Bruktsalg- og kjøp historie-tråden

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Reference 3 skrev:
Jeg vil fortelle en litt morsom historie fra ca 10 år tilbake:
Jeg ringte på et sett Avalon Eklipse høyttalere for som lå for salg for kr 32 tusen på bruktbørsen. Dette var svært billig siden de kostet kr 119 tusen ny, hadde hatt kun en eier før henne (riktig: en kvinnelig audiofil!) og var under et år gamle(!) Vi hadde en lang og hyggelig samtale som endte opp med at jeg kunne være villig til å betale prisen, men spurte om å få to dagers betenkningstid, noe hun synes var helt greit.
Jeg syntes dette var så billig at jeg ringte Peter i AudioFreaks for å sjekke at det ikke var tyvegods. Neida, han kunne berolige meg med at høyttalerne var kjøpt hos han for kun 9 måneder siden og at de ganske riktig bare hadde hatt en eier før henne.
Jeg betemte meg derfor for å slå til og ringte tilbake til selgeren. Jeg møtte da en ganske forfjamset og fortvilet dame på tråden som nettopp hadde fått oppringing fra forrige eier som ville kjøpe tilbake høyttalerne. Hun hadde da svart at nei, hun måtte snakke med meg igjen først: jeg hadde nå førsterett. Hun hadde også såpass bein i nesa at da han ville by mer penger så holdt hun på sitt! Dermed ble hun skjelt ut etter noter. Hun fortalte meg etterpå at hun til slutt ble så fortvilet at hun fikk lyst til å kaste hele dritten ut fra verandaen i 2.etasje.... ::)
Jeg satte meg så i bilen og kjørte så de 400 km'ene hver vei og hentet høyttalerne, men i ettertid undrer jeg meg ikke så lite over høyttalernes første eier. Han måtte ha kastet fryktelig mye penger rett ut av vinduet på få måneder. Etter hennes utsagt så hadde hun hatt høyttalerne i to-tre måneder og solgte for samme pris som hun kjøpte de for. (Grunnen til salget var forresten at hun hadde en liten integrert Vincent forsterker som umulig kunne drive de meget tungdrevne høyttalerne.) Selv med AudioFreaks internett-rabatt så ville jeg anslå første eiers tap til kr 70 tusen på 6 måneder....
På toppen av det så var høyttalerne ikke særlig bra behandlet: De hadde et par riper og to av festene til stoff-grillen var knekt. Emballasjen var borte, det var også de spesielle spik'ene, flasken med møbelpolish og den 60 sider skinninnbudne boken/bruksanvisningen. Disse tingene hadde hun etter eget utsagn aldri mottatt.
Det er ihvertfall ikke slik jeg ville ha behandlet splitter nye høyttalere til over 100 tusen...

Ps: Jeg vil forresten gi all honnør til Peter Djorkojevic som sendte meg en ny bok, mye nyttig og lærerikt å lese i den! 8)

Ellers vil jeg si at jeg bare har gode erfaringer fra diverse kjøp og salg via HifiSentralen: og som regel så er det slik at til dyrer utstyr det handler om, til hyggeligere folk treffer man og til greiere går også handelen! :)
Av den grunn kommer jeg aldri til å selge de 15 år gamle 0,6 meters Tara Labs interconnectene som jeg en gang betalte kr 450,- for. Det blir i tilfelle bare trøbbel... ;)
Dette er en meget interessant historie for meg. Jeg var nemlig selv å hørte på de samme høyttalerene og avtalte kjøp. Vi skrev til og med en kontrakt. Jeg mener prisen da var 27K, de hadde da ligget lenge på flere bruktbørser med litt forskjellige priser. Jeg avtalte henting så fort jeg hadde ført over pengene og dette var ok, selvom hun i utgangspunktet ville ha cash. Hun hevdet forøverig at hun hadde både manual og de orginale trekassene. Da jeg ringte henne neste dag ang. kontonummer og for å avtale når jeg kunne hente høyttalerene så fikk jeg høre samme historien om den forrige eier og at han visstnok hadde forkjøpsrett. Jeg trodde selvfølgelig ikke ett ord av dette men regnet med at hun hadde fått ett bedre tilbud og forsøkte å vri seg unna avtalen. Selvom jeg hadde den skriftelige avtalen så valgte jeg å la det gå. Dette er den eneste dårlige opplevelsen jeg har i løpet av mange års kjøp og salg av hifi på bruktbørsen.
 
R

Reference 3

Gjest
HC: Jeg fikk høre en litt annen historie. Men om det er riktig det du sier så er jeg enig i at man bør holde det man har lovet, om det er gjort muntlig eller skriftlig.
Men uansett... ikke gråt over spilt melk osv. Høyttalerne var en eldre konstruksjon fra tidlig 90-tall og svært tungdrevne selv med 200 rørwatt, de er forlengst solgt. Avalon kan mye bedre enn dette...
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.117
Antall liker
2.609
Torget vurderinger
16
Reference 3 skrev:
HC: Jeg fikk høre en litt annen historie. Men om det er riktig det du sier så er jeg enig i at man bør holde det man har lovet, om det er gjort muntlig eller skriftlig.
Men uansett... ikke gråt over spilt melk osv. Høyttalerne var en eldre konstruksjon fra tidlig 90-tall og svært tungdrevne selv med 200 rørwatt, de er forlengst solgt. Avalon kan mye bedre enn dette...
Jeg kom raskt over skuffelsen :) Ble egentlig mest irritert over det jeg oppfattet som løgn fra selger sin side. Høyttalerene spillte forøverig ikke bra hos henne men hun hadde heller ikke utstyr som på noen måte fikk frem hva Avalonene sikkert var gode for. Jeg lurer på hva sannheten egentlig var rundt denne handelen, jeg mistenker henne for å forsøke å skru opp prisen med denne 'forrige eier' historien.
 
R

Reference 3

Gjest
HC skrev:
Jeg kom raskt over skuffelsen :) Ble egentlig mest irritert over det jeg oppfattet som løgn fra selger sin side. Høyttalerene spillte forøverig ikke bra hos henne men hun hadde heller ikke utstyr som på noen måte fikk frem hva Avalonene sikkert var gode for. Jeg lurer på hva sannheten egentlig var rundt denne handelen, jeg mistenker henne for å forsøke å skru opp prisen med denne 'forrige eier' historien.
Jeg er sikker på at historien om forrige eier var helt reell. Uten å gå inn på mer om hvorfor.... har allerede sagt for mye som det er, dette er jo et offentlig forum....
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Hadde kontakt via sms med en fyr i går. Han lurte på om jeg fortsatt hadde xxx produkt til salgs + noen tekniske spørsmål.
Jeg sa at det hadde jeg og at jeg ville komme med svar på spørsmålene når jeg hadde googlet litt/ lest bruksanvisning.
Sendte ny sms fem minutter senere med svar på spm.
Produktet var ikke helt det han trengte, men han kunne kjøpe alikevel (skambud vedlagt...)
I og med at jeg har hatt produktet pakket ned i en skuff en god stund så synes jeg det var bedre at produktet fikk en ny eier til tross for det frekke pristilbudet.
Sendte derfor sms tilbake der jeg spurte om han bodde i oslo eller om jeg måtte sende.
Fikk svar at han bodde på en annen kant av landet og at jeg måtte sende, han betalte porto. Det synes jeg hørtes greit ut.
Fikk så en sms der han sa følgende: da får jeg med alt! (litt frekk?)
Selvfølgelig sa jeg.
Han lurte så på om jeg hadde org. embalasje og kvittering.
Nytt svar på sms, ja jeg hadde org. embalsje, men var ikke sikker på om jeg hadde kvittering, men jeg skulle lete.
Fikk så spørsmål om hvor produktet var kjøpt.
Ga han da adressen til firmaet produktet var kjøpt hos.
Fikk da sms tilbake med svar: flott!
sendte så sms (for ørtende gang) at jeg ville gå på posten mandag morgen og sende han sporingsnr. så fort pakken var sendt.

Fikk ny sms idag morges. Har tenkt litt skal ikke ha produktet alikevel...
Hva er det med folk? holde på å kuke med andres tid på den måten for så å bare gi meg finger`n
Blir småirritert :mad:
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Derfor jeg bare godtar forhåndsbetaling i slike dealer. Kommer det ikke penger blir det heller ikke sendt varer.

Har vært borti en del slike ja, Wotg...
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
wotg skrev:
Hadde kontakt via sms med en fyr i går. Han lurte på om jeg fortsatt hadde xxx produkt til salgs + noen tekniske spørsmål.
Jeg sa at det hadde jeg og at jeg ville komme med svar på spørsmålene når jeg hadde googlet litt/ lest bruksanvisning.
Sendte ny sms fem minutter senere med svar på spm.
Produktet var ikke helt det han trengte, men han kunne kjøpe alikevel (skambud vedlagt...)
I og med at jeg har hatt produktet pakket ned i en skuff en god stund så synes jeg det var bedre at produktet fikk en ny eier til tross for det frekke pristilbudet.
Sendte derfor sms tilbake der jeg spurte om han bodde i oslo eller om jeg måtte sende.
Fikk svar at han bodde på en annen kant av landet og at jeg måtte sende, han betalte porto. Det synes jeg hørtes greit ut.
Fikk så en sms der han sa følgende: da får jeg med alt! (litt frekk?)
Selvfølgelig sa jeg.
Han lurte så på om jeg hadde org. embalasje og kvittering.
Nytt svar på sms, ja jeg hadde org. embalsje, men var ikke sikker på om jeg hadde kvittering, men jeg skulle lete.
Fikk så spørsmål om hvor produktet var kjøpt.
Ga han da adressen til firmaet produktet var kjøpt hos.
Fikk da sms tilbake med svar: flott!
sendte så sms (for ørtende gang) at jeg ville gå på posten mandag morgen og sende han sporingsnr. så fort pakken var sendt.

Fikk ny sms idag morges. Har tenkt litt skal ikke ha produktet alikevel...
Hva er det med folk? holde på å kuke med andres tid på den måten for så å bare gi meg finger`n
Blir småirritert :mad:

Ikke helt ukjent det der nei……

Er redd det er en del folk som har alt for mye tid og alt for lite penger og som kompenserer med å holde liv kjøpsprosesser som de aldri har til hensikt å fullføre. Virker nærmest som en personlighetsforstyrrelse.

Nå det er sagt, er det også kjøpere/selgere her på forumet som det er en fornøyelse å handle med :)
 
K

KindOfBlue

Gjest
Lenge siden. Jeg solgte en Korg synthesizer i tiden før Finn med annonse i Aftenposten.
Fikk henvendelser, og ble enig med en kjøper som skulle komme innom med pengene.

Vedkommende dukket opp. Jeg slo på Korgen og hadde den tilkoblet så han kunne spille over anlegget.
Nei, det var ikke nødvendig, han kunne se at den var som ny.
Fikk pengene, han fikk Korg og emballasje.

Jeg fikk også en telefon:
"Vet ikke helt, syns ikke det er så bra musikk fra den likevel."
"Åh? Det lød som det skulle da jeg prøvde den før du kom."
"Ja, men det er så vanskelig å bruke, og jeg liker ikke musikken jeg lager med den."
"Det tar ikke lang tid å lære hvordan du skal bruke den, bruksanvisningen er ganske grei."
"Ja, men der står det bare om ulike instrumenter og instillinger."
"Ja?"
"Men det blir jo ikke noe bra."

Det gikk et lys opp for meg. Han kunne ikke spille på piano.
Hvordan stilte man det spørsmålet, uten at han følte han virket som en kraftidiot?
Han løste det selv.
"Hadde trodd det skulle være mye lettere å spille."
"Du kan jo ta pianotimer."
"Er det dyrt?"
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
Lenge siden. Jeg solgte en Korg synthesizer i tiden før Finn med annonse i Aftenposten.
Fikk henvendelser, og ble enig med en kjøper som skulle komme innom med pengene.

Vedkommende dukket opp. Jeg slo på Korgen og hadde den tilkoblet så han kunne spille over anlegget.
Nei, det var ikke nødvendig, han kunne se at den var som ny.
Fikk pengene, han fikk Korg og emballasje.

Jeg fikk også en telefon:
"Vet ikke helt, syns ikke det er så bra musikk fra den likevel."
"Åh? Det lød som det skulle da jeg prøvde den før du kom."
"Ja, men det er så vanskelig å bruke, og jeg liker ikke musikken jeg lager med den."
"Det tar ikke lang tid å lære hvordan du skal bruke den, bruksanvisningen er ganske grei."
"Ja, men der står det bare om ulike instrumenter og instillinger."
"Ja?"
"Men det blir jo ikke noe bra."

Det gikk et lys opp for meg. Han kunne ikke spille på piano.
Hvordan stilte man det spørsmålet, uten at han følte han virket som en kraftidiot?
Han løste det selv.
"Hadde trodd det skulle være mye lettere å spille."
"Du kan jo ta pianotimer."
"Er det dyrt?"
;D ;D ;D ;D ;D

Ikke lenge siden jeg faktisk var ute for noe lignende i jobben. ::) :'( ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Dette er et par år siden:
Jeg solgte en forsterker her på sentralen til en hyggelig kar her på sentralen og den var ganske tung og emballasjen til den var lagret hos min far. Avtalen var at jeg skulle sende forsterkeren i oppkrav.

Er borte en helg og når jeg kommer tilbake har jeg med meg emballasjen men huset er tomt!


Ellers har jeg vært borti et par tilfeller med folk som skal ha et produkt kun for å ombestemme seg i løpet av kort tid, folk som pruter på avtalt pris og en gang her på sentralen ble jeg lurt når jeg kjøpte 2 par kabler og endte opp med 2 stk.
 
Topp Bunn