Bruk av ultralydvasker - tips og erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Starter denne tråden med håp om at tips, råd og erfaringer ved bruk av ultralydvasker for rens av vinyl kan samles her.

    Vi er forholdsvis mange "ferske" brukere etterhvert, og jeg ser at stadig flere og flere spm. av ulik karakter dukker opp, som f.eks:
    * Hva slags væskeblanding kan/bør man bruke?
    * Hvilke type rensemiddel er best egnet?
    * Kan/vil platene ta skade av ulike rensemidler - og i såfall hvilke?
    * Hvor lenge bør platene være i badet for å bli rene?
    * Hvor mange plater kan/bør man vaske samtidig?
    * Hvilke avstand bør det være mellom platene i badet?
    * Hvilke temperatur ansees som høyeste grense?
    * osv, osv

    En del av dette er allerede diskutert og besvart i ulike tråder, bl.a. av de som har holdt på med dette en stund (som f.eks @Audiomix), og jeg håper at de vil bidra med sitt også i denne tråden.
    Men, med flere kreative brukere vil det gjøres stadig nye erfaringer og jeg tror derfor det kan være høyst nyttig at vi deler de ulike erfaringene vi har gjort/gjør - og samler dette i én tråd. Det vil da også være enklere å finne frem (og tilbake) til spm og svar. Ikke minst også mtp enda flere nye brukere.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det første det kan være greit å konkludere med er at det ikke er noe som tilsier at ei vinylplate kan/vil ta skade av ultralydvasking!

    @Audiomix - hvor mange timer er det den testplaten din totalt har vært i badet - er det ikke over 200 timer - uten at det er tegn til at den har tatt noen form for skade?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Melder meg på her, selv om jeg foreløpig ikke har noen ultralydvasker! :p

    Selv om jeg ikke er i nærheten av å teste platevask over tid, a'la Audiomix, har jeg jo 8-10 "testplater" som brukes til prøvekjøring av vaskerne etter at de er ferdig bygget, og de har jo fått seg noen runder.....
    Disse viser overhodet ikke tegn på skade.
    Så selv om mitt grunnlag er ganske tynt i forhold til hva Audiomix har gjennomført, tør jeg underskrive på dette.

    Vaskeren til Dr Dong vil bli satt sammen i løpet av romjula, og da skal det selvsagt testes med vinusspylervæske i vaskeren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vindusspylervæske kan jo være et interessant alternativ å teste ut ja.

    Men, vi bør være oppmerksomme på at de vaskerne vi bruker ikke er beregnet brukt med alkoholholdige væsker. Det kan være en viss risiko forbundet med bruk av dette. Her "sakset" fra tm associates Ultrasonic Cleaning Systems

    Can I use flammable solvents in an ultrasonic cleaner?
    Flammable solvents can be used in special types of ultrasonic tanks that are custom built for that purpose. You should make every effort to find a non-flammable solvent or process before resorting to using flammable solvents in an ultrasonic system. The tank must be constructed so that a freeboard equal to the depth of the liquid in the tank is included in the design. Other considerations are the inclusion of a condenser coil in the freeboard area that will re condense the vapor from the flammable solvent so that it does not escape the tank. The tank must also have a sealed transducer compartment that is purged with an inert gas. This prevents any sparks or other electrical malfunction from igniting any vapor that may have found its way to that area.
    Since most flammable solvents have a low density they form a fuel air mixture [ the military uses this principal as a very effective bomb] above the liquid when ultrasonically activated. For this reason tanks should be mounted in a stainless steel fume hood and the generators located outside any flammable area. Infra red fire suppression systems are required by most local rules.
    Small amounts of flammable solvents such as alcohol may be used in an ultrasonic cleaner only if the solvent is in a beaker that is immersed in the water of the tank. The beaker should be capped and the entire unit should have adequate ventilation. Care must be exercised when using this method to prevent fire.
    The cost of a system of this type is 5-10 times the cost of a tank that uses water as the base cleaning liquid. It is imperative to follow all the requirements when using flammable solvents in any ultrasonic system. You should check with your plant facilities personnel and with the ultrasonic manufacturer for complete information. Failure to do so could result in explosion and fire.

    Det finnes en del tilsvarende info om dette (også i form av direkte advarsler) andre steder også. Jeg fikk forøvrig noe tilsvarende beskjed fra de jeg kjøpte min vasker fra, når jeg nevnte "vår" væskeblanding.

    Så da er jo et relevant spm - finnes det annen type ikke alkohol-/løsemiddelbasert væske, type avfettings-/rensemiddel som kan være egnet, uten at det vil kreve noen form for etterskylling?
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det første det kan være greit å konkludere med er at det ikke er noe som tilsier at ei vinylplate kan/vil ta skade av ultralydvasking!

    @Audiomix - hvor mange timer er det den testplaten din totalt har vært i badet - er det ikke over 200 timer - uten at det er tegn til at den har tatt noen form for skade?
    Jeg ofret en LP for å teste om den tok skade.
    Tror det stemmer at den gikk rundt i badet i 200 timer. Ca halve tiden med ultralyd.
    Etterpå ble den både spilt og sjekket i mikroskop.
    Til slutt ble den ødelagt av varmen fra lyskilden i mikroskopet.
    Før vi kom så langt kunne vi ikke registrere noen skade.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Da Sclalars og jeg hadde bygd og testet vår vasker for nå en god del år siden og det begynte å komme kritiske spørsmål om dette kunne skade vinyl, tok jeg kontakt med Branson om dette.

    Dear Mr. Kise

    You are the expert of cleaning LP’s in an ultrasonic bath. You know whether it has damage the grove or not.

    In general the statement is correct. Ultrasonic cleaning is an aggressive method of cleaning as you are bombarding a surface with molecule. Some surfaces exposed long time to ultrasonics can erode. The aluminum foil is an example. But it only eroded the aluminum when the foil is thinner than 50 microns.
    In general 40 kHz used like you do on plastics will not erode a surface; if it did you should have noticed it.


    Yes, by stirring the liquid you will reduce the efficiency, but sometimes you need to stir or rotate or recirculating the liquid. For industrial applications where these additional forces are applied to the product we use a more density ultrasonics to overcome these reductions.
    Slow rotation of discs will not disturb the ultrasonics.

    Best regards

    Wim van der Wal

    Sales & Marketing Manager Commercial Products
    Europe, Africa & Middle East
    Branson Ultrasonics BV
    Vlierberg 26A
    NL-3755 BS Eemnes
    T: + 31 35 60 98 118
    F: + 31 35 60 98 120
    Kamer van Koophandel: 31017030
    Statutaire zetel: Amsterdam


     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er grunn til å være temmelig sikre på at det kún er to ting som kan skade vinylen i en ultralydvaskeprosess:

    a) For høy temperatur i badet.
    Om man ikke bruker heater-funksjonen, så vil temperaturen i badet allikevel stige. Det er grunn til å hølde øye med den, selvom jeg ikke har fått høyere temperatur enn 30 grader i min vasker.
    Teoretisk sett så vil nok høyere temperatur gi bedre rengjøringseffekt. All annen erfaring mht rengjøring tilsier ihvertfall at varmere vann er mer effektivt enn kaldere:). Vinylen vil neppe ta skade av temperatur på noenogførti grader. Sannsynligvis tåler den helt greit høyere temperatur også. Men - å forvarme badet til høyere starttemperatur vil trolig også gi enda høyere temperatur når vaskeren jobber. Hvor mye vet jeg ikke, men jeg skal forske litt på akkurat det.

    b) Bruk av kjemikalier/rensevæske som kan/vil reagere med vinylen.
    En del (også vannbaserte) rense/avfettingsvæsker kan reagere med ulike typer plastmateriale, og disse vil trolig også kunne skade vinylen om man bruker slike i vaskeren.

    Jeg ser nå at @Scrooge har satt i gang test med vindusspylervæske, så vi får se hva det bringer av resultat. Nå er jo hovedbestanden i det isopropanol, så antakeligvis bør det gå bra.

    Om det er testplatene sine han har brukt, så er det vel umulig å si noe om rengjøringseffekten - for de er vel tilstrekkelig gjennomvasket fra før ;). Håper resultatet også postes her.

    Over nyttår så har jeg tenkt å ta en tlf til en kjemiprodusent vi bl.a benytter på våre verksteder for å høre om de har noe egnet produkt. Jeg har registrert at de ihvertfall har én type rensevæske for ultralydvaskere, men ikke klart å finne ut hva den er beregnet for.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Vask med vindusspylervæske!

    Konklusjon for vask med spylervæske: Tommelen ned for denne!

    Vaskeresultatet var helt greit, og på linje med den blandingen vi vanligvis bruker. En annen positiv detalj som også bør nevnes, er at tørketiden ble vesentlig kortere.

    Negativt i denne sammenheng var en liten tendens til et belegg, nærmest som en skygge, i sonen mellom vått og tørt, altså den "korden" som helarn beskriver i en annen sammenheng. Pussig nok var denne å se kun på utsiden av de ytterste platene, og lot seg ikke så enkelt fjerne. En fuktig klut måtte til. Det var imidlertid ingen lydmessige konsekvenser å høre - kun et lite visuelt lag på to-tre mm bredde.
    Det som imidlertid etter mitt skjønn, fullstendig avlyser bruk av spylervæske, er lukt / fordamping av væsken!
    Man forpester rommet, samtidig som en såpass rask fordamping også tilsier ubehagelige konsentrasjoner av etanol (som i og for seg er greit nok ;)), 2-propanol / isopropanol, og Butanon som hovedingredienser.
    Sistnevnte stoff fremstår som litt "skummelt", dog i konsentrert form. Men allikevel....

    Den som fortsatt måtte være interessert i å lese litt mer om spylervæske, kan ta en titt her:
    Datablad spylervæske .pdf
    http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved =0CDQQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.pib.no%2FPrintx.as px%3FCtrls%2FHmsPageCtrl%26di%3D3709&ei=lqS8Ut6aPO HNywOhk4GACQ&usg=AFQjCNHtBOJny9zu-0955mD3FlqhY_nE8g&sig2=d-Itegv3rqd-EEHGjpbb5w

    Butanon

    http://folk.ntnu.no/andersty/2.%20Klasse/TMT4122%20Generell%20og%20Organisk%20labkurs/Organisk/Eksperiment%2010%20Etersyntese/Datablader/2-BUTANON.pdf

    Så da vet vi det!​
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Rensing av væsken

    Ved gjenbruk av væsken, så bør jo denne på et eller annet vis forsøkes å renses for partikler. Jeg har prøvd et par ganger med kaffefilter, men det er egentlig ganske klønete.

    Som jeg skrev i min byggetråd, så har jeg hatt liggende et akvariefilter som fulgte med et nano-kar jeg kjøpte for et par år siden. Dette duger ikke som akvariefilter, men tanken slo meg om ikke dette måtte prøves på ultralysvaskeren. Dette er testet i dag.

    1.jpg


    Filteret, som er av hang-on type, passet egentlig ganske bra til kar-kanten, og jeg lot filteret gå i ca. 10 min.

    Resultatet:

    1.jpg


    Ingen tvil om at filteret ihvertfall har noe for seg. Dette lå igjen i en bolle kun ved å massere filteret litt i det vannet som lå igjen i filterhuset. Jeg vil anta at en del mer partikler er igjen i selve filteret. Jeg har ingen idé om hvor mange/få micron dette filtrerer, men at det fjerner en god del drit er hevet over enhver tvil:)

    Btw - rensevæsken jeg hadde i karet under denne testen var det som ble tappet ut etter forrige platevask. En god del av bunnfallet fra denne vasken var allerede "fjernet" i den grad det lå igjen i bunnen av vaskeren etter at væsken var tømt tilbake på oppbevaringskanna.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    For oss som ikke har akvarium, er vel kaffefilter en grei løsning likevel. En trakt og et slikt filter må vel fungere, selv om man kanskje trenger hjelp til å holde filteret når man heller den brukte blandinga gjennom.

    Roy
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Det spørs vel hvor regningssvarende denne rensingen vil bli...
    Hvis man kjøper isopropanol på coopen for 60 kr/l så holder denne til to blandinger i forholdet 1:4. Jeg vet ikke hvor mange plater man kan vaske med to blandinger, men det er ganske mange. Selvfølgelig kommer det an på hvor skitne platene er, men jeg vil tro at 50 plater per blanding går fint.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For å ytterligere teste filtereffekten, så vasket jeg en runde til med 4 plater. Filteret hadde jeg da rengjort så godt som mulig i vann. Som vanlig ble det igjen en del bunnfall i karet etter vasken. Satte på filteret i 10 min, mens jeg også hvirvlet litt rundt i karet mens filteret gikk.

    Her er resultatet fra å igjen massere filteret i restvannet fra filterhuset.

    1.jpg


    Jeg kjørte vaskeren på nytt i et par minutter på ultralyd, og så lot den stå for å se hvor mye bunnfall som var igjen, og det var omtrent ingen ting. Så, ja - filteret fungerer. Så får det jo selvfølgelig være fritt opp til hver enkelt hvorvidt man vil vurdere en slik løsning eller ikke:)

    OBS! Det filteret jeg har (Aquatic Nature Flow200) er beregnet for å henge over kanten på karet. Kanten på vaskeren kan ikke være mer enn max 21 mm bred. Jeg vet ikke hvor bred kanten på The Scroogemaster er, for de som har den vaskeren, men ser av bildene at eikekabinettet bygger noe lenger ut enn karkanten.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Siste test i dag var å prøve heater-funksjonen, for å se om temperaturen ville stige vesentlig over innstilt temperatur. Jeg satte termostaten til 40 grader, og brukte kún én vinylplate i badet under testen. Dette fordi jeg har registrert at temperaturen når man ikke bruker varme har steget raskere jo færre plater det har vært i badet.

    Kjørte kontinuerlig i 30 minutter, og temperaturen steg gradvis opp til 45 grader, men ikke over dette.

    1.jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er det slik at det kún er støv og møkk som skaper knitring og spraking?

    Har et par plater med myyye "ulyd", og disse har ikke blitt nevneverdig bedre av en runde i badet. Må legge til at begge platene er forholdsvis slitt med mye overflateriper osv (mao - godt brukte plater m/ukjent fortid).

    Vasket kún disse to platene i en batch, med en vaskeblanding som har blitt resirkulert noen runder, og vært gjennom tidligere nevnte filtreringsprosess. Kan årsaken være at det har dampet vekk såpass mye isopropanol at renseeffekten har avtatt?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er ofte slik at det er knitring som ikke har med urene plater å gjøre. Det kan være pressing og vinylkvalitet.

    Er vel ikke blåspriten som er renseeffekten, egentlig. Faktisk litt usikker på hvorfor en skal bruke all den spriten…

    Tillegg:

    JO, den blåspriten er nok viktig på sin måte. Fra en spesialistside:

    Detergents are a vital component in the ultrasonic cleaning process. They aid in the removal and loosening of contamination from the surfaces of items that are being cleaned in the ultrasonic bath.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tja, den ene plata er PF WYWH - Harvest 1C 064-96918, som ikke er noen "billigpressing" akkurat, men den har nok levd et hardt liv:(.

    Jeg har forsøkt å lese meg opp litt på vaskeblandinger og ja, jo, det er noe delte meninger om både blandingsforhold, egnede ingredienser og hva som virker/ikke virker - og hvorfor/hvorfor ikke osv.

    Ca. 10% isopropanol er en "gjenganger", sammen med ulike forslag til en eller annen form for "wetting-agent", som i praksis er det vi tilsetter Zalo for. Her er bl.a. ulike væsker brukt innenfor foto anbefalt flere steder.

    Slik jeg har forstått det, av det jeg har lest hittil, så vil:
    * kun vann ikke ha noen/svært begrenset effekt i en ultralydvasker.
    * Isopropanol, eller tilsv. tilsatt væsken ha en rensende effekt, men.....
    * .. det forutsetter en viss mengde "wetting-agent", som reduserer/fjerner overflatehinnen i vannet, slik at det kan trenge dypt nok ned i rillene. Denne bør i tillegg ha en effekt slik at den "binder" partiklene, slik at de faller til bunnen.


    Det hevdes noen steder at isopropanol kan reagere med den tilsetningen i vinylen som gjør den myk, mens det tildels dementeres andre steder - dvs. i den grad at det hevdes at så svak blanding som ca 10% - og med den korte tiden vinylen utsettes for væskeblandingen, ikke vil påføre skade.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Den usikkerheten kjøper jeg ikke Dr Dong ... Eller så har du forandret oppfatning siden sist!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har i dag også vært i kontakt med vår kjemileverandør.
    Teknisk ansvarlig der forsto i detalj (hadde mye vinyl selv) hvilket forutsetninger/krav/behov en rense-/tilsetningsvæske skal dekke (ingen etterskylling, ingen etterblivende hinne osv) og skulle gjøre noen vurderinger og komme tilbake med et forslag/anbefaling.
    Så får vi se. Kanskje det blir mulig å få tak i noe egnet til en rimelig penge.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er med på den reduksjon av overflatespenning (Zalo, Photo Flo?), og forstår det sånn at blåspriten er fin i forhold til å løse opp fett - sikkert mer også. Den hjelper vel også på å få ned tørketiden på platene. Selv har jeg hatt i noe renseveske fra DiscDoctor som jeg hadde stående.

    IMG_0361.jpg


    Ser jo ellers at det er litt å velge mellom når det gjelder renseveske her:

    http://www.ultrawave.co.uk/ultrasonic-detergents.html

    (Klikk på Description etc på de forskjellige.)

    «Detergents are a vital component in the ultrasonic cleaning process. They aid in the removal and loosening of contamination from the surfaces of items that are being cleaned in the ultrasonic bath.» (Viktigere enn jeg trodde, altså.)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En av fordelene med alkobasert væske er at den dunster bort forholdsvis raskt, og etterlater minimalt.

    Ja, de ulike rensevæskene spesifikt beregnet for ultralydvaskere har en del egenskaper for optimalisering av rengjøringseffekten i forhold til hvilket materiale man skal rengjøre, og hvilke materie som skal fjernes.
    Felles for disse er også relativt høye priser, og at de som er egnet for bruk på PVC trolig legger igjen et belegg, og således fordrer etterskylling. Hvilket ikke er ønskelig for oss.
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.964
    Antall liker
    6.047
    Torget vurderinger
    32
    Da har jeg vasket 40-50 plater siden i går. Legger dog merke til at når væsken har en temperatur på ca. 22 grader før første vask, så stiger det til rundt 28 grader etter vask nummer to, og 33-34 grader etter vask nummer tre. Da lot jeg være å vaske mer med det vannet. Noen andre som har erfaring med temperaturstigning når man vasker mer enn to ganger med samme vann?

    Roy
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kommer etter hvert opp i 40. Merkelig nok synes den å stabilisere seg der, så jeg bare fortsetter. Kan ikke tenke meg at platene skulle ta skade av et 40 graders vannbad?
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Neppe.
    Min tanke omkring dette, er at selve ultralydeffekten gradvis vil kunne reduseres når vinylen i seg selv får en "høy" temperatur. Ikke dermed sagt at dette er riktig!

    At temperaturen i badet i ditt tilfelle ser ut til å stabilisere seg omkring 40grader, er i høyeste grad avhengig av omgivelsestemperaturen.
    Det man i så henseende skal ha i mente, er at platene i seg selv opptrer som en slags varmeveksler.
    Halvdelen av platestabelen er jo til enhver tid eksponert for temperaturen i rommet, og vil derfor til en viss grad, også kjøles ned / varmes opp av denne.
    Vasker man plater i et rom hvor temperaturen ligger på 25 til 30grader, (som i et baderom), vil dette naturlig nok få en negativ konsekvens i forhold til et rom hvor temperaturen ligger på ca 20grader.
    "Enkel" fysikk i og for seg, medmindre man stuper ned i formler for virkningsgrader og slikt, i denne sammenheng! ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Dette samsvarer også med mine erfaringer rundt temperaturendringer. Ultralydprosessen i seg selv fører til en temperaturøkning, og jeg har registrert at temperaturen øker hurtigere og blir noe høyere med 1 - 2 plater i badet, enn med 6 - 8 plater.

    Jeg har ikke, tross gjentatte sykluser etter hverandre (testing) opplevd høyere temperaturer enn drøyt 30 grader i karet, med romtemperatur på ca. 20 grader. Dette samsvarer med hva @R.E.S erfarer, uten at jeg kjenner hvilke romtemperatur han har.

    Unntaket var da jeg testet med varmeelementet, men selv da steg temperaturen kun noen grader over den temperatur som ble satt på termostaten.
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg begynt å spille platene jeg har vasket. Som den innbarkede skeptikeren jeg er så var jeg altså en smule skeptisk til om lydkvaliteten ville bli særlig bedre. Jeg har hele veien trodd at platene ville bli rene, det er ikke det. Men om ultralydmetoden ville virke bedre enn min gamle vaskemetode, det visste jeg ingen ting om. I går kveld spilte jeg en av de platene jeg hører mest på og kjenner best på alle måter, Chicago 7.
    Du verden for en forskjell jeg opplevde, alle hifi-klisjeene kunne vært brukt (sort bakgrunn, ro i lydbildet osv.).Det som slo meg mest var at utklingingen og "glansen" i musikken var påtagelig bedre. Såpass mye bedre at jeg er helt sikker i min sak og en helt annen verden åpenbarer seg for en vinylnerd som meg.
    En ting er at gamle plater blir "totalrestaurert", men jeg mener det er mye å hente på å vaske nye plater også. Ta en titt på ei ny plate rett ut fra coveret i godt lys, der er det mye dritt som absolutt bør fjernes.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    :)
    Du vet ikke hva støy er før den er borte.
    Og noen av oss vet at det tar tid å overbevise "menigheten".
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Nå har jeg begynt å spille platene jeg har vasket. Som den innbarkede skeptikeren jeg er så var jeg altså en smule skeptisk til om lydkvaliteten ville bli særlig bedre. Jeg har hele veien trodd at platene ville bli rene, det er ikke det. Men om ultralydmetoden ville virke bedre enn min gamle vaskemetode, det visste jeg ingen ting om. I går kveld spilte jeg en av de platene jeg hører mest på og kjenner best på alle måter, Chicago 7.
    Du verden for en forskjell jeg opplevde, alle hifi-klisjeene kunne vært brukt (sort bakgrunn, ro i lydbildet osv.).Det som slo meg mest var at utklingingen og "glansen" i musikken var påtagelig bedre. Såpass mye bedre at jeg er helt sikker i min sak og en helt annen verden åpenbarer seg for en vinylnerd som meg.
    En ting er at gamle plater blir "totalrestaurert", men jeg mener det er mye å hente på å vaske nye plater også. Ta en titt på ei ny plate rett ut fra coveret i godt lys, der er det mye dritt som absolutt bør fjernes.
    Så hyggelig å lese da! :)
    Ellers sier jo også uttalelsen fra Audiomix sitt. Man vet ikke hva det er snakk om, før man med egne ører opplever resultatet.......
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jeg vasker aldri mer enn 3 plater om gangen. Startet med å vaske 10 om gangen men var ikke komfortabel med resultatet. Jeg leste en plass om at usc har begrensning på hvor stor overflate den burde utsettes for før den overbelastes(redusert effekt). For meg virker det helt logisk siden det er begrenset hvor godt ultralyden "penetrerer" mellom platene når det kun er 1 cm mellom dem.
    Mvh Espen
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vasker aldri mer enn 3 plater om gangen. Startet med å vaske 10 om gangen men var ikke komfortabel med resultatet. Jeg leste en plass om at usc har begrensning på hvor stor overflate den burde utsettes for før den overbelastes(redusert effekt). For meg virker det helt logisk siden det er begrenset hvor godt ultralyden "penetrerer" mellom platene når det kun er 1 cm mellom dem.
    Mvh Espen
    Mnja. Dette er en sannhet med visse modifikasjoner.

    Det er helt riktig som du skriver at det er et forhåndstall over beregning av hvor mange kvadratcentimeter overflate det max bør være i badet for at ultralydprosessen skal gi full effekt. Dette gjelder generelt for alle ultralydvaskere - uansett hva man skal rengjøre. Det finnes ulik info om det om man googler litt.
    En slik beregning tilsier ca. 3 plater i en vasker med ca. 6 ltr volum.

    Samtidig har jeg sett at de som bruker ultralydvasker til å rense patronhylser ofte fyller kurven helt til randen - og da snakker vi total overflate på x-ganger det vi har ved f.eks 8 plater samtidig. Og - patronhylsene blir helt rene.

    Men - det har IKKE noe med avstand mellom platene å gjøre. I ultralydsammenheng er 1 cm "mega-avstand".

    Husk at en ultralydvasker nettopp har sin forse i å kunne rengjøre i trange tynne kanaler (som dyser og kanaler i forgassere osv). Da snakker vi ofte ti-dels milimetre. Derfor er det også viktig at man har i en tilsetning i væsken som bryter vannets overflatehinne. Ellers så vil ikke væsken, og implosjonene nå inn i trange kanaler, eller dypt nok ned i platerillene.
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vasker aldri mer enn 3 plater om gangen. Startet med å vaske 10 om gangen men var ikke komfortabel med resultatet. Jeg leste en plass om at usc har begrensning på hvor stor overflate den burde utsettes for før den overbelastes(redusert effekt). For meg virker det helt logisk siden det er begrenset hvor godt ultralyden "penetrerer" mellom platene når det kun er 1 cm mellom dem.
    Mvh Espen
    Har opplevd noe av det samme selv,
    Normalt vasker jeg 7 plater i slengen men ved gjenstridige plater kjører jeg den alene en eller 2 omganger, det pleier å gjøre susen for skikkelige loppis plater.

    En annen ting som virkelig får opp effekten i vaskeren er mengde veske i karret, det bør ikke være for mye veske i det, normalt er det anbefalt max 2/3 fullt.
    Det kan ofte by på problemer med de 6 lites vaskerne som vi har da en ikke får platene og dermed vannet langt nok ned.

    Per
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det er jo opp til enhver hva antall plater i vaskeren angår, men jeg tror kanskje at man sløser litt med kapasiteten om man reduserer dette?
    ptb forklarer hvorfor på en god måte synes jeg, i den forstand som at ultralydeffekten ikke trenger spesielt "god plass" for å fungere.

    ELJ er jo i så måte særlig generøs, ved at han snakker om "kun en cm". For egen del opererer jeg med 5mm spacere og synes resultatet, i alle fall så langt, blir riktig så bra.
    Misforstå meg rett. Dette er ikke ment som noen form for kritikk! Slike betraktninger og erfaringer er alltid interessante, og blir selvsagt tatt til inntekt.

    Samtidig er det også verdt å ha i mente, at vi på hver vår kant ganske sikkert har forskjellig utgangspunkt, både hva vaskere, vanntemperatur /-kvalitet, vasketid, mengde tilsetninger i vannet, platenes tilstand, osv, angår.
    Her kan det sikkert ligge noen skjulte "farer", på godt og vondt!
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror at vasking med 5mm spacere fungerer godt hvis rensevæsken er fri for forurensninger da særlig på overflaten. Det eneste problemet jeg har opplevd er at tynne plater har en tendens til å "klebe" seg sammen under tørkeprosessen. Med vanlige plater er dette ikke et problem.
    Jeg har resirkulert en blanding vha. siling gjennom kaffefilter, men har ikke prøvd å vaske med denne enda. Silingen tar laaang tid, men siden jeg vasket plater hele kvelden så kunne jeg like godt prøve dette uten å bruke mer tid enn jeg ellers ville ha gjort. Kommer tilbake med rapport om hvordan den "nyvaskede" væsken fungerer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har opplevd noe av det samme selv,
    Normalt vasker jeg 7 plater i slengen men ved gjenstridige plater kjører jeg den alene en eller 2 omganger, det pleier å gjøre susen for skikkelige loppis plater.
    Til @ ELJ også.
    Jeg har samme erfaringer med antall plater i badet, der det er indikasjon på at vaskeren er mer effektiv ved 2 - 3 plater enn 7 - 9, og at enkelte plater først har blitt rene etter å ha kjørt de en runde til med kun én eller to plater i badet.

    Det som er vanskelig å si noe direkte om i den sammenheng er: Hadde de allikevel blitt helt rene om de hadde vært med i en ny 7 platers batch, eller om de hadde blitt helt rene etter runde én om det kun hadde vært den ene plata, eller max to i badet:).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har resirkulert en blanding vha. siling gjennom kaffefilter, men har ikke prøvd å vaske med denne enda. Kommer tilbake med rapport om hvordan den "nyvaskede" væsken fungerer.
    Interessant å høre om den erfaringen. Jeg ha som nevnt brukt akvariefilteret, men trolig fører dette til stoooor avdamping av isopropanolen, da den er temmelig flyktig.

    Mulig at filtrering gjennom kaffefilteret vil gi noe tilsvarende resultat.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg har "resirkulert" gjennom kaffefilter mange ganger. Virker helt fint.
    Da jeg første gang benyttet ultralydvasker var for >30 år siden.
    Den gang til rengjøring av svært tynne slanger som ble brukt i den tidens blekk skrivere.
    Når disse hadde stått en stund, var de helt tette og langt fra myke.
    Virkelig interessant å se hvordan ultralyd og rensevæske krøp innover i slangene og gjorde de helt rene.
    Tipper innvendig diamenter var <1mm.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Så jo veldig primitivt ut da, og er nok bare et hint om hva den kan brukes til?
    Men, det vet jo vi.
    Uansett så har den jo riktig størrelse. Sjekker prisen for moro skyld....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn