Bruke preamp som hodetelefon forsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke mye greie på på dette rundt hodetelefoner da bruken har begrenset seg til bærbare greier, og fokus har vert på ren hifi. Men fremover kan det være at jeg må til med hodetelefoner og da blir det spørsmål om hva en skal til med av utstyr. Er blitt rimelig bortskjemt med lyd etter hvert og vil ha noe som funker bra, og lurer da på om det er mulig å bruke preampen jeg har som hodetelefon forsterker ved å bruke balansert signal direkte i klokkene? Om ikke hva finnes av rene forsterkere uten DAC og volum i topp kvalitet?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke mye greie på på dette rundt hodetelefoner da bruken har begrenset seg til bærbare greier, og fokus har vert på ren hifi. Men fremover kan det være at jeg må til med hodetelefoner og da blir det spørsmål om hva en skal til med av utstyr. Er blitt rimelig bortskjemt med lyd etter hvert og vil ha noe som funker bra, og lurer da på om det er mulig å bruke preampen jeg har som hodetelefon forsterker ved å bruke balansert signal direkte i klokkene?

    Om ikke hva finnes av rene forsterkere uten DAC og volum i topp kvalitet?
    Hvis jeg har forstått deg riktig så spør du om du kan bruke det balanserte linjesignalet fra forforsterkeren din til å drive hodetelefonene dine så er svaret nei. Impedansen på utgangen vil bli høyere enn impedansen på hodetelefonen så dette blir helt feil. Utgangsimpedansen på din forsterker er typisk et par tusen ohm og hodetelefonen din har impedans fra 32 til noen få hundre ohm. Du må ha en dedikert hodetelefonutgang eller en separat hodetelefonforsterker.

    Hva om finnes er nærmest uendelig og umulig å svare på, spesielt når du ikke sier noe om budsjettet ditt. Prisene varierer fra noen hundre kroner til svært mange tusen kroner. Les deg opp på hva som finnes i andre tråder og på nettet hos leverandører og produsenter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Pass Labs HPA-1
    45.800,- hos audioaktøren
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Hvis jeg har forstått deg riktig så spør du om du kan bruke det balanserte linjesignalet fra forforsterkeren din til å drive hodetelefonene dine så er svaret nei. Impedansen på utgangen vil bli høyere enn impedansen på hodetelefonen så dette blir helt feil. Utgangsimpedansen på din forsterker er typisk et par tusen ohm og hodetelefonen din har impedans fra 32 til noen få hundre ohm. Du må ha en dedikert hodetelefonutgang eller en separat hodetelefonforsterker.

    Hva om finnes er nærmest uendelig og umulig å svare på, spesielt når du ikke sier noe om budsjettet ditt. Prisene varierer fra noen hundre kroner til svært mange tusen kroner. Les deg opp på hva som finnes i andre tråder og på nettet hos leverandører og produsenter.
    Takk for info. Var redd for det ja at det ikke går å bruke signal rett ut av preamp. Da må jeg ev. til med en hodetelefon forsterker. Det jeg da vil trenge er en ren, god forsterker uten volum, DAC og andre greier. Vil gjerne bruke preampen da det er umulig få tak i en slik ved en senere anledning, og vil nok bedre lyd enn de fleste hodetelefon integrerte forsterkerne på markedet. Pris kan nok ligge på alt fra 20-100k for en ren forsterker, gjerne med rør...
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Pass Labs HPA-1
    45.800,- hos audioaktøren
    Takk for tips, og den der er nok god. Har sansen for Passlabs, men for mye dilldall på den der som jeg ikke trenger. Vil eventuelt trenge en ren forsterker, balansert, og gjerne med rør.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er anlegget i gang med en slankekur? ;)
    Eller skal du bygge det ut enda litt til?

    mvh
    Proffen
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Om du trenger xlr inngang så er Trafomatic Head 2 veldig god.

    Om du vil begynne i den rimelige enden så synes jeg Bottlehead Crack og Sennheiser HD650 er en veldig god kombo for prisen, Crack er en lettbygd DIY forsterker men har ikke xlr inn.

    Ellers så har Duet i Bergen et godt utvalg av hodetelefoner og forsterkere om du vil teste litt
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Er anlegget i gang med en slankekur? ;)
    Eller skal du bygge det ut enda litt til?

    mvh
    Proffen
    He He, er ikke sikker på hva det blir, men ønsker å få brukt anlegget flere timer i døgnet og da et sett hodetelefoner hjelpe på var tanken? Men ønsker å beholde lyd kvaliteten og er helt grønn på dette feltet. Har sett i tråder og på bilder at det er mye å velge i, men de fleste forsterkere er integrerte saker, og jeg trenger en ren effekt som kan brukes mot REF10. Den tar jeg sikkert med meg i graven...
    Det neste er hodetelefoner, og ser det er like mange fallgruver her som i tradisjonell hifi. Mye lystklingende, analytiske saker som ikke passer min lydsmak. Har ikke fått lest meg skikkelig opp her enda, men det heller litt mot Audeze sine bedre modeller...
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Om du trenger xlr inngang så er Trafomatic Head 2 veldig god.

    Om du vil begynne i den rimelige enden så synes jeg Bottlehead Crack og Sennheiser HD650 er en veldig god kombo for prisen, Crack er en lettbygd DIY forsterker men har ikke xlr inn.

    Ellers så har Duet i Bergen et godt utvalg av hodetelefoner og forsterkere om du vil teste litt
    Takk for tips! Duet er nok et godt sted å starte ja.
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner ikke til noen hodetelefonforsterkere som leveres uten volumkontroll. Antar at preampen din har tape out ?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kjenner ikke til noen hodetelefonforsterkere som leveres uten volumkontroll. Antar at preampen din har tape out ?
    Skal ikke være noe problem å bruke vanlig utgang og justere volum slik at en kan bruke volum på en ev. forsterker, men det er en klar lyd foringende komponent, og unødvendig. Merkelig at dette ikke er mer utbredt? Kan ikke være bedre måte å få ultimat lyd fra et hodetelefon anlegg enn å bruke et dedikert hi-end anlegg for å drive disse? Alt en trenger er egentlig tilpassing til å drive hodetelefonene, og en utgang for å plugge inn tullepluggen som mer eller mindre er blitt standard?
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Du har to sett med linjeutganger på preampen, antar det ene går til monoblokkene, så det andre settet kunne vel i prinsippet brukes til en effekthodetelefonforsterker. Jeg kjenner heller ikke til ren effektforsterker av denne typen, men kunne forestille meg, at man kan få den spesiallaget. Vet om folk som bruker høytalerutganger til hodetelefoner, dog med spesialbygget adapter. Tenker den rene effektforsterkeren du har i tankerne også må tilpasses den spesifikke hodetelefonen du velger, som de nevnte adapterne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Du har to sett med linjeutganger på preampen, antar det ene går til monoblokkene, så det andre settet kunne vel i prinsippet brukes til en effekthodetelefonforsterker. Jeg kjenner heller ikke til ren effektforsterker av denne typen, men kunne forestille meg, at man kan få den spesiallaget. Vet om folk som bruker høytalerutganger til hodetelefoner, dog med spesialbygget adapter. Tenker den rene effektforsterkeren du har i tankerne også må tilpasses den spesifikke hodetelefonen du velger, som de nevnte adapterne.
    Ja det skulle være nok med en boks som tilpasser signalet optimalisert hodetelefoner og med tilpasset utgang. Er rimelig fantastisk at dette ikke er på markedet. Skulle heller ikke nødvendigvis bli veldig kostbart selv for en laget med det beste av komponenter. Der er en ide for en med nok elektronikk kunnskap til å lage seg er produkt som sikkert ville passe halvparten av alle audiofile i hele verden! Hva skal en med enda en forsterker når en allerede har et helt anlegg....
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Du kan få et godt elektrostatisk oppsett med det budsjettet der. Avhengig av hva du ønsker kan du sy det sammen etter eget behov. Du vil nok ha enten en KGSShv Carbon, (evt Carbon CC) fra Mjølnir Audio eller en Blue Hawai LE fra Headamp kanskje og så er det 007 og 009 og evt de derre fra Hong Kong. Om du får en amp fra OHS undervurderer du evt klokkene, og det gjelder også m T8000. Har prøvd Stax røramp 007TII mot min Mjølmnir KGSShv og staxampen gjør klokkene så slappe at du like gjerne kan ha planare he he ;-)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Du kan få et godt elektrostatisk oppsett med det budsjettet der. Avhengig av hva du ønsker kan du sy det sammen etter eget behov. Du vil nok ha enten en KGSShv Carbon, (evt Carbon CC) fra Mjølnir Audio eller en Blue Hawai LE fra Headamp kanskje og så er det 007 og 009 og evt de derre fra Hong Kong. Om du får en amp fra OHS undervurderer du evt klokkene, og det gjelder også m T8000. Har prøvd Stax røramp 007TII mot min Mjølmnir KGSShv og staxampen gjør klokkene så slappe at du like gjerne kan ha planare he he ;-)
    Er nok en del bra forsterkere på markedet, men hvorfor bruke 100k ekstra for noe som er greit når en har noe som er mye bedre allerede? Var litt gearet på Stax 009 og T8000, men etter å ha lest tilbakemeldinger som sammenlignet det med å betale for å få hodepine og tinnitus ble det fort skrinlagt:).
    Det er mulig å få utstyr som er oppløst og spille varmt og musikalsk på samme tid, men det koster. Derfor vil jeg helst bruke CD spiller og preamp som jeg kjenner kvaliteten på, og bruke litt penger på gode klokker, og en enkel forsterker som egentlig bare trenger å tilpasse signalet til klokkene. Derfor er jeg forundret at ingen har tenkt på dette før?
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som en underlig review av Stax, (og det er det jo mye av) men om man fx ikke liker Beyere eller Gradoer er nok 007 bedre enn 009, (også Birgir "Spritzer" Gudjonsson v Mjølnir Audio foretrekker 007 fremfor 009; og som skrevet over er ikke Stax sine egne forsterkere det man bør gå etter, (spør du meg, el staxmafiaen på head-case). Kanskje revieweren har bakgrunn fra rett ved høytalerne lengst fremme på konserter av ymse slag? Da får man fort problemer med beyere og gradoer, og tilsvarende har jeg hørt om Ultrasound 750 pro som jeg også har her og som er en fin liten lukka ting. Det fins jo også produkter som fungerer både som forforsterker og headamp og da ofte med innebygget dac. Ellers er det vel en del vintageforsterkere som har okay hodetlfutganger? Til dynamiske og planare har jeg bare Atrox V2 som sparker liv i alt fra gamle vintage AKGere og Beyere til nye tungdrevnde audezer. Fins sikkert bedre, men den har kraft, og støygulvet går under det hørbare så da så. Jeg tillater meg å linke til denne testen der "min" går opp mot Audezes beste og ønsker deg lykke til med valgene :) https://www.stereophile.com/content/katzs-corner-episode-18-icelandic-wonder-page-2
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    En av de som ikke likte 009 visst jeg husker riktig var "Spritzer" , som mente den var feilkonstruert, men det ble bedre med 009s. Jeg leste mange tilbakemeldinger i div. forum, og det som ofte gikk igjen var "lys" klangkarakter, siblanter og mangel på bass. Ikke noe for meg nei....
    Når det gjelder hodetelefoner så søker jeg lydsignatur som går i gaten til Sonus faber og Response, og egentlig mange høyttalere som bruker Scan Speak elementer. I andre enden har vi signaturen til høyttalere med ceramiske elementer og til dels metall. Redselfullt....
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hørt 009, men har L700mk2 her, og veksler mellom dem og 007mk2. Ble ikke hekta på dette før for ca 1 1/2 år siden. L700ne er deilige syns jeg, og har mindre imot å bli drevet av 007TII rørforsterkeren enn 007Mk2 som TRENGER oppgraderingen Gilmore-Spritzer-amp gir. Jeg lurer på om elektrostatiske er mer "lunefulle" slik enn konvensjonelle klokker. Da jeg fikk 007 startet de ut med den berømte staxfjerten. Jeg tror det rett pog slett var at mylardiafragmen aldri hadde blitt virkelig brukt; blåst opp" før på rørforsterkeren de bodde sammen med. Apropos alt dette: Har du tenkt på HEDDphone 1?-)
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Har aldri hørt 009, men har L700mk2 her, og veksler mellom dem og 007mk2. Ble ikke hekta på dette før for ca 1 1/2 år siden. L700ne er deilige syns jeg, og har mindre imot å bli drevet av 007TII rørforsterkeren enn 007Mk2 som TRENGER oppgraderingen Gilmore-Spritzer-amp gir. Jeg lurer på om elektrostatiske er mer "lunefulle" slik enn konvensjonelle klokker. Da jeg fikk 007 startet de ut med den berømte staxfjerten. Jeg tror det rett pog slett var at mylardiafragmen aldri hadde blitt virkelig brukt; blåst opp" før på rørforsterkeren de bodde sammen med. Apropos alt dette: Har du tenkt på HEDDphone 1?-)
    Spennende HEDDphone 1. Får gode kritikker av det jeg leste, selv om disse også blir betegnet analytiske og godt egnet for lydteknikkere og mixere, men med sammenhengende lydbilde og bra bass.
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Men de er over 700gram som er enda 150gram mer enn Audezene, og jeg tror de vil slite mot de jeg har her, men er nyskjerrig på å høre dem. Bare ikke for mye headbanging med det på hodet så, he he. Resolve sammenlignet dem med Hifiman Arya i en okay video.
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Jeg synes komfort nesten er en like viktig kvalitet som lyd. Heedphone virker uhørt tunge. Jeg ville aldri kjøpt hodetelefoner basert på tester siden det er så vidt signifikante anatomiske forskjeller, slik at det ikke er sikkert at din anatomi korresponderer med testperson.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Da har Ketilb gjort et godt stykke arbeid for meg og fremlagt dilemmaet mitt i et annet forum, Hoved-fi - Vis emne - Power amp for headphones
    og etter hva som kommer frem der er det rett frem å koble en hodetelefon forsterker etter preampen, og ved å sette volumpot på fullt skal det i teorien ikke være noe "tap" i forsterkeren, og potensielt god lyd selv for rimelige greier. Rart dette ikke er mer utbredt og kjent?
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg kjøpt en rimelig Auralic Taurus MkII for å teste ut. Den har etter hva jeg kan se balansert inn, kun volum, og inngang både for xlr og jack plugg. Skulle være det jeg trenger da? Noen som mener dette er en grei kandidat?
    Da var det å få tak i klokker som er grei. Har vurdert Audeze som kan etter hva de skriver i omtaler, ha en "varm" lydsignatur... Noen tips på klokker som kunne passe? Tenker å ikke bruke veldig store summer til å begynne med for å teste dette ut, men blir det vellykket er det vel ingen vei utenom spitzenklasse... :)
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Sennheiser HD650 er en rimelig klassiker som låter varmt
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Verum fra Ukraina gir ekstremt mye for pengene, og er en god innstegsmodell. Eneste midfiklokka du finner bak reviewer Currawong som ellers er mer opptatt av highends fra Stax og Focal og slike. Ellers får du tilsvarende lyd til doble prisen med en brukt LCD 2 på Finn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Verum fra Ukraina gir ekstremt mye for pengene, og er en god innstegsmodell. Eneste midfiklokka du finner bak reviewer Currawong som ellers er mer opptatt av highends fra Stax og Focal og slike. Ellers får du tilsvarende lyd til doble prisen med en brukt LCD 2 på Finn.
    ER det noen norsk forhandler av disse? Klarte ikke finne noen..
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Verum fra Ukraina gir ekstremt mye for pengene, og er en god innstegsmodell. Eneste midfiklokka du finner bak reviewer Currawong som ellers er mer opptatt av highends fra Stax og Focal og slike. Ellers får du tilsvarende lyd til doble prisen med en brukt LCD 2 på Finn.
    Spennende greier. Er klart et alternativ til den prisen ja.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
     

    vidarn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2002
    Innlegg
    314
    Antall liker
    53
    Torget vurderinger
    15
    Jk du kan låne Hifiman Ananda 1-2 uker hvis jeg får høre anlegget ditt😉 (Kjøper av von scweikert senior). Pm hvis interesse
     

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Har sett anklagene før, og prøvde følge replikkvekslingene. Fant ingen rasistiske utsagn fra Garuspik. Han er kanskje ikke like drilla i vestlig propagandas inndeling i hvilkene etnisiteter som får bruke hvilke ord, hvem som får bruke hvilkene kulturers klær, liker ikke rap og er ikke drillet i de 72 nye personlige pronomen eller woke, (the new sleep), men dette er under beltestedet. Han selger for billig? Okay!
     
    • Haha
    Reaksjoner: JK

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    eller en sånn en som torvbakkane er i gang med , hans utgave da dedikert til pre : )

    Etter å ha eid endel staxer og hørt topp modellene så ligger lista høyt Jeg synes dog j mine akg 701 lyder supert med akkurat denne konstruksjonen som ren borbely utgave , Jeg bruker den balansert ikke for noe annet enn at det er min pre samtidig

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Da ble det på impuls kjøpt inn et par Audeze LCD-X hodetelefoner som var til salgs lokalt. Blir spennende å få testet disse, men når alt ser ut til å gå på skinner så klarer selvfølgelig Posten å rote bort forsendelsen med forsterkeren som skulle vert levert i dag. Makan til selskap...
    IMG_0688.jpg
    IMG_06895.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hadde svært lyst på disse selv, men endte med Sennheiser HD650 som koster en god del mindre. Spent på hva du synes om LCD-X.
    For meg var lav THD+N viktig og der scorer Audeze også svært godt. Det ligger en del tester her:

    LCD-X er ikke testet, men den scorer nok ikke dårligere enn LCD2.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    Craylock

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2020
    Innlegg
    192
    Antall liker
    74
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har til gode å høre Audezes lineup over LCD 2 og 1 jeg også. Har lyst å høre Abyss hos Duet nå som det har landet, og kanskje 4z og Susvara, men må ha med noe eget for å systematisere inntrykkene..... det blir nok neppe kjøp....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn