Bronse/Messing base for tonearm

V

vredensgnag

Gjest
Er på jakt etter noen som kan utføre en slik tonearmsbase for meg. Noen tips?

Gjerne i messing.
 

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
vredensgnag skrev:
Er på jakt etter noen som kan utføre en slik tonearmsbase for meg. Noen tips?

Gjerne i messing.
send en PM til @Big Swifty her på forumet. han har gjort noe lignende
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Har du fått ordnet dette? Hvis ikke, har du en 3d-modell av basen?
 
V

vredensgnag

Gjest
Beklager at jeg ikke har fulgt opp. Takker for alle gode råd - jeg har ikke en 3D-modell, men tenkte det måtte være mulig å lage noe tilsvarende som den i bildet, med tung base.

Skal sjekke med Big Swifty, samt kikke på linkene.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis du skal få laget noe slikt, Vreden, gi meg et ord. Kunne tenkt meg noe liknende selv.

mvh

@ Emokid: Imponerende!
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
emokid skrev:
Enkleste er å få noen til å tegne den i 3d-cad, og sende underlag til et maskineringsverksted.

Disse har god finnishgrad: http://ks-maskinering.no/
Rud Mekanikk AS i Bærum er et godt tips hvis dette er nærmere. Er vel snart det eneste skikkelige maskinverkstedet som er igjen i og rundt Oslo. Det er mye billigere å produsere to eller flere i stedet for en, for det er stort sett programmeringen av verktøymaskinene som trekker opp prisen. Å maskinere dette i messing er vel gjort på et kvarter. De fleste maskinverksteder kan jobbe rett ut fra en 3d-modell i step, iges, sat, aller lignende format.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.079
Antall liker
1.280
Vreden, kunne du ikke beskrive eller tegne litt om hvordan du hadde tenkt deg å fiksere armbasen. Jeg spør fordi jeg vet at slik som det vises på bildet i åpningsinnlegget, ber du om trøbbel. De fleste som har begitt seg ut på eventyret om separate plinter og armbaser, har erfart at dette ikke er enkelt. Gleder meg til å følge tråden videre.
Steen
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
Spørs om ikke maskinering av plint i alu MED armbase ikke er spesielt dyrere enn løsningen over, og i tillegg sparer man mye frustrasjon.
 
V

vredensgnag

Gjest
Har hørt frikoblet Schick tonearm, og det fungerte utmerket. Schick sverger vel nærmest til løsningen, og har fått Oswald Mills til å lage plinther med rundskjær slik at tonearmen skal kunne stå i disse uten å være i kontakt med chassis på tt.

Her ser du noen eksempler fra en messe han deltok i:

http://www.theaudioeagle.com/columns/schall_rauch_2_oct_2008.html

Her bruker han såpestein og bjørkefinér (baltic birch); men armen står også godt på messing-pod.

 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
Slik ser min ut (unnskyld støvet. har ingen riaa for tiden, så jeg er midlertidig forvist til den digitale verden). Laget i kirkeklokkebronse, massiv, med hulll i midten til arm/kabel. Tung! Kan leveres i ulik finish (f.eks. hammerlakkert grå, til å matche en greasebearing 301)

Fungerer aldeles utmerket. Må bestilles til mål for den armen som skal brukes. Har bestilt en til nå, som skal brukes til min nye Dynavector arm. AT-armen på bildet skal brukes til en mono-SPU

Lages av en entusiast i Italia (som også har laget plinthen på bildet i 45 kg skifer)¨, så "litt produksjonstid må påregnes" ;D

Send pm, så kan jeg formidle kontakt.
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
:eek: :eek: Øllen skal stå i kjøleskapet, ikke OPPÅ platespillerern :eek: :eek:
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
;D

Det er en "puck" i synketre, spesiallaget av en venn, som er blant landets dyktigste møbelsnekkere. Inspirert av shun mook sin.

Limt sammen av en million lag, polert med humlepung osv.

Ikke spør om kontaktdata, snekkerens kommentar ved overlevering var "...og ALDRI be meg lage en sånn til!" :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Vær helt trygg, BigS, ville ikke drømme om å besudle en slik presisjonsmaskin som en platespiller med markstukkent treverk! Humlepung eller ei. Det overlater vi til båtfolket. Den dagen Riva begynner å lage platespillere da er det heldigitalt for min del!!
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
pengesluk skrev:
Vær helt trygg, BigS, ville ikke drømme om å besudle en slik presisjonsmaskin som en platespiller med markstukkent treverk! Humlepung eller ei. Det overlater vi til båtfolket. Den dagen Riva begynner å lage platespillere da er det heldigitalt for min del!!
Ho-ho-hi-hi-ha-ha..osv. osv.. ;D Tilsluttes i vill krampelatter!

PS: Morsom tråd - skal bli interessant å følge fortsettelsen av de frie armbasers liv & levned.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.620
Antall liker
3.733
VilhelmW skrev:
pengesluk skrev:
Vær helt trygg, BigS, ville ikke drømme om å besudle en slik presisjonsmaskin som en platespiller med markstukkent treverk! Humlepung eller ei. Det overlater vi til båtfolket. Den dagen Riva begynner å lage platespillere da er det heldigitalt for min del!!
Ho-ho-hi-hi-ha-ha..osv. osv.. ;D Tilsluttes i vill krampelatter!


Filistinere!!! Vantro!!! Kast dem ut av tempelet - de betviler magien fra munkene i Shun og Mook! Hvor er englefjæren min?


;D ;D ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
pengesluk skrev:
Vær helt trygg, BigS, ville ikke drømme om å besudle en slik presisjonsmaskin som en platespiller med markstukkent treverk! Humlepung eller ei. Det overlater vi til båtfolket. Den dagen Riva begynner å lage platespillere da er det heldigitalt for min del!!
Lignum vitae er et spennende treslag, verdt en kikk, og relevant til både platespillere og Riva-båter.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
Å maskinere dette i messing er vel gjort på et kvarter.
Det har jeg vondt for å tro. Jeg ser minst én oppspenning i dreiebenk i tillegg til fresing, og med en femakset fresemaskin er det mulig å klare seg med én oppspenning der, men i praksis blir det nok to. ...Så skal det gjenges, grades og pusses.

Det er ikke noen avansert detalj, det der, men maskineringen av én slik tar nok vesentlig lenger tid enn et kvartér likevel.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Dazed skrev:
ayaboh skrev:
Å maskinere dette i messing er vel gjort på et kvarter.
Det har jeg vondt for å tro. Jeg ser minst én oppspenning i dreiebenk i tillegg til fresing, og med en femakset fresemaskin er det mulig å klare seg med én oppspenning der, men i praksis blir det nok to. ...Så skal det gjenges, grades og pusses.

Det er ikke noen avansert detalj, det der, men maskineringen av én slik tar nok vesentlig lenger tid enn et kvartér likevel.
I en 5-akse maskin går dette i en oppspenning, men det kan godt tenkes at det er fordelaktig med to. Ulempen med disse maskinene er gjerne timeprisen, så det kan godt tenkes at det blir billigere med dreing og konvensjonell fresing ved produksjon av 1 stk. Litt vanskelig å avgjøre før alle detaljer er på plass.

Boring og gjenging går i programmet. Grading og pussing er det ingen vits å gjøre i maskin. Fresing i messing går skikkelig unna. Omtrent det mest takknemmlige materialet du kan putte inn i en fresemaskin. Med utgangspunkt i en rundbolt tror jeg ikke fresingen tar mer en et kvarter.
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
jeg fandt bare ca nødvendig højde på armbasen,og medbragte en sme-udskæring som smeden kunne tage mål af
så fræste han en rille armfæstet kunne glide ned i,og skar gevind gennem siden i armbasen til en indvendig pinolskrue
voila 400kr fattigere og en ekstremt velfungerende armbase rigere.. :)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
LMC skrev:
og da snakker vi såpass mye stål at man like gjerne kan kjøpe denne nette lille dingsen:
http://topclassaudio.com/web/eng/used_product_details.jsp?gid=6122

mvh
Leif
De der er übercoole, bortsett fra den helsikes SME skøytebanen som alltid dukker opp på slike ting. Hadde jeg ikke vært prisnsipiell motstander av frittstående armer så skulle jeg laget en tilsvarende. For deretter å sette den i "kjekt å ha" hylla, antageligvis!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
sander skrev:
jeg fandt bare ca nødvendig højde på armbasen,og medbragte en sme-udskæring som smeden kunne tage mål af
så fræste han en rille armfæstet kunne glide ned i,og skar gevind gennem siden i armbasen til en indvendig pinolskrue
voila 400kr fattigere og en ekstremt velfungerende armbase rigere.. :)
Ehh... 400,-?? Fikk du kvittering? Høres ut som en klassisk dansk krumnese-deal, det der. Billig. I Norge ryker du på 400,- bare til bompenger og parkering FØR du i det hele tatt har funnet frem til "smeden" som har lagt ned virksomheten, iført seg grilldress og flyttet sørover. Hepp!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
pengesluk skrev:
sander skrev:
jeg fandt bare ca nødvendig højde på armbasen,og medbragte en sme-udskæring som smeden kunne tage mål af
så fræste han en rille armfæstet kunne glide ned i,og skar gevind gennem siden i armbasen til en indvendig pinolskrue
voila 400kr fattigere og en ekstremt velfungerende armbase rigere.. :)
Ehh... 400,-?? Fikk du kvittering? Høres ut som en klassisk dansk krumnese-deal, det der. Billig. I Norge ryker du på 400,- bare til bompenger og parkering FØR du i det hele tatt har funnet frem til "smeden" som har lagt ned virksomheten, iført seg grilldress og flyttet sørover. Hepp!
De fleste verksted tar 500 for programmering og opprigg på automatiske maskiner.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
Dazed skrev:
ayaboh skrev:
Å maskinere dette i messing er vel gjort på et kvarter.
Det har jeg vondt for å tro. Jeg ser minst én oppspenning i dreiebenk i tillegg til fresing, og med en femakset fresemaskin er det mulig å klare seg med én oppspenning der, men i praksis blir det nok to. ...Så skal det gjenges, grades og pusses.

Det er ikke noen avansert detalj, det der, men maskineringen av én slik tar nok vesentlig lenger tid enn et kvartér likevel.
I en 5-akse maskin går dette i en oppspenning, men det kan godt tenkes at det er fordelaktig med to. Ulempen med disse maskinene er gjerne timeprisen, så det kan godt tenkes at det blir billigere med dreing og konvensjonell fresing ved produksjon av 1 stk. Litt vanskelig å avgjøre før alle detaljer er på plass.

Boring og gjenging går i programmet. Grading og pussing er det ingen vits å gjøre i maskin. Fresing i messing går skikkelig unna. Omtrent det mest takknemmlige materialet du kan putte inn i en fresemaskin. Med utgangspunkt i en rundbolt tror jeg ikke fresingen tar mer en et kvarter.
Ok. Det er ...hmmm, seks år siden jeg jobbet med (konstruksjon av detaljer som ble produsert med) sponfraskillende bearbeiding, og selv om vi da hadde moderne maskiner og styringer, ville nok en såpass enkel del blitt produsert raskere fra tegning og enkel, manuell programmering av et par maskiner, men jeg ser poenget ditt. For et moderne verksted tunet inn på NC, er sannsynligvis det raskere. ...men jeg antar timeprisen hos et slikt verksted for nc-programmering og bearbeiding er ganske avskrekkende for privatpersoner? Hundrelapper høres i alle fall ganske fantastisk ut.
 

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Innlegg
571
Antall liker
76
pengesluk skrev:
sander skrev:
jeg fandt bare ca nødvendig højde på armbasen,og medbragte en sme-udskæring som smeden kunne tage mål af
så fræste han en rille armfæstet kunne glide ned i,og skar gevind gennem siden i armbasen til en indvendig pinolskrue
voila 400kr fattigere og en ekstremt velfungerende armbase rigere.. :)
Ehh... 400,-?? Fikk du kvittering? Høres ut som en klassisk dansk krumnese-deal, det der. Billig. I Norge ryker du på 400,- bare til bompenger og parkering FØR du i det hele tatt har funnet frem til "smeden" som har lagt ned virksomheten, iført seg grilldress og flyttet sørover. Hepp!
haha nej inhen kvittering ...og det er 10 år siden!
materialet er aluminium så igen en del billigere end messing
forsøgte mest at sige det ikke behøver gøres mere besværligt end højest nødvendigt

måske jeg skulle starte en eksport 8)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Vi audiofile er rare - vi kvier oss kanskje for å bruke 3-5.000,- på en spesiallaget armbase i skikkelig materiale, presisjonsarbeide gjort av utdannet personell og med dyr maskinpark, mens vi ville glatt kjøpt en kabelstump for de samme pengene... selv de verste skeptikerne.

VÅKNE OPP!
 
V

vredensgnag

Gjest
pengesluk skrev:
Vi audiofile er rare - vi kvier oss kanskje for å bruke 3-5.000,- på en spesiallaget armbase i skikkelig materiale, presisjonsarbeide gjort av utdannet personell og med dyr maskinpark, mens vi ville glatt kjøpt en kabelstump for de samme pengene... selv de verste skeptikerne.

VÅKNE OPP!
Finnes det så billige kabler som er brukbare?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.157
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enig;
her snakker vi om presisjonsmekanikk kontra voodoo ::)

mvh
Leif
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.232
Antall liker
6.350
vredensgnag skrev:
pengesluk skrev:
Vi audiofile er rare - vi kvier oss kanskje for å bruke 3-5.000,- på en spesiallaget armbase i skikkelig materiale, presisjonsarbeide gjort av utdannet personell og med dyr maskinpark, mens vi ville glatt kjøpt en kabelstump for de samme pengene... selv de verste skeptikerne.

VÅKNE OPP!
Finnes det så billige kabler som er brukbare?
Jeg har vel betalt ca 1500 for alle mine kabler.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
vredensgnag skrev:
pengesluk skrev:
Vi audiofile er rare - vi kvier oss kanskje for å bruke 3-5.000,- på en spesiallaget armbase i skikkelig materiale, presisjonsarbeide gjort av utdannet personell og med dyr maskinpark, mens vi ville glatt kjøpt en kabelstump for de samme pengene... selv de verste skeptikerne.

VÅKNE OPP!
Finnes det så billige kabler som er brukbare?
Jævla snobb! ;D ;D Elitist!
 
Topp Bunn