt beregnet av inntekt etter fradrag. Hva den reelle skatteprosenten er av brutto inntekt, sett under ett i Kongeriket skulle være interessant å vite. Jeg mener å ha sett beregner på dette, men finner de ikke igjen.OMF skrev:Hei!
Norge har vel flat skatt med noen modifikasjoner.
Skatten er på 28% for og trygdeavgiften er på 7,8% - altså en flat skatt på 35,8%.
I tillegg har vi en toppskatt for de som tjener mer - som begynner på 394 000 og akselererer på 750 000.
For at skatteinntektene skal bli like store må altså denne skattesatsen øke dersom man skal fjerne toppskatten og gi et større bunnfradrag.
At enkelte land innfører 10% flat skatt er en helt annen sak. Dette er land som generellt har hatt mye problemer med svart økonomi og hverken har historie med eller et apparat til å takle et mer avansert skattesystem. Det er også uforenlig å ha et så omfattende velferdsapparat som Norge har med en så lav skattesats.
Det komplekse med skattesystemet i Norger er jo ikke skattesatsene, men hva som skal beskattes - og her kan det nok gjøres store forenklinger som ikke nødvendigvis fører til større urettferdigheter. (Blant annet å fjerne den enorme forskjellsbehandlingen det er med boligformue kontra andre formuesobjekter).
Mvh
OMF
Du skal ikke se bort fra at man kan bevege seg godt under 20%.
Med skattbar hilsen...........
Dette er selvfølgelig helt korrekt. Intensivet for å innføre en flat modell er vel heller å få et enklere skatteregime, samt bli kvitt det meste av den kreative skatteposisjoneringen. Tross alt er det ganske store inntekter som overhodet ikke blir gjenstand for beskatning med dagens system.OMF skrev:Tja...hvor den havner har jeg liten formening om...., men det virker som veldig mange lever i den troen at man skal betale mindre skatt ved å endre skattesystemet til flat skatt!
Hvis man skal få inn samme skattepenger, så betyr det at det store flertallet må betale omtrent det samme i skatt, og hvis noen slipper billigere unna, så må noen andre betale mer. Og siden vi i dag har et progressivt system, så innebærer det at en overgang til flat skatt vil komme de som tjener over gjennomsnittet til gode, mens de med inntekt under gjennomsnittet vil måtte betale mer iskatt!
Og selv om mange synes det er alt for mange ligningsfunksjonærer osv - så er det ingen besparelser der.....det er pølser i slaktetiden!
Mao - en endring av skattesystemet bør være basert på enten en endret fordelingsprofil eller et ønske om å gi incentiver for effektive økonomiske handlinger.
Det siste vil feks være en endring av den gamle delingsmodellen som i store grad førte til skatteposisjonering - noe som igjen gir effektivitetstap i økonomien.
Mvh
OMF
Joda, men skattetilpasning og det omfattende arbeidet som pålegges den enkelte og likninsvesenet ifm skatteoppgjøret, skyldes jo ikke de progressive skattesatsene. Det kompliserende elementet er jo hva som skal være skattegrunnlaget - altså hva som skal være den skattbare inntekten, og hvilke fradrag (hvis noen) skal være mulige. Når dette problemet er løst, er det det samme om det skal betales en flat eller en progrerssiv skatt på det skattepliktige beløpet!oddgeir skrev:Dette er selvfølgelig helt korrekt. Intensivet for å innføre en flat modell er vel heller å få et enklere skatteregime, samt bli kvitt det meste av den kreative skatteposisjoneringen. Tross alt er det ganske store inntekter som overhodet ikke blir gjenstand for beskatning med dagens system.OMF skrev:Tja...hvor den havner har jeg liten formening om...., men det virker som veldig mange lever i den troen at man skal betale mindre skatt ved å endre skattesystemet til flat skatt!
Hvis man skal få inn samme skattepenger, så betyr det at det store flertallet må betale omtrent det samme i skatt, og hvis noen slipper billigere unna, så må noen andre betale mer. Og siden vi i dag har et progressivt system, så innebærer det at en overgang til flat skatt vil komme de som tjener over gjennomsnittet til gode, mens de med inntekt under gjennomsnittet vil måtte betale mer iskatt!
Og selv om mange synes det er alt for mange ligningsfunksjonærer osv - så er det ingen besparelser der.....det er pølser i slaktetiden!
Mao - en endring av skattesystemet bør være basert på enten en endret fordelingsprofil eller et ønske om å gi incentiver for effektive økonomiske handlinger.
Det siste vil feks være en endring av den gamle delingsmodellen som i store grad førte til skatteposisjonering - noe som igjen gir effektivitetstap i økonomien.
Mvh
OMF
Selvfølgelig.OMF skrev:Joda, men skattetilpasning og det omfattende arbeidet som pålegges den enkelte og likninsvesenet ifm skatteoppgjøret, skyldes jo ikke de progressive skattesatsene. Det kompliserende elementet er jo hva som skal være skattegrunnlaget - altså hva som skal være den skattbare inntekten, og hvilke fradrag (hvis noen) skal være mulige. Når dette problemet er løst, er det det samme om det skal betales en flat eller en progrerssiv skatt på det skattepliktige beløpet!oddgeir skrev:Dette er selvfølgelig helt korrekt. Intensivet for å innføre en flat modell er vel heller å få et enklere skatteregime, samt bli kvitt det meste av den kreative skatteposisjoneringen. Tross alt er det ganske store inntekter som overhodet ikke blir gjenstand for beskatning med dagens system.OMF skrev:Tja...hvor den havner har jeg liten formening om...., men det virker som veldig mange lever i den troen at man skal betale mindre skatt ved å endre skattesystemet til flat skatt!
Mvh
OMF
Mvh
OMF
Egentlig ikke, det kunne da blitt interessant det. Jeg skulle tatt godt imot dem begge og servert dem middag. Ikke helt sikker på menyen men kanskje vin, oliven og lammekjøtt til JK og Pizza Grandiosa og 'Rett i Koppen' til SJ med litt Coca Cola som drikke.oddgeir skrev:En mørk dag i Gjestemedlems liv ville være den dagen han får besøk av både Siv Jensen og Jesus Kristus. Flat skatt eller ei.
;D ;D
Klager ikke på lønna heller jeg. ;D selv om du bommet litt på utregningen din, en liten halvmillion, men likevel..OMF skrev:Så for å oppsummere synes jeg vel ikke at du skal klage på din 40% skatt du tjener tross alt 1,5 mil.
Mvh
OMF
Jeg er vel i det store og hele sterkt uenig med deg når det gjelder dine vurderinger av næringsdrivende og skatt. Først og fremst tror jeg ikke det finnes de mulighetene du besrkiver som "bestemme selv hvor mye man skal betale i skatt".Spiralis skrev:Klager ikke på lønna heller jeg. ;D selv om du bommet litt på utregningen din, en liten halvmillion, men likevel..OMF skrev:Så for å oppsummere synes jeg vel ikke at du skal klage på din 40% skatt du tjener tross alt 1,5 mil.
Mvh
OMF
Bommen var vel kanskje min skyld, Calvaosen gjorde nok at jeg formulerte meg litt feil. Skattetrekk 40% (10,5 mnd) og skatt gjennom hele året ca 35%. :
Uansett var poenget jeg prøvde, noe mislykket :-\ , å få fram at med alle særavgifter og slikt, betaler vi en veldig stor del av inntekten til det offentlige. Skattenivået i Norge når man kun ser på inteksskatt er ikke så hakkande galt. Er du næringsdrivende og har giddet å sette deg inn i regelverket kan du, helt lovlig, nesten selv bestemme hvor mye du vil betale i skatt. Slik sett er Norge et skatteparadis, - men dessverre kun for de meget bemidlede. Selv faller jeg utenfor denne gruppen selv om jeg har en hyggelig lønn. Og her ligger min begrunnelse for flat skatt. Den vil nok føre til at de blandt oss som har store inntekter faktisk vil betale mer i skatt enn i dag. Flat brutoskatt er liksom ikke like god egnet til "skatteplanlegging" som dagens system.
Jeg er helt enig i prinsippene du legger til grunn her Arve, men jeg vil komme med et par kommentarer som i mine øyne gjør det umulig å gennomføre dette systemet fullt ut!Audiophile-Arve skrev:Flat skatt og moms rammar skeivt i høve betalingsevna, sjølv om ho er lik. Eg kunne gjerne betalt 99% i skatt/moms, dersom inntekta hadde vore høg nok, noko ho ikkje er pr dato, når om lag 70 -75% går til drift av det offentlege...
Eg tykkjer at ein bør vinkle skatt ut frå betalingsevne. Avgifter bør brukast til å styre forbruket, lite avgifter på nødvendige produkt, meir på luksus, og mest på sånt som er til skade for totalreknskapet (sånt som fører til at folk døyr, må vere lenge på sjukehus, eller på andre måtar vert til byrde når dei forbrukar slike varer)
Problemet er å sjå kva som er luksus og skadeleg opp i mot det som er nødvendig. Såleis tykkjer eg kanskje luksusavgift på toalettpapir og damebind kanskje bør revuderast. Vel kan vi snitte opp gamle aviser og få damene til å drive omfattande klutvask, men strengt tatt ville vel vassklosetta gått tette, og damene vorte vanskelege å ha med å gjere..?
Skattenivået i Sverige er nokså heftig det også.Stikken skrev:Hei!omholt skrev:I Norge blir det så fall flat skatt på 40-50%![]()
Jøss, tror du de vil moderere seg så mye? ;D ;D
Vh
S
Jeg er i grunnen ikke uenig med deg.Audiophile-Arve skrev:Flat skatt og moms rammar skeivt i høve betalingsevna, sjølv om ho er lik. Eg kunne gjerne betalt 99% i skatt/moms, dersom inntekta hadde vore høg nok, noko ho ikkje er pr dato, når om lag 70 -75% går til drift av det offentlege...
Eg tykkjer at ein bør vinkle skatt ut frå betalingsevne. Avgifter bør brukast til å styre forbruket, lite avgifter på nødvendige produkt, meir på luksus, og mest på sånt som er til skade for totalreknskapet (sånt som fører til at folk døyr, må vere lenge på sjukehus, eller på andre måtar vert til byrde når dei forbrukar slike varer)
Problemet er å sjå kva som er luksus og skadeleg opp i mot det som er nødvendig. Såleis tykkjer eg kanskje luksusavgift på toalettpapir og damebind kanskje bør revuderast. Vel kan vi snitte opp gamle aviser og få damene til å drive omfattande klutvask, men strengt tatt ville vel vassklosetta gått tette, og damene vorte vanskelege å ha med å gjere..?
Hvis man ser på det totalte skattenivået - altså inkluderer moms, formueskatt, avgifter og andre overføringer til staten, så kommer de nordiske landene relativt likt ut. Og selv om disse tallene virker utrolig høye...så er det også slik at man i de skandinaviske landene ikke har opplevd de bakdelene som man ofte forbinder med svært stor offentlig sektor (arbeidsledighet, lav økonomisk vekst, inflasjon, korupsjon, svart økonomi)bjornh skrev:Skattenivået i Sverige er nokså heftig det også.Stikken skrev:Hei!omholt skrev:I Norge blir det så fall flat skatt på 40-50%![]()
Jøss, tror du de vil moderere seg så mye? ;D ;D
Vh
S
Bjørn