Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vandreren

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Gratulerer med et knallgode høyttalere! Jeg har testa de en del med forskjellig elektronikk - og de imponerte meg mye!
     

    ralex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    Takk. Ja synes selv de låter rimelig bra og de ikke i nærheten av inspilt, men hører de løsner litt. Har bestilt meg nye stativer også fra Neat, så håper det blir litt mer stødig enn disse B-Tech stativene jeg har bare for å ha noe hehe.
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Hei hå!

    Noen av dere som vet hva B&W CDM1 SE kostet i sin tid? Og når?
    Ellers erfaringer med denne? Hva er det verdt å betale for et slikt par?
    Setter pris på alle svar og erfaringer! ;)

    Mvh
    Bjarild
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Fant en gammel katalog fra Hifiklubben - nærmere bestemt fra slutten av 1998 - hvor det står å lese at CDM1 SE den gangen kostet kr 2.998,- pr. stk. Altså 6.000 kroner for et par. Nydelige høytttalere og nydelig lyd - ganske detaljert og ikke helt atypisk B&W, hvis hukommelsen ikke svikter helt. Pris i dag? - dessverre, der kan jeg ikke hjelpe deg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vandreren skrev:
    ................................ og etter det jeg har lest så passer nøytrale høyttalere dårlig med digitale forsterkere....................
    Tja, jeg har også sett slike uttalelser, jeg har ikke hørt digitale forsterkere selv, men jeg kjenner opptil flere med erfaring som ikke er enig i dette. Nøytralt skal ikke være negativt.
    Fikk du forresten prøvd kombinasjonen du nevnte?
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Ulf-B skrev:
    Fant en gammel katalog fra Hifiklubben - nærmere bestemt fra slutten av 1998 - hvor det står å lese at CDM1 SE den gangen kostet kr 2.998,- pr. stk. Altså 6.000 kroner for et par. Nydelige høytttalere og nydelig lyd - ganske detaljert og ikke helt atypisk B&W, hvis hukommelsen ikke svikter helt. Pris i dag? - dessverre, der kan jeg ikke hjelpe deg.
    Ahh, trodde de var betydelig dyrere! Og nyere, ikke minst.. :-\
    Vel, uansett, tænks! ;)

    Bjarild
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Bare hyggelig!

    Men ikke glem at konsumprisindeksen har steget med ca. 25% siden 1998.
     

    Bjarild

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    18.03.2005
    Innlegg
    144
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    12
    Ulf-B skrev:
    Bare hyggelig!

    Men ikke glem at konsumprisindeksen har steget med ca. 25% siden 1998.

    Neida, men 5k for et slikt par fra (ca) -98 er vel noe i overkant vil jeg tro..! ;D
     

    Vandreren

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Tja, jeg har også sett slike uttalelser, jeg har ikke hørt digitale forsterkere selv, men jeg kjenner opptil flere med erfaring som ikke er enig i dette. Nøytralt skal ikke være negativt.
    Fikk du forresten prøvd kombinasjonen du nevnte?
    Ettersom CM9 fortsatt ikke har meldt sin ankomst, har jeg lite å si om hva som passer de høyttalerne.
    Har dog testa både CM5 og 803D med både NAD M3 og Lyngdorf TDA2200RAD. Forøvrig meget bra romkorreksjon i TDA2200! Dessuten vil jeg trekke fram kontrollen som Lyngdorf hadde på 803D, spesielt i bassområdet - fantastisk punch og timing.

    Dessverre sies det at det er ganske stor forskjell på TDA2200 og SDAI2175, så jeg venter derfor med endelig avgjørelse. Men M3 gjorde godt inntrykk, og kan bli meget aktuell!
     

    ralex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.04.2006
    Innlegg
    173
    Antall liker
    6
    Sted
    Fredrikstad
    @Vandreren
    Kan bare bekrefte at det er stor forskjell på 2175 og 2200. Jeg følte det sånn når jeg lånte de at med 2175 så var det mye bra, men skulle gjerne endret en del. Når jeg satt på 2200 falt alt på plass av det jeg ville endre på 2175. 2200 er i mine øyne, knallgod.

    Min M3 blir jeg bare mer og mer fornøyd med og står jo nå koblet mot CM5 i anlegg nummer 2. Funker utmerket og CM5 blir bedre og bedre jo mer jeg spiller :) Av romkorreksjon prøver jeg nå Audiolense :)
     

    Vandreren

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    26
    Antall liker
    0
    Lyngdorf er herved avskrevet. 2200 blir dessverre for dyr for meg (les: Lånekassen)...

    Et nytt alternativ som har dukket opp er Arcam FMJ A38 - tar jeg feil når Arcam og B&W er en god match?
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Er rimelig stor forskjell på forforsterken i disse lyngdorfene.. effekttrinnet skal ifølge dem selv være identiske.

    På BW fungerer iallefall det utmerket :). Arcam skal også være en knall match, dog ikke så frempå som Lyngdoften. Samt ingen slår vel "stillheten" i lyngdorf.
     

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    I april lovte jeg Ulf-B en seriøs lytterunde, og nå er det gjort. Mye fint å få for penger er vel konklusjonen!
    705 er byttet ut, og inn er det kommet 805s. Brukte riktig nok, men alikavæl a gitt! :)
    Og nå spares det til Primare I30. Det må bli bra vel?
    Fortsatt god sommer!
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Merkelig at mange mangler noe på SDA2175, Lyngdorf mener effketbiten og sounden er den samme, eneste at med TDA får man "DAC'en" helt ut til terminalene.. Samtidig at det faktisk er SDA2175 som får SUB jobben i et fullkomment Lyngdorf oppsett, sammen med TDA2200 ;). Skulle tro den hadde litt å rutte med i bunn da.

    Selv har jeg ikke A-B testet... Men har SDA2175+DPA-1 (mulig DPA1 som redder den?! )

    EDIT: godt å lese at TDA2200 har BRA kontroll på 803D.. de jeg sikter på :).
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Hvis man leser Lyngdorfs egen dokumentasjon vil man se at det er ganske stor forskjell rent teknologisk mellom 2175 og 2200. 2175 bruker "konvensjonell" digitalisering av inngangssignalet og konvertering fra PCM til pulsbreddemodulering (PWM) med tilbakekopling til det analoge inngangssignalet for "polering" og korreksjon, mens 2200 i utgangspunktet utelukkende arbeider med digitale PCM signaler som omformes til PWM signaler uten å gå veien om det analoge domenet. Analogmodulen som er tilgjengelig for 2200 digitaliserer analoge inngangssignaler, deretter er de like digitale som resten.

    Lyngdorf virker veldig stolte av algoritmene som ligger bak 2200's overgang fra PCM til PWM (selv om de tydeligvis lisensierer teknologien), fordi de mener at det gir vesentlig bedre resultater enn konvensjonell PCM til PWM, spesielt i diskanten. Den konvensjonelle metoden brukes såvidt jeg vet av de fleste (om ikke alle) ICE Power løsningene.

    Hvorom allting er, begge løsninger er veldig gode, synes vi hjemme hos oss. Vi bruker CD-1 mot TDAI 2200 med RoomPerfect og analog inngangsmodul (til Linn Sondek LP12 og annet) for mellomtone/diskant og 2175 for bass. Begge de to forsterkerne har "stålbass" (vi kjørte en stund med bare 2200, men det ble i minste laget). Hvorvidt diskanten er veldig forskjellig har vi egentlig ikke prøvd.

    Tilkoplede høyttalere er B&W 802D på spikes tredd rett ned i parketten (godkjent av Madame!). Det er noen mindre nivåforskjeller forsterkerne i mellom hva angår følsomhet, men det fikser RoomPerfect med en hånd på ryggen.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Det er greit, men jeg tenker muskler. Der skal de være så si like...ifølge Lyngdorf iallefall. Men vet at TDA2200 låter bedre ja ;). Grunnen til at jeg tok DPA1+2175 er for å kunne bytte yt effektdelen senere :D.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    SDA2175 har ikke så veldig mye krefter, og det er merkelig å høre på når den kneler. Lyden dropper ut med rare digitale lyder, og ikke typisk forvrengning slik som A/B forsterkere.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Det hadde nok vært fint om den hadde kunnet levere mer strøm enn den gjør. Lyngdorf skriver at den kan levere 40A. Det er nok for begge kanaler til sammen og antakelig under ganske gunstige betingelser. Selv med 2200 og 2175 i tandem så kunne våre 802D tenke seg mer futt, ja.

    B&W (både små og store modeller) har aldri tatt mål av seg til å være snille mot forsterkere. I undermotorisert utgave blir det fort litt skarpt. Det er kanskje derfor noen ikke liker B&W så godt...?

    Det er ikke vanskelig å få sikringslampen på 2175 til å blinke litt med Kari Bremnes Live på litt guffe. Riktignok sitter bassen ganske hardt og brutalt i sofaen, men det hadde vært plass til mer... Til daglig er det heldigvis mer enn godt nok!
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Jaja... om det blir BW.. så blir det på jakt etter en ny effektforsterker da :). Men tror jegk ommer til å beholde 2175 til å ta seg av toppen (der er den VELDIG god syns jeg). Se om det blir noe ICEpower igjen i bånd, Rotel er jo grisebillige :D.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    En kamerat af mig fandt at 2 x 750 W var for lidt. Så nu har han 4 x 700 W.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Hmm... Med tanke på hvor mye effekt høyttalerne tåler så tror jeg neppe det er nødvendig med 1400w. Men det skader jo ikke.

    Mine Electrocompaniet AW400 viste aldri svakhetstegn på 802D i hvertfall. Men jeg sammenlignet aldri med 4x700 heller.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ulf skrev:
    I april lovte jeg Ulf-B en seriøs lytterunde, og nå er det gjort. Mye fint å få for penger er vel konklusjonen!
    705 er byttet ut, og inn er det kommet 805s. Brukte riktig nok, men alikavæl a gitt! :)
    Og nå spares det til Primare I30. Det må bli bra vel?
    Fortsatt god sommer!
    Seriøs lytterunde - hehe. Du holdt deg ikke bare til lytting, ser jeg, men måtte grave litt i lommeboken - du, som alle oss andre. Men gratulerer med nye høyttalere. 805S er bra saker, det - dette er noe du kan ha glede av lenge. Helt til neste seriøse lytterunde.

    M.h.t. forsterker vet jeg ikke om Primare I30 er den perfekte matchen. Ville vurdert litt andre alternativer også. Ikke for det - Primare er bra saker - men høyttalerne dine er såpass gode at de godt kan få det beste du har råd til. Jeg har veldig sans for marsboers eksklusive løsning - ingenting som slår litt overkill, spør dere meg.
     

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har veldig sans for marsboers eksklusive løsning - ingenting som slår litt overkill, spør dere meg.
    [/quote]

    Det har jeg også det, men jeg har ikke 3 bretters hestehandlerbok. :)
    Satt en grense på +-20. Det får holde.
    Men skal selvfølgelig prøve å få lånt med meg hjem først, er jo ganske så viktig dette :)
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Noen som har testa CM9? første inntrykket mitt er så som så :S. Syns de var litt.. tja.. kjedlige? Fikk høre de med NAD m3. Men de låt bedre enn 703! Det er sikkert.. men med tanke på 683.. så vet jeg ikke helt... finishen var dog helt enestående :D.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    ulf skrev:
    Det har jeg også det, men jeg har ikke 3 bretters hestehandlerbok. :)
    Satt en grense på +-20. Det får holde.
    Men skal selvfølgelig prøve å få lånt med meg hjem først, er jo ganske så viktig dette :)
    Hvis du er i nærheten av Lillehammer en dag så er det bare å si fra så kan du får høre hvordan 805S jobber her hjemme. Min påstand er at man skal ha et særdeles bra anlegg før 805S blir det begrensende ledd dersom rommet passer en stativhøyttaler.

    Invitasjonen gjelder forøvrig andre her som er nysgjerrige på 805S også. Jeg tror de fleste vil bli ganske overrasket over hvordan de spiller - spesielt om man kun har hørt de på klubben tilkoblet en Cambridge forsterker eller lignende.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    NAD liker jeg ikke på B&W, i alle fall ikke CM og Master-serien. Det blir kjedelig og livløst. Denon synes jeg fungerer bedre på B&W CM.

    Lyngdorf også.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er tydelig at folk har forskjellig smak. B&W CM7 og CM9 er begge høyttalere med snev av ekte high-end kvaliteter, etter min oppfatning. Noen beskriver dem som litt kjedelige, men det er ikke uvanlig på produkter med nøytral og realistisk karakter og super-kvalitet i mellomtonen. Det jeg vil beskrive som 'klinger nydelig' vil andre kalle 'låter kjedelig'. Subjektivt, ja, som alt annet her.
     

    ulf

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.11.2008
    Innlegg
    81
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Hvis du er i nærheten av Lillehammer en dag så er det bare å si fra så kan du får høre hvordan 805S jobber her hjemme. Min påstand er at man skal ha et særdeles bra anlegg før 805S blir det begrensende ledd dersom rommet passer en stativhøyttaler.

    Invitasjonen gjelder forøvrig andre her som er nysgjerrige på 805S også. Jeg tror de fleste vil bli ganske overrasket over hvordan de spiller - spesielt om man kun har hørt de på klubben tilkoblet en Cambridge forsterker eller lignende.
    Takker for det Marsboer. Har slekt på Biri, så kanskje jeg tar deg på ordet. Har aldri hørt de på så fin elektronikk.
    Sitter nå og forbanner meg over posten, venter på min Primare I30, som sendes med en dør til dør greie. Det er ikke utkjøring lørdag på denne.
    Nei vel, kan jeg dra på terminalen å hente de ut? Nei, desverre, ikke nok folk på jobb.
    2 laaange dager foran meg. Sitte å se på 805ene da. Kanske pene. :)
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Biri er jo nesten Lillehammer det!

    Forøvrig er det alltid kjedelig å vente på harde pakker i posten :)
     

    Johny_Bravo

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    hei.
    er det noen her som har erfaring med elektronikk på 802d og 801d? Hva som funker og hva som ikke funker.
    Har hørt en del med Classe, men mener det ikke er en helt perfekt kombinasjon.Forslag og innspill mottas med takk.

    PS: Signalkilde er Sonos en zp-90
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Johny_Bravo skrev:
    hei.
    er det noen her som har erfaring med elektronikk på 802d og 801d? Hva som funker og hva som ikke funker.
    Har hørt en del med Classe, men mener det ikke er en helt perfekt kombinasjon.Forslag og innspill mottas med takk.

    PS: Signalkilde er Sonos en zp-90
    Vi kjører Sonos ZP90 mot Lyngdorf TDAI2200RP (mellomtone/diskant) og SDA2175 (bass) til 802D. Signalet tas ut av ZP90 via SPDIF. Resultatet er vesentlig bedre enn f.eks via Lyngdorf CD-1 som vi også har.
     

    Johny_Bravo

    Medlem
    Ble medlem
    21.10.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    0
    Lydolf skrev:
    Johny_Bravo skrev:
    hei.
    er det noen her som har erfaring med elektronikk på 802d og 801d? Hva som funker og hva som ikke funker.
    Har hørt en del med Classe, men mener det ikke er en helt perfekt kombinasjon.Forslag og innspill mottas med takk.

    PS: Signalkilde er Sonos en zp-90
    Vi kjører Sonos ZP90 mot Lyngdorf TDAI2200RP (mellomtone/diskant) og SDA2175 (bass) til 802D. Signalet tas ut av ZP90 via SPDIF. Resultatet er vesentlig bedre enn f.eks via Lyngdorf CD-1 som vi også har.
    Jeg har tda2200 i dag, og vil vel egentlig ha noe fetere Gliser har tenkt litt på millennium på 802d, men på 801d, blir den vel litt for svak
     

    Dalakong

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    191
    Antall liker
    0
    Slenger meg med her jeg og. Har CM7, og er strålende fornøyd!
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Johny_Bravo skrev:
    hei.
    er det noen her som har erfaring med elektronikk på 802d og 801d? Hva som funker og hva som ikke funker.
    Har hørt en del med Classe, men mener det ikke er en helt perfekt kombinasjon.Forslag og innspill mottas med takk.

    PS: Signalkilde er Sonos en zp-90
    Jeg brukte Electrocompaniet med hell på mine 802D.
    Dvs Transporter som analog signalkilde, EC 4.8 og EC AW400.
    I etterkant ser jeg at dette oppsettet nok hadde blitt enda hakket bedre med en annen pre. EC 4.8 mangler det aller siste hakket med oppløsning kontra de beste.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Johny_Bravo skrev:
    hei.
    er det noen her som har erfaring med elektronikk på 802d og 801d? Hva som funker og hva som ikke funker.
    Har hørt en del med Classe, men mener det ikke er en helt perfekt kombinasjon.Forslag og innspill mottas med takk.

    PS: Signalkilde er Sonos en zp-90
    Parasound Halo JC1 burde greie å dra skinnet av den pølsa :).
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    mcintosh fungerer meget bra!

    Johny_Bravo skrev:
    hei.
    er det noen her som har erfaring med elektronikk på 802d og 801d? Hva som funker og hva som ikke funker.
    Har hørt en del med Classe, men mener det ikke er en helt perfekt kombinasjon.Forslag og innspill mottas med takk.

    PS: Signalkilde er Sonos en zp-90
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    B&W FPM6 som senterkanal?

    Prøver meg her også da det gav liten respons under "Generelt"-avdelingen

    Har i enighet med fruen solgt senterkanalen og ønsker å gå for en mer "anonym" senterkanal til anlegget i stuen. Vurderer derfor B&W FPM6 (http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1179) som senterkanal.
    Er dette en bra høyttaler som senterkanal?

    Hvilken effektforsterker bør jeg gå for til en slik høyttaler?
    Effektforsterkeren må/bør være klasse D da den skal stå skjult/ha lite varmeutvikling. Vurderer enten en monoblokk (til senterkanal), 3 kanals (til å også å drive fremtidige bakhøyttalere) eller 5 kanals (til å drive senter, bak + topp i biamping til front).

    Bruker i dag en Rotel RB 1092 (2x500W) til å drive fronthøyttalerene (for tiden B&W 801 Matrix).
    Musikk er prioritert område i anlegget men ønsker å få inn en senterkanal til TV/film da vi sitter litt "off-axis" ved normal TV/filmvisning. (Har prøvd uten og er ikke fornøyd med plassering av vokal på film med kun fronthøyttalere.)

    Er åpen for innspill både på høyttalervalg og effektforsterker.
    (Alle inspill er bra inspill! )

    /Terka
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Får du kjøpt disse FPM6-høyttalerne enkeltvis? Jeg har alltid trodd at slike stereohøyttalere ble levert som udelelige par.

    Når det er sagt, ser jeg for meg at disse/denne kan bli litt lys i bassen når de skal jobbe sammen med dine 801 matrix - at du får et "basshull" i senterområdet. 801 Matrix er jo ganske ekstreme der - i hvert fall sammenlignet med høyttalere flest. Den senterhøyttaleren du solgte, hadde vel adskillig mer å fare med. Nå har jeg naturligvis ikke hørt FPM6 - derav skråsikkerheten - hehe.

    Men pen er den - den du tenker på - om ikke annet vil den rent visuelt gli fint inn.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Hehe! Pen er den, det er jo litt av meningen. WAF faktoren øker betraktelig med bare de to "klumpene# av høyttalere i stedet for 3 stk med senteren. Bør passe bra til skjermen også. Fruen er iallefall veldig positiv til denne endringen. ;D

    Var innom og pratet med gutta på HFK og fikk mulighet til å bestille enkeltvis ja. Tror HFK/B&W gjør det da de reklamerer med dem som veldig bra match til TV'er. I et hjemmekinooppsett har man jo normalt 5.1/7.1 oppsett.

    Mener å huske at 801'ene har delefrekvens på 380kHz ned til "basselementet". Ser at det kan bli en mismatch her ja.. (FMP6 har 2x5" mellomtone/basselementer.) Har dog de to 12" sub'ene nesten like under der senterkanalen kommer til å bli plassert. Tror at disse kan deles opp til 250 Hz, men det kan likevel bli et hull der over dette. Må nesten finlese manualen på Linn'en og se hvor høyt jeg kan sette delefrekvens mot sub på den også.. Dog er det ingen vei tilbake til frittstående senter. Her er jeg enig med fruen om å få det litt mer "ryddig" i stuen, det er tross allt hovedrommet i huset.

    Ang. effektforsterker så mente gutta på HFK at jeg burde opp på minimum 150/200 Watt for å få bra nok "trøkk" i senterhøyttaleren målt opp mot 801'ene. Rotel'en til stereohøyttalerene har forresten 27.2 dB gain, så en ny effektforsterker til senterkanalen bør vel være i nærheten der.. (Men man kan jo justere +/- på kanalene i prosessoren også?) Vurderer nesten å hoppe på en av de Midgard Oberon monoblokkene som ligger ute til salgs på brukten. Disse er bygget på ICE modulene (dog litt overkill) men Rotel har gjort noe med feedback loopen på RB1091 som gjør at de har litt mer fylde i bunn en det Midgard skal ha.
    Skulle dog gjerne hørt hvordan de matcher med FPM6/Linn'en først..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn