Bryston bda-1 dac

Tommen21

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
93
Antall liker
10
Sted
nord trøndelag
Torget vurderinger
1
Hei,har en bryston bda-1 dac til låns og lurer på hvordan jeg får best mulig lyd av den,hvilket avspillingsprogram jeg bør bruke fra min asus pc osv....
Syns den låter ganske bra nå men hvordan får jeg den opp i 192k?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
tommen21 skrev:
Syns den låter ganske bra nå men hvordan får jeg den opp i 192k?
Enten ved å avspille 192kHz materiale, eller ved å skru på oppsampling på 48 eller 96kHz materiale. Selv foretrekker jeg lyden uten oppsampling, selv om jeg ble "lurt" til å tro oppsampling var klart best i begynnelsen.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.298
Torget vurderinger
49
Fantastisk bra dac :)
Riktig som Marsboer skriver , du må laste ned høyoppløste filer fra internett , og bruke spdif ,toslink eller Aes/ebu overføring da usb er begrenset til 96 .
 

Tommen21

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
93
Antall liker
10
Sted
nord trøndelag
Torget vurderinger
1
Takk for svar,har prøvd med med tos link og det låter helt jævlig,usb og cd helt knall,hvilken kabel(spdif) bør man bruke da?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
tommen21 skrev:
Takk for svar,har prøvd med med tos link og det låter helt jævlig,usb og cd helt knall,hvilken kabel(spdif) bør man bruke da?
Hører du virkelig så stor forskjell på toslink og coax? Fra samme kilde?
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Vet ikke om det hjelper deg, men her er et utdrag fra Stereophile

"Knowing that the BDA-1's USB 1.1 input is limited to sample rates of 48kHz or lower, I used a Bel Canto USB Link 24/96 adapter (see John Atkinson's review in the May 2009 Stereophile, Vol.32 No.5) to connect my Lenovo X61 laptop's USB feed to one of the Bryston's S/PDIF inputs with audio data up to 96kHz sample rates."

mvh
Lars
 

Tommen21

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
93
Antall liker
10
Sted
nord trøndelag
Torget vurderinger
1
ja,på samme kilde,derfor jeg spør etter en god kabel,bruker nå en billig tos linkkabel og er ikke til å høre på.....
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
tommen21 skrev:
ja,på samme kilde,derfor jeg spør etter en god kabel,bruker nå en billig tos linkkabel og er ikke til å høre på.....
Tviler meget sterkt på at kabelen i så tilfelle er problemet.
 

Tommen21

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
93
Antall liker
10
Sted
nord trøndelag
Torget vurderinger
1
Ok,prøvde og med min v6 dac og ble det samme problemet,dårlig lyd rett og slett,har prøvd alle mulige innstillinger fra pc men samme ullne lyden med kabelen,har en overgang på den toslink kabelen slik at den passer pc på spdif utgangen,mulig jeg som er heelt på bærtur her.....
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
tommen21 skrev:
Ok,prøvde og med min v6 dac og ble det samme problemet,dårlig lyd rett og slett,har prøvd alle mulige innstillinger fra pc men samme ullne lyden med kabelen,har en overgang på den toslink kabelen slik at den passer pc på spdif utgangen,mulig jeg som er heelt på bærtur her.....
Jeg setter en toslink-kabel fra Biltema på at den overgange har noe med saken å gjøre. ;)

Jeg sliter i alle fall fælt med å høre forskjell på Toslink og Coax med Abrahamsen V6 Dac-en min med signal fra både CD-spiller og Squeezebox.
 

Tommen21

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
93
Antall liker
10
Sted
nord trøndelag
Torget vurderinger
1
Har fått intrykk at spdif låter bedre enn usb men er motsatt her både på Bryston bda-1 og v6,da burde være noe galt med pc eller kabelen jeg bruker,hva tror du da? ??? :)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
BDA-1 har jeg hatt , meget brukervennlig , fin og velspillende dac..... relativt mye bedre enn den rimligere Abrahamsen v6 som jeg byttet fra.

Er ett år siden jeg hadde denne nå , men husker enda at jeg likte den godt , byttet bort i annet mer trengende saker.

Mvh Espen
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.298
Torget vurderinger
49
Har jeg forstått det slik at du bruker en overgang fra toslink(optisk) til spdif coax ,kjøpt på biltema ???
Hvis det er slik tynn overgang for å kunne bruke toslink ut på mac utstyr , så bruker jeg også slik kabel ,men det er minijack til toslink og den funker knall , men det er vell bare på Mac ,eller?
Har du mulighet til å ta bilde av oppsettet ?
 

Tommen21

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
93
Antall liker
10
Sted
nord trøndelag
Torget vurderinger
1
Nei,har ikke kjøpt noe fra biltema men bestilte en toslink til minitoslink adapter fra cable world,men nå har jeg fått det til å funke hehe,har et sabla styr med kabler og ommøblering å unger å mas ::) ;D.
Men skulle gjerne hatt et godt tips på en god kabel da? :)

Takker for svar folks :)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.298
Torget vurderinger
49
Vet ikke hvor jeg fikk biltema fra , får skylde på mye mas her og ;D
Tror ikke du får noe videre lydforbedring ved å bytte toslink kabel , på coax er det nok lettere å høre forskjell , selvom det der også er minimalt , kabler er oppskrytt imo iallefall digitalkabler .
 
Topp Bunn