Noen som driver med dette? Jeg har blitt advart av bror og far om de nå er klare til å bli med på et bryggerprosjekt, og vi har jo ballonger, gjærlåser osv fra før, men trenger oppskrifter og tips som går forbi sukker+maltekstrakt+tørrgjær.
Beklager, jeg gjorde faktisk noen søk på øl, brygg osv før jeg postet men den dukket ikke opp. Har ingen problem med sammenslåing om moderatorer synes det er betimelig.leik skrev:Ble starta en annen tråd for litt siden, som ikke ble særlig lang. Men likevel.
Jeg våkner når det er snakk om ølbrygging...
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,40890.0.html
Dette burde kunne være noe??!Vidar P skrev:Noen som driver med dette? Jeg har blitt advart av bror og far om de nå er klare til å bli med på et bryggerprosjekt, og vi har jo ballonger, gjærlåser osv fra før, men trenger oppskrifter og tips som går forbi sukker+maltekstrakt+tørrgjær.
Hei Leik, takker for engasjement. Hva er man ute etter? Jo, det er vanskelig å vite når man ikke vet omfanget av alternativene. Vi har ballonger (25L), gjærlås, alskens småremedier og plenty tid og tålmodighet. Så spørsmålet er egentlig kanskje hva man burde gjøre, om man ville forsøke å brygge pilsnerøltype. Det er iallefall det jeg lurer på.leik skrev:ja, min erfaring er vel at søkefunksjonen på forumet ikke er den mest presise.
jeg prøvde å søke opp denne tråden, men fikk ingen treff på tråder med øl i tittelen...
jeg har sikkert noen tips å komme med, eller jeg kan liste noen oppskrifter jeg har brukt. Uten at jeg er ekspert på noe.
Kommer litt an på hva du har tenkt å gjøre ut av det. (kit / ekstrakt / "te-pose" / minimesk / all-grain)
Hva slags tips er du ute etter mer spesifikt?
e
Det der er en kjempeide egentlig! Men hvor får man tak i råvarene?Paal Iksom skrev:Når man er flere om å dele utgifter og øl, vil nok en Speidel ganske fort bli aktuelt:
http://www.speidels-braumeister.de/
Hvis det er hensikten å komme igang med brygging, for å sjekke hva som ligger i det, ville jeg starta enkelt. Keep it simple. Det kan være enklest å starte med en ale, men hvis du heller vil ha pils går det helt sikkert bra. Fremgangsmåten er den samme, bortsett fra gjæringa. Men det finnes bra oppskrifter på pale ale som er lette og greie. Feks en american pale ale.Vidar P skrev:Hei Leik, takker for engasjement. Hva er man ute etter? Jo, det er vanskelig å vite når man ikke vet omfanget av alternativene. Vi har ballonger (25L), gjærlås, alskens småremedier og plenty tid og tålmodighet. Så spørsmålet er egentlig kanskje hva man burde gjøre, om man ville forsøke å brygge pilsnerøltype. Det er iallefall det jeg lurer på.leik skrev:ja, min erfaring er vel at søkefunksjonen på forumet ikke er den mest presise.
jeg prøvde å søke opp denne tråden, men fikk ingen treff på tråder med øl i tittelen...
jeg har sikkert noen tips å komme med, eller jeg kan liste noen oppskrifter jeg har brukt. Uten at jeg er ekspert på noe.
Kommer litt an på hva du har tenkt å gjøre ut av det. (kit / ekstrakt / "te-pose" / minimesk / all-grain)
Hva slags tips er du ute etter mer spesifikt?
e
Koster en femhundelapp ca og det er det verdt. Merk at refraktometer kun funker for vørter, du kan ikke måle FG etter gjæring med et slikt.Forskjell på fosskok og rullende kok, ja
https://www.facebook.com/photo.php?v=253292024878312&set=vb.249826688558179&type=2&theater
Skal roe ned gassen litt neste gang.
Refraktometer er på innkjøpslista