Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • presten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2009
    Innlegg
    75
    Antall liker
    113
    Sted
    Stryken
    Torget vurderinger
    14
    Hei,
    Håper snart jeg kan melde meg inn som ny venn her, men trenger litt hjelp før jeg avgjør kjøp av et sett (gamle) Nautilus 800 høyttalere som jeg har på hjemlån/ prøve for tiden. De er i god stand og låter fint, men gummitetningene rundt mellomtoneelementene er rufsete. Jeg tror det kan skyldes at høyttalerne tidligere har blitt transportert uten at transportsikringen har vært montert. Selger hadde ikke transportsikringer da jeg skulle hente, men skaffet dem til veie før vi lastet opp.
    Det er trolig ikke problem å kjøpe og montere nye pakninger, men mitt spørsmål er: kan det være andre (ikke synlige) skader på elementet eller andre komponenter i forbindelse med dette? De ble i 2018 transportert fra Trondheim til Hedmark, sannsynligvis uten transportsikringer montert.

    IMG_8673.JPG IMG_8674.JPG IMG_8676.JPG IMG_8670.JPG
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    Håper snart jeg kan melde meg inn som ny venn her, men trenger litt hjelp før jeg avgjør kjøp av et sett (gamle) Nautilus 800 høyttalere som jeg har på hjemlån/ prøve for tiden. De er i god stand og låter fint, men gummitetningene rundt mellomtoneelementene er rufsete. Jeg tror det kan skyldes at høyttalerne tidligere har blitt transportert uten at transportsikringen har vært montert. Selger hadde ikke transportsikringer da jeg skulle hente, men skaffet dem til veie før vi lastet opp.
    Det er trolig ikke problem å kjøpe og montere nye pakninger, men mitt spørsmål er: kan det være andre (ikke synlige) skader på elementet eller andre komponenter i forbindelse med dette? De ble i 2018 transportert fra Trondheim til Hedmark, sannsynligvis uten transportsikringer montert.

    Vis vedlegget 733188 Vis vedlegget 733189 Vis vedlegget 733190 Vis vedlegget 733191
    Dette har med alder å gjøre, og kanskje høyttaler har stått i sol over flere år. Gummi varer ikke evig, det er bare å bytte gummien rundt (mener den skal være å få tak i - så sjekk med med hifiklubben). Alternativt så kan garantert hele elementet (inkludert pakning) oppdrives. Tror ikke prisen er skremmende.

    Mellomtone for N800 delen heter (dette er mellomtone elementet)
    B&W N800 Midrange ZZ13013

    Usikker på om gummipakning er del her eller om den fås løst. Det beste er å sjekke med hifiklubben som nevnt; de klarer i det minste finne ut hvilken del det er snakk om (så kan den sannsynligvis finnes på ebay eller lignende).
     
    Sist redigert:

    ole-va

    Medlem
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    23
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Pakningen mellom mellomtonen og marlan-hodet på N800 kommer som egen del:
    HH12960 - Front Isolator MF
    Dette er forøvrig den samme isolatoren som ble brukt på modellene med eget mellomtone-kabinett helt frem til 800 Series Diamond (D2) og kan nok sikkert skaffes fremdeles.

    Som TGB skriver kan sol og annet gjøre at denne sprekker litt i kanten som er eksponert rundt elementet. Dette behøver ikke bety at det som ligger mellom element og kabinett også er sprukket, men det kan nok være en god ide å bytte uansett. Om ikke annet enn for utseendets del.

    Presten:
    Det er litt tricky å ta ut mellomtonen, men det er bare å ta kontakt hvis du trenger noen råd og tips!

    ole-va

    Dette har med alder å gjøre, og kanskje høyttaler har stått i sol over flere år. Gummi varer ikke evig, det er bare å bytte gummien rundt (mener den skal være å få tak i - så sjekk med med hifiklubben). Alternativt så kan garantert hele elementet (inkludert pakning) oppdrives. Tror ikke prisen er skremmende.

    Mellomtone for N800 delen heter (dette er mellomtone elementet)
    B&W N800 Midrange ZZ13013

    Usikker på om gummipakning er del her eller om den fås løst. Det beste er å sjekke med hifiklubben som nevnt; de klarer i det minste finne ut hvilken del det er snakk om (så kan den sannsynligvis finnes på ebay eller lignende).
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Kan vel også tyde på at noen har dratt til skruen på baksiden for mye slik at pakningen tyter ut
     

    presten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2009
    Innlegg
    75
    Antall liker
    113
    Sted
    Stryken
    Torget vurderinger
    14
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger og tips gutter, men dessverre kommer de litt for sent (for meg). Jeg returnerte B&W'ene til selger allerede 13. juli. Ikke no' galt med høyttalerne, men de spilte ikke i nærheten av sitt potensiale på den begrensede plassen jeg har avsatt til anlegget. Det var også pga. den "vriene" plasseringa at jeg hadde dem på prøve. Heretter vil ht med bassport bak ikke bli vurdert hos meg. Synd, fordi jeg synes de var utrolig flotte. Jeg videreformidler
    informasjonen til selger/ ny kjøper.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    bassport bak eller foran har ikke noe å si, krever bare noen få cm. ca. diameter på selve bassporten. problemene er noe helt annet
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Poenget var at N800 har ikke noe bassport bak ;) Bassport på alle 800 og 802 har vel siden tidenes morgen vært under kabinettet mot bunnplata med vinkling mot front nederst.
     

    presten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.12.2009
    Innlegg
    75
    Antall liker
    113
    Sted
    Stryken
    Torget vurderinger
    14
    Beklager, det rabla nok for meg i går kveld. Pinlig.
    Burde ha skrevet: heretter vil kun høyttalere med bassport i front bli vurdert. De låt i alle fall ikke bra nok her, trøkt opp i et hjørne av stua.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    1.059
    Torget vurderinger
    1
    Fant dette bilde på Facebook, ny utgave av 800 serien D4.
    Ja, dette er spennende nyheter.
    Var på digital presselansering 23. juli. Sperrefristen satt til 1.september, så da kommer det sikkert et skred av info rundt omkring. Også på Audiophile.no.
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    572
    Antall liker
    722
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Ja, dette er spennende nyheter.
    Var på digital presselansering 23. juli. Sperrefristen satt til 1.september, så da kommer det sikkert et skred av info rundt omkring. Også på Audiophile.no.
    Spennende, ser fram til mere info om disse, om det er noe teknisk eller bare designet som er endret.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fant dette bilde på Facebook, ny utgave av 800 serien D4.

    Vis vedlegget 741080
    Det er noe som ikke matcher her, hvorfor har de endret navn på 801 til 800 ? Jeg var helt sikker på at 801 med 15" bass ville bli reintrodusert igjen, men mulig det vil bli den nye 800 D4 (lanseres neste år) ? Ellers gir det ingen mening å plutselig bytte navn på 800 til 801. Tidligere var jo 801 dyrere enn 800.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Kabinettkostnadene til 801 var en av grunnene til at den ikke eksisterer lengre vet jeg, samt 800 så jo mye bedre ut. 801 så ut som en tjukkas med et vanvittig lite hode på toppen. Lyden i dem var vel også litt så som så. 🤪
     

    Khulloeen

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2016
    Innlegg
    22
    Antall liker
    11
    Da kommer vel snart min neste høyttaler (brukte 802 D3 eller 803 D3) til salgs på torget....gleder meg!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Da kommer vel snart min neste høyttaler (brukte 802 D3 eller 803 D3) til salgs på torget....gleder meg!

    Etter å ha hatt 802, 801 og 805 kjøpte jeg 803D3. Desverre var det den dårligste av dem. Gikk i retur. 4db løft ved 6000HZ låter ikke bra...
    Håper de nye modellene har mer kontroll på frekvensgangen.....
     

    Khulloeen

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2016
    Innlegg
    22
    Antall liker
    11
    Etter å ha hatt 802, 801 og 805 kjøpte jeg 803D3. Desverre var det den dårligste av dem. Gikk i retur. 4db løft ved 6000HZ låter ikke bra...
    Håper de nye modellene har mer kontroll på frekvensgangen.....
    Jeg har nå 802 D2 og skulle gjerne visst om noen av D3 modellene er en solid oppgradering.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har 802 D3 og er veldig fornøyd (samt HTM1 D3). Har hørt på 802 D2 flere ganger, og har fortsatt 803 D2 (som surround). Mitt syn er at D3 er en skikkelig oppgradering vs D2. D4 kommer til å være en mindre oppgradering tyder alt på. D3 var en stor, D2 var en mindre sammenlignet med D
     

    Khulloeen

    Medlem
    Ble medlem
    28.08.2016
    Innlegg
    22
    Antall liker
    11
    Jeg har 802 D3 og er veldig fornøyd (samt HTM1 D3). Har hørt på 802 D2 flere ganger, og har fortsatt 803 D2 (som surround). Mitt syn er at D3 er en skikkelig oppgradering vs D2. D4 kommer til å være en mindre oppgradering tyder alt på. D3 var en stor, D2 var en mindre sammenlignet med D
    Takk for at du deler dine erfaringer - det bare å vente til 802 D3 kommer for salg (det ble solgt et par for 110.000,- for ca 3 uker siden - var litt for sent ute der).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at du deler dine erfaringer - det bare å vente til 802 D3 kommer for salg (det ble solgt et par for 110.000,- for ca 3 uker siden - var litt for sent ute der).
    Tror ikke det kommer store mengder D3 på bruktmarkedet, alt indikerer som nevnt at D4 er en mindre oppdatering. Viser det seg at D4 er en større oppdatering så skal jeg vurdere, men da roterer jeg 802 D3 til surround :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Nesten rart av B&W å legge ut dette nå som det ser ut som de har drept 801-modellen med sin nye D4-serie 🤔

    1E0F0B75-91C1-4C17-AB86-AAEC193EEE47.jpeg
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Kabinettkostnadene til 801 var en av grunnene til at den ikke eksisterer lengre vet jeg, samt 800 så jo mye bedre ut. 801 så ut som en tjukkas med et vanvittig lite hode på toppen. Lyden i dem var vel også litt så som så. 🤪
    Så de har du hatt selv eller?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.512
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Tipper det kommer en 800 D4 om et års tid - og at den blir spenstig

    Da D3 kom ut i 2015 var 802 D3 topp modell og 800 D3 kom året etter.
    Ja tenkte mer på at modellen med doble 10’’ som hele tiden har vært nr 800, nå er blitt navngitt nr 801. Ville jo være rart om en ny modell av 801 skulle bli hetende 800.

    Med mindre en ny 801 blir så dyr å produsere at den prismessig blir toppmodellen og derfor må «bytte plass» i nummer-hierarkiet.

    Blir spennende å se 👍🏻
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja tenkte mer på at modellen med doble 10’’ som hele tiden har vært nr 800, nå er blitt navngitt nr 801. Ville jo være rart om en ny modell av 801 skulle bli hetende 800.

    Med mindre en ny 801 blir så dyr å produsere at den prismessig blir toppmodellen og derfor må «bytte plass» i nummer-hierarkiet.

    Blir spennende å se 👍🏻
    Det er dette jeg mistenker. La oss se hva som skjer :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ser at prisene for disse er klare hos Hifiklubben.
    Begynner på 79 800 for 805D4 til 359 000 for 801D4. Husker når 801 Matrix SIII kostet 28 000kr....
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Hadde likt å se at de gjeninnførte 15” i 801D4. Har ikke hatt gleden av å høre den gamle selv, men har hørt mye positivt fra andre.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hadde likt å se at de gjeninnførte 15” i 801D4. Har ikke hatt gleden av å høre den gamle selv, men har hørt mye positivt fra andre.
    Jeg mistenker 800 D4 kommer neste år og er den egentlige 801 D4, modell nummer har byttet om for å reflektere prisen (800 D4 kommer til å bli dyrere). Det har vært så mye marketing fra B&W knyttet til 801 og historikk - så det bør være et hint om hva som kommer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn