Her kommer litt betraktninger i forhold til mitt høytalerbytte. Jeg hadde tidligere et sett med Spendor S100 som jeg har hatt mye glede av, jeg har brukt to stk transistorbasert forsterkeri på disse (Meridian og Plinius), samt den rørbaserte Ayon forsterkeren som jeg har nå. Det må også pointeres at jeg gjorde en oppgradering av mine delefilter på S100 høytalere som var en forbedring utover originalen. I forkant av salget av disse S100 høytalerne så gjorde jeg en sondering av markedet og da spesielt brukte høytalere i prisklassen 20-40 (nypris 40-80). Testet noen få høytalere hjemme selv, lyttet hos venner samt forhandlere med Ayon forsterker og uten, men fant ikke noe som fristet. Jeg vil ikke gå inn på merker etc. som jeg personlig ikke likte, men ble rimelig overasket over hvor bra disse Spendorene sto seg i forhold til mine preferanser. Høytalerne som jeg nå har var til salgs i denne perioden, men da disse lå litt utenfor mitt budsjett så jeg slo dette fra meg i starten.
Men valget falt nå for det settet med ART Deco 10, og jeg kjøpte disse uhørt
.

. Grunnen til at jeg tok sjansen på dette var at jeg gjorde en del undersøkelser rundt disse høytalerne, samt fikk de tilbakemeldingene som jeg ønsket fra forhandlere og andre eiere. Den beste referansen fikk jeg fra en UK basert forhandler som solgte både ART høytalere samt Ayon forsterkere. Han beskrev kombinasjonen med min forsterker akkurat slik jeg ønsket i forhold til mine preferanser.
Når jeg til slutt fikk høytalere i hus så kunne jeg raskt bekrefte for meg selv at dette bare var riktig. Det jeg savnet med S100 høytalerne og da spesielt sammen med min rørforsterker, var enda mer kontroll i bassen og det også ved lavere lyttevolum. S100 høytalerne måtte ha et visst volum før de presterte ordentlig. Ved lave volum så hadde bassen en tendens til å bli litt utydelig. Dette fenomenet inntraff når volum var lavere en normalt lytte volum for meg, men plasseringen av utstyr og åpen løsning i huset gjør at en av og til må holde volumet lavere en ønsket. Videre så var S100 høytalerne perfekt for Jazz, mindre klassiske oppsetninger etc, men kunne til tider bli en smule grøtete dersom det ble for mye som ble presentert. Dette jeg beskriver nå høres kanskje ganske så graverende ut, men blir kun fremstilt slik for å få beskrevet det jeg så som problemer. Andre hi-fi folk samt musikkinteresserte hørte i utgangspunktet ikke den siste delen med at høytalerne til tider kunne gå i metning, men jeg hadde nå bitt meg fast ved dette.
ART Deco 10 høytalerne derimot er altspisende, de er noen kameleoner av høytalere som svelger rått det som blir servert, og en sitter med en følelse om at det er masser å ta av. Om det så er et delikat verk eller et punk band som snurrer på vinylen så sitter jeg med følelsen om at; ja slik må det ha hørt ut når det ble spilt inn. Lydbildet med ART høytalerne er meget oppløst, og denne toveis konstruksjonen gir et sømløst lydbilde utstrakt i både lave og høye frekvenser. Mellomtonen i S100 høytalerne er magisk og det var her jeg var mest usikker på om jeg ville finne en ny høyttaler med samme egenskap. Men jeg må saktens innrømme at her er det også ART høytalerne som trekker det lengste strået, de presenterer på en så overbevisende måte at det er bare å gi seg over.
Plassering av S100 høytalerne var en nøysommelig jobb der en kunne hente mye på å vinkle eller å flytte en centimeter her og der. Jeg jobbet mye med å få de til å prestere best mulig, og testet ut flere underlag etc. Når det gjelder ART høytaleren så har denne en nedover vendt bassport som gjør dem meget plasseringsvillige. Jeg har testet litt her også, men det er ikke de store forskjellene som med S100 høytalerne. Jeg har endt opp med å vinkle de litt inn mot lytteposisjon og har rundt meteren avstand til side og bakvegg. Underlag for ART høytalerne originalt er spikes og det fortsetter det nok å være fremmover.
Utførelsen av S100 høytaleren er i en fin finish og de fremstår som meget pene og bra laget dog store. ART høytalerne har et spesielt utseende, men fremstår mer nette og ikke så fremtredende som S100 høytalerne. ART høytaleren kan en få i den fargen en ønsker og de blir lakkert med billakk. Mine er i Mercedes Black og er en fryd for øyet 8).
Denne sammenligningen av høytalerne Spendor S100 anno 1994, og en ART Deco 10 høyttaler fra 2008 (dagens modell) er kanskje rått parti uansett vil kanskje noen mene. For Spendor har jo levert SP100 fra 1994-2007/8, med en etterfølger som heter SP100R fra 2007/8. Men jeg har hørt SP100 samt sett bilder av filter og kabinett, og det eneste de skal ha gjort med designet er å skjerme elementer mot utstråling samt skiftet internkabling til noe mer hifisykt, alt annet skal være urørt. Når det gjelder den nye SP100R så skal ikke denne heller ha fått noen radikale forbedringer som jeg har forstått det. Spendor SP100R har en utsalgspris på 60 uten stand, mens ART Deco har en nypris på 90 med stand inkludert i høyttaler. Så ja det er 25 i prisforskjell dersom en regner rundt 5 for et stand til Spendor SP100R høytalerne.
Det rare med dette byttet og øvrige komponenter jeg nå har er at jeg har fått en ekstrem ro i forhold til selve utstyrsdelen og ingen konkrete prosjekter videre. Det klør jo litt med nye oppgraderinger som snart kommer for Linn spilleren, men jeg har nå fått et slikt nivå på utstyret at jeg er fornøyd på en måte. Jeg har aldri hatt denne følelsen før når det gjelder hifi, det har hele tiden vært en vei og det bedre og bedre utstyr. Men nå sitter jeg igjen med en litt skremmende metthetsfølelse
.
Hva nå, selge hele driten og kjøpe meg seilbåt
? :-\