Strøm relatert Brum/jording problem

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Har koblet opp ny rør-pre, med separat strømforsyning. Det er et brumproblem. Når jeg tar (fysisk) på interconnect (pre-ut) og chassis på strømforsyning forsvinner brummen. Så ja, jordingsproblem. Men hvordan løser jeg dette i praksis?
Det er jord-kobling på chassis til både linje og strømforsyning, men koblinger med disse har ingen effekt. Det er også jord-løft på linje, men flikking på denne gjør bare brummen litt anderledes.
Det eneste som funker er å fysisk ta på metallet på pre-out og chassis til strømforsyning. Da blir det tyst!

Jeg bruker nå singel ended fra pre til forsterker og har bestilt balansert kabel fra bluejeans. Kan jeg forvente at dette løser problemet?

Noen som har tips?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Bør kanskje nevne at strøm i kjellerstua ikke er jordet.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Få omgjort kjøpet av din nye pre om det er mulig.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.200
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ville prøvd å trekke et kabel (1kvadrat) fra chassis på PSU til chassis på pre å videre til chassis på effekt.
Evt. først prøve å snu 230volt kontakten på enten PSU eller effekt. Koster ingenting :)
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Ville prøvd å trekke et kabel (1kvadrat) fra chassis på PSU til chassis på pre å videre til chassis på effekt.
Evt. først prøve å snu 230volt kontakten på enten PSU eller effekt. Koster ingenting :)
Absolut hvert et forsøk.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.195
Antall liker
2.667
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Har koblet opp ny rør-pre, med separat strømforsyning. Det er et brumproblem. Når jeg tar (fysisk) på interconnect (pre-ut) og chassis på strømforsyning forsvinner brummen. Så ja, jordingsproblem. Men hvordan løser jeg dette i praksis?
Det er jord-kobling på chassis til både linje og strømforsyning, men koblinger med disse har ingen effekt. Det er også jord-løft på linje, men flikking på denne gjør bare brummen litt anderledes.
Det eneste som funker er å fysisk ta på metallet på pre-out og chassis til strømforsyning. Da blir det tyst!

Jeg bruker nå singel ended fra pre til forsterker og har bestilt balansert kabel fra bluejeans. Kan jeg forvente at dette løser problemet?

Noen som har tips?
Om begge ampene er fullt balanserte kan det forventes at signal transmission " blir støy fri ( balansert tilkoplet i begge ender )
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Om begge ampene er fullt balanserte kan det forventes at signal transmission " blir støy fri i balansert tilkoplet i begge ender
Både pre og forsterker er ekte balansert, så jeg har et håp om at det løser seg når jeg får balansert kabel., bestilt fra Unaiten i kveld. Hvis ikke får jeg lodde kabel på RCA utgang og direkte til chassis på PSU, burde ha samme samme effekt som når jeg bruker hendene...
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Både pre og forsterker er ekte balansert, så jeg har et håp om at det løser seg når jeg får balansert kabel., bestilt fra Unaiten i kveld. Hvis ikke får jeg lodde kabel på RCA utgang og direkte til chassis på PSU, burde ha samme samme effekt som når jeg bruker hendene...
Var ikke klar over at 36.5 (det er den du har?) er balansert? Trodde dette var en dual mono konstruksjon med balanserte inn og utganger.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Var ikke klar over at 36.5 (det er den du har?) er balansert? Trodde dette var en dual mono konstruksjon med balanserte inn og utganger.
Pre ut er balansert, den har en enkelt balansert inngang, ellers singel ended.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
må du ha den ene hånden/fingrene på begge utgangskontaktene og den andre på psu for at det skal holde kjeft?
eller holder det med en av utgangskontaktene?
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
36.5 er en pre jeg har vurdert selv. Det er ikke en balansert konstruksjon. Balanserterte innganger og utganger er noe annet.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Har eid den i 15 år uten å ha bruk for den, før nå😋
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
forenkler feilsøk (og ergo hifi-livet) betydelig, den der.
blir alltid mye fikling og hårriving når man introduserer en ny dings i systemet og det oppstår jordingsbrum.
en annen måte du kunne løst akkurat ditt tilfelle på, var å lodde en tynn kabel/sprengtråd til jord (punktet med den svarte kabelen på bildet under) på en av rca-pluggene som brukes på pre-out, og den andre enden av tråden festes til chassis på psu.
men hvem gidder å bry seg med slikt når man har en gound zero på lur.


jording.jpg
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Nå tror jeg du snakker tilkobling, ikke forsterkerkonstruksjon.
"The LS 36.5 represents ModWright’s finest tube linestage performance, offering true balanced outputs and XLR inputs".
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har koblet opp ny rør-pre, med separat strømforsyning. Det er et brumproblem. Når jeg tar (fysisk) på interconnect (pre-ut) og chassis på strømforsyning forsvinner brummen. Så ja, jordingsproblem. Men hvordan løser jeg dette i praksis?
Det er jord-kobling på chassis til både linje og strømforsyning, men koblinger med disse har ingen effekt. Det er også jord-løft på linje, men flikking på denne gjør bare brummen litt anderledes.
Det eneste som funker er å fysisk ta på metallet på pre-out og chassis til strømforsyning. Da blir det tyst!

Jeg bruker nå singel ended fra pre til forsterker og har bestilt balansert kabel fra bluejeans. Kan jeg forvente at dette løser problemet?

Noen som har tips?
Skru ut en chassis skrue på begge litt og legg jordkabel mellom?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
forenkler feilsøk (og ergo hifi-livet) betydelig, den der.
blir alltid mye fikling og hårriving når man introduserer en ny dings i systemet og det oppstår jordingsbrum.
en annen måte du kunne løst akkurat ditt tilfelle på, var å lodde en tynn kabel/sprengtråd til jord (punktet med den svarte kabelen på bildet under) på en av rca-pluggene som brukes på pre-out, og den andre enden av tråden festes til chassis på psu.
men hvem gidder å bry seg med slikt når man har en gound zero på lur.


Vis vedlegget 749047
De lodninger kunne vist gøres bedre med en kraftigere loddekolbe.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
36.5 er en pre jeg har vurdert selv. Det er ikke en balansert konstruksjon. Balanserterte innganger og utganger er noe annet.
Det som er balansert er strengt tatt impedansene for pluss og minus i signaloverføringen. I en balansert signaloverføring er selve signalet differansen mellom «hot» og «cold», begge har samme impedans til jord, og jordleder mellom chassis + skjerm er utenfor signalveien. Da vil eventuell innstrålt støy kanselleres i mottakerenden. Det er ikke nødvendig at «cold» er et speilbilde av «hot». Den ene siden kan godt være identisk lik null, så lenge impedansene til jord er de samme.

I en ubalansert signaloverføring er signalet differansen mellom «hot» og lokal jord på det punktet man velger å ta ut den differansen. «Hot» har kanskje 47 kOhm impedans til jord, mens jord pr def har null ohm impedans til jord. Da er signalretur, jordforbindelse og skjerm en og samme ting, og jordstrømmer mellom chassisene går rett i signalveien. Tverrsnittet på returleder bestemmer amplituden på brummingen, som trådstarter fant ut ved å parallellkoble seg selv med signalreturen. (Anbefales ikke, det skal forbausende lite strøm til for å gjøre seriøst ugagn med en menneskekropp.)

Obligatorisk lesning:

En «balansert konstruksjon» er litt misvisende. Det kan bety f eks en brokoblet effektforsterker med symmetriske forsterkere på hver side av lasten (som hobbyprosjektet Bifrôst), men er ikke egentlig noe entydig begrep.
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Jeg bruger balanceret kabel mellem min PS Audio DAC og min nye Lars Vester buffer. Bufferen har bare Se ind, men bruger XLR uden brug af ben 3 ( den negative). Der er tydelig hum. Spekulerer på om det kommer fra PSAudio på grund af den manglende belastning af ben 3 forbindelsen? Ja er lidt desperat her. Kan også være noget i den nye pre. Kortslutter jeg indgangen er der ingen hum. Undskyld jeg misbruger tråden her. Den handler også om hum.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.308
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
The Modwright 36.5 is a remote-controlled, fully balanced tube linestage. It is not of a balanced-circuit, however; instead, ModWright relies on a pair of output transformers to convert the signal to a balanced form.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Trafobalanserte utganger er en nokså skuddsikker måte å gjøre det på. Utfordringen ligger gjerne på mottakersiden, hvor man skal være litt kreativ for å finne en optimal løsning.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Trafobalanserte utganger er en nokså skuddsikker måte å gjøre det på. Utfordringen ligger gjerne på mottakersiden, hvor man skal være litt kreativ for å finne en optimal løsning.
Ved ikke om den var til mig Asbjørn. Kanskje jeg skal montere en 47 Kohm modstand fra ben 3 til ben 1 på modtager siden. Har et 50 Kohm potentiometer.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ikke spesielt rettet til deg, men en kommentar til Thomasd’s innlegg. Med mottakersiden mente jeg kretsen for å ta imot et balansert signal og sende det videre i apparatet, gjerne en håndfull opamper etc.

Men når jeg tenker etter er det også et svar til deg. :)
Se Rane Note 110, interfacing balanced and unbalanced equipment.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Ikke spesielt rettet til deg, men en kommentar til Thomasd’s innlegg. Med mottakersiden mente jeg kretsen for å ta imot et balansert signal og sende det videre i apparatet, gjerne en håndfull opamper etc.

Men når jeg tenker etter er det også et svar til deg. :)
Se Rane Note 110, interfacing balanced and unbalanced equipment.
Tak Asbjørn
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Trafobalanserte utganger er en nokså skuddsikker måte å gjøre det på. Utfordringen ligger gjerne på mottakersiden, hvor man skal være litt kreativ for å finne en optimal løsning.
Kompliserte greier dette med strøm, og ekte/uekte balansert kretsløp/tilkobling.
GroundZero løste i hvert fall problemet tvert. Så får vi se hva som skjer når jeg kobler med balanserte signalkabler.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Selv på den ubalancerede udgang, har jeg et interface problem i forhold til den Mantra Sound buffer jeg har lavet. Har nu sat indgangs impedansen op til 30 kohm. 10 kohm i serie og 300 pf. til gnd. Nu skal jeg hjem idag og se om det hjælper. Ellers må jeg bruge en degraderende opamp som receiver - gud forbyde det. 😖😰
 
L

Lassencad

Gjest
Jeg havde en del brum/støj som jeg ikke kunne fjerne indtil Elektrikeren satte en gruppe op kun til mit anlæg med Jord.
Herefter gik jeg alle lyd produkterne igennem alle dem der havde en jord ledning blev af isoleret og monteret .
Så fra lyd produkterne til Stik kontakt og ud til måler var der nu jord på .

Det resulterede ikke i bedre lyd med støj klik og brum forsvandt :)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Jeg skaffet etter hvert balanserte interconnects fra forforsterker til forsterker. Null brum... Ground Zero er pakket ned igjen.
 
Topp Bunn