Har nå hatt Akivaen en stund, og jeg har spilt rundt 30 Lp-er. Jeg antar at den fungerer optimalt da den presterer som den gjør. Jeg har ikke tidligere hatt en Akiva kun hørt i andre oppsett, men i sammenligning med min Rohmann PU så presterer den såpass bra at jeg ikke er i tvil om stand på PU. Som tidligere nevnt så har jeg ingen informasjon ang. tidligere bruk, og selger har heller ikke noe å fortelle meg, men det virker som om den har vært i en eller annen skuff en tid siden den var såpass stiv i starten.
Sporingsegenskapene og svart bakgrunn var ikke så imponerende i starten, men etter rundt 20 Lp-er så begynte den å falle på plass. Jeg tror den er innkjørt i mitt oppsett nå da den har vært stabil de siste dagene. Akivaen spiller uanstrengt og henger med på det som blir servert. Typisk eksempel er et klimaks i et orkesterverk der det er mye informasjon å hente ut, kan da virke som Akivaen kjører på med en hånd på rattet, det er enda mye å gå på før den resignerer. Detaljer kommer bedre frem og får mer plass en med Rohmannen. Var spennende i starten og da spesielt når Akivaen kom i de innerste sporene på vinylen. Det er jo her en i først hører om PUen er slitt. Den var litt mer stresset i starten men sporte rimelig bra, og nå etter den korte oppvarmingen så er det ingen forskjell å høre om den er i starten av vinylen eller i slutten. Jeg har ikke funnet noen svake sider kontra Rohmannen og det skulle bare mangle, du får over 2,5 Rohmanner for en Akiva, og Akivaen koster nesten det samme som en Keel. Ingen tvil om hva jeg hadde gjort om jeg hadde pengene og valget, jeg hadde helt klart kjøpt Keelen og beholdt Rohmannen.
Oppgraderingen jeg gjorde på PU var et impulskjøp og ikke planlagt, men jeg er helt klart fornøyd med utfallet. Om jeg skulle ha følgt min planlagte rekkefølge så skulle det vært oppgradering til Ekos II på armsiden og så Keelen. Jeg forventer at når jeg har gjort disse grepene så vil Akivaen få enda bedre betingelser og prestere deretter. Men når jeg får gjort dette er et helt annet spørsmål
Så inntil da skal jeg lytte på masser av musikk og kose meg med mine oppgraderinger ;D.