Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bowerman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Innlegg
    98
    Antall liker
    0
    Hei. Noen som har gode erfaringer med 802D drevet av Rotel?? 15-serie..
    CD-spiller Rotel RCD-1520/Lyngdord CD-1
    Pre-amp Rotel RC-1580
    Effekt 2 stk. Rotel RB-1582 (biamper vel!!!)

    Jeg vurderer sterkt å gå til innkjøp av denne pakken, CD-spiller står mellom Lyngdorf CD-1 og Rotel RCD-1520.

    Skal i første omgang spille på Audiovector S3 Avantgarde Arrete, men vurderer sterkt å gå til innkjøp av et par brukte 802D om elektronikken kan gjøre de fornøyd :).
    Tidligere hatt 803D med effekt fra Rotel RMB 1095, gjorde ikke mye galt den...
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Har tenkt litt på det samme selv for å gjøre kjøp av nye 800d-serien noe billigere i overgangen.

    Ifølge representanten fra B&W så ville RB-1582 være en god match. Vurderte selv RB-1572, men denne mente han ble litt for "steril".

    Tror dermed ikke du tråkker feil med 1582.


    Geir Arne
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    må være med her jeg også.
    Har altid likt B&W.

    En som muttern var sammen med hadde noen meg gode B&W høytallere på slutten av 80 tallet. De hadde jeg mye glede av. De hadde en bass forran og en bak etter hva jeg husker. Mener og huske de var hvite. Jeg kjøpte meg noen billigere B&W på nittitallet men de funka heller dårlig men da også med billig reciver. Kjøpte CD7 på inpuls for ca. 2 år siden. De likte jeg heller dårlig. De ble drevet av Lyndorf integrert og Primare dvd-30. Sikkert dårlig match.
    Siden jeg var ute etter noe litt kult til hjemmekinoen så fikk jeg tak i noen eldre B&W cdm7se front og lcr6 s2 center.
    Jeg har testet cdm7se en del med min Krell forsterker og min Ayre cd-spiller. Det er bra saker det. Kanon rocke høytallere. De låter også ganske bra med min Denon reciver.

    Nautilus serien har jeg aldri hatt men hørt ved mange anledinger. Det er enkel og greit noe av det beste på markedet.
     
    J

    JPMi

    Gjest
    Jeg har hatt CDM 1 (ikke special edition) siden 1997. Jeg har brukt dem med Nikko, Yamaha og Cambridge forsterkere. Effekt fra 2x35W til 2x110W, og de virker ikke særlig kresne på valg av forsterker. De går naturlig nok ikke særlig dypt ned i bassen, men lyden er ellers veldig nøytral og fin. Byggekvaliteten er førsteklasses, og mine ser fortsatt ut som nye etter 13-14 år og to flyttinger.

    Stereophile gjorde en test i 1996, som fortsatt finnes på nettet: http://www.stereophile.com/standloudspeakers/630/index.html
    Den ble oppdatert med noen ord om Special Edition i 1998, se siste side.
     

    Clintern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    123
    Sted
    Åkrehamn
    Torget vurderinger
    6
    hei

    ja, leste den saken fra Jon A. Rett nok er den fra 1996, men anbefalingen var Highly Recommende og ørene hans var nok ikke mindre kresne den gang ;)

    Takker for respons...
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som bruker CM9 og Center2 i kino og kunne sagt noen ord?

    Litt pros/cons

    Geir Arne
     
    C

    Cappuccino

    Gjest
    Hadde han her vært nordmann hadde han definitivt vært med i denne tråden !!! ;D

     

    Vandreren

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Kom over en fin snutt fra B&Ws fabrikk i Brighton der 800-serien produseres. Hele serien produseres nå i England.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Vandreren skrev:
    Kom over en fin snutt fra B&Ws fabrikk i Brighton der 800-serien produseres. Hele serien produseres nå i England.
    Snutten er ødelagt av hårreisende musikk....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vandreren skrev:
    ..... fra B&Ws fabrikk i Brighton der 800-serien produseres. Hele serien produseres nå i England.
    Det er i hvert fall gode nyheter, og tegn på at de vet hva de gjør.
     

    S.E.

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Sted
    Nordmøre
    Var på HFK og sjekket ut 683, CM9 og 805 Diamond for litt siden.

    I utgangspunktet var det 683 jeg hadde i tankene, men synes disse skuffet litt. Synes de hadde litt innestengt lyd som aldri kom helt ut. CM9 rettet opp de fleste svakhetene 683 hadde og likte CM9 meget godt på alle de forskjellige musikktypene jeg prøvde. 805 ble prøvd kun for å sammenligne. Dette er de eneste høyttalerne jeg har hørt som får frem godlydene jeg opplever i hodetelefonene mine.

    Begynner å bli ganske sikker på at det er CM9 som skal få pryde stua når jeg skal gjøre nyinnkjøp om litt.. :)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    S.E. skrev:
    Var på HFK og sjekket ut 683, CM9 og 805 Diamond for litt siden.

    I utgangspunktet var det 683 jeg hadde i tankene, men synes disse skuffet litt. Synes de hadde litt innestengt lyd som aldri kom helt ut. CM9 rettet opp de fleste svakhetene 683 hadde og likte CM9 meget godt på alle de forskjellige musikktypene jeg prøvde. 805 ble prøvd kun for å sammenligne. Dette er de eneste høyttalerne jeg har hørt som får frem godlydene jeg opplever i hodetelefonene mine.

    Begynner å bli ganske sikker på at det er CM9 som skal få pryde stua når jeg skal gjøre nyinnkjøp om litt.. :)
    Hvordan opplevde du CM9 opp mot 805? Prisforskjellen er jo rimelig stor.
     

    S.E.

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Sted
    Nordmøre
    Dette var i HFK Trondheim, i et ganske stort og åpent rom, langt fra optimalt, spes for mindre høyttalere.

    Jeg opplevde derfor at 805 leverte noe beskjedent i de laveste frekvensene, i forhold til CM9. Men for en opplevelse å sette på Clapton Unplugged på 805. Det er uten tvil den beste diskant-prestasjonen jeg har hørt i noe høyttaler. Så i mindre rom og kanskje sepesielt på akkustisk musikk, må jo denne være nær perfekt.

    Hvis 805 hadde blitt plassert optimalt eller blitt supplert med en sub, hadde det vært lettere å sammenligne, men inntrykket mitt er at det var større forskjell på 683 og CM9 enn på CM9 og 805D.
     

    S.E.

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Sted
    Nordmøre
    ottone skrev:
    Vandreren skrev:
    ..... fra B&Ws fabrikk i Brighton der 800-serien produseres. Hele serien produseres nå i England.
    Det er i hvert fall gode nyheter, og tegn på at de vet hva de gjør.
    Kabinettene lages vel fremdeles i Danmark? Det stod et varselskilt på dansk på formpressen i produksjonsavdelingen såg jeg..
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hei

    Er det noen som har ett bilde av innsiden av 801 D sin sokkel eller av delefilteret? Jeg er ute etter å vite om det er mulig å koble om til singlewire internt, dvs om kabelen er skrudd eller lodda fast til terminalene. Kan alltids bikke den ene over og skru av bunnplata men jeg håpet å slippe det pga vekta....

    Har lyst å prøve ren singlewire og unngå ekstra kabling.

    Noen som vet?

    Tommy
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    tand skrev:
    Hei

    Er det noen som har ett bilde av innsiden av 801 D sin sokkel eller av delefilteret? Jeg er ute etter å vite om det er mulig å koble om til singlewire internt, dvs om kabelen er skrudd eller lodda fast til terminalene. Kan alltids bikke den ene over og skru av bunnplata men jeg håpet å slippe det pga vekta....

    Har lyst å prøve ren singlewire og unngå ekstra kabling.

    Noen som vet?

    Tommy
    Hvis du går på http://bwgroup-support.com/bwservicemanuals.html og leter litt så finner du service manual for 801D. Sjekk dato på tegninger så du får din utgave. Let i vei! Lykke til!
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Flott! Takk for linken. Ser faktisk ut som det går an ut fra tegningen.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hørte på 805D i dag. For en fantastisk vellydende høyttaller. Falt veldig smak og savnet ikke noe i bunnen på type Dire Straits og Pink Floyd musikk...
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    digiman skrev:
    Hørte på 805D i dag. For en fantastisk vellydende høyttaller. Falt veldig smak og savnet ikke noe i bunnen på type Dire Straits og Pink Floyd musikk...
    Denne er spennende i mine ører/øyne også ;)
    Det du nevner gjør den ikke mindre spennende, du vet ikke om noen pent brukt i flott sort-gloss ;D

    gismo
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    gismo skrev:
    digiman skrev:
    Hørte på 805D i dag. For en fantastisk vellydende høyttaller. Falt veldig smak og savnet ikke noe i bunnen på type Dire Straits og Pink Floyd musikk...
    Denne er spennende i mine ører/øyne også ;)
    Det du nevner gjør den ikke mindre spennende, du vet ikke om noen pent brukt i flott sort-gloss ;D

    gismo
    Var svært overasket over hva disse tassene skviset ut av lyd. Jeg er ybér fornøyd med mine nye PSBer, men de har en så heftig trøkk i en normal Oslo leilighet at det er satt opp skuddpremie på hodet mitt i gården her ;D
    Så snuser på stativ HT i type 805D, Kef 201/2 og SF Cremona Auditor M klassen. Alle er jo fryktelige gode på hver sine måter. Ikke enkelt gitt :-\
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    gismo skrev:
    Hvor hørte du på B&W 805D?

    gismo
    HiFi Klubben i Grensen (Oslo) På Cambridge sin største 800 serie elektronikk. Er ikke kjent med noe av de og de kunne sikkert hatt godt av enda bedre elektronikk, men de spilte svært så bra på det moderate elektronikken der :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    gismo skrev:
    digiman skrev:
    Hørte på 805D i dag. For en fantastisk vellydende høyttaller. Falt veldig smak og savnet ikke noe i bunnen på type Dire Straits og Pink Floyd musikk...
    Denne er spennende i mine ører/øyne også ;)
    Det du nevner gjør den ikke mindre spennende, du vet ikke om noen pent brukt i flott sort-gloss ;D

    gismo
    Hei, et lite tips. Har selv vært i kontakt med en her på sentralen som skulle selge 805D for noen uker siden, hør med espengunderse2000. Tanken min var å bruke de sammen med subber, men jeg valgte i steden Respons Grand LE.
     

    gunni2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    117
    Antall liker
    0
    Får vel melde meg på her. Kjøpte brukte CM1 i dag og er veldig fornøyd. Flyttet anlegg fra stue til et lite rom på 10kvm og da ble gamle høyttalere for store. Måtte plugge bassrefleks da det ble litt ukontrollert og det er forbausende mye og god bass i de små kassene også når de er plugget. Får håpe jeg blir fornøyd lenge.

    Gunni
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Har sett litt bilder av den og snakket med B&W sin mann i Skandinavia. Den blir bedre, ettersigende, enn 805S, og kommer med matchende stativer i mocca-finish. Jeg liker den nye finishen, men den vil ikke passe inn i alle stuer.

    Det hadde vært stilig med en Limitid Edition av deler av 800-serien i tilsvarende finish!
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nydelig høytaler, blir spennende å høre hvordan den låter!
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Noen som har hørt om den nye PM1?
    Er det en ny 'statement' høyttaler eller noe slikt, mon tro.

    Ser litt spesiell ut....

    http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Home_Audio/PM1/overview.html
    Hva tenkte du på? Det virker som om den blir en ny "700". Her prøver B&W å bygge bro mellom CM-serien og 800-serien. Det måtte nesten komme en mellomting siden innstegsmodellen, 805, har steget endel i pris. Jeg er spent på hvor bra denne låter og hvilken andre finisher den vil komme i. Prisen på PM1 er vel satt til 19k. Blir denne populær vil jeg tippe det kommer noen storebrødre også. :)


    Geir Arne
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Tanken var absolutt å ta i bruk en del ny teknologi og lage en monitor som var bedre enn CM uten den fordyrende diamantdiskanten. Prisen for høyttaleren er 19k for paret, men jeg ville ikke kjøpt denne uten det originale stativet slik at totalprisen blir 23k. Fremdeles akseptabelt spør du meg.

    En høyttaler på størrelse med CM8 og CM9 med tilsvarende forbedringer kan bli en stor suksess.
     

    Airoh

    Medlem
    Ble medlem
    02.07.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Har sett og hørt B&W DM683 syntes det var fin lyd i disse. Eier et par cerwin vega front+center idag for dette var en fint alternativ i starten, men spilelr ikke opp til forventningene idag. Må nok vente til neste år blir konfirmert da har en stooooor familie så satser på litt penger da ;D Noen som har noe forslag til noen forsterker (til en ok pris) eller typiske feil med disse høytalerne ? Takker for alle svar :)

    Airoh
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Hyggelig at konfirmanter legger penger i hifi og ikke i datautstyr som jeg har inntrykk av at mange gjør :)

    Jeg har et par DM 686 og de låter bra sammen med min Primare I 21 (denne forsterkeren selges nå til 5990 kr.).Men det er dine ører som avgjør.Vil anta at Cambridge A 740 til 5500 kr.også er en god sak.

    mvh. s,
     

    Airoh

    Medlem
    Ble medlem
    02.07.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Ja fine alternativer, men jeg mitt naut glemte en liten detalj eller liten og liten... jeg må nesten ha en reciver, har tenkt på:
    Front: B&W DM683
    Senter: B&W HTM61
    Bak: B&W DM685

    Trenger ingen effektforsterker i starten. Fikk anbefalt en NAD T747, virker ikke så gæren den. Når jeg nevne den hjemme så fikk jeg vite at onkel har en slik en. Han sa den funket veldig bra han har 5.1 med forje DM serie S3. Men leste i et tidligere innleg her at "besøk hifiklubben.dk, de har alt" Det gjorde jeg bare på gøy. Der har de jo omtrent fronthøytalere til halveprisen i norkse kroner, kunne det lønt seg og dratt til Danmark for og kjøpe ? Hører små planer om Danmark tur neste vår i huset.
    Er det noe toll på høytalere gjennom grensen (privat) ?

    Men over til det første problemet igjen blir litt rotete her... :p Blir ikke forsterker til maks 8000,- Hva burde jeg se og vurdere har jo over et år igjeen og tenke så bare og komme med innspill :)

    Airoh
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Før du lar deg begeistre for mye, i Danmark er det tradisjon for å oppgi prisen på høyttalere som pris pr. stk, i stedet for som vi pleier å se det her hjemme, som pris for et par.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Grunnen til at prisen er halvert i .dk er at høyttalerprisen ikke oppgis i par...

    Forøvrig er HTM61 en skikkelig dårlig center. Ikke smak og behag dårlig men rett og slett innesluttet, uoppløst og overhodet ikke en klangmessig match til 683. Faktisk er HTM61 den aller dårligste høyttaleren av en seriøs produsent jeg har vært borti.

    HTM61 har blitt slaktet på de fleste forum også, i tillegg til at den har blitt kritisert i tester hvor målinger bekrefter den innesluttede lyden og den dårlige matchen med 683 klangmessig. De eneste som ser ut til å være fornøyd med HTM61 er de som faktisk ikke har opplevd alternativene og som ikke vet hvor bra det egentlig kan bli selv i denne prisklassen.

    683 og 685 er imidlertid gode høyttalere, selv om jeg etterhvert har blitt mer glad i bipolare bakhøyttalere på grunn av den sømløse surroundeffekten disse gir.
     

    Airoh

    Medlem
    Ble medlem
    02.07.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Ok takk for svar, ops var ikke klar over at det var for pr stk. Da blir det ikke aktuelt og kjøpe i Danmark. Har HTM61 gått så dårlig i tester ?har hørt den en gang virket ok da. Men hva kan være et annet alternativ i ca samme prisklasse ??

    ps lager en egen tråd så slipper jeg og spamme denne tråden
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.735
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Noen som har hørt om den nye PM1?
    Jeg har ikke hørt den, men jeg har kikket på den i Hi-Fi Klubbens butikk i Oslo. Jeg vurderte faktisk å bestille disse i mai (ble fortalt at de kostet 28K kr med stativer, men dette kan ha vært et estimat), men etter å ha tenkt meg om valgte jeg heller å kjøpe B&W 805D Diamond. Jeg fikk inntrykk av at Hi-Fi Klubben ville begynne å markedsføre disse høyttalerne i juli, men av en eller annen grunn så ligger det fremdeles ikke noe informasjon om PM1 på Hi-Fi Klubbens hjemmeside.

    Jeg er forøvrig svært fornøyd med 805D. De er svært oppløste og detaljerte, mens diskanten er krystallklar og luftig. De produserer også et større og bredere lydbilde enn B&W 705 som jeg eide tidligere (705 er imidlertid veldig bra høyttalere til prisen). Høyttaleren har riktignok ikke like mye punch og kraft i det nedre bassregisteret som en større gulvhøyttaler, men bassgjengivelsen er allikevel bra for en slik liten høyttaler. Man kan alltids supplere med en subwoofer dersom man savner litt mer kraft i bunnen.

    Glemte å nevne at jeg bruker Lyngdorf TDAI-2200 som forsterker. Jeg liker denne komboen veldig bra, fordi TDAI'en er klar og nøytral i utgangspunktet (noe som i stor grad skyldes at den er heldigital og at signalveien er relativt kort). Når den da parres med 805D så gir det et veldig gjennomsiktlig lydbilde (noen synes kanskje et slikt lydbilde virker kjedelig, men for meg er det viktigere at forsterkeren er relativt nøytral og ikke farger eller maskerer lyden for mye).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn