Bruke iPad til å spille musikk direkte fra ekstern disk?

S

Syncrolux

Gjest
Se overskrift. Dette var f#&n meg ikke enkelt.

Ideen min er å ta med meg hele musikkbiblioteket (ca 1 TB) på en USB disk, for å kunne ha alt tilgjengelig off-line, off-internet på hytta. Altså direct-from-USBdisk.

Jeg kunne brukt telefonen min, men USB porten er død. Har en iPad. Den "ser" disken, men jeg finner ikke noe vettug software som kan spille filene på den direkte. Noe som har EQ hadde vært kjekt.

Innspill mottas med stor takk!
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du ikke bilstereo på hytten?
De fleste spillere som er nyere enn 10 år har USB-inngang og mulighet for avspilling av musikk.
Vil tro det er det letteste.

iPad kan vel brukes til å spille musikk og filmer om du har overgang til USB.
Sjekk her:
Ekstern disk til iPad

Men det blir vel ikke direkte "HiFi" å spille lyd via iPad.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det var ikke det jeg lurte på da ... Men bruker hodetelefoner rett i iPad eller telefon.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.715
Antall liker
7.834
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
VLC pleier jo å ha fleksibel app, men usikker på om akkurat dette er støttet. Men verdt et forsøk å sjekke opp.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Leste du innholdet i linket jeg postet?
Har du formatert disken korrekt, tilsvarende det som står i linken jeg postet?
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
VLC funker her. Lenovo PC og WD portabel USB disk 1TB/NTFS filsystem
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det funker hos deg, YesJens, fordi du bruker IBM-kompatibel PC. Med en Mac hjemme, åpent bibliotek i Apple Music og iPad eller telefon med tilkobling via iCloud og BT til samme hjemmenettverk, vil det funke hos Syncro også. Men da bruker du ei trådløs kobling på hytta, med trådløs høyttaler strategisk plassert. Og musikken ligger enten på hjemmedisken eller i skyen. Som hvis jeg tar med min iPad til frua, og vi spiller min musikk via hennes lille Dali KATCH. Musikken kan ligge på disk på hytta og..for eksempel en LaCie Fuel. Den har dog batteri, så brukstida er begrenset mellom ladingene. Flashdrives er litt kinkig, men en løsning kan være DENON RCD-M41..Den kobler du iPad til med vanlig Lightningkabel-USB, i frontpanelet. Samme løsning som jeg kommer til å prøve for å få til kassettopptak fra nett..med en DM38.
 
Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.715
Antall liker
5.908
Prøv Flacbox.
 
S

Syncrolux

Gjest
Har prøvd flacbox også. Ingen av disse programmene lar meg browse disken og velge filer direkte. De må enten importeres eller legges inn i et library. Ikke gøy når det meste jeg har er dårlig tagget og bare ligger i en katalogstruktur ....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Syncro: Så ikke skriv det i overskrifta..Nettbrett er nettbrett, iPad er iPad…og selve nettbrettsstandarden. Men noe forteller meg at du bør skaffe deg en ny oversikt før du prøver å gjennomføre dette her. Og, et tips: Baser det på trådløs tilgang…langt enklere. Kan dog ta sin tid…Du kan komme til å måtte sette opp alt om igjen, og da er Apple mye enklere enn IBM noensinne blir..
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Se åpningsinnlegget …

Poenget er å gjøre dette så enkelt som mulig - USB disk koblet direkte på telefon eller nettbrett.
 
Sist redigert av en moderator:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har gitt opp iPad som mulighet. Det er altfor lukket og knotete. Har mer tro på Android, der man faktisk kan aksessere filsystemet på en vettug måte. Planen nå er å skaffe meg en sånn Micro USB OTG kabel, grave opp en Samsung S4 fra skuffen og prøve det. Jeg bruker VLC på en S9 i dag, og er fornøyd med det. Men som nevnt har ikke den S9’en noen fungerende USB port…
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvorfor ikke ha et par 512GB sd kort fylt opp med musikk direkte i mobilen?
S9 støtter ihvertfall 512GB kort.
(Det rapporteres også om at 1GB virker)
Slipper alt det styret med ekstern USB disk.
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Du har vel fått svaret du ville ha, men kan jeg komme med et tips?
Alle tips er jo noe man opplever eller har opplevd personlig og dermed veldig subjektivt.
Så om du vil ha en liten box som kan gjøre det meste både på hytta og hjemme, prøv CocktailAudio X14.
Den har mulighet for HD, CD og har alle streamer mulighetene, samt egen fjernkontroll, app styring og innebygd forsterker. Genial liten boks for deg som skal bruke den på to steder. Den er liten nok til å ta med uten at det blir et problem og biblioteket for FLAC/WAW/MP3 bare funker.
1648538659567.png

Som sagt, alt er subjektivt og det siste man har kjøpt er jo alltid det beste som finnes. Men jeg liker virkelig boksen og ser ingen problem med å ha denne en stund. Har fylt opp en 500 GB disk nå og har musikk i bøtter og spann. Det er også lett å slette og flytte filer og foldere rundt, oppdatere med USB stikk og rippe. Så jeg bruker en minnepenn til å høre på ny musikk og liker jeg det, så er det bare å kopiere inn på SSD disken.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
I-produkter må man bruke itunes, icloud og annet udugelig crap for å synce med ja.
Plex er vel også noe kategoriseringsgreier og driver med transkoding for god støtte av formater, fått mye skryt men ikke testa det selv.
Kodi er det jeg bruker selv til det meste og støttes av det meste av enheter nå som en app, der får man også tilgang til lokale filer direkte og kan legge opp nettverk shares og slipper cloud-shit. Kodi indekserer, men det kan også slås av og ikke direkte nødvendig for at det skal fungere. Bare et tips.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jepp - I-produkter krever sync, import, etc... f%ckings dr#t. Grrrrr.

KODI er bra, men finnes ikke for noe Apple plattform... KODI er det jeg bruker for å spille musikk fra PC / Windows.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.274
Antall liker
6.433
Sted
Under stjernene
Hvorfor ikke ha et par 512GB sd kort fylt opp med musikk direkte i mobilen?
S9 støtter ihvertfall 512GB kort.
(Det rapporteres også om at 1GB virker)
Slipper alt det styret med ekstern USB disk.
Ja, men på S21 kan man ikke sett inn kort. Har derfor kun 256GB tilgjengelig.
Ikke for det med dagens Tidal og Qobuz og Fiio DAC/hodetelefonforsterker så har man det man trenger på hytta + litt lagret musikk på telefonen som ikke finnes på T/Q.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Jepp - I-produkter krever sync, import, etc... f%ckings dr#t. Grrrrr.

KODI er bra, men finnes ikke for noe Apple plattform... KODI er det jeg bruker for å spille musikk fra PC / Windows.
Funker også fint på android telefon og nettbrett etc.. Men ja, Apple må vel mer eller mindre jailbreakes for å få det til. Fungerer ikke Plex på Apple? Men da må man vel ha en slags server på nettverket tipper jeg. Har svært liten forståelse eller erfaring av Apple produkter, en av grunnene til at jeg holder meg unna de.. Ellers så kan man sikkert alltids bruke itunes på noe vis for å få inn musikken på den USB lagringen den klarer å finne.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.715
Antall liker
5.908
Regner med du har tenkt på alternativer som offline spilleliste på f.eks. Spotify?
Du kan laste ned 10000 låter på en device, men du kan ha opp til 5 device, altså opp til 50000 låter. Du må bare sørge for å være koblet opp på internett hver 30 dag for å beholde listen.
 
S

Syncrolux

Gjest
Egentlig ikke. Jeg vil ha alt lokalt uten å være avhengig av noe ute i skyen.

Musikken min er dessverre ille dårlig tagget... og jeg har 60.000 filer i biblioteket mitt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Syncro: Nå spørs det jo på hva man anser som udugelig, da…Samsung burde gått konk før de rakk å produsere en eneste komponent til mobil..burde holdt seg til skipsbygging og tungindustri.
Men, lykke til..du har litt av en jobb..

PS: Apples gamle slagord var THINK DIFFERENT. Og det gjør de fortsatt. Heldigvis!
 
Sist redigert:
Topp Bunn