Break_out sine greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

kbwh

Gjest
    Utrolig stilig interiør dere har, break_out.
    Det ser ut som at det er (for) klangrikt, men man skal ikke konkludere om lyd på grunnlag av bilder. Sjefslampe. Du skal se at Fosse har en idé om hvem som har tegnet den.

B

break_out

Gjest
    Valentino skrev:
    Utrolig stilig interiør dere har, break_out.
    Det ser ut som at det er (for) klangrikt, men man skal ikke konkludere om lyd på grunnlag av bilder. Sjefslampe. Du skal se at Fosse har en idé om hvem som har tegnet den.
    Takker :).

Joda du er ikke den første som har kommentert klangriktdom i rommet. Men det er ikke for gale vil jeg mene selv om det skal jobbes med å få inn noen flere tepper samt en plante eller to. Kuskinnet vil også bli erstattet av et ordentlig teppe. Vil også etterhvert kjøpe meg en bok om akustikk å ta den litt videre på dette området, selv om jeg håper å slippe for mye spesiallaga utstyr, potensielt farlig en slik bok.

Får håpe Fosse kommer over denne eventuelt får jeg sende han en PM å søke svar.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Med den utsikten skulle jeg overlevd et litt livlig rom uten problemer 8)

Minimalistisk er helt i min gate, lyse flater og minst mulig dill-dall....... og det låter helt klart bedre med slike visuelle omgivelser....

Men jeg er enig med deg i at kuas dager bør være talte (selv om den strengt tatt allerede har vandret) og et tungt teppe kan gjøre underverker på deler av et ellers hardt gulv...

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Med den utsikten skulle jeg overlevd et litt livlig rom uten problemer 8)

Minimalistisk er helt i min gate, lyse flater og minst mulig dill-dall....... og det låter helt klart bedre med slike visuelle omgivelser....

Men jeg er enig med deg i at kuas dager bør være talte (selv om den strengt tatt allerede har vandret) og et tungt teppe kan gjøre underverker på deler av et ellers hardt gulv...
    Ja kuas dager er talte i dobbel forstand ;). Ingenting å si på omgivelser og jeg får en god følelse i kroppen av å være der oppe, da så klart med musikken i gang ivrig lyttende, eller med musikken litt i bakgrunnen med en god bok eller tidsskrift.

Gleder meg til å få PU tilbake... Den er nå på overtid og det med en uke+, men det er vistnok kun van den Hul selv som gjør disse retippingene, og som jeg nå har erfart så er han en travel mann.

Får legge til enda et bilde av alibiet for denne tråden, jeg har nå fått tilbake den originale platen på platespiller hyllen, tenkte å prøve denne ut nå igjen etter keelen er på plass.

Vedlegg

B

break_out

Gjest
    Da er min retippede Akiva i posten og den skal være i mine hende i løpet av få dager. Tror det er best for alle at den nå kommer på plass i spilleren…. Har et dusin nye vinylskiver som jeg ikke har fått snurret enda. Noen tiltak er også i gjære i forhold til lytterommet, men jeg har ikke gjort innkjøp enda.

Venter på en ny oppgradert OkkiNokki platerensemaskin også, denne skulle også være rett rundt hjørnet…

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Utrolig lekker bolig Break_out! Interiør, planløsning, og ikke minst utsikten, er midt i blinken, imo!!
    Jeg har jo også lameller i refleksjonspunkt, og opplever positiv effekt ved å lukke dem.

Kan jeg få spørre hvilken fjord/hvilket havområde du skuer ut over?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Litt nyskjerrig på denne, Break_out.

Er cantilever klippet av og en ny del med diamant limt på, eller hvordan er retiipngen foretatt.
    Innebærer det mer enn bytte av diamant? Nåleoppheng f.eks? Innvendig rens osv.
    Hvor mye koster herligheten?

Og sist, men ikke minst: Hvordan låter det?

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    Litt nyskjerrig på denne, Break_out.

Er cantilever klippet av og en ny del med diamant limt på, eller hvordan er retiipngen foretatt.
    Innebærer det mer enn bytte av diamant? Nåleoppheng f.eks? Innvendig rens osv.
    Hvor mye koster herligheten?

Og sist, men ikke minst: Hvordan låter det?
    Hva som er gjor er følgende: Det er ny diamant og cantilever i boron (original var også boron). Når det gjelder dempemateriale så blir dette undersøkt og byttet dersom slitt, men jeg har forstått det dithen at en som regel bytter dette. Det blir utført en generell sjekk av coiler etc, samt en slags rens.

Rett ut av esken så gjør den seg ikke bort ;D, men vil komme tilbake når jeg har fått kjørt gjennom noen titals LP’er.

PU’en har blitt litt tyngre da jeg måtte stille inn loddet litt, hvorfor vet jeg ikke ???

Følgende rekkefølge og instillinger er på gang, punkt 1 og 2 er på plass men jeg er ikke sikker enda på de tre siste, men det ble tidlig godlyd. Armen kommer til å være høyere bak en tidligere, dette grunnet vdh sin vinkel på diamanten. Overhang var spot on, og dette er viktig for en som har tre innfestningsskruer, og absolutt ingen mulighet til å gjøre justeringer av denne.

1. Azimuth
    2. Overhang
    3. Tracking force
    4. VTA
    5. Anti-skating

Totalpris for herligheten er latterlige 4.750,- :eek:.

B

break_out

Gjest
    Litt bilder er på sin plass, først Linn sin protractor med tilhørende verktøy brukt ved montering og innstilling.

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    break_out skrev:
    PU’en har blitt litt tyngre da jeg måtte stille inn loddet litt, hvorfor vet jeg ikke ???
    Kanskje fordi den godeste Van Hul har klistret på merkelappen sin ;)

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:
    Kanskje fordi den godeste Van Hul har klistret på merkelappen sin ;)
    Tror ikke det er noen dum konklusjon med van den Hul sin merkelapp. Det var forsåvidt en marginal økning i vekt på pu'en, men nok til at jeg fikk feil vinkel uten kraft på armen. En av testene for å sjekke kvaliteten på armlager er jo akkurat det å legge små papirbiter på pu enden av armen når den er balansert, da skal den helst senkes i front. Dette kombinert med en marginalt tyngre cantilever(?) gjør jo "store" forandringer i massen.

Har ikke fått spilt så mye enda, men fikk spilt en 5-6 LP'er i går og ja den spiller allerede bra. Den er litt stiv i opphenget enda så den tar ikke de spenstige musikkstykkene med samme bravour som tidligere, men det kommer etterhvert som den blir innspilt. Det skal dog sies at jeg ikke er helt sikker på innstillinger heller enda, så alt for tidlig med konklusjoner. Men, Akiva'en er mye mer stødig nå i de høyere toneleier, den er mer presis og kontrollert. Dette er nok en indikasjon på at pu'en var slitt før ombyggningen.

Bare en ting å gjøre her, og det er mer musikk må spilles, masser av musikk ;D

B

break_out

Gjest
    kjoenik skrev:
    Utrolig lekker bolig Break_out! Interiør, planløsning, og ikke minst utsikten, er midt i blinken, imo!!
    Jeg har jo også lameller i refleksjonspunkt, og opplever positiv effekt ved å lukke dem.

Kan jeg få spørre hvilken fjord/hvilket havområde du skuer ut over?
    Ser ut som jeg aldri svarte kjoenik på dette innlegget, men det gjorde jeg i hans egen tråd om anlegget hans.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.440
    Torget vurderinger
    28
    Lekkert break_out, synes du skal si deg svært fornøyd med din kones interesse. Tar jeg ikke helt feil er du vel over middels interessert selv også, ser en eleganse ut over det rent lydmessige i komponentene dine. Vakkert hjem.

Følger spent med på retippingen din, selv fikk jeg en Benz tilbake fra Benz, den funket utmerket etter ny tipp.

Er hektet på lamper, men dro ikke kjensel på den du viste bilde av tidligere, utrolig tøff forresten.

B

break_out

Gjest
    Fosse skrev:
    Lekkert break_out, synes du skal si deg svært fornøyd med din kones interesse. Tar jeg ikke helt feil er du vel over middels interessert selv også, ser en eleganse ut over det rent lydmessige i komponentene dine. Vakkert hjem.

Følger spent med på retippingen din, selv fikk jeg en Benz tilbake fra Benz, den funket utmerket etter ny tipp.

Er hektet på lamper, men dro ikke kjensel på den du viste bilde av tidligere, utrolig tøff forresten.
    Takker Fosse :), skal videreformiddle til interiørsjefen i huset. Men som du poengterer så er jeg over middels interessert i interiør selv. Var hakket før du fikk en PM på det med lampen, men glemte det ut midt oppi rusen av retipping. Den forblir et mysterie denne lampen. Er nok uansett ikke en laget av den mest kjente designeren, men det er en fin fin lampe det er sikkert.

Skal poste mer etterhvert ang utvikling av ny pu. Har fått snurret en 5-6 vinyler i kveld også og smilene kommer på løpende bånd. Herlig hobby vi har ;D

B

break_out

Gjest
    Selv om jeg kun har brukt min retippede Linn Akiva en kort uke så begynner den allerede å falle bra på plass. Den var litt stiv i starten men merker nå etter rundt 20 talls Lp-er at den allerede spiller meget behagelig. Den kommer sikkert til å bli enda bedre etter de 150-200 timene som er innkjøringsperioden, men det får komme som en bonus på toppen av det hele ;D.

Jobber med plasseringer av høytalere og lytteposisjon i forhold til JoDa sitt regneark, blir ikke helt etter formelen, men nært nok da jeg hører forbedringer og da spesielt i laveste oktaver. Har til nå brukt et teppe som lå i boden som erstattet kuskinnet jeg tidligere hadde, dette hadde feil farge og mønster så før helgen skal jeg gjøre innkjøp av et nytt tykt teppe for lytterommet. Blir flere tiltak etter hvert, men skal prøve meg frem og ikke introdusere for mange forandringer på en gang.

Bilder kommer etter hvert…

B

break_out

Gjest
    Har fått meg nytt teppe i lyttekroken, etter litt frem og tilbake så ble valget på en oransjtonet farge... Uansett kjøpte meg i etterkant en slik dempematte for å ha under tepper, denne gjorde mer med lyden en byttet av kuskinn til teppe. Kan anbefales å bruke slike spesielt når en ikke ønsker for mange synlige lyddempende tiltak.

Vedlegg

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    984
    Torget vurderinger
    18
    Hei, har fulgt tråden din med stor interesse. Nydelige bilder og et flott anlegg. Har hørt Spendor ved flere anledninger og er imponert over dynanikken og det realistiske lydbildet de gjengir.

Jeg må også kommentere boligen deres som er helt i min ånd både interiørmessig og arkitektonisk. Rett og slett lekkert :)

Litt artig det der med lampen din. Mente det var noe kjent med den. Ekskona hadde maken med hjemmefra da vi flyttet sammen en gang i det forrige århundre. Sannelig fant jeg ikke et bilde fra -89 hvor den er kommet med. Må si den kommer atskillig bedre til sin rett i dine omgivelser enn 80/90-tallets furu galskap ;D. Flott lampe er det uansett.

mvh

Vedlegg

B

break_out

Gjest
    SOA skrev:
    Hei, har fulgt tråden din med stor interesse. Nydelige bilder og et flott anlegg. Har hørt Spendor ved flere anledninger og er imponert over dynanikken og det realistiske lydbildet de gjengir.

Jeg må også kommentere boligen deres som er helt i min ånd både interiørmessig og arkitektonisk. Rett og slett lekkert :)

Litt artig det der med lampen din. Mente det var noe kjent med den. Ekskona hadde maken med hjemmefra da vi flyttet sammen en gang i det forrige århundre. Sannelig fant jeg ikke et bilde fra -89 hvor den er kommet med. Må si den kommer atskillig bedre til sin rett i dine omgivelser enn 80/90-tallets furu galskap ;D. Flott lampe er det uansett.

mvh

Takker og bukker for hyggelig tilbakemelding :).

Imponerende liste du har i foteren din, vil anta at musikk står høyt på prioriteringslisten hos deg også.

Det er og blir et mysterium dette med den lampen. Hadde vært kjekt å finne ut hvor den kommer fra, men uansett morsom å se at det er andre som har hatt bekjentskap med den. Når det gjelder furugalskapen så har vi jo flere hatt noen svin på skogen her :-X.

B

break_out

Gjest
    Skal se om jeg klarer å rote frem et bidrag selv av mitt innhugg i furubestanden... ;D

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    break_out skrev:
    mitt innhugg i furubestanden... ;D
    Her får man virkelig villmarks-følelse. Ved å fyre med ovnsluka litt oppe (for å få nødvendig trekk) så fylles rommet med bållukt og man føler seg såvisst ett med naturen. Det er bare å finne fram mauseren og vente på elgen ;D

Beklager at vi fyller opp tråden din med skog...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Her er jo svaret på hvordan man skal løse problemet med igjengrodde turistveier-(som snart alle veier på nordvestlandet er)....LEGG DEM I EN FURUTUNNEL!!

;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Dette som du har lagt under teppet...er det et dedikert lyddempende materiale, eller er det vanlig sklisikring for teppet som også har en lyddempende effekt?
    Kan man kjøpe slikt i alle butikker som selger tepper?

Likte teppet!

:)

K

kbwh

Gjest
    Skal du ikke være med på Den Store Furuhelvetekonkuransen, kjoenik?

B

break_out

Gjest
    kjoenik skrev:
    Dette som du har lagt under teppet...er det et dedikert lyddempende materiale, eller er det vanlig sklisikring for teppet som også har en lyddempende effekt?

Likte teppet!

Det er ikke en dedikert lyddempende matte men en kombinert sak med antiskli etc. Men dette er en mer påkostet versjon i følge selger, og det ble påpekt bedre lyddempende egenskaper en lignende produkter. Husker ikke fabrikat men du kan kontakte DFU (http://www.dfu.no/), dersom interessert.

Oransj teppe ble faktisk ganske kult her oppe 8).

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    break_out skrev:
    kjoenik skrev:

Likte teppet!

Det er ikke en dedikert lyddempende matte men en kombinert sak med antiskli etc. Men dette er en mer påkostet versjon i følge selger, og det ble påpekt bedre lyddempende egenskaper en lignende produkter. Husker ikke fabrikat men du kan kontakte DFU (http://www.dfu.no/), dersom interessert.

Oransj teppe ble faktisk ganske kult her oppe 8).
    Takk for linken!

Valentino skrev:
    Skal du ikke være med på Den Store Furuhelvetekonkuransen, kjoenik?
    Sorry, er for ung...
    Tar ikke ansvaret for at mine mine foreldre gikk på den blemma der, og jeg har selv ingen svin på skogen ;D

B

break_out

Gjest
    Finner ingen bilder av mine furustunts, og det er kanskje like greit. For min del så var det kun leiet leilighet men møblene var nok mine…

Uansett.. nå ser jeg i sporingssystemet til posten at det er en pakke som er ankommet Stavanger postsentral ;D.

Da skulle den være klar til avhentning i morgen ;D.

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    984
    Torget vurderinger
    18
    Da venter vi i spenning break_out.....

B

break_out

Gjest
    SOA skrev:
    Da venter vi i spenning break_out.....
    I går var en trist dag :'(. Det var den nye Okki Nokki rensemaskinen som kom i posten, men denne var ødelagt av postens gang. Satser på at jeg får en ny pakke ila. en uke eller to…. :)

B

break_out

Gjest
    Så var min nye integrerte rørforsterker Ayon Audio Sunrise II på plass i oppsettet :). Dette er storebroren til Ayon Audio 300B forsterkeren som ble testet i siste Fidelity. Har hatt en del rørende ;) musikkopplevelser siden den kom på plass i dag.

Forsterkeren har følgende data:

Type drift: Single Ended, Pure Class A
    Rørbestykning: 2xAA32B-S*, 2x5687, 2x12AU7
    Utgangsimpedanse: 8 Ohms**
    Båndbredde: 5Hz-90kHz
    Utgangseffekt: 2 x 25 Watt
    Peak Output Power 2 x 40 Watt
    Frekvensrespons 8 Hz - 35 kHz/ 0 dB
    Frekvensrespons 5 Hz - 100 kHz/ -2.5 dB
    Negative feedback: 0dB
    Linjeinnganger: 3 RCA, 1 Direct-inngang (HT-inngang) RCA
    Strømforbruk: 160 Watt
    Mål: (BxDxH) 28x54x27 cm
    Vekt: 31 kg
    Vekt inkl emballasje: 35 kg

Link til mer info: http://soundplanet.webcat.no//index.php?pg=1211&p=529532

Mitt Plinius sett (også klasse A) spilte meget bra og ble ikke byttet ut grunnet missnøye, det var heller det faktum at jeg ønsket noe rørbasert igjen. Har fra før en Herron riaa som er rørbasert så nå er hele vinyl forsterker kjeden basert på rør. Har fått meg en tankevekker i dag og vil bruke litt tid med lytting før jeg skriver mer om inntrykk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn