BUFFALO III

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.961
    Antall liker
    3.262
    Jeg har også for 20 år siden kasseret batteri løsningen.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har fått testet ut batteristrømforsyninga til Buffaloen, men det funka dårlig hos meg. Lydbildet ble for flatt og sterilt med manglende tekstur i mellomtonen. Det meste skyldes kanskje kondensatorene etter batteriet, men kommer ikke til å forfølge dette sporet videre. Minte meg om en gang for lenge lenge siden da jeg hadde en aktiv NLE forforsterker som kunne kjøres på batteri. Det funka akkurat like dårlig da med stort sett samme lydsignatur.
    ...men da har du antakelig fått svar på hvorvidt preregulator / det som forsyner Tridents på DAC-kortet har betydning for lyden? Og det var vel hovedpoenget med øvelsen, såvidt jeg forsto? :)

    Jeg synes det låt helt fint med batteri - homogent og lite "hype-et" - men det var kun med batteri, ingen kondensator etc.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Har prøvd batteriløsninger ved flere annledninger,
    men jeg har aldri gått fra shunt til batteri.
    Har kun gått fra div tradisjonelle PS (LM317mm) og over på batteri,
    Batteri har alltid vært å fåretrekke.

    At batteri ikke funker sier kansje litt om hvor god en shunt PS egentlig er
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    ...men da har du antakelig fått svar på hvorvidt preregulator / det som forsyner Tridents på DAC-kortet har betydning for lyden? Og det var vel hovedpoenget med øvelsen, såvidt jeg forsto? :)
    Ja, det var jo hovedpoenget (med et lite håp om at det var mulig å finne opp kruttet på nytt). Nei, det er ingen tvil om at forsyninga til Trident'ene påvirker lyden.

    Kan forresten nevne at jeg har brukt en gammel passiv DIY strømrenser (med noen små choker og kondensatorer) foran trafoen til Buffalo'en. Har glemt hva den heter, men tror den kommer fra Danmark. LM Audio eller noe lignende. Uansett så fjernet jeg den i går og satte inn en liten X2 kondensator på primærsiden av trafoen i stedet for og jommen ble ikke lyden litt bedre av det. Tror definitivt ikke Placid'en er immun heller. Kanskje jeg bør gjøre som LMC og kjøre på med ekstern likeretting, choker og hele sulamitten?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Ev så prøver du noen Salas BIB
    funker som gull
    Tja, kunne jo prøvd det også, men har du sammenlignet lyden mellom Placid og Salas?
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Nei dessverre har alt klart mangler bare tilgjengelig tid.

    Husmaling er vist i vinden for tiden:p

    P.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Tror jeg skal prøve med en enkel kvasi choke input strømforsyning først med noen deler jeg har liggende for å se hva som skjer. Vet ikke helt hvor mye "overhead" rå DC spenning Placid'en trenger for å funke, men kan tenke meg rundt 5-6 volt (korriger meg hvis jeg tar feil).

    Husmaling? Det får bli mellom snøbygene i såfall.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Placiden funker med en delta V på mindre enn 5 V også men mange mener man bør opp i en 6-7 volt
    Eneste problemet er mye effekt som må svies av i QN1 seriemotstanden er bare på 1ohm så QN1 må ta mye av effekttapet.

    Min erfaring er at du bør satse på trafo med mest mulig VA, og så går det jo ann å eksprimentere med feks sekundærviklingene på en gammal trafo som choke (pass bare på input vikllingene der kan det komme endel spenning:eek:)

    Har du prøvd dene btw: PSUD2


     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    I dag har jeg fått prøvd en ny strømforsyning til Buffalo'en. Den består av en stor IE nettrafo med to 9V sekundærvindinger koblet i serie. Etter den følger fire Cree-dioder, 200uF og to 0.6H choker på pluss og minus. Dette går rett inn i 20000uF kondensatoren som står på Placid-printkortet. Inngangskondensatoren kjører helt på kanten av tillatt rippelstrøm (her må jeg gjøre noen endringer om ikke så alt for lenge. Er det noen som vet om polypropylenkondensatorer f.eks. Obbligato tåler mye rippel?). Uansett, dette var delene jeg hadde "på lager" og den eneste konstellasjonen som var mulig for å få spenninga dit jeg ville ha den.

    Men hva så med lyden? Joda, som LMC har skrevet utallige ganger her på tråden - lyden tok et gigantsteg i riktig retning. Alt ble bedre. Absolutt alt. Når en tenker på at Placiden følges av Tridents så skulle en tro at det ikke var så nøye med strømforsyninga, men det er åpenbart splitte pine galt og feil. Nå spiller Buffaloen veldig veldig bra. Bortsett fra litt for lite varme og en litt rufsete diskant som kanskje kommer fra helt andre ting så tør jeg nesten kalle BuffaloIIISE high-end. "Det skakke værra mulig" til en så lav pris.

    Er det forresten noen som vet hvor mange choker og hvor god strømforsyning en egentlig trenger før lydforbedringa stopper opp? Det vil jo ingen ende ta.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    heisann!
    endelig noen som hører etter :cool:
    det neste blir å lage et rent choke input psu, der choken tar "smellen" rett etter likeretteren
    men da trenger du muligens noe høyere sekundærer på trafo, idet du får 0,9 x likerettet spenning
    så lar du Placiden få ca drøye 12-13v til 5 v supplyet til Buffalo dac kortet....
    du kan evt fjerne den 200µF, lage midtuttak på trafoen med kun to dioder på pluss og rett til Placid
    midtuttaket går som minus
    go for it!
    for mange LC vil dempe dynamikken

    mvh
    Leif
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Choker er sikkert konge det, MEN de nye Placidene som kommer er så mye bedre enn tidligere versjoner at det er helt rått. Absolutt alt ved lyden er kraftig forbedret. Tight og oppløst så det holder. Leif sin choke løsning frister, men litt trangt i racket :cool:

    I mitt hode blir choker og de nye Placids en nesten uslåelig kombo, ( stoler på Leif )

    Ps; til de som måtte vurdere siste versjon Placid når de kommer om noen uker. Bytt ut motstandene til Takman Rex (karbonfilm).
    På mine horn ble dette prikken over i'en. Litt varmere, men med masse detaljer. De originale metalfilm motstandene er noe pågående og analytiske, ihvertfall hos meg. Mulig det kan funke i ett "sløvere" oppsett.

    Ett bevis for hvor bra Placid nå er blitt kan best illustreres ved en liten historie.

    Har en god hifi kamerat som gjennom flere år har fulgt utviklingen av det som til enhver tid har stått i lytterommet.
    Forrige uke kom han en tur for å sjekke ut de nye Placidene. Marius muller's "carmen" ble satt på og volumet ble satt rimelig høyt for å si det mildt. Ut i låta når Marius drar til med den deilige soloen og ikke minst med den flotte lyden han hadde på stratocasteren sin, kommer underarmen til min sidemann til syne. Samtlige hår stod rett opp, ståpels kalles det vel.;D

    Konklusjon; de nye Placidene besto med glans. Morro.
     
    Sist redigert:

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Strømforsyninga til Buffalo'en er definitivt noe jeg skal forske videre på. Slett ikke umulig at jeg investerer i en ny nettrafo. Men skal det først være så skal det være superkvalitet - og da blir det vel dyrt går jeg ut fra. Skal først prøve med litt "snubbing" og ulike kondensatorer bare for å se hva som skjer.

    Takk LMC for insisteringa på betydningen av ei god strømforsyning. Uten å ha fulgt opp dette så hadde jeg fortsatt vandret rundt i tåka.

    Nye Placids? Hmmm. Må si at det frister litt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Takk for linken. Skal kikke på den.

    Har fått byttet inngangskondensatoren i strømforsyninga til polypropylen (måtte hente en fra monoblokkene som ikke er i bruk for øyeblikket). Satte på en Mundorf sølv i olje som by-pass bare for morro skyld. Har også satt på en snubber over sekundæren. Nå kjører strømforsyninga kjølig og fint. Gjennomsiktigheten økte og diskanten ble bedre, men ingen enorme forskjeller. Synes imidlertid alt har blitt mer støyfritt.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    BIIIse dual mono ferdig.

    Har stått på en times tid nå og alt måler strøkent. Måtte justere ned shunt etter en halvtimes tid. Virker som den nå er stabilisert.

    Akkurat når dette skrives spiller det musikk og ingen ulyder hittil. Har foreløpig bare en liten 15va trafo til Exa usb, men det funker greit nok. Når polakken får avgårde 200va trafoen så tenker jeg det meste skal være på plass.

    Blir ganske plasskrevende når en bygger dual mono, men siden jeg allerede hadde 2 kabinetter i bruk var plass ikke noe problem.

    Placid BP må nå forsyne 1 stk Ivy hver, og følgelig måtte det justeres opp fra 75mA til 150mA pr Placid Bp. Kjøleribbene blir noe varmere, men der er fortsatt mye å gå på nå siden TPA leverer større kjølemoduler enn tidligere.

    Er spent på om det lydmessig er noe å hente. Ifølge specs er dynamikkområde øket og THD minsket sammenlignet mot singel Buffalo.
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Etter ett døgn med BIIIse dual mono er det klinkende klart at dette er markant oppgradering kontra en singel Buffalo dac.

    Til de av dere som sitter med Buffalo og har vurdert å prøve dual mono, kjør på, dere vil garantert ikke angre. Det er snakk om ca 4 tusen og Buffalo går fra å være bra til veeeldig bra. De nyeste Placid psu må sef være på plass.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.812
    Antall liker
    1.392
    Gratulerer med vellykket oppgradering. Kan du si litt om lydforskjellene mellom de nye og de gamle Placidene og betydninga de ulike komponentene (motstandstyper etc.) har for lydsignaturen til strømforsyninga?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo alltids prøve. De nye Placid er mye bedre når det kommer til 'soundstage' og å separere fra hverandre det som skjer i lydbildet. Mye lettere å følge de enkelte instrument. Følelsen av at en "er" der er langt sterkere enn med de gamle Placid.

    Både Ivy og de nye Placid har fått Takman karbonfilm motstander. Dette gir en noe mer analog lyd med bedre 3D. På mine jbl horn er dette med Takman ett must siden de originale metalfilm motstandene er kaldere/kliniske i signaturen.

    Det er godt mulig at de endringer som her beskrives ikke så lett kan høres på en høytt som ikke har 4" kompresjonsdriver i mellomtonen som graver frem det meste som skjer med lyden.

    Uansett, Dual mono og Takman karbon funker som gull her.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer... funker nok veldig bra! Jeg kan dessverre ikke ta meg råd til Dual Mono sjøl, da jeg går andre veien... ønsker å ha minimum seks gode kanaler for digital deling.
     

    arvema

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med oppsettet! Kommer nok til å gå den veien selv også. Spent på å få testet de nye Placidene - lurer på hvordan de står seg mot psu-ene fra DIYINHK. Jeg har brukt dem i et oppsett på hytta, og var fornøyd med lyden. Grunnen til at jeg bruke DIYINHK var plassmangel i kabinettet. Jeg legger ut en beskrivelse av det prosjektet snart.
     

    arvema

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Pioneer N-30 med B3 via I2S

    På hytta har jeg et lite, men etter hvert ganske vellydende anlegg. Det begynte med at jeg hadde en Pioneer N-30 til overs. Jeg tok ut dacen og satt inn en B3/IVY3 og en ICE125 som jeg hadde liggende. Det ble altså en integrert streamer/dac/sluttrinn.

    B3 koblet jeg først internt til SPDIF fra N-30. Alt fikk plass i kabinettet, og lyden var (nesten) til å leve med, men for tynn og skarp. Den store forskjellen kom etter at jeg fant ut, via en koreansk webside, hvordan jeg kunne hente I2S-signalene rett inn i B3. For en forskjell!!!

    Når jeg også byttet ut psu-ene til de mindre DIYINHK, fikk jeg plass til en ekstra 12V-modul - og kunne mate N-30 med god 5V og 12V DC. Med Neotech sølvkabler på alle signalveier internt, begynte dette å lyde svært oppløst og også varmt og organisk.

    Oppløsningen ble så bra at det ikke var greit å komme hjem til musikk-pc/SoTM/exau21 usb-løsningen i byen. Direktetappingen av I2S gjør svært mye med lydkvaliteten, i hvert fall i dette oppsettet. Her er noen bilder.

    Hele N-30 sett ovenfra:

    N-30_hele.jpg


    I2S fra N-30 til B3.
    Koblingen er slik (regnet fra høyre på bildet) leder 9=GND, 12=D1, 13=D2, 14=DCK. Kanalene ble da byttet om i forhold til SPDIF.

    N-30_I2S.jpg


    For å få strømmen til å fungere måtte jeg kortslutte mellom leder 1 og 2 (regnet ovenfra på bildet), og ellers fulgte jeg anvisningen på kretskortet på N-30 og loddet sammen 3 ledere som førte 5V og 5 ledere som førte 12V. Jeg måtte selvsagt klippe over og bryte tilførselen fra psu-en på N-30. Trafoen på N-30 ble også byttet ut til en 12V toroid.

    N-30_power.jpg
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Takker.

    Plass er ett problem, spes hvis en velger dual mono. Placid ser også større ut enn DIYINHK som du bruker.

    Jeg blir overrasket hvis de nye Placid ikke skulle falle i smak,, de er knallgode. Det er ikke ofte Russ White kommenterer modulene som han designer. Han skrev en kommentar etter noen timers bruk om de siste Placid der han bla brukte ordet "wow". Og jeg er helt enig.
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Flott bygg arvema.

    I2S er overlegen s/pdif. Exa funker kanon, men MÅ ha 5v fra separat psu på usb siden. Bruker selv en Placid HD her.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer... funker nok veldig bra! Jeg kan dessverre ikke ta meg råd til Dual Mono sjøl, da jeg går andre veien... ønsker å ha minimum seks gode kanaler for digital deling.
    Takker.

    Da går vi motsatt vei. Her blir det å rendyrke 2 kanaler max. Ikke helt billig det heller, men sammenlignet mot ferdige kjøpeløsninger er det faktisk billig.
     

    arvema

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et SotM usb-kort som jeg mater eksternt med batteristrøm. Tenkte at det skulle rekke som strømforsyning til exa. Kommer til å kjøpe den nye Placiden så snart den kommer til salgs - vil da sammenligne den med DIYINHK.
     
    Sist redigert:

    quade777

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.03.2009
    Innlegg
    72
    Antall liker
    15
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    5
    Hei. Min volumkontroll sluttet plutselig å virke. Står nå på full output hele tiden. Er det mest sannsynlig at pot er gåent evt andre ideer?
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Du bør i alle fall skru av anlegget og kople fra potmeteret. Deretter måler du det og sjekker om det er i orden. Google litt om potmetere, så skjønner du hvordan de funker og hvordan du skal måle. Bruk multimeter og mål motstand/R.

    Merk at det er relativt store toleranser for potmetere... så om det ikke er "perfekt" det du måler, er ikke det så farlig - det viktigste er at du måler opp mot nominell motstand. Den skal være 5-10k et sted om det er Buffalo III du har.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Gulltips! Jeg så nettopp i en tråd på diyaudio at man kan forbedre ytelsen til Legato III målbart ved å sørge for at QN2/3 og QN5/6 har lik temperatur. Måten å gjøre dette på, er rett og slett å lime dem sammen med epoxy.

    Jeg har noe Locktite epoxy her som skal tåle +100 grader, og utfører modden nuh! :)

    Referanse: http://www.diyaudio.com/forums/twisted-pear/183663-legato-3-look-ma-no-caps-38.html

    legato.jpg


    (bildet er fra Twisted Pear sin Legato-side, strategisk skyggelagt av undertegnede :) )
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.961
    Antall liker
    3.262
    Pas på har for årtier siden set eksempler på at specielt den hurtigt tørrende epoxy tørrer med en mikro eksplosion som kan ødelægge transistorer.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Dessverre umulig å si - jeg jobber en del med anlegget for tiden; ikke lenge siden nye høyttalere og endog sub-er kom opp, og plassering, delefilter, rom-eq, eq etc. forandrer seg fra uke til uke.

    Drossel - hva er ditt absolutt beste bet for avkopling av analoge kretser - Det står 100uF/25V Panasonic FM i Legatoen, og selv tenker jeg å teste Silmic II og Nichicon KZ og se om det har noen særlig betydning. Resterende Dale skal også byttes til Takman Carbon, etter suksessen med I/V-resistorene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.961
    Antall liker
    3.262
    Panasonic bruger jeg aldrig . Synes de lyder for lyst / tilskud i toppen. Jeg foretrækker Silmic men bruger også andre. Kommer an på hvordan lyden er i det pågældende apparat.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Enig, silmic ble ikke bra hos meg, men cerafine funker som bare det.
    Silmic ble for muddy/boomy i bassen, men var meget bra ellers. Cerafine er tightere i bassen og dette passer meget bra for meg.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tester Nichicon KZ. Jeg har en god del Silmic ("1") liggende som jeg kjapt loddet ut av en defekt Denon DCD S10 en kompis skulle kaste, men de er dessverre for 50V og fysisk alt for store.

    Hva med op-amp-rulling - noen av dere som bruker Legato/SE ut og har lekt med dette? På TP-forumet er det en kar som har prøvd OPA2604 og LME49860 med suksess, så jeg begynner med dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn