Brukte plater - pris

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.735
Sted
Holmestrand
Jeg og en kamerat er invitert for å se på en platesamling som eier skal selge.
Vet ikke hva han har, verken med hensyn på innhold eller kvalitet.

Hva er vanlig pris på slikt i dag?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.331
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Discogs kan gi en pekepinn. Der ser man høyeste og laveste pris over de siste salg. Men da må/bør man også sjekke hvilke utgivelse det er (cat.nr), for priser kan variere en del i forhold til det.
Utover det så er det helt avhengig av hvilke plater det er - og tilstanden på de.
Mao - alt fra kr 0,- og oppover.
Det er dessverre ikke mulig å gi noe bedre svar.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.214
Sted
Ytterst i havgapet...
Omtrent umulig å gi et utfyllende svar... helt avhengig av tilstand på plater og cover... artist, musikksjanger, osv osv ....... noen selgere tror i fullt alvor at alle plater er verdt gull... noen få er kanskje det, - andre en tier eller så.. Discogs er ofte helt på trynet, da noen innbiller seg at alt er verdt en formue...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.735
Sted
Holmestrand
Jeg tenker at det mest sannsynlig er mer typ posesalg her.
Tror ikke vedkommende er klar for å prissette hver enkelt plate, men som sagt så vet jeg ikke så mye om hva han har.
Mye forskjellig sa han, virket som dette er noe som ikke har vært i bruk i de senere år.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.331
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Discogs er ofte helt på trynet, da noen innbiller seg at alt er verdt en formue...
Ikke se på priser på de som er til salgs. Sjekk pris (Low, Med, High).
IMG_0315.jpeg

De er basert på reelle kjøps- og salgstransaksjoner - selvom, ja - det kan forekomme fiktive salg (mellom venner/bekjente) i et evt forsøk på å drive opp en pris. En indikasjon på det er om det er en urealistisk høy High-pris på en «ordinær» plate.
Man kan også gå inn å sjekke hvert enkelt salg m/tilstand osv.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.619
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
hvis man kjøper mye så bør prisen være deretter også, spesielt dersom man ikke skal undersøke hver eneste en, i bunn og grunn er det verdt det markedet er villig til å gi og det er deg. Discogs baserer seg på enkeltsalg og på graderte plater i et internasjonalt marked så ikke sammenlignbart

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.331
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Dere får se an hva det er. Slike «samlinger» kan være så mangt. Har vært hos flere der jeg har bedt de levere på loppemarked eller Fretex, mens andre har inneholdt mye interessant og bra.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.735
Sted
Holmestrand
Dere får se an hva det er. Slike «samlinger» kan være så mangt. Har vært hos flere der jeg har bedt de levere på loppemarked eller Fretex, mens andre har inneholdt mye interessant og bra.
Ja, jeg blir ikke overrasket om det blir resultatet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.735
Sted
Holmestrand
Besøkte karen i formiddag.
En hel del klassisk - og en større mengde James Last ….
Mye Beethoven, diverse trompet og kor.
Tok med dette for sjekki første omgang,
vi får låne med oss resten hjem for gjennomhøring senere.
Betalte «2 øl» så langt.
🤗

Vedlegg

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
11.345
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Morsomt med litt stor orgelmusikk nå og da. Jeg har noen plater i en gammel Philips-serie (Tresors Classiques), med organistene Jean Gillou og Pierre Cochereau fra de større orgelene i Frankrike og Tyskland. De blir ikke nødvendigvis spilt hvert år, men når man får ånden over seg er det storveis greier.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.735
Sted
Holmestrand
Morsomt med litt stor orgelmusikk nå og da. Jeg har noen plater i en gammel Philips-serie (Tresors Classiques), med organistene Jean Gillou og Pierre Cochereau fra de større orgelene i Frankrike og Tyskland. De blir ikke nødvendigvis spilt hvert år, men når man får ånden over seg er det storveis greier.
Har akkurat spilt gjennom Toccata&fuge i d-moll fra en av platene. 🤗
Det er bare herlig.
Så, ja, helt enig.
Og det låter bra (for meg) på min ytterst beskjedne platesnurre.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.672
Torget vurderinger
3
Dessverre (?) er audiofile vinylentusiaster underrepresentert blant fans av klassisk musikk. Da Big Dipper rydda ut fra sentralen fikk man klapp på skuldra om man tok med seg noe fra gratisbunken hvor det sto nærmest utelukkende klassisk.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.735
Sted
Holmestrand
Dessverre (?) er audiofile vinylentusiaster underrepresentert blant fans av klassisk musikk. Da Big Dipper rydda ut fra sentralen fikk man klapp på skuldra om man tok med seg noe fra gratisbunken hvor det sto nærmest utelukkende klassisk.
Med den plassen klassisk musikk får i dag,
hvordan tror du framtida ser ut for klassisk på kort sikt, for jazz på mellomlang horisont, og rock ...

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.672
Torget vurderinger
3
Med den plassen klassisk musikk får i dag,
hvordan tror du framtida ser ut for klassisk på kort sikt, for jazz på mellomlang horisont, og rock ...
Heldigvis kommer mine barn til å arve mer enn en platesamling når jeg takker av. Men i øyeblikket ser det ut som om de kommer til å ha glede av den , til og med sloss om deler av den. Men kanskje ikke de store Operaboksene. Eller frijazzen. Så det skaller nok av for hver generasjon. Til slutt har et oldebarn Abbey Road i glass og ramme på veggen.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
12.721
Sted
Oslo
Heldigvis kommer mine barn til å arve mer enn en platesamling når jeg takker av. Men i øyeblikket ser det ut som om de kommer til å ha glede av den , til og med sloss om deler av den. Men kanskje ikke de store Operaboksene. Eller frijazzen. Så det skaller nok av for hver generasjon. Til slutt har et oldebarn Abbey Road i glass og ramme på veggen.
Brorsan henger en slik på treet hver jul, innkjøpt på Graceland
il_fullxfull.6455448061_i9fh.jpg

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
12.721
Sted
Oslo
Ingen stor fan, men hadde han unnsluppet kørneln så hadde han antagelig vært noen hakk større?
Hadde han vært "litt" mere forsiktig med banana/peanut butter sandwiches og diverse andre substanser, så hadde det vært interessant om Rick Rubin hadde produsert noen American Recordings med ham også

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.672
Torget vurderinger
3
Hadde han vært "litt" mere forsiktig med banana/peanut butter sandwiches og diverse andre substanser, så hadde det vært interessant om Rick Rubin hadde produsert noen American Recordings med ham også
Komplekst spørsmål dette. Hadde obersten latt gutten bli en mann som kunne bli kjent med seg selv og utvikle seg kunstnerisk hadde det kanskje ikke blitt så mye substanser,, bananer og andre.

Fant ikke den scenen der Richie er på hotelrommet med Elvis, men fant denne, severdig bidrag til myten.

Topp Bunn