Brukt platespiller tips

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Er i prosessen med å skaffe meg et anlegg og har lyst å til å ta et lite steg inni vinyl-verdenen for å prøve det ut. Tusenkroners-spørsmålet er jo da; hvilken platespiller skal man velge?

Jeg har ikke verdens dyreste system og kommer ikke til å sitte og lytte spesielt kritisk til musikken. Platespilleren er derfor først og fremst for sjarmen, men vil jo selvfølgelig at det skal låte bra! Generelt, hvor mye burde man legge i en platespiller for å få grei lyd, og hvor mye må man minst bruke for å merke en større forskjell? Har ingen plater enda, så en billigere platespiller ville gitt litt rom for å kjøpe flere plater til å begynne med :)

Alternativer jeg har vurdert:
  • Pro-ject RP1 (rega carbon pickup) med
Elsker platespillerne med valnøtt "base", men disse er veldig vanskelig å finne på bruktmarkedet. Techodec er kanskje det beste valget, men blir noe dyr (samme gjelder T1 forsovet).
Hva annet kan være et godt kjøp? Kjøper helst brukt.
 
Sist redigert av en moderator:

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Kan du strekke budsjettet litt ligger det en veldig flott Kenwood spiller på børsen :) Det hadde jeg gjort

mvh
Det var er fristende forslag, den virker som veldig god kvalitet. Ble plutselig en god del mer enn jeg tenkte å bruke. Mulig jeg går for noe som fungerer til en grei pris først, også kan jeg oppgradere litt i fremtiden hvis vinyl er for meg.

Må antageligvis kjøpe RIAA-forforsterker også, siden forsterkerne jeg ser på ikke har det innebygd. Da blir det en tusenlapp ekstra der også :D
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Ikke kjøp en billig Rega, og ikke noe med Ortofon 2M Red.
Kenwood'en er en klassiker der vil gi deg enorm eierglede!
Hvilken forsterker bruker du nå?
Har fortsatt ikke skaffet meg en forsterker. Har en pågående tråd om akkurat dette, hvor det er blitt så mye forslag og til dels uenigheter, at jeg ikke klarer å bestemme meg :D


Hva kan være å anbefale av rimelig pickup? Trodde Ortofon 2M red var en helt grei sak? Må jo poengtere si at jeg ikke har et veldig dyrt anlegg, og dette er hovedsakelig for sjarmen. Føler ofte at i hifi-verdenen så snakkes det om at denne låter mye bedre enn denne osv. men så er forskjellene veldig marginale i realiteten.
 
Sist redigert:

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Det lå to Kenwooder på finn samtidig.
Jeg kjøpte den andre.
Wow sier jeg bare.
Fytti grisen for en kvalitet😱
Denne frister, det må jeg si! Er en del mer enn jeg tenkte å bruke da, finnes det noe lignende til en litt snillere pris? :)

Liker det vintage utseendet på spilleren, så lener meg mest mot en eldre brukt spiller. Hva kan være å anbefale av andre merker og modeller? Er det noe spesielt man bør være på utkikk etter, med tanke på at disse spillerne er en del år gamle?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Kommer litt an på merke, og hvor gammel den er. Ikke så ofte de gode spillerne kommer ut for salg heller. Stor fordel om noe ikke er så langt borte heller da det å sende en platespiller er litt lotto!
Ortofon Red er en budsjett pickup, ikke noe å skrive hjem om, du kan få mye bedre, AT95, Nagaoka, Shure med Jico nål osv.
Jeg liker Luxman sine spillere også, ikke så mye treverk men mere moderne utseende.
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Din...? I så fall på grensen til å bryte regel her på hfs....
Var dette et innlegg i denne tråden? Ikke uvant for min del, har fått flere anbefalinger tidligere som det viste seg tilfeldigvis at de også selger :D
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Kommer litt an på merke, og hvor gammel den er. Ikke så ofte de gode spillerne kommer ut for salg heller. Stor fordel om noe ikke er så langt borte heller da det å sende en platespiller er litt lotto!
Ortofon Red er en budsjett pickup, ikke noe å skrive hjem om, du kan få mye bedre, AT95, Nagaoka, Shure med Jico nål osv.
Jeg liker Luxman sine spillere også, ikke så mye treverk men mere moderne utseende.
Nå spør jeg kanskje dumt, men hvilke deler er det som er utsatt under transport?
Liker veldig treverket på de gamlere spillerne, litt derfor jeg vil ha en:)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MK9: La meg bare minne deg på at et visst europeisk land og dets beste merker er EKSTREMT bra på det man i våres verden kaller SYSTEMATISK SYNERGI eller ONE-STOP SHOPPING😈😊 Det er en gjennomgangstone hos ALLE de beste produsentene her, og en velprøvd, effektiv formel som har skapt berettiget suksess i nær på et århundre..for dem som veit å sette pris på den kvaliteten, og forstår budskapet.
 
Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Nå spør jeg kanskje dumt, men hvilke deler er det som er utsatt under transport?
Liker veldig treverket på de gamlere spillerne, litt derfor jeg vil ha en:)
Kommer litt an på, jeg kjøpte en Pioneer spiller fra Tyskland, bortsett fra tallerkenen var største biten på størrelse med en stor fyrstikkeske!
Tallerken må tas av, er der sikringsskruer må disse monteres, arm tas av og pakkes separat, pickup separat, lokket er enormt vrient å sende, må pakkes separat, masse materiale, dobbel boks, det er ikke lett, og fortsatt klarer de å knuse ting. Bruk FedEx eller UPS er mitt råd men har da vært heldig noen ganger, også med receivere, levert av Posten
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.426
Antall liker
17.133
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Har fortsatt ikke skaffet meg en forsterker. Har en pågående tråd om akkurat dette, hvor det er blitt så mye forslag og til dels uenigheter, at jeg ikke klarer å bestemme meg :D
What a surprise ;) .
Sånn blir det ofte tildels i slike tråder som dette også. Mange "ivrer" ofte etter å anbefale det man har selv - i troen på/mening om at det jeg foretrekker/synes er "best" må jo samsvare med andres mening/oppfatning, uten å engang sette seg inn i de ønsker/krav/forutsetning de som spør egentlig har.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.431
Antall liker
35.223
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Var dette et innlegg i denne tråden? Ikke uvant for min del, har fått flere anbefalinger tidligere som det viste seg tilfeldigvis at de også selger :D
...ja, også...?
I egen tråd "mitt anlegg" så kan en legge ut egen annonse.
 
Sist redigert:

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
...ja, også...?
I egen tråd "mitt anlegg" så kan en legge ut egen annonse.
Skjønner ikke helt sammenhengen her. Du la jo ut et innlegg om at det var på grensen til reglene her. Vet ikke hvem du referer til.
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
What a surprise ;) .
Sånn blir det ofte tildels i slike tråder som dette også. Mange "ivrer" ofte etter å anbefale det man har selv - i troen på/mening om at det jeg foretrekker/synes er "best" må jo samsvare med andres mening/oppfatning, uten å engang sette seg inn i de ønsker/krav/forutsetning de som spør egentlig har.
Ja ikke sant! Var veldig nær å kjøpe en som jeg hadde bestemt meg for, helt til noen kom og sa at det bare var ræl i forhold x og y haha
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Tar gjerne imot spesifikke tips til fortrinnsvis eldre platespillere til 2-3k på bruktmarkedet. Har sett litt på Lenco L78, kan det være noe å vurdere?

Utrolig vanskelig å finne brukt lokalt (Trondheim), så må enten ta sjansen på å sende eller kjøpe noe nytt :/
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Har nå min andre lenco l78 på benken etter @erikr Har moddet den etter alle kunstens regler. Meget fornøyd hvertfall 😁🎶 mye gøy å gjøre med disse spillerne over tid etter kunnskap, ønske og lommebok 🤙men sier ikke det er den beste i verden for det har jeg null kunnskap om, men jeg er super fornøyd 😁
20220128_195146.jpg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
MK9: Begynn med å lure deg innom Bassengbakken, du…😎
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.431
Antall liker
35.223
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Skjønner ikke helt sammenhengen her. Du la jo ut et innlegg om at det var på grensen til reglene her. Vet ikke hvem du referer til.
Jeg refererte til en som har blitt fjernet....
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.698
Antall liker
21.551
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den ERA 444-armen: Man kan endre armmasse bed å leke med kontravekt og stifttrykkvekt, er det slik?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Tar gjerne imot spesifikke tips til fortrinnsvis eldre platespillere til 2-3k på bruktmarkedet. Har sett litt på Lenco L78, kan det være noe å vurdere?

Utrolig vanskelig å finne brukt lokalt (Trondheim), så må enten ta sjansen på å sende eller kjøpe noe nytt :/
Mange advarer mot å sende platespillere og det er forståelig da dette ofte er litt skjøre greie. Jeg har imidlertid både kjøpt og solgt flere spillere hvor de har blitt sendt med den forhatte posten og det har alltid gått bra. Spesielt hvis original emballasje finnes så skal sending gå bra.

Når det gjelder spiller så hadde jeg personlig heller gått for noe nyere enn de du linker til. Jeg har selv hatt både Dual 1219 og 1225 og de var ikke allverden, men hvis man vil/kan mekke litt selv så kanskje. Av de vintage modellene du linker til så hadde jeg valgt Lenco spilleren da jeg tror den er lettere å "skru" på selv + at mange har erfaring med oppgraderinger og tweeks på disse Lenco spillerene.
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Mange advarer mot å sende platespillere og det er forståelig da dette ofte er litt skjøre greie. Jeg har imidlertid både kjøpt og solgt flere spillere hvor de har blitt sendt med den forhatte posten og det har alltid gått bra. Spesielt hvis original emballasje finnes så skal sending gå bra.

Når det gjelder spiller så hadde jeg personlig heller gått for noe nyere enn de du linker til. Jeg har selv hatt både Dual 1219 og 1225 og de var ikke allverden, men hvis man vil/kan mekke litt selv så kanskje. Av de vintage modellene du linker til så hadde jeg valgt Lenco spilleren da jeg tror den er lettere å "skru" på selv + at mange har erfaring med oppgraderinger og tweeks på disse Lenco spillerene.
Har tenkt litt på det med vedlikehold og levetid. De er jo ganske gamle mange av disse spillerne. Ønsker helst å kjøpe en som er eid av noen med litt peiling som har vedlikeholdt den til en viss grad. Er jo en fin mulighet for å lære litt når det evt. feiler tenker jeg, men er såklart lettere med nytt ja.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Har tenkt litt på det med vedlikehold og levetid. De er jo ganske gamle mange av disse spillerne. Ønsker helst å kjøpe en som er eid av noen med litt peilitng som har vedlikeholdt den til en viss grad. Er jo en fin mulighet for å lære litt når det evt. feiler tenker jeg, men er såklart lettere med nytt ja.
Hvis du ønsker å pusle litt selv så tror jeg Lenco er tingen. Relativt ukomplisert konstruksjon i forhold til disse automatiske Dual'ene og et stort "community" med masse kunnskap + god deletilgang.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
@erikr Har nok et par tips ang lenco. Han har bygd noen 👌
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Lenco er gode spillere som er lette å ha med å gjøre. Du greier å renovere en Lenco uten store problemer, og det er mye info om dette på Lencoheaven. Hvis du prøver deg på Dual, så er det en utfordring å renovere automatikken. Det går an det også, og tips finnes på Vinylengine i forumet for Dual, eller hvis du behersker tysk, på dual-board. Men det tar tid.
Lenco L 75 i standardutgave med Technics EPC 270 c og JICO-nål er formidable greier. Beste "bang-for-the-buck" her hos meg.
 
Sist redigert:

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.119
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Slår også et slag for Lenco L75/78. Har en original L70 i drift og en Kleberstein plinth moddet Lenco med PTP topplate som venter på arm. Enkel mekanikk og utrolig vellydende platespillere som er gøy å renovere. Har bygd 3 PTP spillere og tør si at de ikke står tilbake for veldig, veldig dyre spillere.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.013
Antall liker
20.140
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Da er jeg kanskje lite annerledes. Synes ikke
at 3000 er så mye (for mye) for den Lenco L-78 i kraft av,
at den tilsynelatende er utrolig velholdt. Oppgraderinger kan bli´ senere, om man bli´r glad i spillen ;)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Takk for tipset, men kan hva kan være å anbefale som ikke koster skjorta? Tenkte å ikke bruke altfor mye siden dette som sagt er den første platespilleren jeg kommer til å eie, og det er selvfølgelig en mulighet at det ikke er helt for meg. Ser jo selvfølgelig verdien i å kjøpe noe skikkelig for å kunne lettere evt. videreselge senere.
Problemet med budsjett på 3k er at man enten får en enkel nyere usexy budsjettspiller (Rega, ProJect etc), eller en sliten vintage spiller som må ha litt service. Den Lenco spilleren du har linket til ser forresten ut til å være godt vedlikeholdt og kan etter min mening være et godt kjøp.
Hvis jeg skulle ha en rimelig spiller så hadde jeg strukket meg litt og kjøpt den Michell TecnoDec spilleren som ligger på børsen, men da blir det 4k + pickup.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.836
Antall liker
38.553
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har hatt ERA 444 og vil på det sterkeste fraråde deg å kjøpe den. Dette er dessverre en spiller som oser av dårlig kvalitet i alle ledd. Ved første øyekast kan den se ganske stilig ut, men det inntrykket forsvinner ganske fort. Styr unna!
Kjenner den jeg også og er helt enig :)

mvh
 

Mk9

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2015
Innlegg
67
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Ser det ligger en annen Lenco L78 på finn til en tusenlapp som noen andre nevnte her tidligere. Den trenger nok litt mer kjærlighet enn den til 3000, men kan det være et godt kjøp?
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Ja. L 78 er L 75 med svart farge og automatisk endestopp.
 
Topp Bunn