Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Jeg tror ikke det er en god kombinasjon med opphengsfritt FST mellomtone og overgang til store 12 eller 15 tommere. Funker tiltider dårlig på gamle 801S3 som hadde en normal mellomtone, hvor man lett hørte hvordan lydbildet hoppet vertikalt når musikken hoppet mellom de delefrekvensen.

    Aldri hørt Nautilus 801 med femtentommer, men antar det var et problem der også med FST som må deles høyt
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg har skjønt all info korrekt så ligger nå delefilter i platen bak; dette må da gjøre livet langt enklere relatert konvertering til aktiv deling ?
     

    EnTo

    Fersking
    Ble medlem
    05.09.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Jevnaker
    Hei
    Jeg er på utkikk etter "ny" forsterker (stereo) til mine 802 S3. Kan godt kjøpe brukt. Budsjett begrenset oppad til ca 10k.
    Takknemlig for gode innspill.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Kanskje jeg ikke forstår, men B&W oppgir ganske friske tall for nedre bassrespons 17hz -/+3db for 802d3. Men Stereophile måler mye tidligere avrunding jfr bilde. Hvordan er egentlig dypbassen på disse?

    Noen som selger noen brukte par?

    F50A0676-C021-4CFA-9806-F7CFC6A71198.jpeg
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Slik ser 802 D3 ut i mitt rom, før og etter Trinnov Optimizer. Ingen sub involvert på disse målingene

    Skjermbilde 2021-10-04 kl. 23.23.02.png


    Så målingene fra B&W ser fornuftige ut.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sitter fortsatt å funderer på om jeg skal gå for 801 D4 for front, og flytte 802 D3 til surround ? :unsure: Når jeg får på plass ekornes sofaen så er det plass også (den gir litt mer rom på sidene sammenlignet med hva jeg har nå. En smule ekstremt? Selvsagt, men er det ikke det ekstreme vi sikter mot da?
     
    Sist redigert:

    Ingvar Tautra

    Fersking
    Ble medlem
    28.10.2008
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Så de har du hatt selv eller?
    Hmm...lyden var så som så...nei det tviler jeg på at han har hatt. Jeg har mitt andre par med matrix 801s2 og må ærlig talt innrømme at jeg ikke til dags dato har hørt noen andre høyttalere som har gitt meg lyst til å skifte de ut. De må opp på stativ for å yte best og da helst så høyt som originalstativet. Men det nytter ikke å putte noe halvgodt utstyr til å drive disse, det er virkelig dritt inn og dritt ut. De har vært referansehøyttalere hos Abbey Road i flere tiår...
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ser ut som rå respons med Trinnov, hvordan låter det med såpass med eq da? Lenge siden jeg hørte B&W 802d3 hos hifiklubben, ikke spesielt imponerende der, men har trua på at de kan funke bra i et normalt hjem. :)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som rå respons med Trinnov, hvordan låter det med såpass med eq da?
    Dette er veldig moderat EQ, ingen problem å strekke strikken mye lengre uten at det påvirker lydkvaliteten negativt.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ser ut som rå respons med Trinnov, hvordan låter det med såpass med eq da? Lenge siden jeg hørte B&W 802d3 hos hifiklubben, ikke spesielt imponerende der, men har trua på at de kan funke bra i et normalt hjem. :)
    Nå må vi ikke se oss blind på at kun EQ er involvert i jobben med korrigering av systemet.
    Trinnov korrigerer høyttaler og rom, eller en kan velge. Man kan også velge graden av begge parameter.
    Fase, impuls og GD bla. Korrigeres til perfeksjon ( i forhold til utgangspunktet ) sammen med alt det andre selvfølgelig.
    Det kan gjøres endringer på både input og output signal.

    Dette får mine 800d3 til å låte så bra, at det er rett og slett utrolig.
     

    Tyker

    Fersking
    Ble medlem
    29.11.2021
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Hei. Jeg har en db4s subwoofer som jeg er superfornøyd med. Er på vei til å kjøpe meg en til, men har nå fått tilbud om å få kjøpe en db3d for samme pris.
    Vil det bli en bra match med en db4s og en db3d? Vil de to komplettere hverandre eller ødelegge for hverandre? Eller er to db4s det beste?


    Lyngdorf tdai-2170, Paradigm monitor 9v7, b&w db4s, Bluesound node2i
     
    Sist redigert:

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Hei. Jeg har en db4s subwoofer som jeg er superfornøyd med. Er på vei til å kjøpe meg en til, men har nå fått tilbud om å få kjøpe en db3d for samme pris.
    Vil det bli en bra match med en db4s og en db3d? Vil de to komplettere hverandre eller ødelegge for hverandre? Eller er to db4s det beste?

    Du, det var et godt spørsmål.
    Her kan sannsynligvis ekspertene forklare deg bedre, men vil tro at med å bruke 2 like subber, så slipper du å ratte inn 2 ulike innstillinger og kan bruke den samme på begge. En annen ting er hvordan du kobler det til, type forsterker og eventuell DSP.

    Hah, jeg venter faktisk selv på at ekspertene vil forklare deg det tekniske her, siden jeg ikke har peiling.
    Bruker forøvrig selv 2 DB3D, og klager ikke på det.
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Ja, hvis du plasserer de optimalt. Kan du poste et bilde av tiltenkt plassering?
    Interessant vinkling. Så du tenker at de kan f.eks. plasseres assymetrisk i rommet, og så kan det i prinsippet låte bra?
    Må si jeg skjønner lite av det fysiske her, med tanke på hvordan rommet lades av bassfrekvensene.

    Mine 2 subber står limt opp i fronthjørnene, men det handler vel like mye om forsterkeren jeg har.
    Lyngdorfen er ratta inn etter alle kunstens regler av Kaliberingsmannen, og jeg må si det låter bra.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.542
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    0
    Så du tenker at de kan f.eks. plasseres assymetrisk i rommet, og så kan det i prinsippet låte bra?
    Nei, absolutt ikke...men lettere å forstå din definisjon av asymmetri hvis du poster en skisse av rommet inkl plassering av alle rommets elementer :unsure:
     

    Tyker

    Fersking
    Ble medlem
    29.11.2021
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Ja, hvis du plasserer de optimalt. Kan du poste et bilde av tiltenkt plassering?
    Har lyst til å kunne dele høyt, typ 150. Subbene skal stå i hvert hjørne på samme vegg som høytaler. Nøyaktig like langt fra lytteposisjon.
    Jeg bruker min Sony strdn1080 til å måle opp nøyaktig avstand og volum på subben, det blir helt presist inkludert forsinkelse i subwoofer. Så plotter jeg det inn i Lyngdorfen. Mye bedre enn jeg har fått til etter timevis med manuelle målinger. Til å bli gal av!

    Jeg kjøpte DB3D. Er på flyttefot hjem til nord, der vil jeg ha rom helt uten naboer. Så får testet skikkelig. Blir det bare rot så selger jeg en av dem, å kjøper en ny av den jeg liker best.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.542
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    0
    Har lyst til å kunne dele høyt, typ 150. Subbene skal stå i hvert hjørne på samme vegg som høytaler.
    Ok....langt fra optimal sub-plassering, men det kan være andre hensyn som prioriteres (y)
     

    Panny

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2010
    Innlegg
    34
    Antall liker
    44
    Det ligger en 803d3 på finn til ca 115.000.
    Er interessert…..
    Hva er egentlig en ok pris for disse?
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det liggernoen 803d3 på finn til ca 115.000.
    Er interessert…..
    Hva er egentlig en ok pris for disse?

    Halv nypris er OK pris for brukt kurrant Hi-fi.
    Jeg har hatt disse i hus og vil ikke ha betalt 115 000kr for dem...
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nå er jo 800 serien kjent for å holde seg godt i pris på annenhånds markedet.
    Så det vil ikke overraske meg om selger får tett på prisantydning.
    Husker jeg skulle selge mine 802 d2, og hadde flere treff på annonsen en naboen som skulle selge huset (beste strøket i Oslo😇)
    Typ godt over 3000 treff. Salget gikk også veldig fint.
     

    Panny

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2010
    Innlegg
    34
    Antall liker
    44
    Halv nypris er OK pris for brukt kurrant Hi-fi.
    Jeg har hatt disse i hus og vil ikke ha betalt 115 000kr for dem...
    Voff, du virker ikke særlig begreistet for disse. Andre forslag?
    Men du mener halv nypris er ok, dvs 90.000?
    802 etc blir nok litt for store for meg.
     

    Panny

    Medlem
    Ble medlem
    07.11.2010
    Innlegg
    34
    Antall liker
    44
    Nå er jo 800 serien kjent for å holde seg godt i pris på annenhånds markedet.
    Så det vil ikke overraske meg om selger får tett på prisantydning.
    Husker jeg skulle selge mine 802 d2, og hadde flere treff på annonsen en naboen som skulle selge huset (beste strøket i Oslo😇)
    Typ godt over 3000 treff. Salget gikk også veldig fint.
    Det er det jeg også tenker, men er det verdt prisen som de holder seg på?
    Tenker i dette tilfelle å gå ned til 100-105…
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Voff, du virker ikke særlig begreistet for disse. Andre forslag?
    Men du mener halv nypris er ok, dvs 90.000?
    802 etc blir nok litt for store for meg.

    Du må nesten lytte på dem. Har ikke noe forslag.
    Jeg kjøpte et sett 803D3, men hadde de bare ei uke. Har B&W 805S. Har hatt B&W 802F og B&W 801 Matrix SIII i tillegg....
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    De eneste B&W jeg har fått skikkelig ståpels av å høre på var de gamle 801D. 15-tommere med deilig "slam", nesten litt JBL'sk ala 4430 i litt mer pyntelig innpakning men med dårligere dynamikk og litt mer fisefint og bedre diskant. Nå har jeg ikke hørt 800D3 eller nye 801D4 må sies men det er noe spesielt med 15-tommer og oppover, den deilige autoriteten jeg har til gode å høre fra mindre elementer ;-) Og det er vel kanskje trøkket i mellombassen jeg snakker om mer enn ren dypbass, som subber med masse power og xmax uansett er bedre på. Dype stemmer, en cello eller annet som treffer deg fysisk i brøstkassa fra en god 15-tommer det er saker ;-)
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    De eneste B&W jeg har fått skikkelig ståpels av å høre på var de gamle 801D. 15-tommere med deilig "slam", nesten litt JBL'sk ala 4430 i litt mer pyntelig innpakning men med dårligere dynamikk og litt mer fisefint og bedre diskant. Nå har jeg ikke hørt 800D3 eller nye 801D4 må sies men det er noe spesielt med 15-tommer og oppover, den deilige autoriteten jeg har til gode å høre fra mindre elementer ;-) Og det er vel kanskje trøkket i mellombassen jeg snakker om mer enn ren dypbass, som subber med masse power og xmax uansett er bedre på. Dype stemmer, en cello eller annet som treffer deg fysisk i brøstkassa fra en god 15-tommer det er saker ;-)
    Gamle 801S3 med 12 tommer var også slik med «slam»
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    3.975
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Det er det jeg også tenker, men er det verdt prisen som de holder seg på?
    Tenker i dette tilfelle å gå ned til 100-105…
    Jeg vil anbefale deg å prøve dem. Har hørt de hos en venn. Der låt det meget bra.
    Men de må selvfølgelig passe med resten av anlegget, rommet de skal stå i.
    Liker du ikke 803 D3, er det ikke vanskelig å få solgt dem. Prisen er helt ok.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Liker du ikke 803 D3, er det ikke vanskelig å få solgt dem. Prisen er helt ok.
    Er ikke sikker på det. Mener at demomodellene av 803D3 gikk for hundreognoenogtredvetusen kroner i høst med garanti som for nye høytalere. i 2020 ble B&W 802D3 solgt brukt for 110 000kr - kjøpt av en her på sentralen. De sto lenge for salg på finn. Jeg luktet på dem selv. men var for sent ute.
    90 000kr er riktig pris for 803D3 etter min mening, men det er jo lov å prøve seg som selger da. Man vet jo aldri. De dukker ikke opp for salg hver dag heller, og noen vil åpenbart ha dem...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn