Vidar P skrev:
leik skrev:
ja, min erfaring er vel at søkefunksjonen på forumet ikke er den mest presise.
jeg prøvde å søke opp denne tråden, men fikk ingen treff på tråder med øl i tittelen...
jeg har sikkert noen tips å komme med, eller jeg kan liste noen oppskrifter jeg har brukt. Uten at jeg er ekspert på noe.
Kommer litt an på hva du har tenkt å gjøre ut av det. (kit / ekstrakt / "te-pose" / minimesk / all-grain)
Hva slags tips er du ute etter mer spesifikt?
e
Hei Leik, takker for engasjement. Hva er man ute etter? Jo, det er vanskelig å vite når man ikke vet omfanget av alternativene. Vi har ballonger (25L), gjærlås, alskens småremedier og plenty tid og tålmodighet. Så spørsmålet er egentlig kanskje hva man burde gjøre, om man ville forsøke å brygge pilsnerøltype. Det er iallefall det jeg lurer på.
Hvis det er hensikten å komme igang med brygging, for å sjekke hva som ligger i det, ville jeg starta enkelt. Keep it simple. Det kan være enklest å starte med en ale, men hvis du heller vil ha pils går det helt sikkert bra. Fremgangsmåten er den samme, bortsett fra gjæringa. Men det finnes bra oppskrifter på pale ale som er lette og greie. Feks en american pale ale.
Å bruke ferskvarer er selvfølgelig best, men hermetikk kan bli helt ok hvis man er nøye.
Det er mye enklere, krever mindre utstyr, og er en grei start. Så kan man avansere etterhvert.
Ikke bruk ferdige kit, men kjøp malt-ekstrakt og spraymalt av god kvalitet. Og bruk flytende gjær. Litt dyrere, men verdt det.
Alt dette får du hos enten petit-agentur, eller en lokal forhandler av vinråstoff hvis det finnes.
Følg denne feks :
http://www.norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/44-ekstraktbrygging
Hvis dere har god tid, ligger alt til rette for suksess. Og god renslighet. Ikke noe hosting i utide, og tenk dere om to ganger før dere putter noe redskap nedi gjæringskaret.
Vi pleier å ha en "clean guy" og en "dirty guy" med hver sine oppgaver. Funker bra.
e