Brendel og Schubert

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nei. Meningene om denne er delte, anmeldere som har greie på det synes stort sett å mene at denne digitale syklusen fra 80-tallet er svakere enn den analoge fra 70-tallet som jeg ahr på LP....synd de ikke utga den. Men den er sikkert verdt en lytt, og relativt rimelig. Det viktigste er å HA Schuberts klavermusikk.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Dersom LP er mest attraktivt, er fort vekk Brendel den heitaste kandidaten. Som erato peikar på, plasserte syklusen frå 70-talet Brendel høgt på Schubert-himmelen, og der har han vore etter den tid. Flott lyd, Philips-kvalitet.

Om eg skulle velje ein komplett syklus utan omsyn til format, vert svaret Andras Schiff (Decca). Skal du ha ei mindre pakke, er Radu Lupu (også Decca) ein av mine favorittar. Men du slette tid: Går Schuberts pianomusikk til hjartet, vil innspelingar av einskilde verk med andre utøvarar enn dei som er nemnde her, vere høgaktuelle.

Schuberts sonater kan måle seg med kva som helst.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
awe skrev:
Dersom LP er mest attraktivt, er fort vekk Brendel den heitaste kandidaten. Som erato peikar på, plasserte syklusen frå 70-talet Brendel høgt på Schubert-himmelen, og der har han vore etter den tid. Flott lyd, Philips-kvalitet.
Merk at den kan fåes uhyre billig her:

http://www.amazon.de/Brendel-spielt-Schubert-Klaviersonaten-Wanderer-Fantasie/dp/B001BNQJDC/ref=sr_1_1?s=music&ie=UTF8&qid=1295513364&sr=1-1

Merk at de har gjort noe prosessering med lyden, men at jeg ikke helt vet om det er sjenerende.

awe skrev:
Om eg skulle velje ein komplett syklus utan omsyn til format, vert svaret Andras Schiff (Decca).
Har den - men har aldri helt fått taket på den. Må kanskje lytte igjen.

awe skrev:
Skal du ha ei mindre pakke, er Radu Lupu (også Decca) ein av mine favorittar.
Definitivt. Finnes også i en litt større pakke med hans Brahms og Beethoven - her er det bare å kjøpe.

awe skrev:
Ja. For et skjellsettende, og spesielt, Schubertspill bør man også kjøpe Sviatoslav Richter på Regis eller Alto.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
awe skrev:

Om eg skulle velje ein komplett syklus utan omsyn til format, vert svaret Andras Schiff (Decca). Skal du ha ei mindre pakke, er Radu Lupu (også Decca) ein av mine favorittar. Men du slette tid: Går Schuberts pianomusikk til hjartet, vil innspelingar av einskilde verk med andre utøvarar enn dei som er nemnde her, vere høgaktuelle.

Har Radu Lupu's innspilling av Impromptus op. 90 & 142 på LP, definitivt "må ha". Har også samme verk med Wilhelm Kempff, men selv om jeg (vanligvis) er en stor beundrer av WK, synes jeg han har for dårlig tid her.
Dessuten, Barenboim skuffer sjelden.................

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
I 'Påsporet' sist søndag var det vel Brendels variant som ble holdt som referanse av Ragnhild Veire. Husker ikke hvilken CD som ble anmeldt, men altså: Brendels 7CD-boks ble anbefalt. Den er dog litt eldre digitalinnspilling, så det kan kanskje være noe å trekke for lydkvalitet?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Odd J skrev:
I 'Påsporet' sist søndag var det vel Brendels variant som ble holdt som referanse av Ragnhild Veire.
Og Bleken virket enig, for en gangs skyld. Hun må ha gitt ham en pille.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ottone skrev:
Odd J skrev:
I 'Påsporet' sist søndag var det vel Brendels variant som ble holdt som referanse av Ragnhild Veire.
Og Bleken virket enig, for en gangs skyld. Hun må ha gitt ham en pille.
Eller jeg har laget bråk og mailet med Hege Duckert. ;)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
En dobbelt takk til erato for god link og for å nevne Richter. Sistnevntes Schubert er en gullgruve: Tidligere innspillinger er gjerne heftige og utadvendte, de senere mer asketisk innadvendte. Alle er givende, noen nærmest hypnotisk konsentrerte.

Ellers støtter jeg alle forsøk på å jekke ned Bleken et par hakk.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.448
Torget vurderinger
1
Ikke så lett å overta etter Sandmo/Krohn da....

Et lite praktisk spørsmål: Den 7CD-boksen bikker akkurat 20pund (20,79) på Europadisc, frakt kommer i tillegg; blir det da toll og tull oppå?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.677
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Odd J skrev:
Ikke så lett å overta etter Sandmo/Krohn da....

Et lite praktisk spørsmål: Den 7CD-boksen bikker akkurat 20pund (20,79) på Europadisc, frakt kommer i tillegg; blir det da toll og tull oppå?
200grensa regnes eks frakt så du slipper; men sjekk prisen på amazon.de også, dyrere frakt men kanskje billigere lell der?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er også blant de som holder den analoge Philips-serien høyt. Litt mer liv og sjel i den enn i den senere digitale synes jeg kanskje, sånn rundt formulert. Man ramler borti disse Philips-pressingene overalt, husker det bugnet over av de i Oslo da jeg bodde der og kjøpte LP'er for ingen penger for 20 år siden. Både de digitale og analoge innspillingene.

Topp Bunn