Juss og økonomi Bruktilsalg og reklamasjon

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Fikk i går rekomandert brev i posten, fra en kjøper av en bil jeg solgte for 2 år siden.

Han krever nå etter 2 år 100.000 i avslag i prisen (bil til 400.000) pga han har hatt den på test og får beskjed om at bilen har vært omigjenlakkert, og jeg ikke har opplyst om dette. Jeg har ikke opplyst om det pga jeg ikke har noe kjennskap til det eller hatt noen mistanke om det, jeg kjøpte bilen selv 5 mnd tidligere uten å ha blitt informert om noen skader/lakkering og har ikke hatt noe lakkering på den selv i min eietid.

- Er det mulig å tidsfeste en omigjenlakkering? Strengt tatt for det jeg vet kan lakkering ha skjedd etter jeg solgte den.
- Kan jeg bli holdt ansvarlig for noe jeg ikke visste om eller hadde noe forutsetning for å vite om?
- Bilsalg skjedde 12/10-16, han har datert brevet 5/10 og jeg mottok brev 13/10 (dvs faktisk 2 år og 1 dag). Er det dato jeg mottok brev som er avgjørende eller dato han sendte det? Dette er avgjørende pga 2 års frist for reklamasjon.
- Det er mao uansett gått mer enn 2 år siden jeg selv kjøpte den. Betyr det at dersom opprinnelig eier faktisk har unnlat å infomere om noe, kan han ikke lenger holdes ansvarlig?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.410
Det er vel noe som sier at mangelen skal meldes fra om innen rimelig tid. Han burde vel strengt tatt ha oppdaget en omlakkering før to år etter kjøpet?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Han skrev at dette ble oppdaget på test. Så hvordan jeg skulle vite det når han heller ikke har oppdaget noe tidligere vet ikke jeg. Er den virkelig omigjenlskkert tidligere må det være en god jobb siden ingen har reagert.

Jeg kan ikke forstå han har noen sak men siden han faktisk har tatt dette skrittet er det mulig han likevel vil gå videre med det

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.490
Det må nok i tilfelles avdekkes noe mer ja, en omlakkering kan vel i seg selv ikke sies å være noe i nærheten av en vesentlig mangel? Er langt fra noen jurist, men kan ikke skjønne at kjøper skal ha noen sak her...

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.171
Jaha ja? Han har fått ny lakk og vil attpåtil ha avslag i pris?
Om det ikke er noe underliggende seriøst galt med bilen, en oppretting som ikke er gjort skikkelig el, skulle han vel ikke ha noen sak.
Står vel noe sånt som "i dårligere stand enn kjøper kan forvente" eller noe slikt i forbrukerkjøpsloven.
Denne finnes lett tilgjengelig på nett.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3
Jeg har allerede lest endel på nett og kan ikke forstå han har noen sak å komme med, men så er jeg ikke jurist, derfor det hadde vært greit Å fått avklart noen av de «juridiske» punktene i første innlegg dersom noen har greie på slikt

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ordne deg med advokat i ei helv. fart er mitt råd. Her er det viktig å gjøre alt rett.

Forøvrig - hvilken bil er det snakk om? Lakkeringen kan være en garantirep som er gjort av forhandler, og vil da være registrert .

Johan-Kr

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ePi

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Klipper denne fra Finn.no fra en anonse for privatsalg av bil:

"Bilen selges med 2 års reklamasjonsrett

Denne bilen selges av en privatperson og dette medfører at du som kjøper har 2 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger."

Tror du er på ganske trygg grunn her.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.021
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Ordne deg med advokat i ei helv. fart er mitt råd. Her er det viktig å gjøre alt rett.

Forøvrig - hvilken bil er det snakk om? Lakkeringen kan være en garantirep som er gjort av forhandler, og vil da være registrert .

Johan-Kr
Jeg er helt enig med Johan-Kr her! Jeg har selv prøvt samme situasjon med en båt, resultatet i tingretten ble helt forskjellig fra hva de fleste mente å tro.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
749
Torget vurderinger
3

Johan-Kr
Jeg har sendt forespørsel til mitt forsikringsselskap om deres syn på det juridiske og vært i kontakt med jurist hos forbrukerrådet. "Heldigvis" har jeg lite erfaring fra rettsvesenet så advokat utover det har jeg ikke, men blir det virkelig sjau utav dette så klart jeg må ordne det.

Bilen er en Audi og Møller hadde ikke noe i systemet på dette.

Jeg er helt enig med Johan-Kr her! Jeg har selv prøvt samme situasjon med en båt, resultatet i tingretten ble helt forskjellig fra hva de fleste mente å tro.
Jeg deler ditt syn, for selv om det for meg og virker som en opplagt "ikke sak" så er det kanskje andre som mener noe annet.

Forbrukerrådets jurist sier at jeg er "objektivt ansvarlig for at bilen samsvarer med opplysningene" uten at jeg er helt sikker hva det faktisk betyr. De sier også at en kan bli holdt ansvarlig dersom jeg visste eller burde visst om dette, noe som altså ikke er tilfelle i denne saken. Så jeg forsto det slik at de mente jeg nok ikke kunne påførest ansvar.

Har for øvrig kontaktet ett stort lakkeringsverksted og de sier at tidspunkt for lakkering ikke kan tidsfestes uten å få dokumentert hvor det er gjort. Og en lakkering i seg selv er normalt ingen mangel så lenge det er gjort skikkelig, mulig unntak dersom bilen nærmeste har vært vrak og bygd opp igjen. Så strengt tatt kan det ikke utelukkes at lakkering er skjedd etter at jeg solgte bilen.

Fryktelig ubehaglig det hele, ikke minst når jeg er helt uskyldig oppi dette, hadde jeg bevisst skjult noe så hadde det vært en annen sak, men det å få noe slikt var ikke gøy. Avventer svar fra advokat så får jeg prøve å legge det vekk fra tankene til jeg får noe mer konkret.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.027
Hva med å ringe tidligere eier(e) for å sjekke historikk?

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.419
Sted
Sølvbyen
Jaha ja? Han har fått ny lakk og vil attpåtil ha avslag i pris?
Om det ikke er noe underliggende seriøst galt med bilen, en oppretting som ikke er gjort skikkelig el, skulle han vel ikke ha noen sak.
Står vel noe sånt som "i dårligere stand enn kjøper kan forvente" eller noe slikt i forbrukerkjøpsloven.
Denne finnes lett tilgjengelig på nett.
Såvidt jeg har fått med meg så er man som selger opplysningspliktig uansett, hvis bilen har vært rettet opp. Uavhengig av om det er fagmessig godt utført eller ikke.

Synd det skal være så dyrt med nybil, bruktbilhandel er stort sett noe dritt enten man kjøper eller selger. Det er alltid ett eller annet.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.695
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hva slags "test" finnes det for å påvise at bilen er blitt omlakkert? Var det en annen farge på den nye lakken?

mvh

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.021
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg vant i tingretten men tapte i lagmannsretten. I dommen fra lagmannsretten ( som her var veldig detaljert og forklarende ) fremgår det klart at jeg ikke var at klandre og hadde handlet i god tro. Men objektivt brude jeg vist! og det er det som teller.

Jeg kunne da med dommen fra lagmannsretten søke regress hos ham som faktisk viste, men dette ble både dyrt og ubehagelig.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis du er medlem i NAF har du gratis advokathjelp, og formodentlig har de mye å bringe på bordet her.

Johan-Kr

Topp Bunn