Bruktsalg- og kjøp historie-tråden

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Hehe. Jeg kom til å tenke på dette med bruktsalg, ettersom det er et tilbakevendende tema her på Hifisentralen. Så tenkte jeg at det kunne være interessant å dele historier med hverandre om kjøp/salg på bruktmarkedet som kanskje ikke gikk helt smertefritt for seg, eller andre ting som kan gå på oppførsel eller tilfeldigheter...

Vi lager en liten regel her for fortellinger: merk historien med "Salgshistorie", "Kjøpshistorie" eller "Lånehistorie "øverst så det blir lettere å se hva det dreier seg om. Det som fortelles må ikke identifisere andre enn deg selv.

Først meg selv:


Salgshistorie. Da jeg i 1995, etter ett års tid solgt mine Dali 104, som var 2,5-veis med 1" soft dome og 2x6,5" bass/mellomtone elementer, la jeg dem ut for salg på TV2 tekst-TV annonser. De var 100% strøkne da de ble pakket ned. Joda det ringte ett par stykker, hvor av den ene, en ung gutt bestemte seg for å kjøpe Dali'ene. Det var bare det at han hørtes ut til å være 15-16 år og antagelig følte seg veldig usikker. Under hele forhandlingen syntes jeg han ble mer og mer uhøflig/aggressiv -der betaling var et problem: han gikk med på postoppkrav! Puh! Prisen han gikk med på var 1500,- halvparten av det de kostet på Hi-Fi Klubben da.

Men så nesten snerrer han til meg i telefonen: "Følger det med noe kabler(!) eller!??" -egentlig ikke, svarte jeg, siden det ikke følger med i butikken heller, sa jeg, men jeg kunne legge ved de jeg hadde brukt i eskene så han kunne koble opp når han pakket de ut. Spikes kunne han få med også. "Bra!!" gryntet han inn i telefonen, som om det var en selvfølge. Så ble de sendt, pengene kom på konto og jeg hørte aldri noe mer. Men han er en av de kjøperne jeg syns opptrådte lite hyggelig og høflig og som jeg var glad over å bli kvitt.


Mvh. Bjørn
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Salgshistorie 1: (ikke salg). For ikke lenge siden annonserte jeg rørmonoblokker med lite Watt. Pris halvparten av nye (strøkne saker).

En interessent syntes det var litt lite Watt/krone. Kunne få Rotel som var mer Watt enn det - og billigere også.

Salgshistorie 2: Egentlig en lånehistorie. En hyggelig kar her på HFS hadde fått problemer med den ene forsterkeren sin. Jeg tilbød meg å sende noen koblingskondiser som han kunne låne av meg. Ikke noe problem. Han insisterte på å sende noe penger eller lignende. (tror jeg nektet) - men da han returnerte dem lå det et par Flax lodd i pakken som takk for lånet.
Joda gevinst 500kr :)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Har vel ingen spesielle historier, men ALLE kjøpene og salgene jeg har gjort her på sentralen har gått smertefritt. Betaling har fungert fint, ingen skadde pakker, varens stand som lovt, leveringstiden har vært godkjent og det harvært en god tone både på pm og i telefonen. Må si meg meget godt fornøyd med mine erfaringer. Har heller ikke mottatt verken klager eller noe som kunne minne om klager fra noen av mine motparter i handlene.
 

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Innlegg
611
Antall liker
314
Holmium skrev:
Har vel ingen spesielle historier, men ALLE kjøpene og salgene jeg har gjort her på sentralen har gått smertefritt. Betaling har fungert fint, ingen skadde pakker, varens stand som lovt, leveringstiden har vært godkjent og det harvært en god tone både på pm og i telefonen. Må si meg meget godt fornøyd med mine erfaringer. Har heller ikke mottatt verken klager eller noe som kunne minne om klager fra noen av mine motparter i handlene.
Enig.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Salgshistorie:

Det begynner å bli en del år siden jeg solgte min EC 4,5/AW 60. Det funket strålende til jeg pakket det ned, men et eller annet skjedde på veien. Forsterkersettet ville ikke gi lyd fra seg da kjøperen koblet det opp hjemme hos seg selv. Han var engstelig (og forberedt på å bli sint antar jeg) da han ringte. Heldigvis løste det seg på en grei måte ved at han fikk det reparert, og jeg betalte tilbake tilsvarende pluss noen småpenger for bryderi og frakt.

Ellers har jeg bare gode erfaringer med kjøp og salg her. Jeg har gått for en 'gentlemans agreement' på småtteri, og alltid fått betaling som avtalt.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Kjøpshistorie

Som de fleste andre har jeg bare gode erfaringer med brukthandel. Nesten!

For et halvt år siden kjøpte jeg en brukt surround prosessor fra en kar. Etter utpakning viste det seg at den ikke fungerte, og jeg tok dette opp med selgeren. Ikke noe problem dette kunne han fortelle, for han hadde nemlig gode kontakter med reparatøren til den norske importøren, og instruerte meg om å sende prosessoren direkte til denne reparatøren.

Utenpå esken var det rester av posten sine adresselapper, så jeg tok kontakt med eier nr.1 som fotalte at eier nr.2 hadde kontaktet han fordi han hadde hatt lynnedslag! Javel tenkte jeg, men nå blir den reparert.

Etter noen dager tar jeg kontakt med reparatøren, og det viser seg at reparasjonen er mer omfattende en han hadde tenkt seg, så det hele vil ta litt tid. Samtidig er jeg på utkikk etter forsterkeren som hører til denne prosessoren, og reparatøren tilbyr seg å selge meg en ny slik en for litt mer en halvparten av veiledende, "fordi du har vert litt uheldig". Det må være fordi det er vareopptelling i disse dager tenker jeg, og får tilsendt forsterkeren.

Tiden går, og jeg begynner å undre meg om hvorfor jeg ikke får tilbake saken som er til reparasjon. Jeg klarer da å spore opp eier nr.2, som kan bekrefte at denne prosessoren ble utsatt for lynnedslag, og at den ble kassert av importøren. Da begynner det å "demre" for meg, og jeg kontakter selger som kan bekrefte mine antagelser om at han kun er en "stråmann" i handelen, og at det er reparatøren som er den virkelige selgeren.

Jeg kontakter da reparatøren og forlanger pengene tilbake, siden det da har gått flere måneder uten at saken har blitt reparert og jeg i tillegg synes svært lite om at en kassert komponent i en forsikringsak havner på bruktmarkedet. Reparatøren slutter etter dette å komunisere, og det virker nå som om kjøpesummen er tapt!

Importøren er av den oppfatning at dette er en personlig handel mellom meg og reparatøren, og vil ikke ta ansvaret.

Hva synes dere om dette?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Aubi skrev:
Kjøpshistorie

Som de fleste andre har jeg bare gode erfaringer med brukthandel. Nesten!

For et halvt år siden kjøpte jeg en brukt surround prosessor fra en kar. Etter utpakning viste det seg at den ikke fungerte, og jeg tok dette opp med selgeren. Ikke noe problem dette kunne han fortelle, for han hadde nemlig gode kontakter med reparatøren til den norske importøren, og instruerte meg om å sende prosessoren direkte til denne reparatøren.

Utenpå esken var det rester av posten sine adresselapper, så jeg tok kontakt med eier nr.1 som fotalte at eier nr.2 hadde kontaktet han fordi han hadde hatt lynnedslag! Javel tenkte jeg, men nå blir den reparert.

Etter noen dager tar jeg kontakt med reparatøren, og det viser seg at reparasjonen er mer omfattende en han hadde tenkt seg, så det hele vil ta litt tid. Samtidig er jeg på utkikk etter forsterkeren som hører til denne prosessoren, og reparatøren tilbyr seg å selge meg en ny slik en for litt mer en halvparten av veiledende, "fordi du har vert litt uheldig". Det må være fordi det er vareopptelling i disse dager tenker jeg, og får tilsendt forsterkeren.

Tiden går, og jeg begynner å undre meg om hvorfor jeg ikke får tilbake saken som er til reparasjon. Jeg klarer da å spore opp eier nr.2, som kan bekrefte at denne prosessoren ble utsatt for lynnedslag, og at den ble kassert av importøren. Da begynner det å "demre" for meg, og jeg kontakter selger som kan bekrefte mine antagelser om at han kun er en "stråmann" i handelen, og at det er reparatøren som er den virkelige selgeren.

Jeg kontakter da reparatøren og forlanger pengene tilbake, siden det da har gått flere måneder uten at saken har blitt reparert og jeg i tillegg synes svært lite om at en kassert komponent i en forsikringsak havner på bruktmarkedet. Reparatøren slutter etter dette å komunisere, og det virker nå som om kjøpesummen er tapt!

Importøren er av den oppfatning at dette er en personlig handel mellom meg og reparatøren, og vil ikke ta ansvaret.

Hva synes dere om dette?
Sjokkert!

PK
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
:eek: ::) :p

Jeg synes at du kan offentliggjøre navnet på både importør og selger. Mulig Høvdingen mener noe annet...
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Zomby_Woof skrev:
:eek: ::) :p

Jeg synes at du kan offentliggjøre navnet på både importør og selger. Mulig Høvdingen mener noe annet...
Jeg velger å ikke gjøre det siden dette er min versjon av historien, men at de som allerede har gjettet hvilken del av bransjen vi nå snakker om, har rett ;)
 

PearlJam

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
Aubi skrev:
Kjøpshistorie

Som de fleste andre har jeg bare gode erfaringer med brukthandel. Nesten!

For et halvt år siden kjøpte jeg en brukt surround prosessor fra en kar. Etter utpakning viste det seg at den ikke fungerte, og jeg tok dette opp med selgeren. Ikke noe problem dette kunne han fortelle, for han hadde nemlig gode kontakter med reparatøren til den norske importøren, og instruerte meg om å sende prosessoren direkte til denne reparatøren.

Utenpå esken var det rester av posten sine adresselapper, så jeg tok kontakt med eier nr.1 som fotalte at eier nr.2 hadde kontaktet han fordi han hadde hatt lynnedslag! Javel tenkte jeg, men nå blir den reparert.

Etter noen dager tar jeg kontakt med reparatøren, og det viser seg at reparasjonen er mer omfattende en han hadde tenkt seg, så det hele vil ta litt tid. Samtidig er jeg på utkikk etter forsterkeren som hører til denne prosessoren, og reparatøren tilbyr seg å selge meg en ny slik en for litt mer en halvparten av veiledende, "fordi du har vert litt uheldig". Det må være fordi det er vareopptelling i disse dager tenker jeg, og får tilsendt forsterkeren.

Tiden går, og jeg begynner å undre meg om hvorfor jeg ikke får tilbake saken som er til reparasjon. Jeg klarer da å spore opp eier nr.2, som kan bekrefte at denne prosessoren ble utsatt for lynnedslag, og at den ble kassert av importøren. Da begynner det å "demre" for meg, og jeg kontakter selger som kan bekrefte mine antagelser om at han kun er en "stråmann" i handelen, og at det er reparatøren som er den virkelige selgeren.

Jeg kontakter da reparatøren og forlanger pengene tilbake, siden det da har gått flere måneder uten at saken har blitt reparert og jeg i tillegg synes svært lite om at en kassert komponent i en forsikringsak havner på bruktmarkedet. Reparatøren slutter etter dette å komunisere, og det virker nå som om kjøpesummen er tapt!

Importøren er av den oppfatning at dette er en personlig handel mellom meg og reparatøren, og vil ikke ta ansvaret.

Hva synes dere om dette?
Makan til idioter. Heldigvis har jeg kun opplevd at en Vincent CDS2 spiller var defekt da jeg mottokk den. Posten dekket det.
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Jeg kjøpte en Micromega Duo cd spiller fra en av de større figurene her på sentralen. Ble ganske skuffet når jeg mottok den, fjernkontrollen bar preg av å være tilgriset med brus eller lignende og batteridekselet ville ikke sitte fast.

Ednte med at jeg måtte kjøpte meg en erstatningskontroll.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Har gjort to store handler med folk her på sentralen. Meget hyggelige og kompetente personer og definitivt vellykkede kjøp til fornuftige priser. Til tross for det så håper jeg at oppgraderingssyken har gitt seg, men man vet jo aldri... :)

Mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
:eek: ::) :p

Jeg synes at du kan offentliggjøre navnet på både importør og selger. Mulig Høvdingen mener noe annet...
Det er nok dessverre en sak mellom kjøper og selger. Grunnet at Hifisentralen og dens eier kan holdes juridisk ansvarlig for eventuelle injurierende utsagn, tillates ikke dette. Dette burde imdilertid vært bedre spesifisert i regelveket på Hifisentralen. Slikt er selvsagt beklagelig, men Hifisentralen er ikke en offentlig gapestokk.

bjornh, moderator
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Salgshistorie:
For noen år siden la jeg ut en Denon DCD-2560 for salg, og fikk ganske raskt respons fra en ivrig kjøper.
Dvs han virket litt for ivrig egentlig, og jeg fikk en dårlig følelse fra første stund ang kjøperen.
Jeg forlangte derfor forhåndsbetaling, noe han først nektet, men et par dager senere mottok jeg en e-post fra mannen med beskjed om at han hadde overført halvparten av summen, og resten skulle jeg få når han mottok cd-spilleren.
Dette var ikke avtalt, så jeg svarte med samme mynt, og sendte spilleren i postoppkrav! :)

Etter noen dager fikk jeg en mildt sagt sur e-post fra vedkommende, som med lite pent språk fortalte hva han syntes om å måtte betale postoppkrav etc.
Dagen etter fikk jeg ny e-post der han påstod at spilleren var defekt, og at han skulle levere den til service, og jeg hadde vær så god å betale hva de forlangte for reperasjonen.
Nå var jeg HELT sikker på at dette var lureri, og at han bare forsøkte å få igjen noe av kjøpesummen.
Noe både påfølgende e-poster og telefonsamtaler "beviste" ytterligere.
Han ville først ikke fortelle hva som var feil, før etter en lengre diskusjon, hvor han påstod at spilleren startet, men at det ikke kom lyd fra den.
Å herregud tenkte jeg, har han ikke forstått at det er egen volumkontroll på denne?
Når jeg ville vite hvilke utganger på spilleren han benyttet, nektet han igjen å fortelle meg noe.
Når jeg foreslo at han kunne teste den med hodetlf utgangen, fortalte han irritert at han ikke hadde hodetlf, og nei han kjente ingen som hadde heller..........
Og nei han kunne absolutt ikke skru av lokket for å se om han så noe feil.

Vel etter en ukes diskusjon frem og tilbake, endte det med at han sendte cd-spilleren i retur. Og jeg betalte han selvfølgelig tilbake kjøpssummen.
Cd-spilleren kom, og vet dere hva? Den startet opp, men det kom ikke lyd!
Jeg leverte den til mitt lokale A/V-verksted, og fikk ganske snart beskjed om at denne antagelig var transportskadet. Trafoen i denne var forholdsvis tung, og printet var knekt under trafoen.

Jeg ringte kjøperen straks og la meg helt flat, med all beklagelse jeg klarte og oppdrive.

Og enden på visa?

HAN KJØPTE DEN PÅ NYTT !!!! ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Salgshistorie: -vel, etter at jeg hadde solgt de Dali 104 høyttalerne som jeg hadde, så kjøpte jeg meg de Dali 850'ene til nesten 8000,- paret. Store, med 2x8" basser og 3-veis, var dette den høyttaleren som var mest "Snell" jeg hadde råd til.

Etter at jeg hadde funnet meg noen nye høyttalere: NHT 2.9 hos Joakim på Nor-Radio i Sandvika i 1998, så skulle 850'ene selges. Jeg la på ny ut annonse på TV2 Tekst TV under rubrikkannonser, og ganske riktig, en kjøper melder seg. Han kommer opp til Røyken i Buskerud der jeg hadde samboer, kjørende fra Vestfold sammen med en kompis. Litt overrasket over at jeg ikke hadde bil plukker han meg opp ved rådhuset og vi kjørte opp til der jeg og samboeren bodde. Nede i en kjeller stod Dali 850'ene koblet opp på et par EC AW180, i en kjeller med bjelker og stein om hverandre i et helt umulig lytterom som hadde ødelagt alt for meg i et halvt års tid. Lyden var ikke mye å skryte av, så kjøperen blir sterkt i tvil, siden dette ikke var lyden han hadde hørt hos Hi-Fi Klubben. Kompisen hans, hadde litt peiling siden han så 2xNad 216, en Nad 214, Nad 106, AW180, Denon AVC-A1 og en del andre ting og skjønte at jeg var seriøs når jeg forklarte problemet med lytterommet, som tok drepen på bass mm.

Kjøperen, som virket litt bolete, var i tvil men valgte å stole på meg og kompisen og bestemmer seg for å kjøpe. Jeg tilbød originalemballasjen noe han sa han ikke trengte. Jeg stod i døra da han hadde lagt 850'ene i bilen og hadde fått pengene mine, og ønsket han lykke til, men sa at dersom han ikke ble fornøyd, kunne han komme tilbake og heve kjøpet, og at det ikke skulle være noe feil med høyttalerne. Hvor på han svarte meg "...at det er best for meg, ellers....hehehehe!!" Først skjønte jeg ikke helt hva han mente, før "svogeren" min begynte å le litt og sa overrasket at han egentlig truet meg med juling, og at han syntes den bolete fyren virket litt latterlig! Jeg hørte aldri noe fra denne karen heller, men det er eneste gangen jeg har blitt truet med juling av en kjøper!


Mvh. Bjørn
 
K

krille_krokodille

Gjest
Aubi skrev:
Kjøpshistorie

Som de fleste andre har jeg bare gode erfaringer med brukthandel. Nesten!

For et halvt år siden kjøpte jeg en brukt surround prosessor fra en kar. Etter utpakning viste det seg at den ikke fungerte, og jeg tok dette opp med selgeren. Ikke noe problem dette kunne han fortelle, for han hadde nemlig gode kontakter med reparatøren til den norske importøren, og instruerte meg om å sende prosessoren direkte til denne reparatøren.

Utenpå esken var det rester av posten sine adresselapper, så jeg tok kontakt med eier nr.1 som fotalte at eier nr.2 hadde kontaktet han fordi han hadde hatt lynnedslag! Javel tenkte jeg, men nå blir den reparert.

Etter noen dager tar jeg kontakt med reparatøren, og det viser seg at reparasjonen er mer omfattende en han hadde tenkt seg, så det hele vil ta litt tid. Samtidig er jeg på utkikk etter forsterkeren som hører til denne prosessoren, og reparatøren tilbyr seg å selge meg en ny slik en for litt mer en halvparten av veiledende, "fordi du har vert litt uheldig". Det må være fordi det er vareopptelling i disse dager tenker jeg, og får tilsendt forsterkeren.

Tiden går, og jeg begynner å undre meg om hvorfor jeg ikke får tilbake saken som er til reparasjon. Jeg klarer da å spore opp eier nr.2, som kan bekrefte at denne prosessoren ble utsatt for lynnedslag, og at den ble kassert av importøren. Da begynner det å "demre" for meg, og jeg kontakter selger som kan bekrefte mine antagelser om at han kun er en "stråmann" i handelen, og at det er reparatøren som er den virkelige selgeren.

Jeg kontakter da reparatøren og forlanger pengene tilbake, siden det da har gått flere måneder uten at saken har blitt reparert og jeg i tillegg synes svært lite om at en kassert komponent i en forsikringsak havner på bruktmarkedet. Reparatøren slutter etter dette å komunisere, og det virker nå som om kjøpesummen er tapt!

Importøren er av den oppfatning at dette er en personlig handel mellom meg og reparatøren, og vil ikke ta ansvaret.

Hva synes dere om dette?
Anmeld forholdet til politiet. Det er ikke lenge siden det sto i avisen om en storaksjon politiet gjennomførte mot reparatører som hadde underslått store mengder elektronisk utstyr som de først hadde erklært for døde, muligens med videresalg som formål.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kjøpshistorie

For et par år siden skiftet jeg komponenter ganske hyppig og plutselig dukket det opp en passiv pre i økonomiklassen som jeg slo til på. Når jeg fikk koblet den opp skjønte jeg raskt at hukommelsen hadde spillt meg et puss, den forrige jeg hadde av samme type hadde nok ikke spillt så bra som jeg trodde jeg husket. Det hadde nå gått et par tre uker, så i stedet for å prøve å levere den tilbake la jeg den ut på bruktmarkedet her på HFS til en litt høyere pris enn hva jeg hadde betalt for den, dette for å ha "prutningsmonn".

Det var da jeg fikk denne mailen:
XXXX kr ja. Flaks for deg at jeg ikke forstod at du bare skulle lure
meg da. Skal ikke legge meg så mye bort i hvordan du tjener penger,
men dette er vel det mest tåpelige jeg har sett, på lang tid.
du og jeg, skal ikke gjøre noen flere handler !
Ja, hva skal en si?
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Kjøpshistorie:

For noen år siden kjøpte jeg en nydelig integrert rør forsterker på 2x70 watt fra en butikk i Oslo. Kommer hjem og kobler opp, og dette spiller utrolig fett og deilig..! ..et par ukers tid... Da begynner det å skje ting. En pop lyd kommer oftere og oftere i høyttalerne, hvorpå til slutt et rør begynner å gi fra seg rosa stikkflammer inni glasset. Kjører den tilbake til butikken, hvorpå han reparerer den og forteller meg at en motstand hadde ryki, og blitt bytta. Skylder samtidig på nettspenninga mi som årsak til dette.
Får den tilbake, forsterkeren spiller bra den, et par ukers tid, så kommer pop lydene tilbake... Samme fyrverkeriet kommer også etter en stund, i det samme røret. Tilbake igjen til butikk i Oslo, hvorpå han går med på å reparere den igjen, men nærmest truer meg til å kjøpe en skilletrafo av ham, for å rette opp spenninga mi. Denne gangen får jeg låne en erstatnings forsterker i form av en billig Parasound, etter å ha spurt om det.
Etter et par uker er forsterkeren vel hjemme hos meg -igjen. Var samme motstanden som hadde gått denne gangen og, og det var visst et mareritt å reparere den, iflg. butikken. To uker går, og pop lydene kommer tilbake. Denne gangen med et enda bedre festfyrverkeri til avslutning. Vel, jeg likte jo lyden veldig godt i denne, og var oppriktig interessert i få den varig reparert, og kjører den tilbake til butikken. Vi blir enige om å ringes når den er ferdig.
Denne gangen trodde jeg virkelig at den skulle bli skikkelig "frisk" igjen, men akk... Det går et par uker, ingen lyd fra butikken. Jeg ringer, og får beskjed om at den fortsatt er på verkstedet, -ring igjen om en ukes tid! Jeg ringer igjen om en uke, hvorpå jeg får beskjed om at reparasjonen var for omfattende, og at den har blitt sendt tilbake til fabrikken i Tsjekkia for reparasjon. Kan gå litt tid, for den blir frakta med båt. Ring igjen om et par mnd. tid!
Joda, jeg ringer igjen om to mnd., men butikken sier da at de ikke har fått den tilbake. Jeg spør om han kan sjekke opp med de hvordan det går. Han sier han skal prøve, men at de ikke forstår engelsk så godt. En gang i uka, i 10 (!!!) mnd., ringer jeg til butikken i Oslo, men får samme svaret hver gang, den har ikke kommet tilbake, og jeg veit ikke hvordan det går med den.
Er rimelig fortvilet, og forteller historien til en fin mann i en hifi butikk i Drammen, som spør om jeg vil at han skal ringe til ham og si at jeg vil ha pengene mine tilbake. Var ikke klar over at jeg hadde krav på det, eller et produkt i samme prisklasse, som erstatning når det er tredje gang man leverer noe tilbake for rep. Han i butikken i Drammen kan fortelle at han kjenner litt til denne karen fra butikken i Oslo, og at han har hørt om lignende tilfeller med ham tidligere. Han sier også at han i Oslo har veldig respekt for ham, bl.a. p.g.a. litt ymse bekjentskaper. Og at jeg VIL få enten pengene tilbake, eller et annet produkt i samme prisklasse, hvis han tar en tlf. til han.
Litt tvilende går jeg med på det, og står i butikken og hører på denne telefonsamtalen. Det gikk nøyaktig to minutter, så hadde de en avtale om jeg skulle få et Electrocompaniet effekt trinn som erstatning. Han i Oslo, som hele tiden hadde glefsa mot meg p.g.a. mye mas, var plutselig myk som smør..! To dager gikk, og jeg henta en E.C. forsterker på togstasjonen i Drammen.
Like etterpå gikk visst butikken i Oslo konkurs.......


EDIT: Tenkte ikke på at denne tråden kun skal handle om bruktprodukter, beklager. Kan godt slette innlegget hvis du vil, Bjornh..!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Interessant historie. Bare la den stå. bjornh
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
krille_krokodille skrev:
Anmeld forholdet til politiet. Det er ikke lenge siden det sto i avisen om en storaksjon politiet gjennomførte mot reparatører som hadde underslått store mengder elektronisk utstyr som de først hadde erklært for døde, muligens med videresalg som formål.
Det hører med til historien hvordan forsterkeren kom i hende. Under en samtale om statusen på reparasjonen, spurte jeg om det var mulig å koble om en forsterker av denne typen fra 110 til 220V. Nei, men siden "du har vert litt uheldig kan jeg skifte trafoen for deg for 1500Kr". Jeg svarte da at jeg enda ikke hadde kjøpt denne forsterkeren, men ville vurdere å gjøre det i nermeste fremtid. Etter et par dager ringer ringer reparatøren og sier at det er bedre at jeg kjøper en ny en av han "med 5 års garanti" for samme pris som jeg eventuelt ville måtte betale i statene. Vi ble enige om dette og forsterkeren ankom uten noen form for kvitering. Regner uten videre med at statskassen aldri så sin andel av denne kjøpesummen!
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.099
Antall liker
497
bjornh skrev:
Salgshistorie: Hvor på han svarte meg "...at det er best for meg, ellers....hehehehe!!" Først skjønte jeg ikke helt hva han mente, før "svogeren" min begynte å le litt og sa overrasket at han egentlig truet meg med juling, og at han syntes den bolete fyren virket litt latterlig! Jeg hørte aldri noe fra denne karen heller, men det er eneste gangen jeg har blitt truet med juling av en kjøper!


Mvh. Bjørn
Jeg har faktisk opplevd noe lignende i en butikk nær Oslo en gang. Det var ikke en trussel rettet mot meg, men heller en opplysning om at ubetalte saker ble hentet av torpedoer.

I tillegg har jeg opplevd en privathandel hvor trusler var innvolvert. Kona fikk blandt annet skjelven etter at et fehode her på sentralen tok helt av etter en mislykket pengetransaksjon (min feil forøvrig), og ringte på vår hustelefon i stadig økende sinne. Hun ble så redd at hun nesten ikke turde å sove alene hjemme. Selv var jeg i utlandet den helga. Når jeg kom tilbake hadde hun fått låne penger av sine foreldre for å få betalt svinet. Utrolig lei sak. Hvor feig går det ann å bli?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Salgshistorie: Ja du sier noe der. Dette er egentlig en datahistorie: Solgte en gang for to år siden noe data-minne 2x512Mb DDR400 (OCZ PC3200VX brikker) -som jeg hadde fått erstattet fra Netshop. Helt nye og aldri vært ute av pakken selger jeg de på nettet til en ung gutt på 17-18 år. Da han begynte å få problemer (med en gang PC'n bootet ikke, blåskjerm og det som værre var) ringte han meg opp og jeg gjorde flere anvisninger til hva han skulle stille inn i BIOS. Det skulle vise seg ved en minne-test (Memtest86) at brikkene var ødelagte enda de var nye og ubrukte. Han ringer meg opp igjen, helt fortvilt: "DE er ØDELAGT, jo!!" -jeg ble totalt overasket "Ødelagte?? -de er jo ubrukte!" -mens han mannet seg opp til krangel sier jeg at han enten kan sende de inn til netshop.no, siden det var ny-garanti på disse, eller han kunne få pengene tilbake og bare sende de til meg. Det var han ikke forberedt på og sier "Puh, herregud, trodde du skulle lure meg!". Han ble veldig glad, brikkene fikk jeg i retur og byttet dem i et annet DDR PC3200 sett på 2Gb hos netshop. Som jeg solgte for større fortjeneste til en annen kar...

Man skal være ærlig og redelig med folk. Og ikke true dem eller være vanskelig. At man truer folk i butikker er helt uhørt!


Mvh. Bjørn
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Salgshistorie: Dette hendte en kamerat en gang for et par år siden. En svindlerhistorie faktisk. Kameraten min hadde et par Dali 909 (en ikke veldig dyr sak, beregnet for det meste for rytmisk musikk) som han ville selge for å kjøpe seg nye høyttalere. Joda han legger ut annonse (ett eller annet sted) og får flere interessenter. En av dem er veldig interessert, men synes etter hvert at 3000- var for mye. Greit det sier kompisen min, men han selger dem ikke billigere, siden de er ganske strøkne. Etter en tid med betenkning finner denne kjøperen (i ett nordlig fylke) ut at OK, han kjøper dem. Etter en del diskusjon gjør kjøperen det klart han ikke vil forhåndsbetale. Greit det sier kompisen min men da sendes de ikke. Kjøperen går til slutt med på det.

Det går dager, ingen penger på konto. Kompisen min ringer han opp. Kjøperen holder på å ordne det, sier han. Det går dager igjen. Igjen ingen penger. Kjøperen har litt finansproblemer sier han på telefon. Det går igjen litt tid. Så ringer han opp kameraten min: Nå har han satt inn penger på konto -så nå må høyttalerne bli sendt!! Han er utålmodig. Kameraten min ser ingen penger på konto og er usikker. Kjøperen, igjen på telefon, sier det tar et par dager siden han bruker en annen bank enn kameraten min. Kameraten min tar en beslutning: han sender Dali'ene. Alt er i den skjønneste orden, signatur for sending og avhenting finnes. Ingen penger.

Kameraten min begynner å undersøke dette. Joda pengene er satt inn de, i følge kjøper (som befinner seg laaaangt unna) -men etter noen dager har enda ingen penger dukket opp. Det har egentlig luktet lenge men det er tydelig at noe ikke stemmer. Kan kjøperen ha satt dem inn på feil konto? -han skal sjekke dette. Etter hvert blir det vanskeligere og vanskeligere å få tak på vedkommende. Til slutt begynner kjøperen å legge på og tar ikke telefonen. Ingen penger.

Kameraten min begynner å undersøke litt på nettet og jeg bruker litt tid på dette. Fyren viser seg å være innblandet i noen suspekte bilkjøp av BMW sammen med en annen kar. En av de som har noe uoppgjort med disse kan på telefon fortelle meg at han hadde en inkassosak på seg pga. av dette. Videre at han hadde oppsøkt en av disse og funnet ut at de disponerte et par bosteder, der det var fylt opp med mengder med elektronikk i et hus... Saken går til politianmeldelse. All tilgjengelig dokumentasjon er med, i tillegg til vitner. Det virker som fyren har en del på seg, etter "forsnakkelser" hos politiet. Men saken henlegges etter noen uker. Ingen penger. Det ble tap for kameraten min som hadde vært godtroende. Og en dyr lærepenge.


Mvh. Bjørn
 

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
bjornh skrev:
Zomby_Woof skrev:
:eek: ::) :p

Jeg synes at du kan offentliggjøre navnet på både importør og selger. Mulig Høvdingen mener noe annet...
Det er nok dessverre en sak mellom kjøper og selger. Grunnet at Hifisentralen og dens eier kan holdes juridisk ansvarlig for eventuelle injurierende utsagn, tillates ikke dette. Dette burde imdilertid vært bedre spesifisert i regelveket på Hifisentralen. Slikt er selvsagt beklagelig, men Hifisentralen er ikke en offentlig gapestokk.

bjornh, moderator

Her er det ikke snakk om injurierende utsagn. Kun fakta opplysninger som sikkert kan bevises teknisk. Det høres sånn ut. Når en av norges største TV-kanaler kan hjelpe folk. Og går ganske langt i dette. Da må man kunne fortelle sin histore her og gjenngi
fullt navn på de det gjelder. De har full mulighet til å komme med sin versjon av saken. Nå bør vel moderator tenke gjennom hvem dette forumet er til for. Oss intusiaster eller profesjonelle aktører? Begge deler antar jeg men med hovedvekt på oss entusiaster. En påstand er ikke injurierende hvis den kan bevises. Den er heller ikke injurierende hvis den kommer fra en ikke offentlig person.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Kjøpshistorie: Undertegnede har gjort 8-9 kjøp av andre medlemmer her på forumet. Alt i fra dyre komponenter til en del kabler og rør. Jeg har til nå ingen negative erfaringer. Treffer alltid på hyggelige og serviceinnstilte medlemmer som det er en fornøyelse å handle med.

Elektron
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
raymcman skrev:
bjornh skrev:
Zomby_Woof skrev:
:eek: ::) :p

Jeg synes at du kan offentliggjøre navnet på både importør og selger. Mulig Høvdingen mener noe annet...
Det er nok dessverre en sak mellom kjøper og selger. Grunnet at Hifisentralen og dens eier kan holdes juridisk ansvarlig for eventuelle injurierende utsagn, tillates ikke dette. Dette burde imdilertid vært bedre spesifisert i regelveket på Hifisentralen. Slikt er selvsagt beklagelig, men Hifisentralen er ikke en offentlig gapestokk.

bjornh, moderator

Her er det ikke snakk om injurierende utsagn. Kun fakta opplysninger som sikkert kan bevises teknisk. Det høres sånn ut. Når en av norges største TV-kanaler kan hjelpe folk. Og går ganske langt i dette. Da må man kunne fortelle sin histore her og gjenngi
fullt navn på de det gjelder. De har full mulighet til å komme med sin versjon av saken. Nå bør vel moderator tenke gjennom hvem dette forumet er til for. Oss intusiaster eller profesjonelle aktører? Begge deler antar jeg men med hovedvekt på oss entusiaster. En påstand er ikke injurierende hvis den kan bevises. Den er heller ikke injurierende hvis den kommer fra en ikke offentlig person.
Dette er den praksis som Høvdingen fører på Hifisentralen. Dette tas ikke opp til videre diskusjon. Eventuelle synspunkter på dette kan rettes til Høvdingen.

bjornh, moderator
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Da er tråden tilbake. Jeg gjør oppmerksom på at grunnet praksisen på Hifisentralen, må den eneste som kan identifiseres her være deg selv i fortellingen.

bjornh, moderator
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg syns det er riktig av Høvdingen å ha en slik praksis, dette handler om privatpersoner og ikke butikker..
Om noen har historier som omhandler butikker, så syns jeg vi skal få lov til å dele vår erfaring, nettopp for å slippe at andre går i samme felle..

Har gjort noen hundre kjøp og salg via HFS og det er kun en som har laget krøll, ellers så er det bare godt å si om alle kjøpere og selgere her på HFS, de har en meget høy standard og er veldig åpne og ærlige på alle måter.!

Må nesten fortelle om historiens mest useriøse salg..
Jeg og en kar gjør en avtale om at broren som bor i nærheten, skal hente noe jeg skal selge, alt er gulle godt og jeg kjører til Drammen for å møte denne figuren..
Slettes ikke alle som er villige til å reise noe sted for å levere noe, men jeg har gjort det en del ganger og folk setter umåtelig stor pris på det, men stort sett alle lurer på hvorfor jeg er så snill..
Vi avtaler en dag som vi skal møtes i Drammen, jeg visste at han jobbet til et visst klokkeslett og tenkte jeg skulle være veldig snill slik at han slapp å kjøre unødvendig, så jeg ringer til han når jeg er ca 10 minutter unna, da trekker han kjøp selv om broren da har overført penger til han og alt annet er gulle godt.!
Slikt setter jeg ikke pris på.!
Helt greit om han/de ikke skulle hatt varen det var snakk om, men hva med å gi beskjed så jeg slapp å bruke halvannen time på helt unødvendig kjøring.?
Han fikk ganske klar beskjed om at vi aldri noen gang skulle gjøre en handel, slik useriøs oppførsel vil jeg rett å slett ikke oppleve en gang til.!

Par dager etterpå så overleverte jeg varen i Moss, fikk en telefon av kjøper etter par dager, han var overlykkelig for handelen og da fikk jeg en meget god følelse i meg selv 8)
Inni meg selv så hånlo jeg litt av den useriøse kjøperen som avbrøt handelen ;D
Men dette fikk en lykkelig slutt da 8)
Kjell
 

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
Rotekroken skrev:
Jeg syns det er riktig av Høvdingen å ha en slik praksis, dette handler om privatpersoner og ikke butikker..
Om noen har historier som omhandler butikker, så syns jeg vi skal få lov til å dele vår erfaring, nettopp for å slippe at andre går i samme felle..

Har gjort noen hundre kjøp og salg via HFS og det er kun en som har laget krøll, ellers så er det bare godt å si om alle kjøpere og selgere her på HFS, de har en meget høy standard og er veldig åpne og ærlige på alle måter.!

Må nesten fortelle om historiens mest useriøse salg..
Jeg og en kar gjør en avtale om at broren som bor i nærheten, skal hente noe jeg skal selge, alt er gulle godt og jeg kjører til Drammen for å møte denne figuren..
Slettes ikke alle som er villige til å reise noe sted for å levere noe, men jeg har gjort det en del ganger og folk setter umåtelig stor pris på det, men stort sett alle lurer på hvorfor jeg er så snill..
Vi avtaler en dag som vi skal møtes i Drammen, jeg visste at han jobbet til et visst klokkeslett og tenkte jeg skulle være veldig snill slik at han slapp å kjøre unødvendig, så jeg ringer til han når jeg er ca 10 minutter unna, da trekker han kjøp selv om broren da har overført penger til han og alt annet er gulle godt.!
Slikt setter jeg ikke pris på.!
Helt greit om han/de ikke skulle hatt varen det var snakk om, men hva med å gi beskjed så jeg slapp å bruke halvannen time på helt unødvendig kjøring.?
Han fikk ganske klar beskjed om at vi aldri noen gang skulle gjøre en handel, slik useriøs oppførsel vil jeg rett å slett ikke oppleve en gang til.!

Par dager etterpå så overleverte jeg varen i Moss, fikk en telefon av kjøper etter par dager, han var overlykkelig for handelen og da fikk jeg en meget god følelse i meg selv 8)
Inni meg selv så hånlo jeg litt av den useriøse kjøperen som avbrøt handelen ;D
Men dette fikk en lykkelig slutt da 8)
Kjell
Med all respekt. Hvis du fikk med deg det Aubi skrev så var det snakk om en reperatør og en importør. Altså profesjonelle aktører. Jeg fikk med meg at det ikke er ønskelig at denne diskusjonen fortsetter. Det kan jeg til dels respektere.. men ikke helt. Det er noe som skurrer her. Skal man være så redd for å tråkke noen profesjonelle aktører på tærne at ikke vi entusiaster kan gi hverandre gode råd? Jeg tror alle skjønner at det aldri hadde blitt noe ærekrenkelse-sak ut av dette. Fordi det rett og slett ikke hadde vært noe grunnlag for det. Hifi sentralen har nå mulighet til å vise at det er et uavhengig furum med integritet. Jeg syns dette er en viktig prinsippsak for Norges viktigste furum innen Hifi. Og at dette bør kunne diskuteres. Selv om det er ubehagelig for noen.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Med all respekt. Hvis du fikk med deg det Aubi skrev så var det snakk om en reperatør og en importør. Altså profesjonelle aktører. Jeg fikk med meg at det ikke er ønskelig at denne diskusjonen fortsetter. Det kan jeg til dels respektere.. men ikke helt. Det er noe som skurrer her. Skal man være så redd for å tråkke noen profesjonelle aktører på tærne at ikke vi entusiaster kan gi hverandre gode råd? Jeg tror alle skjønner at det aldri hadde blitt noe ærekrenkelse-sak ut av dette. Fordi det rett og slett ikke hadde vært noe grunnlag for det. Hifi sentralen har nå mulighet til å vise at det er et uavhengig furum med integritet. Jeg syns dette er en viktig prinsippsak for Norges viktigste furum innen Hifi. Og at dette bør kunne diskuteres. Selv om det er ubehagelig for noen.
I veldig kort-format: vi er ikke redde for å henge ut kjeltringer, men vi er redde for å henge ut de som er uskyldige. Som eksempel - jeg driver selv innen salg og jeg sendte for kort tid siden en pakke til kunde med A-post. Posten brukte 9 dager på å levere brevet/pakken, og kunden truet meg etter dag 5 med politianmeldelse da han mente at Posten aldri brukte mer enn maks 3 dager på slik forsendelse. Når han mottok pakken og la merke til brevstempelet, så beklaget han hele greia, men i 6 av de 9 dagene var han fullt i stand til å henge ut meg som kjeltring f.eks. på Hifisentralen. Det er ikke spesielt hyggelig med slike saker når jeg vet at jeg ikke har gjort noe galt, men vi kan alle bli utålmodige og nervøse når ting ikke kommer som antatt.

Jeg får som Høvding nokså ofte henvendelser fra folk som har forhåndsbetalt produkter til privatpersoner, men som vurderer politianmeldelse når de ikke har mottatt varer på 10-14 dager. Som oftest skyldes slike saker somling fra selger eller feil fra fraktleverandør (f.eks. Posten), hvilket ikke er spesielt heldig, men det er ikke snakk om kjeltringstreker, og mange ville risiktert å bli hengt ut hvis ikke vi hadde vært strenge på dette området.

Konklusjon: det er ikke tillatt å henge ut folk eller forretninger med navn og sak så sant ikke saken har vært avgjort i rettsystemet først. Jeg håper dere forstår og kan se dette fra alle synsvinkler.

Mvh
Høvdingen
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Høvdingen har talt. Hør etter.

Mvh. Bjørn
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
bjornh skrev:
Høvdingen har talt. Hør etter.

Mvh. Bjørn

Grei presisering av T...Uten at den MÅ poengteres... Vi er da ikke så trege vi medlemmer her inne ?? 8)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Neida. ;D

-kom med flere historier nå.


Mvh. Bjørn
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
raymcman skrev:
Rotekroken skrev:
Jeg syns det er riktig av Høvdingen å ha en slik praksis, dette handler om privatpersoner og ikke butikker..
Om noen har historier som omhandler butikker, så syns jeg vi skal få lov til å dele vår erfaring, nettopp for å slippe at andre går i samme felle..

Har gjort noen hundre kjøp og salg via HFS og det er kun en som har laget krøll, ellers så er det bare godt å si om alle kjøpere og selgere her på HFS, de har en meget høy standard og er veldig åpne og ærlige på alle måter.!

Må nesten fortelle om historiens mest useriøse salg..
Jeg og en kar gjør en avtale om at broren som bor i nærheten, skal hente noe jeg skal selge, alt er gulle godt og jeg kjører til Drammen for å møte denne figuren..
Slettes ikke alle som er villige til å reise noe sted for å levere noe, men jeg har gjort det en del ganger og folk setter umåtelig stor pris på det, men stort sett alle lurer på hvorfor jeg er så snill..
Vi avtaler en dag som vi skal møtes i Drammen, jeg visste at han jobbet til et visst klokkeslett og tenkte jeg skulle være veldig snill slik at han slapp å kjøre unødvendig, så jeg ringer til han når jeg er ca 10 minutter unna, da trekker han kjøp selv om broren da har overført penger til han og alt annet er gulle godt.!
Slikt setter jeg ikke pris på.!
Helt greit om han/de ikke skulle hatt varen det var snakk om, men hva med å gi beskjed så jeg slapp å bruke halvannen time på helt unødvendig kjøring.?
Han fikk ganske klar beskjed om at vi aldri noen gang skulle gjøre en handel, slik useriøs oppførsel vil jeg rett å slett ikke oppleve en gang til.!

Par dager etterpå så overleverte jeg varen i Moss, fikk en telefon av kjøper etter par dager, han var overlykkelig for handelen og da fikk jeg en meget god følelse i meg selv 8)
Inni meg selv så hånlo jeg litt av den useriøse kjøperen som avbrøt handelen ;D
Men dette fikk en lykkelig slutt da 8)
Kjell
Med all respekt. Hvis du fikk med deg det Aubi skrev så var det snakk om en reperatør og en importør. Altså profesjonelle aktører. Jeg fikk med meg at det ikke er ønskelig at denne diskusjonen fortsetter. Det kan jeg til dels respektere.. men ikke helt. Det er noe som skurrer her. Skal man være så redd for å tråkke noen profesjonelle aktører på tærne at ikke vi entusiaster kan gi hverandre gode råd? Jeg tror alle skjønner at det aldri hadde blitt noe ærekrenkelse-sak ut av dette. Fordi det rett og slett ikke hadde vært noe grunnlag for det. Hifi sentralen har nå mulighet til å vise at det er et uavhengig furum med integritet. Jeg syns dette er en viktig prinsippsak for Norges viktigste furum innen Hifi. Og at dette bør kunne diskuteres. Selv om det er ubehagelig for noen.
Tror vi er ganske så enige, men jeg ser at jeg ikke var helt heldig med den ene linja..
"Jeg syns det er riktig av Høvdingen å ha en slik praksis, dersom dette handler om privatpersoner og ikke butikker.."
Slik burde jeg ha skrevet det..
Jeg vil oppfordre alle til å la privatpersoner få lov til å holdes "hemmelig" her på HFS..
Ang butikker, leverandører og importører, så burde vi få lov til å fortelle vår side av saken..

Angående reparatører er jeg litt mer usikker, for det handler i veldig mange tilfeller om enkeltpersoner..
Vi aller fleste her på HFS vet hvertfall om èn reparatør som vi skal styre unna i laaaang fremtid, selv om han er en magiker med loddebolten, så er det mange som har ventet i måneder på utstyret sitt, om tilfelle jeg så på taggen til en her inne stemmer, så snakker vi også om år, som utstyr ikke kommer tilbake til den rettmessige eier.!

Så jeg spør dere kamerater, er det rett å rimelig at vi holder slikt hemmelig, eller skal vi ha det åpent slik at ingen andre går i samma fella som meg og veeeldig mange andre.?
Kan legge til at når jeg ser folk anbefaler denne figuren, så tar jeg kontakt via PM til den som blir oppfordret til å bruke vedkommende, forteller så min historie for at de ikke skal gå i samma fella som jeg har gjort..
Men er det på tide at vi setter søkelyset på denne figuren.?
Kjell
 

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
Greit med en presisering. Jeg ser jo at moderator ikke har mulighet til å å alltid sjekke sannhetsgehalten i det som skrives. Da får jungeltelegrafen virke i form av mail når det gjelder uærlige aktører. Mail er jo uansett privat.

Jeg tror de som roper høyest når pakken ikke har kommet fram på 3 dager er de som er ferske i geamet. Sist jeg solgte en cd-spiller måtte jeg bekrefte flere ganger med forskjellige formuleringer hva som fulgt med cd-spilleren til 7k. Det var nesten så jeg trakk meg fra salget. Den selges fortsatt i butikk for 20k. Selv sendte jeg avgårde 65k i forskudd for mine Summit uten problemer.
 

raymcman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2007
Innlegg
80
Antall liker
2
Jeg tror en god praksis kan være at vi forteller historien på forumet. Så kan vi heller ta hvem det gjelder pr pm/mail. Da holder vi oss innenfor reglene her inne og ingen blir hengt ut offentlig.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Vi kunne hatt en regel som sier at noe er lov, mens annet ikke er lov, men i slike tilfeller så vil det alltid være vanskelig å vite hvor grensene går.

I dette tilfelle har vi derfor en klar regel: det er ikke lov til å henge ut privatpersoner eller firmaer uten at saken har vært innom rettssystemet for en domsavgivelse. Da er grensen veldig klar, og ingen vil misforstå.

Hvis vi setter grensen lavere enn dette så har vi ingen mulighet til å skille sannhet fra løgn, og HFS skal ikke være stedet hvor det er mulig å henge ut folk på falskt grunnlag.

Dette er vel ikke så vanskelig?

Mvh
Høvdingen
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Rotekroken skrev:
Men er det på tide at vi setter søkelyset på denne figuren.?
Problemet er at han i dette tilfellet brukte en stråmann for å formidle salget. Denne karen lar seg neppe lure med på dette flere ganger. Han var rimelig fortvilet selv, og jeg valgte å la han slippe ansvar.

Det viktigeste er at alle deler av det profesjonelle miljøet tar ansvar og holder seg unna "figuren". Samtidig er jeg litt skuffet over importøren. De forandret holdning fra "sjokert" og "fint at du forteller oss om dette", til å fraskrive seg ansvaret. Selv om dette "lynnedslaget" var kommet inn døren hos de selv!
 
R

Reference 3

Gjest
Jeg vil fortelle en litt morsom historie fra ca 10 år tilbake:
Jeg ringte på et sett Avalon Eklipse høyttalere for som lå for salg for kr 32 tusen på bruktbørsen. Dette var svært billig siden de kostet kr 119 tusen ny, hadde hatt kun en eier før henne (riktig: en kvinnelig audiofil!) og var under et år gamle(!) Vi hadde en lang og hyggelig samtale som endte opp med at jeg kunne være villig til å betale prisen, men spurte om å få to dagers betenkningstid, noe hun synes var helt greit.
Jeg syntes dette var så billig at jeg ringte Peter i AudioFreaks for å sjekke at det ikke var tyvegods. Neida, han kunne berolige meg med at høyttalerne var kjøpt hos han for kun 9 måneder siden og at de ganske riktig bare hadde hatt en eier før henne.
Jeg betemte meg derfor for å slå til og ringte tilbake til selgeren. Jeg møtte da en ganske forfjamset og fortvilet dame på tråden som nettopp hadde fått oppringing fra forrige eier som ville kjøpe tilbake høyttalerne. Hun hadde da svart at nei, hun måtte snakke med meg igjen først: jeg hadde nå førsterett. Hun hadde også såpass bein i nesa at da han ville by mer penger så holdt hun på sitt! Dermed ble hun skjelt ut etter noter. Hun fortalte meg etterpå at hun til slutt ble så fortvilet at hun fikk lyst til å kaste hele dritten ut fra verandaen i 2.etasje.... ::)
Jeg satte meg så i bilen og kjørte så de 400 km'ene hver vei og hentet høyttalerne, men i ettertid undrer jeg meg ikke så lite over høyttalernes første eier. Han måtte ha kastet fryktelig mye penger rett ut av vinduet på få måneder. Etter hennes utsagt så hadde hun hatt høyttalerne i to-tre måneder og solgte for samme pris som hun kjøpte de for. (Grunnen til salget var forresten at hun hadde en liten integrert Vincent forsterker som umulig kunne drive de meget tungdrevne høyttalerne.) Selv med AudioFreaks internett-rabatt så ville jeg anslå første eiers tap til kr 70 tusen på 6 måneder....
På toppen av det så var høyttalerne ikke særlig bra behandlet: De hadde et par riper og to av festene til stoff-grillen var knekt. Emballasjen var borte, det var også de spesielle spik'ene, flasken med møbelpolish og den 60 sider skinninnbudne boken/bruksanvisningen. Disse tingene hadde hun etter eget utsagn aldri mottatt.
Det er ihvertfall ikke slik jeg ville ha behandlet splitter nye høyttalere til over 100 tusen...

Ps: Jeg vil forresten gi all honnør til Peter Djorkojevic som sendte meg en ny bok, mye nyttig og lærerikt å lese i den! 8)

Ellers vil jeg si at jeg bare har gode erfaringer fra diverse kjøp og salg via HifiSentralen: og som regel så er det slik at til dyrer utstyr det handler om, til hyggeligere folk treffer man og til greiere går også handelen! :)
Av den grunn kommer jeg aldri til å selge de 15 år gamle 0,6 meters Tara Labs interconnectene som jeg en gang betalte kr 450,- for. Det blir i tilfelle bare trøbbel... ;)
 
Topp Bunn