Brygge øl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som driver med dette? Jeg har blitt advart av bror og far om de nå er klare til å bli med på et bryggerprosjekt, og vi har jo ballonger, gjærlåser osv fra før, men trenger oppskrifter og tips som går forbi sukker+maltekstrakt+tørrgjær.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har prøvd meg endel ganger, men mest på kits. Riktignok gode kits uten sukker, men resultatet har med noen hederlige unntak vært heller begredelig.

Men et veldig bra sted å handle råvarer og utstyr finner du i alle fall her.

http://www.petit-agentur.no/

regina

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2002
    Antall liker
    0
    Her er rette stedet å starte norbrygg.no

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Norbrygg er en fin ressurs, men vil også anbefale Bjørnstad og Haavardsholms "moderne hjemmebrygging" - der står det meste man trenger vite for å komme i gang med ekstrakt- og maltbrygging.

J

J.J

Gjest
    Hvis enn er en gjeng som holder på så tror jeg dette er en suksess. Mye moro - og mye kunnskap som kan deles ... gjerne noen eldre som har hatt dette som en tradisjon.

Og det er noe som jeg syntes det er flott at noen gjør - tradisjoner skal en ikke kimse av .

LYKKE TIL sier nå jeg :D

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Ble starta en annen tråd for litt siden, som ikke ble særlig lang. Men likevel.
    Jeg våkner når det er snakk om ølbrygging...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,40890.0.html

Bare å gjenta at beercalc.dk og haandbryg.dk er stedet for oppskrifter.
    Massevis av erfaringer der, og kalkulator for å regne ut hva man holder på med.

Det er absolutt poeng i å prøve seg på mesking selv, kvaliteten går mange hakk opp fra ekstraktbrygging, og veldig mange hakk opp fra kits.
    Litt som å gå fra posesaus til laget saus.

Akkurat nå er det jo pils som gjelder å lage, så den er på drikketopp til sommeren :)

E

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leik skrev:
    Ble starta en annen tråd for litt siden, som ikke ble særlig lang. Men likevel.
    Jeg våkner når det er snakk om ølbrygging...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,40890.0.html
    Beklager, jeg gjorde faktisk noen søk på øl, brygg osv før jeg postet men den dukket ikke opp. Har ingen problem med sammenslåing om moderatorer synes det er betimelig.
    Her var det mye tips å få; øl i tittelen vekker tydeligvis mye gode tanker her på forumet! Keep'em coming!

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    ja, min erfaring er vel at søkefunksjonen på forumet ikke er den mest presise.
    jeg prøvde å søke opp denne tråden, men fikk ingen treff på tråder med øl i tittelen...

jeg har sikkert noen tips å komme med, eller jeg kan liste noen oppskrifter jeg har brukt. Uten at jeg er ekspert på noe.
    Kommer litt an på hva du har tenkt å gjøre ut av det. (kit / ekstrakt / "te-pose" / minimesk / all-grain)
    Hva slags tips er du ute etter mer spesifikt?

e

J

J.J

Gjest
    Syntes igrunn det bare hadde vært fint og fått endel tips i denne tråden ... (selvom det ikke er jeg som er TS...)

Så kanskje det er til inspirasjon for flere :D

Og på flere nivåer.

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Noen som driver med dette? Jeg har blitt advart av bror og far om de nå er klare til å bli med på et bryggerprosjekt, og vi har jo ballonger, gjærlåser osv fra før, men trenger oppskrifter og tips som går forbi sukker+maltekstrakt+tørrgjær.
    Dette burde kunne være noe??!
    http://www.dn.no/d2/d2mat/article2068438.ece

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Et tips er at det iallefall ikke er vanskelig. Bittelitt mer ava en havregrøt, men ikke mye.
    Hvis man er interessert i mat og drikke, og liker å lage ting selv, er det helt overkommelig.
    Det kjedeligste er vel å vaske og sterilisere flaskene. Resten er morsomt og lærerikt.

Det jeg oppdaget etter at jeg startet hjemmebrygging, var en mye mer nyansert holdning til de forskjellige smakene og luktene som finnes i forskjellige øltyper.

Men nå er det ølsmaking på tapetet...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    278
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    leik skrev:
    jeg prøvde å søke opp denne tråden, men fikk ingen treff på tråder med øl i tittelen...

jeg har sikkert noen tips å komme med, eller jeg kan liste noen oppskrifter jeg har brukt. Uten at jeg er ekspert på noe.
    Kommer litt an på hva du har tenkt å gjøre ut av det. (kit / ekstrakt / "te-pose" / minimesk / all-grain)

e
    Hei Leik, takker for engasjement. Hva er man ute etter? Jo, det er vanskelig å vite når man ikke vet omfanget av alternativene. Vi har ballonger (25L), gjærlås, alskens småremedier og plenty tid og tålmodighet. Så spørsmålet er egentlig kanskje hva man burde gjøre, om man ville forsøke å brygge pilsnerøltype. Det er iallefall det jeg lurer på.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Den der var ikkje dum!
    Ikkje så ille pris heller, ca 11.000,- for 25 literen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    De ser artige ut. De må jo bli vel mye bedre å lage ordentlig øl med ferskvare enn å basere seg på hermetikk.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Eg og var interessert i eit lite kitt fra Brooklyn Brewshop, men det er billigere og garantert bedre å handle ferskvare. Det er jo overhodet ikkje vanskelig, tar bare litt tid. Men pakkene ser bra ut da, dei fra Brooklyn.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    http://www.maltbua.no/ er ein trivelig butikk, handla porterråvarene derfra.
    Det er også garantert ein heimebryggargjeng i Kristiansund N som kan hjelpe til og gi tips. Kanskje fins det noko lokalt malt du kan kjøpe?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Har pleid å handle på http://www.petit-agentur.no/.

Bjørnstad og Haavardsholms bok har et titalls velprøvde oppskrifter, blant annet en særdeles god juleøl i tillegg til pils, stout, kölsch, og flere andre.

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    57
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    leik skrev:

e
    Hei Leik, takker for engasjement. Hva er man ute etter? Jo, det er vanskelig å vite når man ikke vet omfanget av alternativene. Vi har ballonger (25L), gjærlås, alskens småremedier og plenty tid og tålmodighet. Så spørsmålet er egentlig kanskje hva man burde gjøre, om man ville forsøke å brygge pilsnerøltype. Det er iallefall det jeg lurer på.
    Hvis det er hensikten å komme igang med brygging, for å sjekke hva som ligger i det, ville jeg starta enkelt. Keep it simple. Det kan være enklest å starte med en ale, men hvis du heller vil ha pils går det helt sikkert bra. Fremgangsmåten er den samme, bortsett fra gjæringa. Men det finnes bra oppskrifter på pale ale som er lette og greie. Feks en american pale ale.
    Å bruke ferskvarer er selvfølgelig best, men hermetikk kan bli helt ok hvis man er nøye.
    Det er mye enklere, krever mindre utstyr, og er en grei start. Så kan man avansere etterhvert.
    Ikke bruk ferdige kit, men kjøp malt-ekstrakt og spraymalt av god kvalitet. Og bruk flytende gjær. Litt dyrere, men verdt det.

Alt dette får du hos enten petit-agentur, eller en lokal forhandler av vinråstoff hvis det finnes.

Følg denne feks : http://www.norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/44-ekstraktbrygging

Hvis dere har god tid, ligger alt til rette for suksess. Og god renslighet. Ikke noe hosting i utide, og tenk dere om to ganger før dere putter noe redskap nedi gjæringskaret.
    Vi pleier å ha en "clean guy" og en "dirty guy" med hver sine oppgaver. Funker bra.

e

Fidelio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Antall liker
    672
    Istemmer leik, best å starte enkelt. De første bryggene mine, for rundt ti år siden, var enkle Pale Ales. 24l er et enkelt og overkommelig volum, for vanlige komfyrer er kraftige nok til å dra dette mht koking. Da får man også plass til hele brygget i standard-kar, som som regel er 25 liter.

Prøv 5kg Palemalt, 200-300g crystal- eller karamellmalt, en enkel og fin humle (f.eks Kent Goldings - enklest i pelletsform) og en nøytral gjær fra Wyeast (f.eks American Ale eller London III for et noe mer fruktig brygg.

Ølbrygging er imo en svært morsom og belønnende hobby, og det er faktisk ikke måte på hvor bra ølet blir når man har fått litt erfaring.

Edit: Glemte å nevne det viktigste: Hygiene.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.048
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Vekker liv i en gammel tråd. Etter stort press fra mine medarbeidere på jobb, så var det ingen vei utenom enn å starte egenproduksjon av øl. Hadde null kunnskap om dette fram til jeg meldte meg på ett kurs hos Brygg selv. Man kan like godt hoppe ut på dypt vann og lage eget utstyr, og nå er snart meske/koke gryte klar. Håper å få kjørt første batch til neste uke.

https://www.facebook.com/flekkerol

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.048
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Mesk/kokekar begynner å komme seg. Trenger bare lokk nå så tror jeg at jeg prøver meg på første brygg

10303461_252497691624412_5404808206156855550_n.jpg

Har aldri tatt i et sveiseapparat før dette prosjektet...

Sist redigert:

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.048
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da fikk jeg siste del av varmeskjoldet på plass. Lokk ble det også tid til, men dette må nå syrevaskes med saltsyre for å få vekk ulumskheter.

10494615_252884401585741_2561716068422274983_n.jpg

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.048
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Første batch!

10380973_253312248209623_2898219820871452583_n.jpg

Hadde alt for sterk varme på de første 45 av kokinga som resulterte i at det dampet en del for mye, måtte tilsette ekstra vann, så vi får se hvordan dette blir. Man er i det minste en erfaring rikere og vet litt mer hvordan man bør gjøre det neste gang.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.426
    Torget vurderinger
    75
    Steike, Realt bygg, vil tro det blir ølsmak på krabbene til høsten?

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.048
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Får håpe det :) Jeg gikk for et all-grain sett fra bryggselv da jeg aldri har gjort dette før. Tenker det kan være greit å eliminere noen feilkilder nå helt i starten.

Bryggselv Rye IPA Allgrain ølsett 25L - Bryggselv.no

Nå må jeg sveise på noen håndtak på lokket, lage en nivåindikator i kjelen og lage silbunn i meskeinnsatsen slik at jeg slipper å bruke meskepose.

N

nb

Gjest
    Å måtte tilsette vann er uproblematisk.

Sjekket du OG med oechselvekt eller refraktometer? OG kan avvike ganske mye fra oppskriften om man ikke vet hvilket utbytte prosessen gir.

viktigste for godt hjemmelaget øl et for øvrig stabil gæringstemp, nok gjær og god oksygentilførsel. Og selvsagt god hygiene etter endt koking.

første gang jeg lagde øl sa oppskriften 25l men jeg fikk 17. Hadde jeg tilsatt vann hadde det nesten blitt lettøl. Men det fine med hjemmebrygging er at det som regel i verste fall smaker helt ok. Skalaen deltid for å herpe et brygg.

Sist redigert:

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.048
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte et hydrometer som viste 1040 etter skylling, og 1048 etter kok. Oppskriften sier at OG skal ligge mellom 1.065 og 1.070

Termometeret tok kvelden da jeg skulle varme opp vann til skylling så jeg er usikker på hvilken temp dette har hatt.

Fra kjele til gjæringskar har jeg brukt en mostrømskjøler ( Motstrømskjøler kobber 4m - Bryggselv.no ) som fungerte helt ypperlig. Fordelen er at jeg kan sende rett fra kok til gjæringskar uten å vente på at mesken skal avkjøle seg i kokekaret.

Har også en vørtellufter på enden av slangen som skal være god. ( vørterlufter - Bryggselv.no )

Brukte starsan og hansker mot slutten så jeg håper at det har gått sånn ca. ok :)

N

nb

Gjest
    Skylling er ikke SÅ nøye. Du burde tilsatt spraymalt for å få opp OG, ikke tilsatt mer vann for å tynne ut enda mer. Øl bli det nok, men noe alkoholsvakt og nok litt tynnere i smaken enn hva som var planen. Det hjelper å røre litt i malten under mesking og skylle flere ganger hjelper også på utbyttet . Eller bare bruke mer malt neste gang. For 25 kroner kiloen er det ikke så mye å tenke på.

N

nb

Gjest
    Oechselvekt (dingsen som flyter og viser sukkerinnhold) er kun korrekt ved 20 grader om du målte OG i kokvarm vørter er den reelt betydelig høyere, type 1.056 eller så, det finnes kalkulatorer på nettet for å regne om. En av fordelene med refraktometer, det funker ved alle temperaturer og trenger kun en dråpe vørter for å måle.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.931
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Her skal jeg følge med?????? Håper det blir et vellykket brygg! Er det noen i lørenskog området som brygger?

N

nb

Gjest
    Sjekket beregningen nå, om OG var 1.048 i vørter som holder 70 grader så er korrekt OG 1.066 etter korrigering for temperatur

N

nb

Gjest
    Kjøp forresten en flaskespyler og en flasketapper innen du skal flaske. Det er maks hat å desinfisere flasker og fylle de uten. I det hele er det litt styr med flasker, jeg skal over på fat ganske snart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn