Brasil

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Skal til østkysten av brasil, nærmere bestemt Natal, i to uker fra 25.jan. Hva bør jeg vite? Hva bør jeg se? Har lyst til å surfe og oppleve kultur(museer, steder, mat, kunst osv)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.561
Torget vurderinger
0
Skal til østkysten av brasil, nærmere bestemt Natal, i to uker fra 25.jan. Hva bør jeg vite? Hva bør jeg se? Har lyst til å surfe og oppleve kultur(museer, steder, mat, kunst osv)
Du kan jo starte med å ha dårlig samvittighet for at du slipper ut så mye CO2 på turen til og fra !! FY !! Har lest div tråder om miljø og forurensing !!

Men har du dårlig samvuttighet er det greit for da kan du få tilgivelse eller kjøpe avlat ;) :-[

Til slutt vil jeg bare si god tur ! Nyt det, det kan være siste gang du får sjansen. Når miljøbevegelsen får det slik de vil kommer det til å koste et par årslønner å reise dit.

P

Parelius

Gjest
Ikke mye i Natal. Ponta Negra er vel dit folk drar. Horer, turister og brasilianere. Var der i 3 mnd. for tre år siden.

Et par gode spiseplasser dog, og så bør du få med deg en strandbuggytur. Det er endeløse strender. Turen sørover var den beste.

Et mindre, og mye kosligere sted var Pipa, litt lengre sør.

Tillegg: Ok med surfing i Ponta Negra. Vit også hvor du går! Ikke alle plasser er like trygge, men ikke noe problem så lenge du vet hvor du er.

G

Gjestemedlem

Gjest
Til slutt vil jeg bare si god tur ! Nyt det, det kan være siste gang du får sjansen. Når miljøbevegelsen får det slik de vil kommer det til å koste et par årslønner å reise dit.
Nja, alt er jo ikke mørk og trist heller da. Richard Brasnon har jo f.eks. planer om å starte superbillige langtransposrtlinjer. Hørst snakk om ca £15 for tur til Kina fra England. Ikke utenkelig at de lager noe lignende til Brasil også etterhvert. Det er jo en stor pågang av europerere som bygger hytter der for tiden.

http://www.thisismoney.co.uk/news/article.html?in_article_id=416016&in_page_id=2

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Vel, jeg skal egentlig ikke til natal, men til cotovelo som ligger 12 km fra ponta negra.. er visst helt rolig der. ikkeno shopping, biler styr eller ståk:)

5500.- tur/retur med hotell i to uker er jo uansett ikke så galt..

U

utgatt60135

Gjest
Nossa!! Vamos falar sobre o Brasil! As meninas aí são muitas bonitas. Cuidado! Não esquese camisinhas!

Jeg har vært i nord-øst Brasil i et halvt år, men det var i Pernambuco. Jeg har senere reist mange steder i Brasil men dessverre aldri til Natal. Drar ikke på det eneste stedet det du finner masseturisme vel..

Bare spør om du lurer på noe.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Hei..

Det ligger jo ganske nære dit jeg skal da, i hvert fall i forhold til størrelsen på landet. Jeg skal til cotovelo, 12 km fra ponta negra. ikke til natal.. satser på å finne noen bølger og et brett:)

Hva er verdt å se i området hvis en tar for seg 50 mil i omkrets?

Nossa!! Vamos falar sobre o Brasil! As meninas aí são muitas bonitas. Cuidado! Não esquese camisinhas!

Jeg har vært i nord-øst Brasil i et halvt år, men det var i Pernambuco. Jeg har senere reist mange steder i Brasil men dessverre aldri til Natal. Drar ikke på det eneste stedet det du finner masseturisme vel..

Bare spør om du lurer på noe.

U

utgatt60135

Gjest
Tja, du kan jo ta en busstur til Olinda (4-5t)overnatt der) som ligger inntil Recife. En liten koloniby. I selve Recife er det ikke stort å se. Kan jo ta en tur til andre siden av sentrum til Boa Viagem. Bystranda alá Coppacabana. Joõa Pessoa er ok men ikke stort å se. Eller du kan gjøre noe anderledes, ta en tur inn i Sertão´en (halvørken) og se på dinosaur fotavtrykk i Sousa. Vet ikke om det er så spennende men hvis du liker natur kan det være en god idé. Hovedbussstasjonene i Brasil ligger utenfor sentrum bare så du er klar over det. Litt tungvindt.

Nyt strandliv, sol og varme, caiparinha, flørt med de flotte jentene (obs endel er pros.) og kjør en boogie. Husk at en vanlig brasilianer ikke kan engelsk. Og ikke ha på deg verdisaker på kveldene (og minst mulig på dagen også).

De beste stedene i Brasil er Rio og omegn, Salvador, Foz do Iguacu, Ouro Preto, Pantanal, Amazonas +++. Ikke mye å se i nordøst. Flotte strender finner du fra nord til syd. Enorme strekninger......

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
dinosaurspor hørtes jo artig ut da:)..

ser dog ut til å bli en rolig ferie. jobber som snekker på tak og spiller trommer i to band, så jeg tror kroppen min blir glad for dette..

skal printe ut det du har skrevet og ta med i lomma:)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Vel, da var turen tilbakelagt. En utrolig bra tur. Bodde i cotovelo, en bygd med et hotell, tre restauranter, strender og bølger. Perfekt temperatur(aldri behov for no mer enn shorts og skjorte), og 27-28 grader i sjøen. For det meste brukte jeg tiden på surfing sammen med ei vennine på hotellet og surfelæreren Klauss. Bortsett fra dette var vi i pipa("hippieby") og i tabatinga hvor de beste bølgene var.

anbefales!

U

utgatt60135

Gjest
Que bom! E o seu português?

Ble det ikke noen lengre avstikkere? Var det et spennende reisemål?  Bilder? Fortell mer!

Får legge ut noen av mine fra tidligere reiser da.... :)

Foz do Iguacu, kanskje det flotteste fossefallet i verden (ser bare en del på bildet)....

Her bodde jeg..

Her var det jungel før portugiserne brant ned alt og annla sukkerørplantasje...

Lut fattige...

Kontrast til Ipanema, Rio ...

Ouro Preto...

São Paulo....ikke akkurat en vakker by men stor er den...

Alltid blide brasilianere....

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
Lyngen: Ditt bilde fra Foz do Iguaçu ser ut til å vært tatt fra den argentiske siden?

Her er et par jeg tok i i fjor (på det andre kan noen turister skimtes på en gangvei ute i fossen, mere av fossen er gjemt til venstre):

Var du å så på Itaipu vannkraftverket like i nærheten også?

De hvite "sugerørene" er 10,5 meter i diameter og to av dem kan svelge unna hele Foz do Iguaçu og det er tjue av dem. Itaipu er det vannkraftverket som produserer mest kraft igjennom et år i verden (Three Gorges i Kina har større makskapasitet, men produserer mindre i året pga lite vannføring utenom regntiden).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Iguacu anbefales, kjempeflott. Ellers synes jeg Ciudad Del Este var en morsom by (men det ligger jo et godt stykke unna). Synes forresten Sao Paolo var en morsom by også. Makan til folkeslag skal man lete lenge etter, har aldri hatt så mange vennlige henvendelser noe sted, noen gang, som i Brazil.

U

utgatt60135

Gjest
Lyngen: Ditt bilde fra Foz do Iguaçu ser ut til å vært tatt fra den argentiske siden?
Hey, kult at flere her har vært i Brasil. Ja det var fra Argentina. OT soryy, he he.

Den Argentinske siden var klart best. Var ikke ved demningen.

U

utgatt60135

Gjest
Iguacu anbefales, kjempeflott. Ellers synes jeg Ciudad Del Este var en morsom by (men det ligger jo et godt stykke unna). Synes forresten Sao Paolo var en morsom by også. Makan til folkeslag skal man lete lenge etter, har aldri hatt så mange vennlige henvendelser noe sted, noen gang, som i Brazil.
Jeg dro også til Ascunsion for å bl.a besøke noen. Savnet Brasil veldig. Likte ikke Paraguay. Ja folket er det beste med Brasil :). Ellers er Salvador veldig spennende by i likhet med Rio. Jeg ble kjent med en venn av en venn i Sampa så jeg fikk god oppvarting i megabyen. Vi var nesten aldri i sentrum av gode grunner. Jeg brukte mye tid i en av byens store favelaer (slumby) og møtte noen meget rike folk. Da jeg kom hjem sto det ofte en Ferrari el.l utenfor "hotellet" og helikopterne surret mellom høyblokkene. Store kontraster! Har ikke bilder, kun film. Prøvde å få til en dokumentar men det ble for ressurskrevende uten noen pengegaranti.
Neste tur vil gå til Sør-Brasil (trur eg).

Hvor i Brasil har dere ellers vært?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.873
Torget vurderinger
28
Foreldrene mine bodde i Caacupe så jeg var også en del i Ascunsion. Likte forsåvidt landet godt, men vennligheten er mer slående i Brazil, i hvert fall sånn når man kommer uten i fra. Min SaoPaulo-tur var bare et par dagers stopp på veien hjem, men jeg må nok tilbake snart....

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Trivelig å se at fler har hatt gode opplevelser i Brasil. Sjøl har jeg lyst til å ta turen tilbake for et par måneder(oktober&november). Da vil jeg bo hos en familie eller lign. Kun surfe og holde meg i form med god & sunn mat, og bli bedre kjent med folket og språket.

Hadde ingen større utflukter denne gangen, da det som sagt ble mye surfing, men kanskje neste gang..

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
624
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Har kjæreste i Pocos de Caldas. 4 timer med bil fra SP opp i fjellene. Trivelig by med 160.000 mennesker. Rolig, lite kriminalitet. Drar tilbake i mars, så det var hygglig å få litt bilder og tips. Har trålet områdets kaffeplantasjer, det er utrolig gøy. Har ikke reist så mye rundt på de tidligere turene.

Ouro Preto skal i allefall besøkes nå.

U

utgatt60135

Gjest
En liten glipp  :). Bildet mitt var fra salvador ikke Ouro Preto. Men dette er Ouro Preto:

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
2
Disse flotte bildene får meg til og tenke tilbake da jeg reiste utenriks og havna på en liten balje av en kjemikaltanker som hadde annløp langs kysten fra uruguay
til mexico det var tider det gitt.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
Hvor i Brasil har dere ellers vært?
Har fartet rundt i São Paulo noen uker og kan anbefale å besøke:

Ipiranga, slottet som keiseren bodde (og den portugisiske kongen da han måtte rømme landet), nå er det museum.

Ibirapuera parken, enorm park midt inne i byen.

Paulista Avenue, en av de største finansgatene i verden hvor man antar at mer enn 800 000 jobber.

T-bane nettet, med stasjonen Sé som den største hvor mer enn 2 millioner personer passerer hver dag.

Sé Katedralen, like ved Sé t-banestasjon, 8. største i verden med 14 tårn, 64 klokker og et orgel med 12 000 piper.

MASP, ved Paulista Avenue, en av kunstmuseene i byen.

Norte shoppingsenter, 400 000 m², til sammen rundt 650 butikker hvorav 475 butikker i en og samme bygning, 62 000 m² messehall og parkering for 12 000 biler.

Bare for å nevne noen få severdigheter... ;)

Ellers har jeg vært i Rio de Janeiro, Foz do Iguaço, São Roque, Campinas og Santos (med den største havna på den sørlige halvkule).

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
Blåser liv i denne tråden for å minne om at søndag 11. mars kl 19.00 sender National Geographic Channel en dokumentar fra Foz do Iguaçu. :)

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
Synd det har gått til dels kraftig baklengs med bla korrupsjonsskandaler av episke proporsjoner i de siste 10 årene. Vil bli tungt å snu, selv for Lula, og spesielt med Bolsonaro trolig bjeffende i enhver situasjon i lang tid fremover.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
Hvis han klarer å snu den voldsomme avskogingen av Amazonas er det i hvert fall en start. Og Regnskogfondet vil trolig gjenoppta sin innsats.

Men det mest spennende på kort sikt, som i de neste dagene, er vel om Bolsonaro vil godta valgresultatet eller ta en Trump og påstå at valget er stjålet. Hvis han gjør det kan det fort bli voldelig.

Topp Bunn