Google leverer gode verktøy, men de kommer alle med en pris.
Som jeg påpekte i den andre tråden, så samler Google informasjon, som systematiseres og selges videre. Katalogiseringen av internettressurser gir Google enorm makt og innflytelse - men det som gir dem inntekter er å selge FORBINDELSER.
F.eks -- når jeg søker i google etter noe som kan være et produkt, og så går til f.eks. Amazon for å kanskje kjøpe noe, så dukker mitt produktsøk (eller den kategorien) opp som en anbefaling på Amazon. Dette får google betalt for.
Prøv selv. Søk etter en musiker i google, og gå deretter til Amazon.
Skriver du inn google.com i nettleseren så blir du satt til google.no, og må be spesifikt om google.com
Hvorfor? Fordi google ønsker å selge deg til forhandlere lokalt, og derfor vil de også at du skal være på den lokale versjonen av nettsøkeren deres.
Som Gisle Hannemyr sier det:
- Google er langt mer enn en søkemotor og griper inn i hverdagen på mange måter. En av grunnene til at Google er så vellykket, er at de tjener penger på å hente ut personopplysninger, forteller han og røper at han også liker tjenestene Google tilbyr.
Google og Apple samarbeider nå, bl.a. når det gjelder kart og lokaliseringstjenesten via iPhone. Det er både nyttig og tankevekkende. Dersom Location Services er på, kan man tracke hvor mobilen befinner seg (det er poenget) og tilby bruker varer/tjenester/underholdning i nærområdet ...
Jeg kommer ikke til å bruke Chrome og bruker heller ikke Google docs.