BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hva med batteridrift på selve DAC-kortet? ...
    Jeg bruker batteridrift på min PC og til SoTM USB-kortet. Jeg kjøpte et stort fritidsbatteri på Biltema og koblet på flere Kondensatorer i ulike størrelser (bypass). Til SoTM-kortet trengte jeg lavere volt, og brukte en Teddy Pardo regulator for å få riktig volt - og å fjerne noe av den støyen som man sier også ligger i batteristrøm. Det lød skikkelig mye bedre enn AC-DC basert PSU med TeddyReg. PC'en og USB-utgangen betyr veldig mye for oppløsning og klarhet i lydbildet, det er min erfaring.

Nå fikk jeg ideen om å mate Buffaloen fra bilbatteriet, via TeddyRegen. Har allerede sendt en mail til Teddy og spurt om spenningen vil være stabil nok. Kommer til å teste dette ut om jeg får positivt svar. Noen som har prøvet noe liknende?

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Tror jeg skal gjøre en enkel test fra en USB-header (enkel tilgang til lederene) fra hovedkortet i PC kabinettet (LCDPS 5V). Fikk Ventus`ene så jeg kan A/B teste "direkte" i Beyer T1. Tviler på at audiophile USB controllere får vekk dritten fra PSU i PC. Ellers er jo også maks pr. USB kontakt 500mA så det kan hende det er noe å hente på å ha mer ressurser tilgjengelig fra ett dedikert supply.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    det var din "skyld" at jeg bestilte trident kortet i går!
    i dag kom miniusb adapterne og, så da kan jeg klippe en og tilføre extern 5vdc til exa istedet for pc strøm
    blir sikkert knall
    typisk lørdags gøy da fruen drar til Roma i natt
    mvh
    Leif

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Hehe, jaja. Tar gjerne "æren" om tipset fører til godlyd :)

Om det ikke funker så har du en unnskyldning til å bygge enda en dac ;)

arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tviler på at audiophile USB controllere får vekk dritten fra PSU i PC. ...
    Min erfaring er at de ikke gjør det. Du trenger begge deler, mener jeg, en god USB-utgang og en ren PSU. Fordelen med løsningen SoTM til exa er jo at SoTM-kortet har egen inngang for separat PSU, som da også går videre til exa-en. Buffaloen yter så mye mer når innsignalet er optimalisert. Jeg har opplevet mange lydgjennombrudd ved å gi stadig bedre signaler til dacen.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Tviler på at audiophile USB controllere får vekk dritten fra PSU i PC. ...
    Min erfaring er at de ikke gjør det. Du trenger begge deler, mener jeg, en god USB-utgang og en ren PSU. Fordelen med løsningen SoTM til exa er jo at SoTM-kortet har egen inngang for separat PSU, som da også går videre til exa-en. Buffaloen yter så mye mer når innsignalet er optimalisert. Jeg har opplevet mange lydgjennombrudd ved å gi stadig bedre signaler til dacen.
    Har du en dedikert audio-PSU som gir strøm til kortet via molex kontakten da eller? Jeg velger å tro at mye er gjort ved å ikke la PC`ns supply stå for 5V til usb audio. MAO ikke koble PSU`n i PC`n til kortet ditt, og heller levere +5 og +12V fra ett annet supply (f.eks TPA`s LCDPS). Så langt har min erfaring vist at skitt inn vil føre til skitt ut på tross av diverse filter (les selv en superregulator lyder best med minimalt med støy inn).

Jeg har tro på at veien er lang før jeg når det punktet at ESS9018 chippen ikke kan lyde bedre (les også TPA`s implementasjon). Og jeg har tro på at det området som bør startes med er begynnelsen (signal inn og power inn).

arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tro på at veien er lang før jeg når det punktet at ESS9018 chippen ikke kan lyde bedre (les også TPA`s implementasjon). Og jeg har tro på at det området som bør startes med er begynnelsen (signal inn og power inn).
    Enig!

Jeg bruker som sagt et bilbatteri, og først koblet jeg battristrømmen direkte på usb-kortet, via en molex. Det lød fint, men etter et par dager brant SoTM-kortet opp. Dyrt og irriterende. Nå feeder jeg altså kortet via en ekstern strøminngang bak på kortet (en option på SoTM-kortene), og alstå fra bilbatteri via en SuperTeddyReg. Så, ja, en dedikert audio-psu.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Ah, ok. Tenker jeg begynner med å "hakke inn i usb`n" med LCDPS og Placid HD som jeg har liggende, så får ørene bestemme om det er verd å se på mer enn LCDPS. Hodeampen skal få kjørt seg litt noen dager med av og på sykluser, regner med det blir testet litt i helgen.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    This message was sent to you at the request of Twisted Pear Audio, to notify you that they have shipped a package to you. For details about your shipment or to track your package, please refer to the information below. :D

Ang. XLR kontakter (i kabinettet) , hva bruker dere? og hvilke funker / funker ikke med en all out BIII

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Neutrik
    og vil du bytte til RCA er det samme hullet
    mvh
    Leif

EspenW

Medlem
    Ble medlem
    28.11.2006
    Antall liker
    0
    Kjøpte inn det meste i høst til BIII, men fikk ikke tid til å sette i gang.

Synes BIIISE ser klart mer hensiksmessig ut for meg.

I hvilken kategori kan jeg legge ut BIII på torget, og kan jeg forvente å få noe for kortet?

På forhåndt takk.

Espen

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Første inntrykk med trident til exa; noe bedre perspektiv. Små forskjeller, men er ikke allverden med penger heller. Har ikke fått skilt ut 5Vusb enda though. Men jeg må nok ta det i PC kabinettet og bruke teleportere da PC`n står i ett annet rom og jeg har ikke plass til flere USB kabler gjennom hullet i veggen. Internt i DAC chassis er det for trangt til å få plass til intern USB "rekabling". Vi får se om jeg får tid til å koble den opp på en planke elns. Om jeg setter PC`n inn i rommet igjen vil vifte-støyen fra den overdøve eventuelle forbedringer.

Ferdigstillelse av B2 står høyt på listen over prioriteringer nå, bestiller bakplate og front over helgen om jeg blir ferdig med front-designet også.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    hei
    siden du testet trident og syntes det var passe forskjell gikk jeg rett på Exa usb inngangen
    etter mye kløing i hodebunnen og fundering, ga jeg blanke og pirket ut mottakerpinnen for 5volt i pcb kontakten på det lille kretskortet på exa inngangen
    deretter koblet jeg opp en Placid HD mot en ny og tilfeldigvis ledig linje med likerettet 20vddc fra dac psu
    litt justeringer og vips så fores exa usb 5 vdc fra skikkelig power og ikke pc
    slik ser det ut

IMG_1705.jpg

IMG_1706.jpg
    IMG_1707.jpg
    IMG_1708.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    DÆVEN!
    etter 20 sekunder ut i Olga Konkova "nardis" legger jeg merke til en enorm makt og detaljering
    anslaget på pianoet er av en annen verden
    stillheten mellom alle tonene er påtrengende ifht tidligere
    dette er en like stor endring som å gå fra pingletrafoer til BP choke input power!

ANBEFALES alle som tør :cool:

nå må jeg hente junior og øvelseskjøre litt

mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    ja riktig
    pinnen ytterst i andre enden til jord kan du bare drite i
    nå har dac´n stått på siden jeg dro ut for å hente junior og forskjellen er enorm ifht original
    bare å sette igang
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    det er et lite smalt "deksel" på bakenden og rundt ut på sidene av denne pcb usb kontakten som må pirkes av med en spiss kniv e.l.
    dette for å eksponere gullpinnene inni kontakten
    jeg måtte bruke tuppen på en spiss pinsett og klarte å trekke gullkontakten ut bakover i usb kontakten
    mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Steike for en oppgradering Leif:D

En vet ikke hva støy er før en blir kvitt den. Nok en gang har en gardin foran lyttevinduet forsvunnet. Skal tro hvor langt det er mulig å dra en blodmodda Buffalo.

Tusen takk for tipset Leif, og skål. Nyt golyden, for det skal jeg gjøre nå sammen med noen glass rød :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    gjorde du det nå?
    i så fall er jeg imponert!
    enjoy!

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gjorde det for en liten stund siden ja. Kan ikke si jeg angrer, takk igjen.:)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    tøft!
    grattis
    større oppgradering enn nye avcc
    mvh
    Leif

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.775
    Hva med batteridrift på selve DAC-kortet? ...
    Jeg bruker batteridrift på min PC og til SoTM USB-kortet. Jeg kjøpte et stort fritidsbatteri på Biltema og koblet på flere Kondensatorer i ulike størrelser (bypass). Til SoTM-kortet trengte jeg lavere volt, og brukte en Teddy Pardo regulator for å få riktig volt - og å fjerne noe av den støyen som man sier også ligger i batteristrøm. Det lød skikkelig mye bedre enn AC-DC basert PSU med TeddyReg. PC'en og USB-utgangen betyr veldig mye for oppløsning og klarhet i lydbildet, det er min erfaring.

Nå fikk jeg ideen om å mate Buffaloen fra bilbatteriet, via TeddyRegen. Har allerede sendt en mail til Teddy og spurt om spenningen vil være stabil nok. Kommer til å teste dette ut om jeg får positivt svar. Noen som har prøvet noe liknende?
    Det er der ingen problemer i .

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    minst!
    skal koble 3,3 dvcc til exa via trident ut fra samme power imorgen
    tror mere på det enn det gwikse gjorde med parallellkobling på dac 5,75 v inngangen
    mvh
    Leif

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Har ikke plass internt til seperat supply. Tror største forskjellen ligger i å ikke bruke i2c poweret (sikkert ikke ett høyt prioritert power supply) på B3.
    Tenkte at du ville koble til det nye supplyet mtp layout. Ser ut som du la opp til det da du plasserte USB-Placid`n

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    hele fronten er jo holdt av til display mm
    var ikke så mange andre steder å montere Placid HD nr 2
    power chassiet er smekk fullt!
    det "nye " Placid er koblet til en 250va trafo og mur860 likerettere med silver micaer over
    skulle ha nok juice til oppgaven
    virker som om Placid ´ene låter bedre når de har mye å regulere ned
    denne får 20vdc inn og blir pissevarm! shunter 70mA på 44,1 og 55 på 24/192
    mvh
    Leif

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    hele fronten er jo holdt av til display mm
    var ikke så mange andre steder å montere Placid HD nr 2
    power chassiet er smekk fullt!
    mvh
    Leif
    I know, samme problem her. Jeg må nok stable 2 Placid HDBP (med QN/QP på den nederste montert rett i chassis for kjøling).
    Men bakplaten er full så tviler på at det blir plass til flere sprell nå ;)

rear panel.jpg

Kontrolleren er sendt fra nederland så jeg håper jeg får den før påske. Men Oled`n virker ikke enda, så forløpig må jeg leve med lcd.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    kult
    spent på det nye interfaset deres
    du får komme ut og høre på hvordan det fungerer så langt
    mvh
    Leif

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Jau, vi har kastet ideer frem og tilbake en god stund nå og Corpius har satt dem ut i live :)
    Har slitt med å få noen som kan programmere apps etc til å henge seg på desverre, men alt ligger til rette for android / iPhone / iPad control via i2c om noen med ekspertise på det området etterhvert henger seg på. Men som med alt annet så er det lettere å få noen til å henge seg på når en har en fysisk løsning å vise til.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    hvor vanskelig kan det være
    kanskje jeg må lære meg å programmere app´r på mine gamle dager
    selvgjort er velgjort heter det , ikke uten grunn
    mvh
    Leif

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig,
    har en pakke fra TP med BIII +++ på vei over Atlanteren aws.
    Exa skal bestilles ASAP.
    Har egentlig ingen problmer med å se logikken i egen PS til USB modulet
    En kompis fant ut dette med en 990kr Abrehamsen dac og en relativt sløv PC,
    lading av PCen var uaktuelt og lange dårlige USB kabler var fy fy.
    Dette var sikkert pga gørr på 5volten til USBen

Ps venter på quote fra Gary på Choke PS

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    De fleste USB enheter er ikke så nøye på V og støy, ergo er ikke det prioritert fra produsenter. Jeg har målt mye rart på USB bussen opp gjennom endel år med PC bruk (og produksjon, feilsøking og "generell nerding").
    Jeg holdt meg lenge til Firewire for lyd da det stort sett alltid virket. Kan ha noe med at det ble utviklet for apple som ofte har strictere specs sammenlignet med ting utviklet for andre plattformer.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde med 5v ut fra den ledige halvdelen på LCDPS til Exa, men LCDPS ble veldig varm på denne halvdelen. Var ikke det veldig pussig ? Trodde ikke Exa trakk så mye strøm. Andre halvdel av LCDPS funker fint på BII kortet med Tridents. Skulle tro det trakk adskillig mer enn Exa.

Mangler bare å få prøvd ut dette nå. Om det har stor betydning , kontra å gå via I2C header, hadde vært kjekt og få sjekka ut.

Forslag til løsning på hvorfor LCDPS blir så varm mottas med takk.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Exa trekker max 100mA på usb avhengig av oppløsning på det spilte formatet og ca 25mA på 3,3v
    mvh
    Leif

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kan det være sånn at totalen blir for mye for LCDPS ? Virker ikke helt logisk siden den ene halvdelen leverer ca 450mA uten å bli alt for varm.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Høres ut som de er noe galt med den halvdelen som blir varm. Har du prøvd å bytte om de to?
    Kan være at det har med dropdown å gjøre Lx317 blir ofte varm ved høy innspenning.
    og
    Edit: og du er sikker på at det ikke er strøm fra usb går jeg ut ifra (slå av dac poweret mens PC`n er koblet til og mål på terminalen til lcdps).

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som de er noe galt med den halvdelen som blir varm. Har du prøvd å bytte om de to?
    Kan være at det har med dropdown å gjøre Lx317 blir ofte varm ved høy innspenning.
    og
    Edit: og du er sikker på at det ikke er strøm fra usb går jeg ut ifra (slå av dac poweret mens PC`n er koblet til og mål på terminalen til lcdps).
    Du har helt rett i at lcdps blir varm ved høy innspenning. Koblet opp 225va-18 vac trafo, og den ble glovarm nesten umiddelbart.
    Bruker nå 80va-9vac, og det blir fortsatt varm, men ikke i nærheten med den den store trafoen påkoblet.

Det er sikkert strøm fra usb som har gjort lcdps så varm. Nå har jeg jo strøm fra lcdps til usb på Exa, og skal prøve igjen når lcdps blir ledig etter at Placid HD er på plass ( til BIII som er på vei).

arvema

Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Apropos kvaliteten på signalene inn i Buffaloen. Exa har kommet med nye drivere som nå fungerer sammen med siste versjon av Jplay. Jplay rydder helt fabelaktig opp i datamaskinens lyd-irrganger – og det høres! – ingen tvil hos meg i hvert fall.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn