Bruksanvisning ???

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Har kjøpt nytt kamera og når jeg åpner opp pakken ser jeg at "Die Grundlegende Bedienungsanleitung" som er lagt med KUN forefinnes på de mest naturlige språk for oss som bor i Norge; Tysk, spansk, fransk, italiensk, nederlandsk, portogisisk og ( heldigvis - det redder jo dagen for de fleste nodmenn :p ) på tyrkisk !! At et så uvesentlig lite språk som norsk ikke er inkludert er jo "helt naturlig", det er jo så få i dette landet som benytter et slikt arkaisk språk! ja svensk og/eller dansk var også utelatt, for ikke snakke om en så ubetydelig liten språklig parantes som engelsk !!

Kan jo knote meg gjennom tysk selvsagt, men det er ikke noe naturlig førstevalg for min del, jeg hadde det jo på skolen for sånn ca 40 år siden, - aber doch !

Er ikke dette "litt dårlig"? Kjøpte det hos forhandler med utsalg i Norge, og butikken hevder hardnakket at de har fått det gjennom norsk importør!

Noen som vet om man har krav på bruksanvisning på et forståelig språk?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Forbrukerkjøpsloven er litt indirekte på dette:

§ 16 - Mangel:

Tingen har en mangel dersom

.......

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Ergo har du krav på en bruksanvisning.

§ 15 - Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

.......

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Her har man i følge forbrukerrådet i alminnelighet grunn til å forvente at "tingens" andre egenskaper inkluderer en bruksanvisning - om ikke nødvendigvis på norsk - så i hvert fall på et skandinavisk språk.

Men det står altså ingen steder at man har krav på bruksanvisning på norsk.

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Den skal følge med ja.
Men du finner vel en bruksanvisning på nett uten å legge for mye arbeid ned i det..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Nettet er vel og bra, men man skal da ikke være nødt til å skaffe seg PC og nett tilgang bare fordi man kjøper et kamera?

Jeg synes det er greit å kunne ta med meg en liten bruksanvisningsbok når jeg går ut med kamera, gidder ikke dra på PC !

Printe på hjemmeprinter? A4 formatet er ikke veldig praktisk.

Har snakket med Panasonic Scandinavia, de hevder at selger må ha drevet paralellimport. Har kontaktet CAPI på Gardermoen og joda, de henter direkte fra Nederland! De anbefaler nettet! :mad:

Har så langt fått løfte om at de skal prøve å skaffe norsk bruksanvisning. Vi får nå se da ?! !?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.965
Menyen på kameraet er vel heller ikke på norsk, går jeg ut i fra?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Menyen på kameraet er vel heller ikke på norsk, går jeg ut i fra?
Piktogrammer som egentlig ikke er noe språk. Må jo ha bruksanvisning for å forstå hva piktogrammene betyr.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Har gått et par runder med Panasonic Scandinavia som ikke har ansvar for dette fordi forhandleren har "paralellimportert" kameraet.

Butikken "Capi" på OSL "Oslo Lufthavn Gardermoen" har tatt inn sine varer fra Nederland. Jeg har møtt både hyggelige og jævlig sure mennesker i butukken der. Det som hevdes er at "saken er vanskelig" fordi Panasonic er så dumme at de "tror" at medfølgende CD med programmer og bruksanvisningen er på norsk og engelsk. Joda !

Har også hatt greie samtaler med butikkkjedens norske servicesjef, og har har lovet at de skal sende CD og bruksanvisning ASAP. Dvs så snart de klarte å skaffe. Kunne da fortelle at Panasonic Scandinavia kunne skaffe begge deler som "reservedeler", - mot betaling selvsagt. "Noen hundre kroner" ble antydet.

Vi får se hva som skjer. Det artige her at OSL ikke er interessert i negativ presse når det gjelder butikkene i terminalen, for de får gode inntekter fra denne handlegaten. Vil vel legge litt press på Capi det også. Så kan man selvsagt spørre om de er uetisk at freelancejournalisten tilknyttet A-pressen ( landsdekkende oppslag ) benytter sin egen historie som eksempel når uelmper ved innkjøp av kapitalvarer på flyplasser skal beskrives. Å handle i en butikk der de fleste kunder kun er forbi en gang eller to pr år og som ligger "er flyreise unna" er kanskje ikke det smarteste. Handler man på nettet vet man at man må forholde seg til posten om noe går galt, og prisen er da også blandt annet av den grunn noe lavere enn i vanlige butikker. Uansett skal jeg gi dem en smule tid til å fikse problemet før saken sendes til redaktøren.

Topp Bunn