Bremseklosser bak

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.450
Sted
Holmestrand
Har akkurat bytta skiver og klosser bak på min 2001 Passat. For å få inn stemplene må de presses inn mens du skrur. Greit nok, men det er fort gjort å ødelegge gummien med vannpumpetanga jeg skrur stempelet med.

Kjenner noen til et verktøy for dette? Jeg hadde et verktøy for å skru stemplet som jeg brukte på Saab 99 husker jeg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1
Jeg bruker vanligvis bare et stort skrujern til dette. Men det finnes helt sikkert noen presser som er spesielt laget for dette.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.908
Sted
Hus
Får kjøpt verktøy på Biltema eller Mekonomen til å skru inn de stemplene. De skal skrus inn med urviseren. :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg synes det verktøyet på Biltema for å presse inn stemplet er av dårlig kvalitet, det jeg kjøpte bøyde seg.

Forøvrig fungerer det bra med noen tvinger for å skru inn stemplene, bruk så store som du får plass til.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.450
Sted
Holmestrand
Anonym skrev:
Jeg synes det verktøyet på Biltema for å presse inn stemplet er av dårlig kvalitet, det jeg kjøpte bøyde seg.

Forøvrig fungerer det bra med noen tvinger for å skru inn stemplene, bruk så store som du får plass til.
Jeg skrudde på ei tvinge og brukte vannpumpe tang til å skru. Matet etter med tvinga. Fungerte helt fint, men jeg er litt engstelig for å rive gummien med tanga. derfor hadde det kjekt med et verktøy (av såpass kvalitet at det gjør jobben).

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.865
Torget vurderinger
4
Jeg brukte verktøyet fra Biltema på min A4. Funka bra det...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Det går an å pressse inn de fleste stempler, men man kan risikere at den automatiske justeringen av klossene etter som de slites ikke vil fungere!!

På SAAB99 må stemplene skrues inn med spesialverktøy som festes i i to små hull på stemplets framside, den siden som ligger an mot bremseklossen.

På SAAB 9000 må stempelet skrues inn med en 4mm umbraconøkkel fra baksiden etter at man har åpnet et hull på baksiden som ser ut som en bolt som fester hele caliperen!?? Forvirret?? Det som ser ut som en festebolt med 14mm hode er bare et "lokk" som beskytter justerings skruens hode mot støv og skitt.

Nuvel, det jeg vil fram til er at det finnes like mange forskjellige varianter av dette temaet som det finnes bilmodeller. man gjør kanskje lurt i å sjekke med et merkeverksted for om man bare presser ( på noen biler er det en helt grei metode ) risikerer man at justeringen ikke justerer inn klossene etter som de blir slitt.

Med hilsen fra Spiralis som tilbragte etttermiddagen med å:
1. Bytte bremsklosser på SAAB'en junior fikk da jeg kjøpte ny bil.
2. Irritere seg over ta han hadde kjøpt nye skiver til bremsene bak. Det var ikke nødvendig å bytte dem!!
3. Irritere seg ennå litt mer over at det ikke finnes en industristandard for justering og montering av bremseklosser. Da hadde man spart seg innkjøp av forskjellige spesialverktøy til hver bilmodell!

Til Xerxes:
Vannpumpetang er GARANTERT ikke riktig verktøy til slikt!! Når du finner ut hva "fasiten" sier er du gjerne så snill å legge det ut her på HFS for da slipper jeg å gjøre det samme som deg når det skal byttes klosser på fruens Passat.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.081
Skivebremser bak er en uting. Bare plunder og heft med rest og dårlige håndbrekkløsninger.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.908
Sted
Hus
Ikke noe plunder så lenge en bruker bremsen ordentlig, og det beste er å ha tromler inni skivene bak for håndbrems ala Volvo, BMW og Mercedes :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Det beste er ubetinget å ha håndbremsen på framhjulene a'la SAAB 99. Da kan bremsen faktisk brukes til å stoppe bilen om behovet skulle oppstå!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Bartesam skrev:
Håpløst å ta brekksladder da :-\
Da bruker man en teknikk som kalles "vänsterbrems". Bånn spiker på gassen med høyrefoten mens man bremser med venstre. Funker som bare fy, - så lenge det ikke er ABS på bilen!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.450
Sted
Holmestrand
Bartesam skrev:
Håpløst å ta brekksladder da :-\
Voksne menn bruker bremsene til å stoppe kjøretøyet, ikke til å leke seg.

Som gammel Saabmann er jeg ellers enig med Spiralis.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Biltema har et sett med adaptere som passer de aller fleste bilmerker hvor stemplene må skrues inn.
Koster ca 400.- hvis jeg husker rett, funker helt fint de gangene jeg har brukt det.
(Bøyer man verktøyet er det sjelden verktøyets feil, men enten brukeren eller rust)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.081
Bartesam skrev:
Ikke noe plunder så lenge en bruker bremsen ordentlig, og det beste er å ha tromler inni skivene bak for håndbrems ala Volvo, BMW og Mercedes :)
Min kjørestil tilsier at jeg ikke trenget å bråbremse ved enhver anledning. ;D 90% av bremseeffekten er på forhjulene så da sier det seg selv at bakbremsene er lite i bruk.

8

8x12_TOM

Gjest
Pink_Panther skrev:
Bartesam skrev:
Min kjørestil tilsier at jeg ikke trenget å bråbremse ved enhver anledning. ;D 90% av bremseeffekten er på forhjulene så da sier det seg selv at bakbremsene er lite i bruk.
Det må være på motorsykkel du mener ;D Men hvis en virklig kan håntere en sykkel er vel 100% mer riktig

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.081
Hva er forklaringen på at skivene bak ruster mye mer enn foran? ???

yellow

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
440
Pink_Panther skrev:
Ved bremsing belastes forbremsene først, deretter kommer bakbremsene etter. Dvs. at ved normal kjøring blir skivene bak praktisk talt ikke belastet. Ergo blir ikke evt. rust "slipt vekk", slik som foran.
Det lønner seg derfor å ta noen kraftige nedbremsinger innimellom for å "vedlikeholde" skivene bak.
OBS. Ta en sjekk i speilet før du gjør dette ;D
//y

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.081
yellow skrev:
Pink_Panther skrev:
Ved bremsing belastes forbremsene først, deretter kommer bakbremsene etter. Dvs. at ved normal kjøring blir skivene bak praktisk talt ikke belastet. Ergo blir ikke evt. rust "slipt vekk", slik som foran.
Det lønner seg derfor å ta noen kraftige nedbremsinger innimellom for å "vedlikeholde" skivene bak.
//y
Jepp, det var dette jeg ville frem til :) Og hva er da vitsen med skiver bak, annet enn til plunder og heft?

yellow

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
440
Pink_Panther skrev:
yellow skrev:
Pink_Panther skrev:
//y
Jepp, det var dette jeg ville frem til :) Og hva er da vitsen med skiver bak, annet enn til plunder og heft?
Regner med at det under hard bremsing blir mer stabilt. Dessuten dobler du kontaktflaten. Det er sikkert masse morsom fysikk involvert her :)
Men, det er no dritt å bytte bakbremser hvert år... :'(
//y

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Sitat fra: Pink_Panther på I går kl. 21:25:14
Hva er forklaringen på at skivene bak ruster mye mer enn foran?
[quote/]

Det er mye fuktigere miljø bak, trangere rom og ingen rest-varme fra motor.

At bremser er satt opp til omtrentlig 70% effekt fremme og 30% bak, har lite med rust på bremseskiver og caliper å gjøre.
Det er hvor mye rust som dannes pr tidsenhet må man se på i forhold til fuktighet i området. Det som slites av hver gang bremsene brukes er effektivt sett all rust som er dannet siden sist bruk (som ikke er av grav-rust utgaven, og den vil det også være mer av bak).

Men til stempelet,

Et kapp av en list eller annet trevirke
Og så et brekkjern eller noe annet høvelig mellom den og bremseskiva
Det eneste da å passe seg for er å ikke få pakningen i klem.

Samtidig bør det vel nevnes at
først må jo stempelet et stykke ut, slik at det kan rengjøres før det trykkes inn. Veistøv presset inn i pakningen og caliper-huset er ikke bra :'(

Litt fint smergel, litt white-sprit vask, litt ren frisk bremsevæske og vips så er stempelet klar til å presses inn igjen.
Eventuelt, om det ser ille ut, ut med stempelet, bytt pakning og stempel. Sjekk mansjetten ordentlig :)

Dersom området hvor klossene sitter også grovt rengjøres for veistøv og skitt kan man fort kjøre langt på ett sett klosser.
Service fra år til år er redusert til uttak og rengjøring av klosser, uten behov for stempelflytting, klossene varer mye lengre :)

samt ny bremsevæske etter spesifikasjoner fra håndbok, det er klart... :D

Søk for eksempel på Nylund Bilelektrisk, de har/skaffer det aller meste til fornuftige priser. Kvaliteten er den samme som original eller bedre.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
lomt skrev:
Det er mye fuktigere miljø bak, trangere rom og ingen rest-varme fra motor.

At bremser er satt opp til omtrentlig 70% effekt fremme og 30% bak, har lite med rust på bremseskiver og caliper å gjøre.
Det er hvor mye rust som dannes pr tidsenhet må man se på i forhold til fuktighet i området. Det som slites av hver gang bremsene brukes er effektivt sett all rust som er dannet siden sist bruk (som ikke er av grav-rust utgaven, og den vil det også være mer av bak).

Men til stempelet,

Et kapp av en list eller annet trevirke
Og så et brekkjern eller noe annet høvelig mellom den og bremseskiva
Det eneste da å passe seg for er å ikke få pakningen i klem.

Samtidig bør det vel nevnes at
først må jo stempelet et stykke ut, slik at det kan rengjøres før det trykkes inn. Veistøv presset inn i pakningen og caliper-huset er ikke bra :'(

Litt fint smergel, litt white-sprit vask, litt ren frisk bremsevæske og vips så er stempelet klar til å presses inn igjen.
Eventuelt, om det ser ille ut, ut med stempelet, bytt pakning og stempel. Sjekk mansjetten ordentlig :)

Dersom området hvor klossene sitter også grovt rengjøres for veistøv og skitt kan man fort kjøre langt på ett sett klosser.
Service fra år til år er redusert til uttak og rengjøring av klosser, uten behov for stempelflytting, klossene varer mye lengre :)

samt ny bremsevæske etter spesifikasjoner fra håndbok, det er klart... :D

Søk for eksempel på Nylund Bilelektrisk, de har/skaffer det aller meste til fornuftige priser. Kvaliteten er den samme som original eller bedre.
Tullprat!
Lite bruk pga lasteventil og mye salt er årsaken. Varmen fra motoren du din tullebukk :)
Ordentlige biler har trommelbremser rund baut, og trenger ettersyn hvert tiende år ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
norcad skrev:
Tullprat!
Lite bruk pga lasteventil og mye salt er årsaken. Varmen fra motoren du din tullebukk :)
Ordentlige biler har trommelbremser rund baut, og trenger ettersyn hvert tiende år ;D
Og du kjører sikkert en gammmel serie 2 Land Rover? ;D

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Spiralis skrev:
Nope. Til daglig kjører jeg Tjekkisk folkevogn med rustne skivebremser bak.
Men har i tillegg 50 år gammelt US-steel med ordentlige bremser ::)
- En krets, 12" ventilerte tromler og selvjusterende bremsebånd 8)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
norcad skrev:
Spiralis skrev:
Nope. Til daglig kjører jeg Tjekkisk folkevogn med rustne skivebremser bak.
Men har i tillegg 50 år gammelt US-steel med ordentlige bremser ::)
- En krets, 12" ventilerte tromler og selvjusterende bremsebånd 8)
Jasså! Skoda du også, ja vi er jo flere som gjør det. ;)

59 modell Chevy Bel Air??

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
59 chevy har IKKE selvjusterende bremser.
60 Cadillac har (ok jeg rundet av med et år)
Det er forøvrig en Coupe DeVille.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
norcad skrev:
59 chevy har IKKE selvjusterende bremser.
60 Cadillac har (ok jeg rundet av med et år)
Det er forøvrig en Coupe DeVille.
OK kan like gjerne inrømme det, - jeg er ingen ekspert på USA biler. Men jeg synes USA bilene fra siste halvdel av 50 tallet og fram til en bit på 70 er noe av det vakreste som er produsert "over there". ;D Svigerfar ( den første ) hadde en 68 Chevy Nova med 307 motor (?) som bruksbil. Hadde en ubestridt charme. :D

Broderen hadde "noen" Caddilacer, 3 stk STS og en Allante med Northstar motor. Allante var en artig bil. ;D

Topp Bunn