Bra lyd = stygt anlegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    erato skrev:
    Kan noe som ikke kan tweakes, forsvare prisen?
    Dum di dum di dum...
    Ikke sant....

    Som nevnt, kabler, dvs en stk digitalkabel kan tweakes, samt powerkabler men det var lissom ikke poenget da.



    Uansett, det blir nevnt enkelte merker her som f.eks Sonus Faber. Har vist bilder av noen høyttalermodeller som mange betegner som "lekre" til jenter jeg kjenner som er opptatt av interiør, design og "stil", største problemet var flerfargete høytt, som bl.a SF/Usher etc som kjører f.eks sort høyglans sammen med edeltre. Ble betegnet som grenseløst harry, men kunne fint funke bortgjemt i en kjellerstue. ::) Hun ene tente litt på Avantgarde riktignok og mente det kunne passe i enkelte hjem, men ikke mange. Tror jeg velger lydkvalitet allikevel jeg....fikk et tips om en fin forkortelse i går, SAF, speaker acceptance factor, dvs velge dame etter hvilken høyttaler du har. :D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forskjell på damer også. Min foretrakk italiensk extravaganza i form av sort høyglans og skinn på Sonus faber Concerto Domus framfor nøktern hvit Scandinavian Modern på våre nåværende tangenAVdesign Gjallarhorn 25.

    Ingen av høyttalere er stygge riktignok.

    Forøvrig synes også jeg at Usher har harrypreg. Sonus faber-design fra Bohus. Forskjell på original og "se ut som".
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Presenting:

    Harry



    Valentino skrev:
    Forøvrig synes også jeg at Usher har harrypreg.
    Kona brukte eksakt samme uttrykk om de hvite jeg hadde inne til omtale.
    De sorte var greie, visstnok.

    R
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det ryktes at det låter Aus der Reihe, RoDa, og det teller mest.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    hifiguru skrev:
    Valentino skrev:
    erato skrev:
    Kan noe som ikke kan tweakes, forsvare prisen?
    Dum di dum di dum...
    Tror jeg velger lydkvalitet allikevel jeg....fikk et tips om en fin forkortelse i går, SAF, speaker acceptance factor, dvs velge dame etter hvilken høyttaler du har. :D
    Hehehe...SAF... Fyren som tenkte den tanken var muligens homo utifra erfaringsgrunnlaget med kvinner.... ;D. Og helt sikkert singel... Hvis ikke ble han det.. :).
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Valentino skrev:
    erato skrev:
    Kan noe som ikke kan tweakes, forsvare prisen?
    Dum di dum di dum...
    Ikke sant....

    Som nevnt, kabler, dvs en stk digitalkabel kan tweakes, samt powerkabler men det var lissom ikke poenget da.



    Uansett, det blir nevnt enkelte merker her som f.eks Sonus Faber. Har vist bilder av noen høyttalermodeller som mange betegner som "lekre" til jenter jeg kjenner som er opptatt av interiør, design og "stil", største problemet var flerfargete høytt, som bl.a SF/Usher etc som kjører f.eks sort høyglans sammen med edeltre. Ble betegnet som grenseløst harry, men kunne fint funke bortgjemt i en kjellerstue. ::) Hun ene tente litt på Avantgarde riktignok og mente det kunne passe i enkelte hjem, men ikke mange. Tror jeg velger lydkvalitet allikevel jeg....fikk et tips om en fin forkortelse i går, SAF, speaker acceptance factor, dvs velge dame etter hvilken høyttaler du har. :D
    Jeg pøvde å ta med madamen på råd når jeg kjøpt Sandringham. Hadde et par andre kandidater på lista, viste henne noen bilder og forklarte at jeg ville ta hennes vurdering med i betrakningene før kjøp. Det var det ingen vits i, sa hun. "Høyttalere er stygge uansett". Men etter å ha hatt de i hus en stund synes hun de er riktig så fine, og når hun i ettertid har sett et par av alternativene, er hun veldig glad for at vi[jeg] endte opp med Sandringham.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Mine Marten Miles III i sort piano har blitt meget positivt omtalt av min kjæreste når det gjelder formgivning. Proporsjoner, form og farge harmonerer. Og så er hun som meg glad i rette kanter. Jeg kan styre meg for oval-helvete.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi flyttet in i svigers hus for halvannet år siden, og ganske mange avgjørelser om interør måtte tas i forbindelse med ombyggingen.
    Vi ser at de dårligste valgene har vært de der begge har gitt for mye, og ingen egentlig blir fornøyde. De beste er selvfølgelig de hvor jeg har kunnet bestemme helt alene. ;D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det kommer sjelden noe godt ut av kompromisser. Bortsett fra fred i heimen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Kompromisser kan fort bli verken eller. Men det er samtidig ulempen og fordelen med å være flere om avgjørelsene .
     

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    hifiguru skrev:
    Valentino skrev:
    erato skrev:
    Kan noe som ikke kan tweakes, forsvare prisen?
    Dum di dum di dum...
    Ikke sant....

    Som nevnt, kabler, dvs en stk digitalkabel kan tweakes, samt powerkabler men det var lissom ikke poenget da.



    Uansett, det blir nevnt enkelte merker her som f.eks Sonus Faber. Har vist bilder av noen høyttalermodeller som mange betegner som "lekre" til jenter jeg kjenner som er opptatt av interiør, design og "stil", største problemet var flerfargete høytt, som bl.a SF/Usher etc som kjører f.eks sort høyglans sammen med edeltre. Ble betegnet som grenseløst harry, men kunne fint funke bortgjemt i en kjellerstue. ::) Hun ene tente litt på Avantgarde riktignok og mente det kunne passe i enkelte hjem, men ikke mange. Tror jeg velger lydkvalitet allikevel jeg....fikk et tips om en fin forkortelse i går, SAF, speaker acceptance factor, dvs velge dame etter hvilken høyttaler du har. :D
    Hei,

    Tror ikke at bilder kan yte en Amati fra SF rettferdighet jeg, har da kun hatt positive tilbakemeldinger fra damer på utseende på disse ht.
    Imidlertid steler de mye oppmerksomhet uansett hva man har i rommet av design ellers.
    Å diskutere smak er vanskelig, videre synes jeg det er merkelig at man bruker "damer" å generalisere hva som er pent design, er man diskvalifisert til å ha god smak/interesse fordi man er gutt?

    Mvh
    Geir
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wergeland skrev:
    Jeg pøvde å ta med madamen på råd når jeg kjøpt Sandringham. Hadde et par andre kandidater på lista, viste henne noen bilder og forklarte at jeg ville ta hennes vurdering med i betrakningene før kjøp. Det var det ingen vits i, sa hun. "Høyttalere er stygge uansett". Men etter å ha hatt de i hus en stund synes hun de er riktig så fine, og når hun i ettertid har sett et par av alternativene, er hun veldig glad for at vi[jeg] endte opp med Sandringham.
    Høyttalere er pene uansett:

    Hos meg ser det sånn ut (men nå har jeg eget musikkrom da):
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    det er delte meninger om hva som er pent eller stygt. Bombe! Selv får jeg lilla høytalere
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Trondheim
    Cremonaene er mine, Valentino :)
    De bare står hos erato og venter på transport.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og ingen er interessert i lytteerfaringene?
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    281
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Tjaei, SF spiller musikk! ;D

    Men vi tar vel alltid i mot bilder og erfaringer 8)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke lyttet blindt (med htkabler og bare en effekt er jo det vanskelig uansett) og det er definitivt en fare - særlig siden jeg eier en av de. Jeg er ikke blind for at det kan farge vurderingene, særlig siden jeg ikke er i oppgraderingsmodus. Og om SF'ene står optimalt plassert er jo en annen usikkerhetsfaktor.

    Men OK; Cremonaene har en veldig present (?) mellomtone som kler stemmer veldig godt. MS5 - ene har mere uanstrengt gjengivelse av orkester feks med mer autoritet og helhetsoversikt over lydbildet, og med en mellomtone som for meg fremstår som mer lineær, men kanskje ikke så oppløst som Cremonaene (men på den annen side oppfatter jeg Cremonaene som nesten litt kornete). Begge har stått her en god stund, og jeg har svitsjet en god del frem og tilbake, men uten primært for å lytte på høyttalerne, jeg lytter på musikk på de. Og jeg har endt opp mesteparten av tida med å spille på Daliene, så jeg tror mitt svar ligger i det, men med de ovennevnte forbehold da.

    Jeg kunne levd med begge, men er fornøyd med at det er Daliene som blir stående.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En markant teknisk forskjell er at Cremonaene nesten ikke sier et pift over 10kHz*. Det kan man ikke beskylde MS5ene for. MS5 har ca. dobbelt så stort membranareal også, så man kan vel forvente forskjeller i maxlydtrykk og forvrengningsnivå også.

    *Ref. Atkinson, Stereophile.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers håper jeg alle merker seg tweaket mitt med å dempe CD-spilleren med et halvt tonn CDer. Anbefales, selv om WAF-en er moderat.
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    Valentino skrev:
    En markant teknisk forskjell er at Cremonaene nesten ikke sier et pift over 10kHz*. Det kan man ikke beskylde MS5ene for. MS5 har ca. dobbelt så stort membranareal også, så man kan vel forvente forskjeller i maxlydtrykk og forvrengningsnivå også.

    *Ref. Atkinson, Stereophile.
    Før Audiolense kommer og tar over kontrollen her, hvor bør jeg starte å gi Cremonaene mer diskant og hvor mye på Inguzen for å få litt mer Hifi lyd i stua? Jeg er klar over at dette er litt romavhengig, men likevel!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Aubi skrev:
    Valentino skrev:
    En markant teknisk forskjell er at Cremonaene nesten ikke sier et pift over 10kHz*. Det kan man ikke beskylde MS5ene for. MS5 har ca. dobbelt så stort membranareal også, så man kan vel forvente forskjeller i maxlydtrykk og forvrengningsnivå også.

    *Ref. Atkinson, Stereophile.
    Før Audiolense kommer og tar over kontrollen her, hvor bør jeg starte å gi Cremonaene mer diskant og hvor mye på Inguzen for å få litt mer Hifi lyd i stua? Jeg er klar over at dette er litt romavhengig, men likevel!
    Her har du en liten pekepinne:


    Dvs ca 4 dB på frekvensbåndene (1/3 oktaver) over 10KHz og null i frekvensbåndet på 10KHz.

    EDIT: merk kuven som jeg har vist til er en gjenomsnittsmåling omkring lytteposisjonen i JAs lytterom. Ringradiatoren har ganske snever lydspredning i den øverste oktaven, så hvor mye løft i diskanten du evt «behøver» avhenger av både rom, avstand og hvor på HT-aksen du lytter - litt tett på HT og on-axis er kanskje de enkleste.

    mvh
    KJ
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jøgga skrev:
    65finger skrev:
    Jøgga skrev:
    65finger skrev:
    det er .............. ... Selv får jeg lilla høytalere
    Jeg har tippet hvilken type
    hva tippet du da?
    Jeg tipper selvfølgelig Monopulse :)
    feil? jaja, det har hendt før
    Jeg liker stilen til monopulse og gleder meg til å høre dem, men det er nok et nytt par med @haavards hjemmebakte impulse h6 inspirerte....Lilla
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det forrige parret var hvitt med 3 dråper grått, inspirert av dine Valentino.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    65finger skrev:
    Det forrige parret var hvitt med 3 dråper grått, inspirert av dine Valentino.
    ..hva inspierte deg til lilla da 65finger ? :). Er da ikke jul hele året.. ;D
     

    Aubi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2007
    Innlegg
    482
    Antall liker
    1
    KJ skrev:
    Aubi skrev:
    Valentino skrev:
    En markant teknisk forskjell er at Cremonaene nesten ikke sier et pift over 10kHz*. Det kan man ikke beskylde MS5ene for. MS5 har ca. dobbelt så stort membranareal også, så man kan vel forvente forskjeller i maxlydtrykk og forvrengningsnivå også.

    *Ref. Atkinson, Stereophile.
    Før Audiolense kommer og tar over kontrollen her, hvor bør jeg starte å gi Cremonaene mer diskant og hvor mye på Inguzen for å få litt mer Hifi lyd i stua? Jeg er klar over at dette er litt romavhengig, men likevel!
    Her har du en liten pekepinne:


    Dvs ca 4 dB på frekvensbåndene (1/3 oktaver) over 10KHz og null i frekvensbåndet på 10KHz.

    EDIT: merk kuven som jeg har vist til er en gjenomsnittsmåling omkring lytteposisjonen i JAs lytterom. Ringradiatoren har ganske snever lydspredning i den øverste oktaven, så hvor mye løft i diskanten du evt «behøver» avhenger av både rom, avstand og hvor på HT-aksen du lytter - litt tett på HT og on-axis er kanskje de enkleste.

    mvh
    KJ
    Prøvde meg med 2 DB over 10kHz i går kveld, og det var alt annet en plagsomt! Nå sitter jeg med rimelig god avstand også da, så det er ikke bare høytalerene sin feil dette.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Trondheim
    Men spiller det noen rolle?
    Vi kommer tilbake til det evige spørsmålet - hva er hifi? Jeg har hørt på noen anlegg i det siste, bl.a. noen som skal ha en fantastisk diskantgjengivelse. I mine ører lyder de harde. Jeg plages med lett øresus. Den blir mer og mer plagsom jo mer slitne ørene mine blir. Etter 2 t musikk med et anlegg med en, etter alle solemerker å dømme, fantastisk diskantgjengivelse, suste og buldret det inne i hodet mitt. 2 t var mer enn nok!
    Da var det deilig å komme hjem til mine Sonus Faber Cremona Auditor (og Quad ESL-63). Der var lyden behagelig å høre på. Der kan jeg skru opp så høyt jeg føler behov uten at ørene mine blir slitne.

    En annen ting - vil vi virkelig høre alt? Vil vi f.eks. høre editpoints i opptakene? Ødelegger ikke det opplevelsen av musikken? Når vi hører på et lydopptak skal man (etter min mening) skape (eller gjenskape) en illusjon av en "live" konsert (også studioinnspillnger). Men skal man da høre alle ting som er gjort i studio?

    Det er mulig jeg "banner i kirka" nå, men gjør det noe om en høyttaler demper et frekvensområde noe hvis resultatet er en god og troverdig gjengivelse av musikken som er behagelig å høre på og som du ikke blir sliten av?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Det er mulig jeg "banner i kirka" nå, men gjør det noe om en høyttaler demper et frekvensområde noe hvis resultatet er en god og troverdig gjengivelse av musikken som er behagelig å høre på og som du ikke blir sliten av?
    Nei.

    Nøytralitet i høyttalere er oppskrytt, og det bygger på den falske forutsetningen at innspillingen er nøytral. Jeg tar gjerne med romrefleksjoner også.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er selvfølgelig fullestendig uenig, og viser til Harman Internationals (Toole) forskning som viser at jo flatere frekvensgang en høyttaler har jo bedre liker lyttepanelene den.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Men det artige med boken til Toole var jo at lytterne også foretrakk alle slags artifakter fremfor et dempet rom.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er interressant, absolutt.
    Greia er å lage en høyttaler som har en fornuftig polarrespons. Da blir artifaktene enklere å ha med å gjøre for øret, dvs. at det som kommer ut av høyttalerne likner mer på livemusikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Trondheim
    Et annet interessant spørsmål (for oss som begynner å komme litt opp i årene) er hvor mye det betyr at en høyttaler er lineær opp til 20 kHz når ørene våre stort sett kutter ut ved ca 12 kHz?

    Og hva er det som gjør at jeg oppfatter diskanten i slike høyttalere som hard og slitsom når jeg etter alle solemerker å dømme ikke skal høre denne diskanten?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slitsom og hard "diskant" er veldig ofte ikke diskant men øvre mellomtone, 3-6kHz sånn ca.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Tilbake til topic, stygge anlegg!!!

    Kona mi synes Klipsch er penere uten front-trekkene enn med. Hun liker de bronse fargede elementene!!!!!

    Helt utrolig altså, hun fortjener en suss!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn