Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.656
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har 804D. Det er jazz, elektronisk og faktisk dance høyttalere. Anbefaler å prøve å lytte til noe elektronisk også. Opplever også god lyd på mye jazz. Enkelte elektronisk musikk er det overraskende god dybde i trommer av og til. Så små 6.5» membran kan gi utrollig god klang. Bra treverk/konstruksjon.

Rask rock og heavy metal går ofte i grøten på høyt volum her. Metallica fungerer og sikkert noen andre også. Spiller ganske bra på lavt volum opplever jeg også. Vil undersøke lyden til andre høyttalere av og til. For å kanskje finne noe som spiller bra på alle sjangere, men det kan hende bassen i jazzen er best hos B&W.
    Kan problemene ved rock på høyt volum ha noe med akustikk å gjøre?
    Ja, nakne vegger. Men årsaken er også selve høyttalerne. Noen høyttalere spiller best på enkelte sjangere er mitt inntrykk. Har ikke hørt så mange høyttalere. Lydkvaliteten på plate, cd og lydspor fra streaming og lagret digitalt dvs. innspillingskvalitet er nok det aller viktigste tror jeg. Er vanlig musikk interessert, ikke ekspert med erfaring fra mange stereoanlegg.
    Har heller ikke samme erfaring som mange andre på hfs.
    Opplever urolig lydbilde når veggene blir for nakne, men om jeg peiser på med dyner og annet mykt som ikke reflekterer blir det straks noe annet. Og det uten å bytte ht/anlegg, så det er kanskje verdt et forsøk. :confused:
    Mulig dine ht er bedre allroundere enn det høres ut til.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.191
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det begynner kanskje å bli litt off topic for B&W tråden, men det å jobbe med akustikken i rommet vil jeg anbefale på det sterkeste! Det er så mye å hente!

aiso

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    10
    Hei!
    Er det noen som har testet eller gjort en direkte sammenligning mellom 802 D og 802 Diamond rent lydmessig? Den oppgraderingen som er gjort på 802 Diamond har etter det jeg har lest meg til ikke ført til dramatiske endringer i lydbildet.

Harald HM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Antall liker
    2.104
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Er det noen som har testet eller gjort en direkte sammenligning mellom 802 D og 802 Diamond rent lydmessig? Den oppgraderingen som er gjort på 802 Diamond har etter det jeg har lest meg til ikke ført til dramatiske endringer i lydbildet.
    Nope, not me.

men det jeg forstår av oppgraderingen fra tidligere 804 til D3 som jeg har nå, så er det et stooort skritt framover. Men kanskje ikke så mye mer å gjøre med 02-ene. De var vel kanskje perfekt fra før...:rolleyes:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Kansje ikke uten grunn at B&W er serdeles godt plassert i nesten alle scener i serien Empire.. :)

Drossel

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    1.405
    Tror B&W har kreeret sig til helvede og derfor er tvunget til å sælge.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.578
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10
    Kansje ikke uten grunn at B&W er serdeles godt plassert i nesten alle scener i serien Empire.. :)
    Det gjelder også sesong 1 av Daredevil på Netflix, der er ett par 802D ikke ett sjeldent synd

Det stemmer det :) i empire er vel de fleste 800 serien å finne, pm1, cm10, 6 serien også :) en del classe forsterkerie også

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

Er nok mange med erfaring med 802d her inne? Jeg vurderer sterkt disse i nytt lytterom på 72 m2. Rommet er 12.4 m bredt og 5.4 m dypt, åpning mot trappegang og takhøyde på 2.7m. Har stue, spisestue og åpen løsning mot kjøkken i dette rommet. Vil spille på langvegg i ene enden av rommet med en liten meter til sidevegg på ene ht, mens andre vil stå fritt ift sidevegg.

Romnoder og bassgain antar jeg vil bli fenomenal match mot en høyttaler av 802 sine proporsjoner. Jeg har derimot en utfordring ift mulig avstand til vegg bak høyttalere. Kan klare 80-100 cm fra bakvegg til baffel, men mer enn dette vil ikke passe inn i stua.

Kan dette funke? Øker toleranse for avstand til frontvegg med slike generøse romdimensjoner, eller må 802d stå godt utpå gulvet for å få tilstrekkelig luft rundt seg?

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    180
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Tror det ligger et par ubrukte 801d på Finn.no. Dét hadde vært noe i ditt rom. Har selv 802d, men rommet er bare 20m2. Derfor kjøpte jeg ikke 801.

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner at større er bedre, men mener dere 802 kan bli knapt i dette rommet?

Lytter til alt av musikk, og er avhengig av høyttalere som gir fot selv til flate 70-talls rockeinnspillinger og nonchalant indie. Vet at 800 ikke nødvendigvis er enkleste løsning sånn sett, men hadde håpet 802 gikk noe dypere, og hadde mer mellombassdriv enn kef 205/2. Har noen testet disse mot hverandre, hadde det vært meget interessant å høre om!

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    1.371
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Om de går dypere vet jeg ikke, men det jeg vet sikkert er at 802 spiller med autoritet i de fleste rom jeg har hørt de i, inkludert mitt eget. Jeg har også eid 800 like lenge som 802.
    De spiller vel så uanstrengt så det går an(800) Alt ble liksom bedre med 800 i hus, og spesielt nedre mellomtone/øvre bass ble løftet opp.
    Ved normalt lyttenivå opplevde jeg begge som ganske lik i uttrykket i nederste frekvenser, men ved høyere nivåer spilte 800 mye mer uanstrengt.
    Lydbildet virket større og bedre på alle parameter selv om de er likt bestykket i mellomtone og diskant. 802 er en bra høyttaler til prisen, og sammen med et kontrollert sub oppsett spiller det forrykende (jeg har prøvd det og) Personlig mener jeg 802 er 90% av 800 prisen tatt i betraktning ( i mitt rom ) Men 800 har en enorm eierglede, spiller majestetisk på fullt utblås. Jeg spiller nå på 802 d3 men det er en helt annen fortelling;)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    1.371
    Sted
    Jeg kan også meddele at kjøper av mine 800 eide også 802 før.
    Han sitter nå i trønderlag et sted og gliser fra øre til øre. "Gjedd førr pængan" som han sa etter å ha rigget de opp i heimen og vrengt om hjulet.;)

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Meget interessant. Hvordan er 802 D3 ift forrige utgave. Har lest at de har beveget seg mot mer analytisk/monitorideal?

janerlen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2003
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    3
    Med det rommet og den musikksmaken kunne du tatt en lytt til Klipsch Palladium serien.
    Takk for tips, men Palladium 39 er i mine øyne mindre pen, og minst 20 cm for høy. Dvs at for sjefen i huset er den uaktuell :)

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    1.371
    Sted
    Det er en helt annen ht. hva lydgjenngivelse angår.
    Du er nok inne på noe vesentlig i din beskrivelse. Den flørtende romantiske mellomtonen er borte sånn som den var kjent for.
    Nå henger den der istedenfor vektløs og hypnotiserende, totalt løsrevet fra høyttalerne. Fabrikanten er fortsatt gjenkjennelig mener jeg, men alt er så vektløst og delikat presentert nå i forhold. Og bassen er et kapittel for seg.Trykker som besatt når det trengs.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    1.540
    Torget vurderinger
    1
    Hei godtfolk!

Jeg skal innrede et kinorom etter hvert og planlegger å handle brukte høyttalere i et 5.1 eller 7.1 oppsett med takhøyttalere etter hvert. Har hørt på B&W av og til på hifiklubben og spiller nå tokanals på faderens gamle 601 S3, toveis stativhøyttalere fra årtusenskiftet ca. Disse høres overraskende kompetente ut, med en ørevennlig fyldighet i mellomtone og bass som er fin å høre på, synes jeg. Minnes også en halvtime på hifiklubben der det som må ha vært 603 S3 i samme serie foredro Master and Commander med overbevisende fynd og klem.

Denne S3-serien er derfor førstevalget for rimelige kinohøyttalere, men: Den serien som kom etterpå, 683, 684, 685 og 686 (med assymetrisk diskantpynt som dere husker) er nesten like rimelig. Men disse høyttalerne har jeg aldri hørt på...

Derfor: Er det noen som kan si noe om lydmessige forskjeller og likeheter mellom disse seriene?? Den gamle S3 serien var vel laget i England i sin tid, mens den etterpå kom fra Kina, uten at det nødvendigvis sier noe om kvaliteten, men kanskje lyden?

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    1.371
    Sted
    Den nye 600 serien er relativt tungdrevne så du er klar over det. Jeg regner med du skal ha minst én sub i kinoen og da er det ikke like relevant med tanke på forsterker/reciver....... Men de låter greit til prisen med nok forsterkeri.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    1.540
    Torget vurderinger
    1
    Med den nye serien mener du altså den som kom etter S3-serien? Noen forskjeller på lyden? Klangbalanse, diskantkarakteristikk osv?

Det er ikke aktuelt å kjøpe nye 600 som er i salg nå. Jeg skal bygge om høyttalerkassene og da må jeg kjøpe noe brukt..

stigfjel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Jeg hadde B&W DM603 S3 i sin tid. De spilte bra med EC ECI-2, og senere i biamp med EC AW60. De åpnet seg virkelig da jeg gikk over til EC4.6/AW120DMB. De høyttalerne jeg har vært mer fornøyd med enn DM603 S3 er de jeg har nå, B&W 803 Diamond, som driftes av EC4.8/AW250-R. Får du tak i et pent brukt par av de til en god pris, gjør du et godt kjøp.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    1.540
    Torget vurderinger
    1
    Ingen tvil om at Bowers har veldig mye bra oppover i klassene til stereobruk. Men akkurat nå er det altså multikanal til kino og musikk som gjelder. Og planen er altså å holde meg i budsjettklassen. Om det blir en receiver eller prosessor med brukte effekttrinn vet jeg ikke foreløpig. Men tenkte å holde meg til 2000 - 2500 pr høyttaler og da er det altså brukt 600 B&W som er kandidat:) Ikke liggende senter, men tre like i front. Hva med tre 603 S3 eller 684/683? De skal uansett bygges inn i bakvegg/reoler for å spille bak et lydtransparent lerret.

Som sagt, de 601 S3 som jeg spiller på nå er gode. Ikke akkurat siste skrik i oppløsning og nøytralitet, men jeg liker den fyldige. 'godmodige' klangen i disse. Gir en deilig avslappende følelse å sitte å høre på disse. Analytiske, superdetaljerte og frempå høyttalere har jeg hatt før og er kommet til at det ikke er noe for meg.

B&W er vel noenlunde midt på treet når det gjelder effektivitet og de har godt av krefter. Det får komme som en fin oppgradering etter hvert.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.191
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ingen tvil om at Bowers har veldig mye bra oppover i klassene til stereobruk. Men akkurat nå er det altså multikanal til kino og musikk som gjelder. Og planen er altså å holde meg i budsjettklassen. Om det blir en receiver eller prosessor med brukte effekttrinn vet jeg ikke foreløpig. Men tenkte å holde meg til 2000 - 2500 pr høyttaler og da er det altså brukt 600 B&W som er kandidat:) Ikke liggende senter, men tre like i front. Hva med tre 603 S3 eller 684/683? De skal uansett bygges inn i bakvegg/reoler for å spille bak et lydtransparent lerret.

Som sagt, de 601 S3 som jeg spiller på nå er gode. Ikke akkurat siste skrik i oppløsning og nøytralitet, men jeg liker den fyldige. 'godmodige' klangen i disse. Gir en deilig avslappende følelse å sitte å høre på disse. Analytiske, superdetaljerte og frempå høyttalere har jeg hatt før og er kommet til at det ikke er noe for meg.

B&W er vel noenlunde midt på treet når det gjelder effektivitet og de har godt av krefter. Det får komme som en fin oppgradering etter hvert.
    Pass bare på at du ikke velger noen modeller som krever for mye av forsterkeren - da blir det ikke så enkelt å få det til med en "rimelig" surround forsterker.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    1.540
    Torget vurderinger
    1
    Joda ser den. Men disse modellene i 600-seriene til B&W har vel kanskje vært de aller mest kjøpte høyttalerne til hjemmekino i norske/skandinaviske stuer de siste tjue årene, med mulig unntak av Dali. De kan umulig være helt feil. Dali har ikke vært på lista mi da jeg ikke synes noe om de; for skarpe øverst og uhomogene i lyden (de jeg har hørt).

Hobo

Medlem
    Ble medlem
    26.10.2015
    Antall liker
    3
    Noen som kan gi meg erfaringer på B&W PV1D og DB1? :confused:

Står foreløpig mellom disse som subwoofer i mitt nye hjemmekinoanlegg. Førstnevnte får jeg får rundt 9-10k og sistnevnte for rundt 18.5-19k (begge brukt).

Utseendemessig er jo førstnevnte helt nydelig, men jeg er usikker på om jeg fort vil ende opp med å ville ha mer av det gode og at jeg burde se forbi PV1D?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn