Brygge øl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SvErD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2002
    Innlegg
    246
    Antall liker
    9
    Sted
    Bergen
    Du kan bruke refraktometer til SG under gjæring også, men du må korrigere avlesningen. Du finner kalkulatorer på nett, f.eks. en exel basert hos Morebeer eller i programmet Beersmith
     
    N

    nb

    Gjest
    Du kan bruke refraktometer til SG under gjæring også, men du må korrigere avlesningen. Du finner kalkulatorer på nett, f.eks. en exel basert hos Morebeer eller i programmet Beersmith
    Joda, klar over det. Jeg bruker oechselvekt under gjæring siden jeg synest det er greit å ta en liten slurk for å følge utviklingen også.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da var fat ankommet candirect, regulator og sodastream adapter på plass fra england, stikker innom bryggselv i morgen og kjøper pbw/chemipro for en rask rengjøring av fatene i morgen samt tapping til disse.
     
    N

    nb

    Gjest
    Har en batch stående til gjæring i kjelleren nå, kjelleren holder 19.5 grader nå i sommervarmen, skal gjære ved 18. Funker veldig bra å ha karet i en stor plastdunk fra IKEA og fylle på en 25 liter vann rundt gjæringskaret. Regulerer temperaturen ved å legge i et par fryselementer til klølebag om morgenen og om kvelden, da holder jeg tempen i intervallet 17.5 - 18.5 grader noe som må sies å være akseptabelt. Selv om man skal gjære ved f.eks 20 grader og rommet holder 20 grader så holder ikke ølet 20 grader under stormgjæringen, kan fort stige til både 3 og 4 grader over omgivelsestemperaturen.

    Scoret et kjøleskap på finn.no i dag så neste gang blir det ordentlig temperaturkontroll under gjæringen. Nå kan jeg også lage pils som skal gjære lenge og vel på lave temperaturer og også lagres lenge kjølig. Får se om jeg gidder å lage pils forresten, det er ikke så dyrt i butikken og tar ganske mye lengre tid enn overgjæret øl.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da var første batch over på fat!

    Det både så og luktet godt, så om jeg ikke tuller det helt til på slutten nå så bør dette bli drikkende.

    Kjører billigutgaven på CO2 siden

    10502449_258210921053089_3944042274472948504_n.jpg
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hei, ble det drikkende?
    Hentet en fryseboks i går, fikk kjølt ned fat og prøvesmakt: nydelig! :)

    Venter nå bare på en STC-1000 fra kina, så blir det tempstyring av fryser og keezer rett rundt hjørnet.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Har gått til innkjøp av utstyr sammen med en venn, både litt hobby og sosialt. Gikk for en brew in a bag løsning vi.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Du kommer billigere unna enn dèt. En 30-liters kjele med lokk kan fåes billig på tilbud eller på finn (dette er det største en vanlig komfyr klarer å koke ordentlig), et par plastspann på 30 liter med lokk, samt litt plastslange og et par andre småting er det som skal til. Du kan fint kjøle i et kar med rennende kaldt vann når du ikke skal koke mer enn 25 liter. Som meskekar kan du bruke samme type plastspann som du gjærer i med et liggeunderlag tapet rundt. Så kan man jo avansere etter hvert hvis man ønsker :)

    Kanskje det er nevnt før, men den norske boken "Moderne hjemmebrygging" er veldig fin som en introduksjon.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    første generasjons BB30 var et sørgelig kappittel, men det ser ut til at de har fikset de store problemene med den nye versjonen.
    virker som et greit kjøp, selv om annenhåndsverdien sikkert ikke er så veldig høy hvis du en gang skulle få lyst å oppgradere.

    startsettet ser ut til å inneholde alt man trenger for å komme i gang, men personlig foretrekker jeg de vanlige gjæringskarene fremfor speidel-varianten av logistiske årsaker.
    man får etterhvert ganske mange kar, og da er det kjekt å kunne stable dem oppå hverandre ;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Kjøp en startpakke for BIAB på Bryggselv eller andre steder. Koster i underkant av 5000 for alt du trenger - største utgift er kjelen som utgjør rundt halvparten av prisen på utstyret, så om du allerede har en kjele så sparer du et par tusen. Vanlig størrelse er 36 liter, det er fint til å lage mellom 20 og 25 liter ferdig øl i.

    Det er også en del andre ting som er kjekt å ha, men det kan du ta etter hvert om du får mersmak.

    Dersom du drikker en del øl så bør du ikke bekymre deg for prisen på utstyret, utgiftene er svært fort tjent inn. På min første batch brygget jeg øl som på polet ville ha kostet meg ca 3000 kroner i innkjøp, og da brukte jeg råvarer for 400 kroner.

    Du bør også gå for å brygge øl i polstyrke og med mye smak til å begynne med (IPA og lignende er fint). Den ene grunnen er at det er det mest lønnsomme, den andre er at litt alkoholstyrke og mye humle maskerer en del feil i prosessen. I motsetning til hva man skulle tro er det ingen ting som er vanskeligere å brygge selv enn helt standard pils av typen du kjøper i butikken. Kan du brygge pils kan du brygge alt.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Supert med masse gode tips her!

    Boka bestilles asap.

    Det er litt det jeg tenker også, drikker kanskje ikke så mye øl - men kjøper nesten utenlukkende "dyr" øl, så fire-fem flasker en helg koster gjerne mer enn å lage 25 liter selv. Kjøper også gjerne IPA eller APA, samt masse diverse mørkt og sterk øl så tror det passer meg bra.

    Skal forske litt videre. Fordelen med en beer brew (har også blitt anbefalt bratberg) kontra vanlig kjele er bedre kontroll på temperatur og kjølemuligheter? Samt tappingen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Mesketemperatur (som er hva en slik sak gir deg bedre kontroll på) er langt, langt nede på listen over hva som trengs for å lage godt øl. Hygiene er viktig men utover det er nok gjær og korrekt gjæringstemperatur sånn ca 100 ganger viktigere enn om du mesket på 64 eller 65 grader eller om temperaturen fallt 0.2 eller 2 grader under meskingen.

    Om budsjettet er stramt ville jeg brukt minimalt med penger på meskeutstyr og heller sørget for å kunne ha kontrollert temperatur under gjæringen. Trenger da et gammelt kjøleskap og en STC-1000 (100 kroner på eBay). Ville også heller brukt penger på magnetrører for å lage gjærstartere og utstyr for å tilstte ren oksygen i vørteren enn på å få meskingen så eksakt som mulig.

    Du vil høyst sannsynlig få sjokk første gang du gjærer med kontrollert temperatur kontra hva å ha det sånn passe riktig. Under den hissigste gjæringen kan ølet bli 2-3-4 grader varmere enn rommet den står i, så eneste som virkelig funker er et kjøleskap med temperaturkontroller og en varmekilde (jeg bruker frostvakt fra Biltema). Dersom du ikke har kontroll på gjæringen er det stortt sett kun belgiske øl som blir "riktige" - der er det vill vest på gjæringstemperaturer.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Njaa.... WLP001 tåler litt temperaturendringer under gjæring uten å lage altfor mye usmaker, men det er sant som du sier. Hygiene og gjæringstemperatur er langt viktigere enn alt annet man stresser med.

    Jeg har tre rom med ulik temperatur ca16 - 18 - 20 jeg kan flytte gjæringsbøtta i mellom, men jeg har aldri blitt 100% fornøyd med et øl, aldri fått til en helt clean gjærprofil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Som nevnt avviker temperturen ganske mye fra romtemperaturen under stormgjæringen. Kjøp en STC-1000, jeg bruker den til å styre et kjølsekap, samt at jeg har en på et lite rom i kjelleren som holder ca 15 grader om vinteren, så der trengs det kun varme. Å sette gjæringsbøttene i en balje med vann hjelper også på å holde tempen stabil.

    Til trådstarter: Dersom du vil lage en budjsett-øl så kan du lage en god IPA eller APA kun på maltekstrakt, da trenger du en gryte på rundt 10 liter eller litt større. I tillegg bør du ha en oechselvekt for å måle sukkerinnhold, StarSan til desinfisering, humle for et par hundringser, en eller to pakker tørrgjær a kroner 49, to gjæringsbøtter a 30 liter og en hevert, en flaskefyller, en slange, en flaskeskyller, en korkemaskin og korker. Alt dette kan gjenbrukes om du vil ta steget videre til BIAB så kaster ikke bort noe penger på å starte med det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Mesketemperatur (som er hva en slik sak gir deg bedre kontroll på) er langt, langt nede på listen over hva som trengs for å lage godt øl. Hygiene er viktig men utover det er nok gjær og korrekt gjæringstemperatur sånn ca 100 ganger viktigere enn om du mesket på 64 eller 65 grader eller om temperaturen fallt 0.2 eller 2 grader under meskingen.

    Om budsjettet er stramt ville jeg brukt minimalt med penger på meskeutstyr og heller sørget for å kunne ha kontrollert temperatur under gjæringen. Trenger da et gammelt kjøleskap og en STC-1000 (100 kroner på eBay). Ville også heller brukt penger på magnetrører for å lage gjærstartere og utstyr for å tilstte ren oksygen i vørteren enn på å få meskingen så eksakt som mulig.

    Du vil høyst sannsynlig få sjokk første gang du gjærer med kontrollert temperatur kontra hva å ha det sånn passe riktig. Under den hissigste gjæringen kan ølet bli 2-3-4 grader varmere enn rommet den står i, så eneste som virkelig funker er et kjøleskap med temperaturkontroller og en varmekilde (jeg bruker frostvakt fra Biltema). Dersom du ikke har kontroll på gjæringen er det stortt sett kun belgiske øl som blir "riktige" - der er det vill vest på gjæringstemperaturer.

    Vurderer å prøve meg på et hjemmebrygg men har litt problemer med rom med jevn og lav temperatur for gjæring. Du sier "vill vest" på belgiske øl på gjæringstemperaturer, du si litt om hvor høy temperatur og hvor stor variasjon de tåler?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Mesketemperatur (som er hva en slik sak gir deg bedre kontroll på) er langt, langt nede på listen over hva som trengs for å lage godt øl. Hygiene er viktig men utover det er nok gjær og korrekt gjæringstemperatur sånn ca 100 ganger viktigere enn om du mesket på 64 eller 65 grader eller om temperaturen fallt 0.2 eller 2 grader under meskingen.

    Om budsjettet er stramt ville jeg brukt minimalt med penger på meskeutstyr og heller sørget for å kunne ha kontrollert temperatur under gjæringen. Trenger da et gammelt kjøleskap og en STC-1000 (100 kroner på eBay). Ville også heller brukt penger på magnetrører for å lage gjærstartere og utstyr for å tilstte ren oksygen i vørteren enn på å få meskingen så eksakt som mulig.

    Du vil høyst sannsynlig få sjokk første gang du gjærer med kontrollert temperatur kontra hva å ha det sånn passe riktig. Under den hissigste gjæringen kan ølet bli 2-3-4 grader varmere enn rommet den står i, så eneste som virkelig funker er et kjøleskap med temperaturkontroller og en varmekilde (jeg bruker frostvakt fra Biltema). Dersom du ikke har kontroll på gjæringen er det stortt sett kun belgiske øl som blir "riktige" - der er det vill vest på gjæringstemperaturer.

    Vurderer å prøve meg på et hjemmebrygg men har litt problemer med rom med jevn og lav temperatur for gjæring. Du sier "vill vest" på belgiske øl på gjæringstemperaturer, du si litt om hvor høy temperatur og hvor stor variasjon de tåler?
    Belgiske øl gjæres ofte uten temperaturkontroll i det hele og så blir det så varmt som det blir... jeg har vært oppe i 26 grader, men det finnes kommersielle øl som er gjæret helt opp til 30 grader og sikkert enda høyere. Belgiske gjærtyper tåler generelt betydelig høyere temperaturer enn vanlig ale-gjær. Før jeg fikk tempkontroll hadde jeg et brygg gjæret med WLP-007 (mest brukte typen hos Nøgne Ø f.eks). Den var oppe i 25 grader og smakte tungt av fusel og var basically helt jævlig. Med WLP-566 (en belgis saison-gjær) så smakte det aldeles utmerket selv om det var oppe i 26 ca.

    Min lille erfaring tilsier at temperaturen øker mer jo sterkere øl du brygger, for en Saison som skal ende opp på rundt 6% alkohol tipper jeg badet eller et vanlig oppholdsrom skulle fungere godt. Skal helst stå mørkt uten at jeg vet hvor mye det har å si i praksis, jeg gjærer alle mine øl i mørket så har ikke testet det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Veldig nyttig og interessant info, takk. Hadde tenk en humlete ale eller ipa, men nå må det nesten bli en belgisk type.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Denne har jeg brygget et par ganger - oppskriften kommer fra Ghar Smith-Garsen, norsk hjemmebryggings åndelige fører (nå bryggerimester hos 7 Fjell). Om du ikke orker å bale med gjærstartere funker det sikkert fint med Danstar Belle Saison tørrgjær, den skal visstnok være bra. Mesk på 64 grader en times tid. Du ender nok opp med litt mindre øl enn planlagt første gangene så kan evt justere opp maltmengden med 10% eller humlemengden ned med 10% eller noe slikt. Fokuser på å treffe OG fremfor antall liter.

    Andrimne Saison (versjon 2)
    22,5 liter (21 liter ferdig øl)
    OG: 1061
    FG: 1007
    IBU: 35 (Noonan)

    3,5 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
    500 g Global münchenermalt, 25 EBC
    500 g Thomas Fawcett hvetemalt, 4 EBC
    100 g Global crystal malt, 120 EBC
    400 g farin
    40 g East Kent Goldings, pellets, 5,3 % AA, 60 min.
    30 g Fuggles, pellets, 4 % AA, 15 min.
    30 g Fuggles, pellets, 4 % 2 min.
    1 tab Protafloc, 15 min.
    ½ ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
    White Labs WLP566 Saison II gjærstarter
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takk, men tror jeg startet helt enkelt med et ekstrakt kit føst. Leser mange fnyser av slike, men jeg prøvde en øl som ble laget på ekstrakt u/humle og det var overaskene godt (og jeg er blitt ganske så kresen på øl).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Du kan lage helt kurant IPA/APA uten tempkontroll også, men da ville jeg i det minste prøvd å holde temperaturen nede under den hissigste gjæringen ved å bruke kaldt vann og fryseelementer/flasker med frossent vann i en stor balje du setter gjæringsspannet oppi. Etter noen få dager er det aller, aller meste av gjæringen unnagjort så da er det ikke så kritisk lengre. Men om det ikke er noe sted i boligen det er under 21-22 grader kan det bli litt pes. En kjeller eller slikt er fint om du har det. Nå i vinter har jeg gjæret mye i kjelleren siden den holder 15-16 grader, da trenger jeg bare en liten varmeovn m/ temperaturkontroller for å holde riktig temperatur, ellers så bruker jeg et kjøleskap og en STC-1000. Det koster nesten ingen ting, men tar jo litt plass i en leilighet om det er slik du bor.

    Ikke dumt å starte helt enkelt for øvrig. Om du bruker kit så bytt ut den medfølgende gjæren med en ordentlig ølgjær. Til IPA/APA og masse annet er Safale US-05 toppers, den fås over alt de selger råvarer og er den suverent mest brukte gjæren både på hobbybasis og nok også kommersiellt blant mikrobryggerier. WLP-001 er samme gjær men i flytende form. Tørrgjær er mindre arbeid, men begrenser litt hvilke typer man kan brygge siden utvalget er mye mindre.

    Jeg ville kjøpt maltekstrakt, humle og gjær på en bryggebutikk. Det er ikke noe vanskeligere enn kit, men det må koke i 60 minutter. Har du ikke stor nok kjele til å koke alt topper du opp med kaldt vann fra springen (kan evt koke det og avkjøle det dagen før, men det skal ikke være nødvendig i Norge siden vannet er svært rent i utgangspunktet).

    Gå på Bryggselv eller lignende, de har hjulpet hundrevis av personer som deg før så de vet hva som funker og som er et greit sted å starte og du får alt du trenger der.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Har dessverre ikke kjeller så den må stå på badet om det blir noe. Har en på jobben som laget 2 like batcher apa/ipa, en med engelsk og en med belgisk gjær og den med engelsk gjær ble klart best. Så jeg tror jeg vil prøve på en litt mørkere type med belgisk gjær, noe forslag på type belgisk double, brown ale øl?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ingen erfaring i den gaten, dessverre.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    [h=3]Belgian Dubbel[/h]
    Style: Belgian DubbelOG: 1.053
    Type: All GrainFG: 1.013
    Rating: 4.0ABV: 5.24 %
    Calories: 173IBU's: 26.20
    Efficiency: 70 %Boil Size: 24.61 L
    Color: 7.3 SRM Batch Size: 18.93 L
    Preboil OG: 1.045Boil Time: 60 minutes
    [HR][/HR]
    Fermentation Steps
    NameDays / Temp
    Primary7 days @ 20.0°C
    Secondary14 days @ 22.2°C
    Bottle/Keg21 days @ 23.3°C
    Grains & Adjuncts
    AmountPercentageNameTimeGravity
    4.31 kg88.37 %Pale Malt (2 Row) Bel60 mins1.037
    113.40 g2.33 %Caramel/Crystal Malt - 20L60 mins1.035
    113.40 g2.33 %Brown Malt60 mins1.032
    0.34 kg6.98 %Sugar, Table (Sucrose)60 mins1.046
    Hops
    AmountIBU'sNameTimeAA %
    28.35 g19.53Styrian Goldings60 mins5.40
    9.36 g5.73Hallertauer60 mins4.80
    9.36 g0.95Saaz5 mins4.00
    Yeasts
    AmountNameLaboratory / ID
    1.00 pkgTrappist AleWhite Labs 0500
    Additions
    (none)
    Mash Profile
    [HR][/HR]
    Mash In - Light Body75 min @ 65.6°C
    Add 12.50 L ( 2.61 L/kg ) water @ 73.9°C
    [HR][/HR]
    Sparge - Light
    Sparge 10.00 L ( 2.09 L/kg ) of 82.2°C water over 60 mins
    [HR][/HR]
    Carbonation
    (none)
    Notes
    www.iBrewMaster.comVersion: 1.536


     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Dersom det er nokon som ønsker ein meskeregulator, så har eg ferdig det til Arduino. Må ha boks, halvledarrele, kjøleribbe, Arduino Uno, display, vanntett NTC motstand og diverse smårask.

    Eg limte NTC på enden av ein kjepp med næringsmiddelgodkjent fugemasse frå Wurth.
     

    Vedlegg

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ser ut som en ganske vanlig programmerbar brygger, men med tappekran og timer som slipper ned humlene.

    man må vel gjære ølen utenfor selve maskinen, så hvorfor vil man i det hele tatt ha en tappekran på den?
    og man må bruke deres egne tønner for å brygge i?

    er det ikke mye lettere å brygge normalt?
    så slipper man å ha en gigantisk maskin fremme for å tappe fra, og man kan brygge mer enn 5 liter om gangen.
    for ikke å snakke om at man kan ha mer avansert humleskjema, og slipper å bruke en egen app for å lage oppskrifter.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg tror man kan gjære øl i maskinen også. Jeg ser for meg at fordelen er at man slipper å styre så mye med flasker osv å tappe på - men må får kanskje kjøpt noen drikketønner e.l. også? 5 liter om gangen må bare være en fordel. Å brygge 20 liter - det holder en liten evighet hos meg hvertfall.

    edit;

    Men jeg har jo selvsagt ikke peiling, har heller ikke prøvd å brygge på vanlig måten :)

    Men ja, en slik tradisjonellpakke ser jo minst like enkelt ut.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Når jeg brygger mindre batcher hjemme, type 10-12 liter til gjæring bruker jeg ca tre timer. To timer om jeg bruker ekstrakt og kun mesker spesialmalten. Dette inkluderer oppvask etterpå.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Den så fin ut, men brygger jo nesten ikke noe øl i det hele tatt?! Man må opp i 10 liter skal det være noen vits spør du meg. Brygger sammen med naboen, og vi har en kjele hvor vi ikke gjør så mye mer enn å helle vann og ingredienser oppi som her, men resultatet blir 18-20 liter, ikke 1.8 liter som er maks for denne ...
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ser poengene over her :) Blir vel å kjøpe en tradisjonell løsning - når jeg får ut fingern ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn