Bredbånd og nettverk ....

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Ringte akkurat Telenor for å sjekke dårlig ytelse på bredbånd.
Hastighet målt mot nettfart.no fra 0,2 til ca 3Mbit/s, svartider rundt 150-200 mS.

Etter litt fram og tilbake med kontrollspørsmål og det vanlige så kommer det:
Telenor: " OI!!! Hvor mange enheter har du nettet ditt?"
Jeg:" ??? en del, 10 og litt til tenker jeg?"
Telenor: " Det er det verste jeg har sett!"
Jeg: "Modemet deres må da tåle å stå i samme nett som enheter som ikke buker internet i det hele tatt?"
Telenor: " Men dette er VELDIG MYE! Vent litt så skal jeg snakke med en kollega."
Telenor2: "Hei, dette er xxxx. Det var voldsomt mye utstyr hos deg!"
Jeg: "OK, hva er grensa da? Hvor mye kan modemet håndtere?"
Telenor2: "Det er ingen grense, men jeg har aldri sett så mange enheter hos noen."

Er dette virkelig spesielt bemerkelsesverdig mye i våre dager? Se liste under

Heimens kablede nettverkstilkoblinger:
1 stk nettverksvitsj
1 stk "modem", telenor
1 stk Airport Extreme
1 stk Airport Express
1 stk Surround receiver
1 stk Canal Digital paraboltuner
3 stk synology NAS (Bare 1 som er på)
1 stk Raspberry Pie
1 stk printer
1 stk laptop jeg
1 stk mac, jeg
1 stk Stasjonær PC, jeg
1 stk Stasjonær, besøk for rep.
1 stk mac, datter
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Nei, det kan da ikke være ille!

Her har vi:
3 stk stasjonere PCer
4 stk IPAd
1 NAS
1 Nintedo,
1 Reciever,
1 TV dekoder
1 IPOD
3 stk mobiler
2 stk nettradioer
+ leieboer med X antall enheter

Mvh
OMF
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
5 datamaskiner, 2 iPad, Blu-ray,PlayStation,Xbox,2 mobiler, 2 printere, 2 trådløse aksesspunkt, 2 TV-er, 2 kabel-TV-bokser, bilen

Synsest 10 var ganske lite jeg...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.403
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
På 150Mb/20Mb linje fra Get:

10 Squeezebox enheter
1 apple TV
1 iPhone
1 iPad
1 LG smart TV
1 LG BluRay m nett
1 wifi extender
1 netgear modem
1 stasjonær PC
1 MacBook air
1 PS4
—————————————
20 enheter totalt. Funker gull
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.915
Antall liker
1.953
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Melder meg på med mengde sånn midt på treet. Vet ikke kundebehandler at stort sett all underholdnings elektronikk er på nett i våre dager :? Har vanlig Large 20 fra GET.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Har en nokså berettiget mistanke om at mang av kundebehandlerne er temmelig kunnskapsløse om det de skal "råde" om...... Jeg har ansvar for komm. i en bedrift med over 70 ansatte og til tider svært mange dagbesøkende. Vi sliter tildels fortsatt med dårlig mobildekning, men henvendelsene mine resulterte stort sett i "goddag-mann- økseskaft" samtaler. Hver gang småsinnet tok meg, fikk jeg en ny kontaktperson ( bedrifter har liksom egen kontaktperson)......
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
10 stykker er jo ingenting, med leieboere og barn passerer jeg lett over 35stk forskjellige duppedingser..

80-80 linje fra Vikenfiber er det ingen som helst problemer med dette.
 
Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.272
Antall liker
3.301
Torget vurderinger
49
10+ enheter i dag er mer regelen enn unntaket.
Alle i husstanden har egen mobil, iPad, laptop, så kommer stasjonære pc-er, trådløse TV og musikkavspillere, PlayStation, Wii, X box osv....:cool:
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.713
Antall liker
13.199
Uansett hvor mange enheter man måtte ha så ser uansett modemet kun en, nemlig routeren. Hva som skjer på andre siden av denne spiller strengt tatt ingen rolle for modemet.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Hvis det ikke er problem med linja til Telenor, så har du kanskje en dårlig router.
Hvilken hastighet har du målt med bare en enhet tilkoblet? Hvilken hastighet skal du ha ifølge abb?

Hvis linja er ok, så sett modemet i bridge og sett inn ny router.
(går da ut fra at det ikke er noe feil med switchen, eller modemet for den saks skyld)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.782
Antall liker
5.431
Sted
Holmestrand
Hvis det ikke er problem med linja til Telenor, så har du kanskje en dårlig router.
Hvilken hastighet har du målt med bare en enhet tilkoblet? Hvilken hastighet skal du ha ifølge abb?

Hvis linja er ok, så sett modemet i bridge og sett inn ny router.
(går da ut fra at det ikke er noe feil med switchen, eller modemet for den saks skyld)
Jeg har 10 Mb/s linje med boks fra Telenor.
Startet i begynnelsen av des med ny boks fra telenor. Fikk ny av samme type som før. Fram til det kjørte jeg med Zyxel i bridge og min egen ruter (Alix/pfSense), og da var selvsagt det første argumentasjon, så nå har jeg kjørt ca 6 uker med standard telenorkonfig. Samme resultat.
 

jaeger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2012
Innlegg
116
Antall liker
33
Test hastighet med kabel. Jeg hadde et multimodem fra telenor (som canal digital pusher på kundene sine). Helt håpløs kabasitet ved mange enheter. Løsningen var å kjøpe en Asus typ 68 og kable i modem.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Apples AirPort express håndterer Max 10 klienter til info. Og det er lite. Er usikker på hvor mange adresser Zyxel modem/routeren som bl.a. Telenorkunder har håndterer. Men f.eks. Get bruker en Inteno fiberboks med innebygget router i Trøndelag og den håndterer Max 16 adresser. Hjemme hos oss har vi ca. 20-25 ting på nett via en Linksys EA6900 router som igjen er tilkoblet modemet i Get box II. Det fungerer veldig bra.

Edit: og vi har en 30/15 Mbps linje.
 
Sist redigert:

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Test hastighet med kabel. Jeg hadde et multimodem fra telenor (som canal digital pusher på kundene sine). Helt håpløs kabasitet ved mange enheter. Løsningen var å kjøpe en Asus typ 68 og kable i modem.
Støttes. Det er mye forskjellig som kan påvirke trådløs-ytelse, så for å eliminere så mange variabler som mulig bør du teste med kabel. I blokka her er det for eksempel så mye trafikk rundt 2.4 GHz-båndet at det til tider er vanskelig å finne en kanal med akseptabel ytelse.

Hvis ytelsen er like dårlig med kabel er det rimelig å anta det er et problem med linja ut.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
781
Antall liker
936
Løsningen om Modemet kan håndtere et begrenset antall brukere, er å sette på en skikkelig router. Selv har jeg en Thompson sak fra Canal digital(som kun takler 4 ulike enheter:rolleyes:). Derfra en D-Link router som roamer sammen med en tilsvarende D-link i to ulike etasjer(sømløst).

Når det gjelder antall enheter, så ser jeg ingen grunn til å ramse opp dette da jeg vet at nettverket jeg har er konfigurert med subnetmaske som gir rett over 250 IP-adresser å spille med. Det bør holde en stund.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.253
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Modemene til både Canal Digital og Get deler ut Max. 4 IP-adresser. Dette er normalt ikke noe problem da modemene bare har 1 utgang til nettverkskabel, den plugger kunden deretter inn i en router. Denne routeren får da tildelt 1 IP-adresse fra modemet. Routeren deler deretter ut interne IP-adresser, hvor mange den greier å håndtere vil avhenge av prosessorkraft og minne. Det vil si: Produsenten setter en begrensning basert på disse kriteriene. Det er som med det meste her iverden. Du får hva du betaler for. En router til 195,- greier ikke å håndtere stor trafikk til mange adresser, men en router til 1500,- greier det.

Edit: Get leverer et modem som også har innebygget router. Så lenge routerdelen her er aktiv så vil denne dele ut mange IP-adresser. Men hvis denne settes i bridgemode fordi kunde vil bruke egen router så vil Gets modem/router kombo Max dele ut 4 adresser. Her er det jo 4 lan porter og 2 telefonporter men totalt tilkoblede enheter til denne boksen vil da max være 4. Det gjør jo ingenting da egen router som er tilkoblet en av lan portene vil håndtere det interne behovet for adresser. ( Det samme skjer hvis man bridge'r Getbox II, men på den så er Lan 4 porten du må koble router til hvis du vil ha full rulle)
 
Sist redigert:
Topp Bunn