Jeg har fått mange forespørsler om Jan Allearts pick upen, så jeg får vel skrive noen velvalgte ord.
Utgangspunktet er litt vanskelig, fordi jeg har ikke fått sammenlignet all verden med puer i samme klasse. På den andre side så har jeg testet mye annet, derfor ble jeg litt forbløffet over hvor mye en slik klarte å løfte hele oppsettet. De innvidde er kanskje ikke overrasket over det, siden jeg gikk fra en rimelig Denon 103 som utvilsomt var den største begrensningen i kjeden, men likevel. Uover den hadde jeg bare testet en Garrott-pu som ikke fungerte helt. I alle fall, det var først da det hadde gått et års tid siden sist junior tok livet av en Denon pick up at jeg tok sjansen på en skikkelig oppgradering på den fronten. Siden det er vanskelig å få låne puer til test valgte jeg å stole på Odder da han påsto at Jan Allaerts var skikkelige saker, og om jeg ville kunne jeg "få" den første som kom. Det var jo et beleilig tidspunkt. Det var naturligvis en risiko å ta, men nå kjenner jeg ham så godt at jeg regnet med at han ville være hjelpsom om det ikke skulle fungere som jeg håpet. Men det gjorde den, og vel så det.
Det jeg legger mest merke til med JA pu er faktisk det jeg ikke hører, dvs. fraværet av støy og mangel på egenlyd. Skal man besktive lydsignaturen må nøytral være det rette ordet. Jeg opplever at musikken i mye større grad enn før presenteres som den skal være, uten at det legges til eller trekkes fra noe. Vokal og spesielt akkustiske instrumenter er veldig naturlig. Oppløsningen er fenomenal, og her er det definitivt ikke puen som er begrensningen lenger. Og så har den en herlig dynamikk, som gjør at kveldene blir alt for korte når man setter seg ned og lytter. Fraværet av støy gjør dessuten at man får lyst til å spille mye høyere enn før. Det blir aldri ubehagelig, i alle fall ikke før bassen blir for voldsom for lytterommet. Og musikken blir gjerne enda mer engasjerende når man skrur opp litt. Svakheter? Jeg har ikke funnet noen. De ligger i såfall andre steder i kjeden.
Men hvordan den står seg i forhold til andre merker i samme prisklasse vet jeg ikke nok om. Jeg burde sikkert sendt den til Ruby for vurdering...