Break_out sine greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

break_out

Gjest
    I går ble jeg dratt inn i en eBay budrunde og ble den stolte eier av en defekt Linn AKIVA PU… Jada den er defekt og selger mener det kun krever en retip så er det tut og kjør. Jeg fikk den for tre tusen og ny AKIVA koster i overkant av tjuefire tusen, og jeg viste allerede i går at innbytteverdien på PU’en var over tre tusen, faktisk ni tusen fikk jeg bekreftet i dag. Så dersom jeg bruker litt kvinnelig synspunkt over handelen så har jeg jo allerede spart seks tusen kroner ;D. Men det var jo keel som skulle være neste skritt på vinylfronten… her kreves litt fintenkning før neste skritt tas :-\.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Ryktene sier at en AKIVA SE er på trappene. Du får sikkert innbytte på den også, men mellomlegget blir vel alikevel som en Keel. Og da hadde jeg nok heller gått for Keel'en hvis du har en PU som fungerer OK.

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Ryktene sier at en AKIVA SE er på trappene. Du får sikkert innbytte på den også, men mellomlegget blir vel alikevel som en Keel. Og da hadde jeg nok heller gått for Keel'en hvis du har en PU som fungerer OK.
    Du har nok rett vedr keelen og det er jo mer riktig å gå for denne før en oppgraderer PU'en, men nå har jeg denne AKIVA'en da... Tror jeg skal undersøke pris på en retipping og overhaling av PU'en, og dersom jeg får riktig pris så går jeg for det. Kan jo bruke den som innbytte når keelen er på plass. Så er det jo armen også da... ingen problem å finne utgifter når en har denne hobbyen.

Det var en morsom budrunde da jeg vant med £2 :).

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Hvor sender du en Akiva til retipping? Linn tilbyr vel bare innbyttepris såvidt jeg har fått med meg.
    Van den Hul og Lukachek (Benz) tar kanskje jobben?

B

break_out

Gjest
    Har sendt mail til Cartridgeman og Vandenhull for å få priser og har fått svar fra Cartridgeman. De tar £425 for en rebuild av Akiva, som er en total gjennomgang som beskrevet i linken:

http://www.thecartridgeman.com/repair.htm

Likte følgende tekst: "We normally rebuild to the original design and guarantee performance at least the equal of the original."

Dersom dette stemmer så kan jeg få en oppegående Akiva til åtte tusen i total. Mitt problem er jo at jeg ikke har hatt denne PU'en i mitt oppsett, så det blir vanskelig å si hva en har fått..

Får sende en mail til Lukachek (Benz) også for tilbud, er det flere aktuelle?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert flere, men jeg kjenner ikke til dem. Har aldri retippet noen PU hittil. Linn tilbød service/ny stift på sine PU'er tidligere, men sluttet med det for noen år siden.

Har du tenkt noe mer på ombygging til Ekos 2? Den og Cirkus-kit er etter min mening de reneste røverkjøp....

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Sikkert flere, men jeg kjenner ikke til dem. Har aldri retippet noen PU hittil. Linn tilbød service/ny stift på sine PU'er tidligere, men sluttet med det for noen år siden.

Har du tenkt noe mer på ombygging til Ekos 2? Den og Cirkus-kit er etter min mening de reneste røverkjøp....
    Den ligger definitivt i loopen, men jeg er litt bekymret for leveringstid. Hørte med Kontrapunkt ang. armen en tid tilbake, og da advarte de om ventetider grunnet høy aktivitet hos Linn. Men jeg får finne et godt tidspunkt ila. høsten og sende for oppgradering. Når jeg forhørte meg om PU innbyttepris i går så spurte jeg litt om keelen og de kunne opplyse om at Linn selger det de klarer å produsere for nå… så vi kan nok se langt etter keel på tilbud :(.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Ville vært mer bekymret for at Linn slutter å tilby oppgraderingen når de går tom for Ekos. Iflg. Kontrapunkt hadde en tysk forhandler kjøpt opp 50 Ekos'er, spørs hvor mange Linn har på lager....

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Ville vært mer bekymret for at Linn slutter å tilby oppgraderingen når de går tom for Ekos. Iflg. Kontrapunkt hadde en tysk forhandler kjøpt opp 50 Ekos'er, spørs hvor mange Linn har på lager....
    Du må ikke skremme meg på denne måten ;). Får ta en ny runde og undersøke litt med Kontrapunkt.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Ikke for å ta fra deg nattesøvnen, men det hadde jo vært temmelig kjipt å være for sent ute. Eller så kan du jo alltids kjøpe en SE, da blir sikkert Kontrapunkt glad 8)

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Ikke for å ta fra deg nattesøvnen, men det hadde jo vært temmelig kjipt å være for sent ute. Eller så kan du jo alltids kjøpe en SE, da blir sikkert Kontrapunkt glad 8)
    SE armen er fin den, men av alle SE oppgraderingene så er det keelen som skal gi mest løft. Tror at Keelen med Ekos II blir en god kombo, hvor nær er du å ta keelsteget?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Har stor tro på Keel, men som sagt før synes jeg Linn har priset den ut over alle proposjoner. Vi får se, akkurat nå er jeg veldig fornøyd med spilleren som den er....

Leste forøvrig et eller annet sted på nettet at det kommer en Lingo SE. Så det kommer nok til å svi både her og der hvis man skal ha den feteste LP12'ern.

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Har stor tro på Keel, men som sagt før synes jeg Linn har priset den ut over alle proposjoner. Vi får se, akkurat nå er jeg veldig fornøyd med spilleren som den er....

Leste forøvrig et eller annet sted på nettet at det kommer en Lingo SE. Så det kommer nok til å svi både her og der hvis man skal ha den feteste LP12'ern.
    Ja og et annet rykte er at den kanskje er DC basert...

B

break_out

Gjest
    Min Herron riaa har ikke motstandsvelger, en må lodde ut og inn motstander dersom en ønsker å bytte. Tungvindt ja, men det gir den beste koblingen kontra switcher etc. Når en kjører low output MC så må en ta vare på det lave signalet fra PU best mulig. Jeg har 1500 Ohm i riaa nå da den ble kjøpt slikt, og fikk med et sett 500 Ohm motstander, og har nå kjøpt 100, 300 og 1000 Ohm, så nå har jeg noe å leke med fremmover. Motstandene jeg har kjøpt er av høyest tolleranse beskrevet i følgende link:

http://www.texascomponents.com/pdf/tx2352.pdf

Et lite bilde:

Vedlegg

B

break_out

Gjest
    Da falt valget på Van den hul for retip og service på min Akiva PU. Har lest andre som har brukt VDH på sentralen og ellers, så det bør være et greit firma? En annen fordel er jo at VDH har Audio Media som representant i Norge, og det blir lettere gjennom dem så slipper en alt papirarbeidet. Prisen var heller ikke helt feil, da det var billigere en thecartridgeman, prisen for VDH 3.800 NOK + moms.

Det kan være at de kun setter på ny diamant, men det avgjøres når de får sett på PU’en. Akiva har boron cantilever så det hadde jo vært greit om det ikke var nødvendig med bytte… kanskje, VDH type 1 diamant skal brukes, og denne skal vistnok kunne lese det meste i rillene. Dempemasse blir også eventuelt byttet ut dersom nødvendig. Skal bli spennende å høre resultatet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vær klar over at vdh retipping vil kunne gi en helt annen lyd fra Akiva :)
    Ikke nødvendigvis noe galt i det, men egenskapene endres. Det gjør de forresten til en viss grad med en Linn rebuild også, etter sigende.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    Vær klar over at vdh retipping vil kunne gi en helt annen lyd fra Akiva :)
    Ikke nødvendigvis noe galt i det, men egenskapene endres. Det gjør de forresten til en viss grad med en Linn rebuild også, etter sigende.

Mvh Vidar P
    Ja jeg har blitt advart om dette og er klar over at det blir en uorginal sak jeg ender opp med. Men det trenger ikke være negativt som du skriver. Van den hul har et godt navn når det gjelder retip, samt sine egen PU'er er heller ikke så verst ;). Vet du Vidar hvilken leverandør Lyra har av diamanter og cantilever? Det er vel de som lager Linn sin Akiva? Fikk følgende svar på serienummeret fra Linn:

"Thank you for your email.

I can confirm that Linn Akiva moving coil cartridge (s/n 596) was manufactured in 2004.

If you require any further assistance, please feel free to contact me at the Helpline.

Best regards,

Maureen Short.
    Linn Customer Service Team.
    Linn Products Ltd"

Det er ikke noen alder for en pickup... Ivrig tidligere eier, eller er det annen type feil på den?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hørtes helt fantastisk ut å slite ut en Akiva på < 3 år....
    Det er ikke Lyra som sådan, men ScanTech (som også lager Lyra) som lager Akiva, men på Linn's design og spesifikasjoner... likedan som med Arkiv og Arkiv B (for Boron) før det.

Jeg har hatt min Arkiv i over 10 år, og spiller mye (!) plater. Den er riktignok utslitt nå; men da den var 3 år???? Nei nei, selv om jeg kunne spille opptil 4-6 timer på den hver dag, så holdt den da i 8 år eller så.

Om den er slitt kunne du ha fått rede på helt gratis og på et blunk; en rask gløtt i mikroskop. Linn har egne tabeller/skisser for slitasjegrad på sine stifter (interessant for forhandler ved f.eks innbytte), og hvem som helst kunne med enkelhet ha sagt omlag hvor mye slitt den var. Jeg mener at Kontrapunkt har mikroskop også.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    Hørtes helt fantastisk ut å slite ut en Akiva på < 3 år....
    Det er ikke Lyra som sådan, men ScanTech (som også lager Lyra) som lager Akiva, men på Linn's design og spesifikasjoner... likedan som med Arkiv og Arkiv B (for Boron) før det.

Jeg har hatt min Arkiv i over 10 år, og spiller mye (!) plater. Den er riktignok utslitt nå; men da den var 3 år???? Nei nei, selv om jeg kunne spille opptil 4-6 timer på den hver dag, så holdt den da i 8 år eller så.

Om den er slitt kunne du ha fått rede på helt gratis og på et blunk; en rask gløtt i mikroskop. Linn har egne tabeller/skisser for slitasjegrad på sine stifter (interessant for forhandler ved f.eks innbytte), og hvem som helst kunne med enkelhet ha sagt omlag hvor mye slitt den var. Jeg mener at Kontrapunkt har mikroskop også.

Mvh Vidar P
    Katta i sekken??

Har kjøpt den på eBay og det er gambling å kjøpe defekt, men han som solgte var en kjenner og mente at den var utslitt. Ble rimelig overasket når jeg fikk vite alderen, men dersom en time pr. dag i tre år så blir det 365x3=1095 timer. Men dette er heller ikke et timeantall som skulle slite den ut. Men si at en spiller to timer så dobbles det og mer sansynlig kanskje... hvor mange timer tåler en slik PU?

Får vente i spenning, og håpe på det beste...

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Har du prøvd å spille med den?
    Hvis diamanten ikke er utslitt, men den ikke gir vettug lyd fra seg, ville jeg først og fremst tatt kontakt med Linn og spurt dem om råd. Kanskje de til og med kan reparere den for deg.

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Har du prøvd å spille med den?
    Hvis diamanten ikke er utslitt, men den ikke gir vettug lyd fra seg, ville jeg først og fremst tatt kontakt med Linn og spurt dem om råd. Kanskje de til og med kan reparere den for deg.
    Har ikke fått den i hende enda, men har et pakkenummer som jeg overvåker. Selger har prøvd denne og beskriver med følgende tekst: ” Faulty. The cartridge sounds distorted & is mis-tracking, so I think the stylus is worn out. Cantilever is straight & true. Please bid accordingly.” Denne selgeren har og selger flere LP12 deler på eBay så jeg tror han vet hva han snakker om… Han gir ikke utrykk for å ha brukt denne PU selv, kun testet og lagt ut for salg. Skal få lånt meg et mikroskop og få sjekket ut ståa når jeg får den.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt tidlig å retippe den aldeles suverene stiften på Akiva før du har hatt den sjekket. Husk at Akiva's stift er blant de beste og mest støysvake (overflatestøy) på pu-markedet, og det er langt fra sikkert at en vdh-retip vil gi på langt nær like gode resultater. Men... det vites jo ingenting før det er prøvd.

Du skal ingenting med å titte på den i mikroskop før du har en skisse over forskjellige slitasjegrader; slik at du med visshet kan bedømme slitasjegrad. Vil anbefale deg å prøve den først, og som FZ sier, kontakt Linn ved problemer med den, for å høre hva de kan fortelle.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    Litt tidlig å retippe den aldeles suverene stiften på Akiva før du har hatt den sjekket. Husk at Akiva's stift er blant de beste og mest støysvake (overflatestøy) på pu-markedet, og det er langt fra sikkert at en vdh-retip vil gi på langt nær like gode resultater. Men... det vites jo ingenting før det er prøvd.

Du skal ingenting med å titte på den i mikroskop før du har en skisse over forskjellige slitasjegrader; slik at du med visshet kan bedømme slitasjegrad. Vil anbefale deg å prøve den først, og som FZ sier, kontakt Linn ved problemer med den, for å høre hva de kan fortelle.

Mvh Vidar P
    Joda jeg kommer nok til å prøve den før den sendes videre til retip, men jeg har ikke de store forventningene til resultatet. Forstår det dithen at Linn ikke gjør noen som helst reparasjoner på sine PU’er, så for dis vedkommende så er det kun innbytte verdien som eksisterer… Så derfor ser jeg ingen grunn til å sende PU’en til Kontrapunkt. Slik som selger beskriver PU’en så er det sporingsegenskaper og lydkvalitet som er problemet. Jeg vil nok sende PU til VDH for retip da et eventuelt bytte mot en ny Akiva er lengre ned på min prioriteringsliste. Nå blir det først oppgradering av arm så keelen :).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Eieren må jo ha spilt plater døgnet rundt for å rekke å slite den ut... eller brukt den i en vaskeekte TicToc med skikkelig heftig lagerslark :)

2-3 år høres jo ut som omtrentlig levetid på en halvskjeiv Shure-MM i en realt skranglete Dual-arm eller noe slik.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    Eieren må jo ha spilt plater døgnet rundt for å rekke å slite den ut... eller brukt den i en vaskeekte TicToc med skikkelig heftig lagerslark :)

2-3 år høres jo ut som omtrentlig levetid på en halvskjeiv Shure-MM i en realt skranglete Dual-arm eller noe slik.

Mvh Vidar P
    Det er en pussig sak dette, kan heller ikke få det til å henge sammen. Men den som lever får vite, og kommer den raskt og elegant gjennom tollen så vet jeg ståa sikkert i midten av neste uke.

Kan jo være at den blomstrer opp i min LP12... fin tanke det ;).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Du kan jo prøve en stiftrens (f.eks med Linn's eminente "green stuff") og en avmagnetisering.. og se hva som skjer.

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    break_out skrev:
    Du kan jo prøve en stiftrens (f.eks med Linn's eminente "green stuff") og en avmagnetisering.. og se hva som skjer.

Mvh Vidar P
    Kan du beskrive fremmgangsmåte for avmagnetisering og hva dette green stuff??

Det kan være at Akivaen får seg et lite sjokk når jeg setter i gang med min foreløpige plan… Kjøpte for en tid tilbake en liten flik av sandpapir (ja du leste rktig sandpapir) fra han svalander. Dette er meget fin kvalitet og brukes på diamanten for brutal rens… Denne ble brukt på en kompis sin spiller som hadde stått lagret en stund. Dette var en Shure M75 het den vel. Denne pu’en ble super relativt sett ;), etter denne behandlingen. Skal bruke denne som siste utvei etter mer sivilisert rensing prøves ut.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Vidar P skrev:
    break_out skrev:

Mvh Vidar P
    Kan du beskrive fremmgangsmåte for avmagnetisering og hva dette green stuff??

Det kan være at Akivaen får seg et lite sjokk når jeg setter i gang med min foreløpige plan… Kjøpte for en tid tilbake en liten flik av sandpapir (ja du leste rktig sandpapir) fra han svalander. Dette er meget fin kvalitet og brukes på diamanten for brutal rens… Denne ble brukt på en kompis sin spiller som hadde stått lagret en stund. Dette var en Shure M75 het den vel. Denne pu’en ble super relativt sett ;), etter denne behandlingen. Skal bruke denne som siste utvei etter mer sivilisert rensing prøves ut.
    Linn's mye omtalte, og kontroversielle, "green stuff" er en slags smergel, et grønt sandpapir med den fineste korngrad. Skaffes via Linn i ark, som igjen klippes til små biter (ca.1/2 fyrstikkeske stor). Brukes for å rense Linn's stifter effektivt, men det er ikke sikkert alle produsenters stifter tåler denne behandlingen.

Fremgangsmåte for avmagnetisering? Man må ha en avmagnetiseringsboks for pu'er, det fins flere, selv bruker jeg AudioQuest sin. Så følger man bruksanvisning, i mitt tilfelle kobler man armas phonoplugger inn i den batteridrevne boksen, lar den stå på i 45 sekunder eller så, deretter slår av mens pu'en er i ro. Så venter man et minutt eller så.

Jeg pleier å avmagnetisere to ganger; en gang med stiften hvilende på plata (som står stille), dvs med coilen sentrert. Deretter med pu'en hengende i løse lufta.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også AudioQuest sin avmagnetiseringsenhet. Sluttet å bruke den for mange år siden etter at jeg ga en PU en behandling og syntes den låt "daffere" etterpå. Muligens innbilning, men har i ettertid sett at andre har hevdet lignende opplevelser.
    Synes du det er en entydig forbedring, Vidar?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Jeg har også AudioQuest sin avmagnetiseringsenhet. Sluttet å bruke den for mange år siden etter at jeg ga en PU en behandling og syntes den låt "daffere" etterpå. Muligens innbilning, men har i ettertid sett at andre har hevdet lignende opplevelser.
    Synes du det er en entydig forbedring, Vidar?
    Har aldri hatt problem med daffhet :)
    Jeg synes at den av og til fjerner en slags uren bilyd, et slags høyfrekvent "belegg" på enkelte noter, og gir følgelig en litt større renhet og klarhet.
    Mulig at det i enkelte systemer kan oppfattes som å ta bort en brodd/snert eller noe slik; men jeg tror den brodden er en kunstig en sammensatt av uønsket støy.

Jeg bruker den jo kun en sjelden gang; kanskje etpar ganger årlig på det meste, og noen ganger låter det litt bedre synes jeg, andre ganger tenker jeg ikke over det.
    Det er viktig å avmagnetisere riktig og med sentrert coil tror jeg.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Jeg bruker den jo kun en sjelden gang; kanskje etpar ganger årlig på det meste, og noen ganger låter det litt bedre synes jeg, andre ganger tenker jeg ikke over det.

Mvh Vidar P
    La merke til at du også avmagnetiserer med stiften liggende i rilla. Det har jeg aldri prøvd, kun med ubelastet nål. Kanskje jeg tar sjansen og prøver på nytt. Har aldri avmagnetisert Benz'en jeg har nå. Benz selger jo en avmagnetiseringsenhet selv, så de er vel sannsynligvis av den oppfatning at det har noe for seg.

FZ

Edit: Ellers så er vel ikke daffhet noe særlig innarbeidet begrep i det offisielle Hi-Fi vokabularet enda 8)

B

break_out

Gjest
    Så befant Akiva’en seg i tollen i påvente av dokumentasjon, så da får jeg den kanskje til onsdag. Svenskene har forstått det, de kaller Toll for Tull, for det er jo den riktige benevnelsen...

Kan virke som det ”green stuff” er samme saken eller lignende det smergelpapiret som jeg har. Når det gjelder avmagnetisering er dette noe jeg ikke har testet før, men jeg prøver gjerne flere ting før jeg sender til retip.

Kom gjerne med flere forslag dersom dere har, hadde jo vært det beste om jeg fikk liv i den uten å måtte ty til retip...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    La merke til at du også avmagnetiserer med stiften liggende i rilla. Det har jeg aldri prøvd, kun med ubelastet nål. Kanskje jeg tar sjansen og prøver på nytt. Har aldri avmagnetisert Benz'en jeg har nå. Benz selger jo en avmagnetiseringsenhet selv, så de er vel sannsynligvis av den oppfatning at det har noe for seg.

FZ

Edit: Ellers så er vel ikke daffhet noe særlig innarbeidet begrep i det offisielle Hi-Fi vokabularet enda 8)
    Å joda; daff som adjektiv er brukt i årevis :) Særlig om meningsløst US og Nippon ræle-"hifi", når det gjelder å sentrere coil, så virker det på meg som om det er et poeng; har også sett det beskrevet av folk langt mer in-the-know enn meg.

Prøv da vel.... du kan ikke risikere stort mer enn at din Benz (god-bless-your-soul) krever 40-50 timer magnetisering igjen for å gi antydningsvis en liten snert i musikkgjengivelsen :D

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Prøv da vel.... du kan ikke risikere stort mer enn at din Benz (god-bless-your-soul) krever 40-50 timer magnetisering igjen for å gi antydningsvis en liten snert i musikkgjengivelsen :D
    40-50 timer...med min fart blir det et par måneder med daff lyd . Zzzzzzzzzzzzz.....

Her er det snakk om mulighet til én AB-test. Sitter en igjen med inntrykk av at dette muligens ble litt dårligere er det 50 timers spilling til neste mulige AB-test. Og så er på'n igjen. Er du klar over hvilke frustrasjoner en langt fremskreden audioholiker kan måtte gå gjennom hvis ditt råd tas til følge, min gode doktor. 8)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    FZ skrev:
    Vidar P skrev:
    40-50 timer...med min fart blir det et par måneder med daff lyd . Zzzzzzzzzzzzz.....

Her er det snakk om mulighet til én AB-test. Sitter en igjen med inntrykk av at dette muligens ble litt dårligere er det 50 timers spilling til neste mulige AB-test. Og så er på'n igjen. Er du klar over hvilke frustrasjoner en langt fremskreden audioholiker kan måtte gå gjennom hvis ditt råd tas til følge, min gode doktor. 8)
    Ikke oppfatt det som et råd; og for the record så journalfører jeg at det er en soleklar IMO inn i bildet. Når det så er sagt, hva som skjer med din Benz (god-have-mercy-on-your-soul) ved demag, det aner jeg virkelig ikke :)

På den annen side; om du husker bakover; mine tidligere "rare" ideer har vel stort sett vist seg å innebære en betydelig komponent av realitet? I all ydmykhet? :)

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    På den annen side; om du husker bakover; mine tidligere "rare" ideer har vel stort sett vist seg å innebære en betydelig komponent av realitet?
    Rare ideer som at filten har to sider som ikke nødvendigvis er like er utprøvd og gehalten i postulatene har vært betydelige. Men her er det mulighet for en reversibel endring i ordets rette forstand.
    Fra spøk til side: Jeg har brukt demagnetiseringsboksen på egne og andres PU'er tidligere og enten har jeg (vi) ikke hørt noen forskjell eller så har vi ment at det har vært en forbedring... helt til jeg hadde en Benz H2.0. Denne syntes jeg altså låt dårligere etter demagnetiseringen og ble dermed å regne i skeptikernes rekker ang. demag'ens fortreffeligheter.
    Hvis jeg drister meg til å prøve på Benz Ruby'en skal jeg komme med tilbakemeldinger om resultatet.

FZ

B

break_out

Gjest
    Om det finnes den mest "normale" belastning brukt med Akivaen, hva vil den være? Forstod på deg Vidar at du har/bruker 100 Ohm med Rohman, husker jeg feil eller er det mange som bruker samme belastning med Akiva? Før jeg fikk Herron riaaen så brukte jeg også 100 Ohm på Rohmanen, men har ikke prøvd annet en 1500 Ohm med Herron riaa. Som tidligere beskrevet så har jeg kjøpt inn flere sett med motstander som skal testes ut men har ikke kommet så langt enda.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Akiva liker en inngangsimpedans på 150 ohm.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    300
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Arkiv (skal ikke uttale meg for mye om Akiva, men Linn sier jo 150 ohm) liker 150 ohm som FZ sier, og det er vel også impedansen de ser i Linto; som er laget som "en del av LP12", og selvfølgelig er det den anbefalte impedans.

Imidlertid synes jeg ikke det er noe problem med 100ohm (min Audiolab har variabel inngangsimpedans). Rohmann har 100 ohm hos meg, men klarer fint lavere motstander.

Har du slike sokler til å sette metalloksid-motstander i? Eller et parallellt par med RCA-kontakter bakpå riaa? Det hørtes ut som mye, 1500 ohm til Rohmann... blir den ikke veldig tynn og rar i mellomtonen da?

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    I Herron riaaen så må en lodde inn motstander over inngangene (ikke fysisk over inngangene men i printbanen mellom inngang og aktiv forsterkning). Derfor har jeg grunnet andre prioriteringer ikke forandret på de 1500 Ohm som var når jeg kjøpte riaaen. Jeg fikk med et sett 500 Ohm motstander ved kjøp, men jeg ville ha flere å leke med når jeg skulle teste.

Var skeptisk til å bruke de 1500 Ohm motstandene, men når jeg da fikk riaaen så var lyden såpass bra at jeg satte byttet på hold. Vil jo få bedre innsyn med lavere verdi, så jeg er klar til å eksperimentere litt. Mellomtonen er bra den, men nekter ikke dersom jeg får mer ved bytte ;).

Har lekt litt med tanken å lage et lite print med brytere og lodde på motstandene der først for å enklere å kunne bytte. Men er litt skeptisk til å lage en ”antenne” som det blir, så derfor lodder jeg inn 100 Ohm først og tester en stund og så opp til 300 Ohm for å finne om jeg vil i denne rettningen. Jeg har så klart ikke 150 Ohm motstander, kun 100, 300, 500, 1000, 1500 Ohm.... Noe sier meg at dersom jeg skal bruke Akiva’en så må jeg teste 150 Ohm også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn