Brum

eije

Medlem
Ble medlem
24.11.2005
Innlegg
31
Antall liker
0
Jeg plages av brum fra min platespiller. Project. Lehman Black Cube som phonoforsterker. Har noen gode råd? (Brummet kommer bare på den ene kanalen)

eirikje
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Har du sørget for skikkelig jording? Brumming kommer vel ofte av dette, så du bør sørge for jording hele veien fra stikkontakt til platespiller.

Sikkert noen her som kan gå litt dypere inn i dette om jording ikke er løsningen....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bytt om kablene for å se om problemet flytter seg. Svært mye brum skyldes feil med kabler, plugger, etc. Og feilkobling.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.133
Antall liker
34.143
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Alternativt kan riaa`en være følsom for innstråling fra trafoer ect. Flytt i såfall lengst mulig vekk fra eventuelle kilder.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Som alltid i slike tilfeller: Forsøk å definere / beskrive brum så eksakt som mulig. Da vil det være lettere å lokalisere / fikse problemet. Mange skiller ikke mellom brum som har sitt opphav i nettet. 50- eller 100Hz. Eller støy. Eller om det er mekanisk støy/brum eller elektrisk som tilslutt ender som lyd fra høyttaleren.
 

eije

Medlem
Ble medlem
24.11.2005
Innlegg
31
Antall liker
0
Dette er kjempehøy brum, som gjør det umulig å spille fra spilleren. Det hender jeg kan få den bort midlertidig ved å ta litt på ledningene som går fra pickupen, men den kommer uvergerlig tilbake etter en stund.

Alt mitt utstyr er koblet til jordete kontakter. Hva mer skal jordes da?

eirikje
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.112
Antall liker
4.989
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du har mest sannsynlig et kabel eller sammenkoblingsproblem. Glem dette med jord. Sørg bare for riktig kobling fra enhet til enhet.
 

stale

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Prøv med jording fra armen til forsterker. Det gjorde underverker for meg.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Jeg plages av brum fra min platespiller. Project. Lehman Black Cube som phonoforsterker. Har noen gode råd? (Brummet kommer bare på den ene kanalen)

eirikje
Glem rådene med ekstra jording, det er bare tull. Forsøk å bytte om venstre og høyre kanal for å isolere problemet. Er det snakk om kraftig brumming fra bare en kanal, må det være noe galt med pick-upen eller brudd i kabling.

Enkelte pickuper er veldig følsomme for innstråling av støy, og bør plasseres langt unna andre apparater, men da kommer vanligvis støyen i begge kanaler.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.638
Antall liker
28.020
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hadde samme problemet, viste seg å være brudd i kablingen. Høres ut som en kjempegod og enkel ide å koble om kanalene.
Mvh
 

eije

Medlem
Ble medlem
24.11.2005
Innlegg
31
Antall liker
0
Takk for gode råd.
Jeg byttet om kablene høyre/venstre inn til riaaen. Da sluttet det å brumme - for en stund. Det er ikke begynt igjen ennå, men jeg har prøvd dette tidligere - det virker midlertidig, så kommer brummet tilbake. Er det noen av dere kloke som kan komme nærmere en diagnose på bakgrunn av dette? (Brudd i kablinger virker det ikke som det er - det kommer iallefall signal gjennom begge, både inn og ut av riaaen.)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.638
Antall liker
28.020
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Behøver ikke å være fullstendig brudd for at det skal brumme, tvert imot! Sjekk kontaktene mellom armkabel og pu- hvis en har stått og fiklet og skiftet pu noen ganger, kan det gå ut over loddingspunkter og selve kontaktene. Det er slikt som kan gi brum... Mvh
 
Topp Bunn