Bruker du Google Chrome bør du lese dette

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.583
Torget vurderinger
2
Hehe, den burde jeg sett. Jaja, dette er uansett en nyhet som kan få stå i begge kategorier.

Mvh
Høvdingen

K

KindOfBlue

Gjest
Google leverer gode verktøy, men de kommer alle med en pris.

Som jeg påpekte i den andre tråden, så samler Google informasjon, som systematiseres og selges videre. Katalogiseringen av internettressurser gir Google enorm makt og innflytelse - men det som gir dem inntekter er å selge FORBINDELSER.

F.eks -- når jeg søker i google etter noe som kan være et produkt, og så går til f.eks. Amazon for å kanskje kjøpe noe, så dukker mitt produktsøk (eller den kategorien) opp som en anbefaling på Amazon. Dette får google betalt for.
Prøv selv. Søk etter en musiker i google, og gå deretter til Amazon.

Skriver du inn google.com i nettleseren så blir du satt til google.no, og må be spesifikt om google.com
Hvorfor? Fordi google ønsker å selge deg til forhandlere lokalt, og derfor vil de også at du skal være på den lokale versjonen av nettsøkeren deres.

Som Gisle Hannemyr sier det:
- Google er langt mer enn en søkemotor og griper inn i hverdagen på mange måter. En av grunnene til at Google er så vellykket, er at de tjener penger på å hente ut personopplysninger, forteller han og røper at han også liker tjenestene Google tilbyr.

Google og Apple samarbeider nå, bl.a. når det gjelder kart og lokaliseringstjenesten via iPhone. Det er både nyttig og tankevekkende. Dersom Location Services er på, kan man tracke hvor mobilen befinner seg (det er poenget) og tilby bruker varer/tjenester/underholdning i nærområdet ...

Jeg kommer ikke til å bruke Chrome og bruker heller ikke Google docs.

music_first

Medlem
Ble medlem
12.11.2006
Antall liker
0
KindOfBlue skrev:
F.eks -- når jeg søker i google etter noe som kan være et produkt, og så går til f.eks. Amazon for å kanskje kjøpe noe, så dukker mitt produktsøk (eller den kategorien) opp som en anbefaling på Amazon. Dette får google betalt for.
Det er jo nettopp dette som er så genialt med google. Det er på samme måte i Gmail. Når jeg får en mail som f.eks. handler om svalbard, så vises en rekke linker (annonsører) i høyremargen om dette temaet. Tilsvarende (selvsagt) for alle andre temaer. Dette synes jeg er en styrke ved Google, og ikke en svakhet.

K

KindOfBlue

Gjest
ToreFK skrev:
KindOfBlue skrev:
Det er jo nettopp dette som er så genialt med google. Det er på samme måte i Gmail. Når jeg får en mail som f.eks. handler om svalbard, så vises en rekke linker (annonsører) i høyremargen om dette temaet. Tilsvarende (selvsagt) for alle andre temaer. Dette synes jeg er en styrke ved Google, og ikke en svakhet.
Visst er det en styrke. Men google samler alle søk, katalogiserer disse etter ip-nummer eller google-konto, og bygger på den måten opp en referanse over dine nettvaner og dine produktsøk. Dette gjør at tilgang til deg øker i verdi etterhvert som google vet mer om deg, slik at tilgang til din e-post, og tilgang til din nettleser, betales til en høyere rate enn for slumptreff over nettet.

Er man komfortabel med dette - eller i det minste klar over det - så er det jo helt greit. Jeg bruker selv googles tjenester, har til og med tjent penger gjennom Adsense-tjenesten deres.

Google lagrer en cookie i din computer med utløpsdato i 2038 - visste du dét?

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/08/09/AR2006080901487.html

music_first

Medlem
Ble medlem
12.11.2006
Antall liker
0
KindOfBlue skrev:
Google lagrer en cookie i din computer med utløpsdato i 2038 - visste du dét?
Nei, det visste jeg faktisk ikke. Men det bekymrer meg egentlig veldig lite. Jeg vet ikke hvor ofte du bytter pc, men jeg har i alle fall en litt høyere rotasjon enn 30 år :p Dessuten formaterer jeg maskinen en gang i året omtrent, og da ryker alt av cookier og annet rask.

Når det er sagt: det er sunt å være litt skeptisk, spesielt til store konserner som prøver å ha bukta og begge endene, men man må ikke bli helt konspiratorisk heller.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.253
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Den med lengst utløpsdato fra google - som jeg har - varer til 2018

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
ToreFK skrev:
KindOfBlue skrev:
i din computer med utløpsdato i 2038 - visste du dét?
Nei, det visste jeg faktisk ikke. Men det bekymrer meg egentlig veldig lite. Jeg vet ikke hvor ofte du bytter pc, men jeg har i alle fall en litt høyere rotasjon enn 30 år :p Dessuten formaterer jeg maskinen en gang i året omtrent, og da ryker alt av cookier og annet rask.
Formatere PC hver år? mister du ikke alle program og data år du gjør det da?. Det virker lettere å bruke "delete cookies og temp.
inet.files

Topp Bunn