Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    omholt

    Gjest
    B&W må også få sin tråd. Her kan vi utveksle erfaringer, opplevelser, hjelpe hverandre med forslag til elektronikk og plassering og annet.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg skal komme med bilder av et par klassikere: DM-6.
    Kanskje ikke noen her er gamle nok til å huske disse? HiEnd på slutten av 1970 tallet.
    Mine var i bruk i 30 år. Jeg kjøpte de litt brukt. Nå er de solgt tilbake til den opprinnelige eieren med et lite tap ;).
    Han bor i Mexico. De spiller fortsatt supert i følge den "nye" eieren.
    Bilder kommer.
    Her er DM-6 Big foot med og uten front deksel:

    Noen detaljer:



    Detalj av mellomtonen. Membranen var laget i et komposit materiale. Noen sa det var Kevlar...?

    Det var kontroller for tilpassning av mellomtone og diskant. Jeg hadde aldri behov for disse. De to "knottene" til venstre var sikringsholdere for mellomtone og diskant på de tidlige utgavene. De ble senere plassert på baksiden ved tilkoblingsterminalene. Tilkoblinger var både banan og DIN høyttalerkontakt som var mye brukt den gang.


    Med hvert høyttalersett fulgte det med frekvens respons test utført med Bruel & Kjær måleutstyr.
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    omholt skrev:
    B&W må også få sin tråd. Her kan vi utveksle erfaringer, opplevelser, hjelpe hverandre med forslag til elektronikk og plassering og annet.
    B&W har jo et eget blad. Fidelity heter det, kommer ut en gang i måneden........................
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    DAChild skrev:
    omholt skrev:
    B&W må også få sin tråd. Her kan vi utveksle erfaringer, opplevelser, hjelpe hverandre med forslag til elektronikk og plassering og annet.
    B&W har jo et eget blad. Fidelity heter det, kommer ut en gang i måneden........................
    ;D ;D
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Audiomix skrev:
    Jeg skal komme med bilder av et par klassikere: DM-6.
    Kanskje ikke noen her er gamle nok til å huske disse? HiEnd på slutten av 1970 tallet.
    Mine var i bruk i 30 år. Jeg kjøpte de litt brukt. Nå er de solgt tilbake til den opprinnelige eieren med et lite tap ;).
    Han bor i Mexico. De spiller fortsatt supert i følge den "nye" eieren.
    Bilder kommer.
    Hadde et par DM6 selv på slutten av 70-tallet. Kjørte først en EC Otala 2x25w power amplifier (den originale EC). Denne var selvfølgelig for liten, så bytta i to stk Kenwood L09M 300w monotrinn. Disse var ustabile, utgangene røk hele tida. Hadde mye viftestøy også. Fikk bytta dem i L07M på 150w istedet, Funka mye bedre. Preen var en Soundcraftman PE2217 med innebygget equalizer. Kilden var en Kenwood KD500 med Infinity Black Widow arm og Stanton 681 EEE pickup. Masse gode minner. Skilsmisse 1998 gikk alt utenom KD500 på bosset. Glemte Nakamichi 600 kasettspiller som også gikk på dynga. Største tabben i mitt liv. Er jeg gal eller? ;D ;D ;D

    Men har ikke glemt B&W. Kjøpte CDM9NT da jeg startet opp igjen i 2000. Nå har jeg 803S. Skal mye til for at neste ikke blir 802. 8) 8) 8)

    Mvh

    Edit: DM6, populært kalt mummitroll, noe som bildene til Audiomix vel klart viser grunnen til, var første høyttaleren i verden med kevlar membran (Den gule mellomtonen selvfølgelig). 15" gav jo et skikkelig basstrøkk også. Når det gjelder sikringene, som var plassert ved kontrollene i fronten på mine, så røk de rimelig ofte når jeg kjørte "The Two Channel Power Amplifier" (2x25W) på den. Forsterkeren gikk selvfølgelig ganske tidlig i klipping når den forsøkte å drive disse monsterne av noen høyttalere
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    DM12 her i stua. En tulling uten hørsel hadde kastet dem pga en løs tråd på det ene diskantelementet. Loddet den på plass og satte dem på stativ. :D :D :D
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    910
    Torget vurderinger
    4
    Dme au603 var min første skikkelige høyttaler! Drevet av en Electrocompaniet eci-2 med en marantz cd67se i front ga dette meg utallige timer med musikkglede i tre år før jeg begynte å lesdioblader og fant ut at gresset MÅTTE være grønnere på den andre siden... Ignorance is bliss....

    edit:

    De peneste B&W må enten være

    eller


    eller til nøds


    Hva som måtte lyde best er en helt annen sak.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Liotheles:
    Ser at at du har en REL Storm V. Er du fornøyd med REL suben og hvordan synes du integreringen fungerer sammen med B&W høyttalerne? Vurderer å kjøpe en REL sub.
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    805 Matrix er et av de meeget få proudktene jeg har hatt 2 ganger. Vekker fine minner.

    Mvh. Johan
     
    M

    MPT

    Gjest
    B&W P6 har jeg meget sansen for, utrolig god høyttaler for hva man betaler! De ser meget pen ut også. Synd at de ble solgt!


    Ett bilde jeg fant...
     
    O

    omholt

    Gjest
    Sneglehus kontruksjonen er nok den peneste, men den finnes jo ikke i salg så mange steder. Ellers mener jeg helt objektivt at 703/704 er de peneste. CM7 er også meget flott og kommer rett bak disse to. Utseendet på de større høyttalerne i 800-serien har jeg aldri blitt helt fortrolige med. De er ikke verken stygge eller spesielt pene, men ser rare ut. Ser ut som marsboere.

    Håper vi kan etter hvert diskutere mer enn bare utseendet, men det var vel jeg som la litt opp til det fra starten her.

    Hvilke passende elektronikk har folk erfaring med?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jeg eier ingen B&W men har hørt de med ganske mange forskjellige kombinasjoner.
    Den som fenget mest må være Krell
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Necroth skrev:
    Jeg eier ingen B&W men har hørt de med ganske mange forskjellige kombinasjoner.
    Den som fenget mest må være Krell
    Tror jeg så gjerne. Kjørte Myryad MI120 + MA120 (Biamping med 4x60w) på CDM9NT og var såre fornøyd med det. Så kjøpte jeg en Parasound 5225. Skal si det åpnet opp. Plutselig fantes dynamikk og luft som jeg ikke hadde trodd var mulig tidligere. B&W trenger altså masse strøm, men da får du virkelig igjen for pengene.

    Mvh
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ja har hørt det skal være bra kombinasjon.

    Krellen var en Kav300xi. på noen stativmodeller til B&W. Det manglet absolutt ikke på dynamikk og luft
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    omholt skrev:
    Liotheles:
    Ser at at du har en REL Storm V. Er du fornøyd med REL suben og hvordan synes du integreringen fungerer sammen med B&W høyttalerne? Vurderer å kjøpe en REL sub.
    Hei omholt. Kan varmt anbefale REL Storm5. Bruker den kun til musikk og til det formålet synes jeg den integrerer nydelig. Dypt spiller den også.
     

    Dryg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    556
    Antall liker
    3
    Geir_O skrev:
    Necroth skrev:
    Jeg eier ingen B&W men har hørt de med ganske mange forskjellige kombinasjoner.
    Den som fenget mest må være Krell
    Tror jeg så gjerne. Kjørte Myryad MI120 + MA120 (Biamping med 4x60w) på CDM9NT og var såre fornøyd med det. Så kjøpte jeg en Parasound 5225. Skal si det åpnet opp. Plutselig fantes dynamikk og luft som jeg ikke hadde trodd var mulig tidligere. B&W trenger altså masse strøm, men da får du virkelig igjen for pengene.

    Mvh

    B&W liker strøm ja. Jeg har 703 og bruker Hegel's H4A. Synes det låter ganske greit. :)
     
    O

    omholt

    Gjest
    Har prøvd en god del forsterkere hos Hifi Klubben til B&W 703. Nå er det noe annet å prøve i eget oppsett hjemme, men har i alle fall dannet meg et visst inntrykk.
    De jeg har hørt er Denon PMA-2000AE, Lyngdorf SDAI2175, NAD M3, Thule IA150B, og Thule IA150B sammen med Thule PA150B (bi-amping).

    Denon forsterkeren var nok den dårligste. Synes den manglet krefter og hadde ikke kontroll på bassen. Lyngdorfen likte jeg ikke lydsignaturen til. Den hadde noe gode egenskaper som meget stram bass og ingen skarphet, men var veldig uengasjerende.
    Thule IA150B eide jeg en stund og det fungerte bra med varmt og behagelig (laid-back) lydbildet, men den hentet ikke nærheten av potensiale til høyttalerne. NAD M3 var en veldig god forsterker på mange områder, men jeg syntes det ble for skarpt og lyst i butikken. Thule IA150B sammen med effektrinnet PA150B ga et visst løft, men ikke så mye som jeg hadde håpet. Passiv bi-amping har vel sine begrensninger.

    Bruker i dag Thule IA350B som fungerer bra. Den har overflod av krefter og er i mine ører generelt god i hele frekvensområde. Lydsignaturen heller ganske mye mot det varme. Kunne kanskje tenke meg litt mindre varme og noe mer nøytral lyd. Har lyst til å prøve Marantz og kanskje spesielt det nye forsterkersettet som kommer til høsten (SC-11 og SM-11).

    Min oppfatning utifra hva jeg har prøvd er også at 703ene trenger ganske mye strøm. På en annen side finnes det folk som bruker rør med relativt lite krefter med godt resultat, men da er det nok med volum begrensninger. Det er i alle fall spennende å teste ulik elektronikk. McIntosh er også noe som jeg kunne tenke meg å prøve.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hadde et par Matrix 805 en stund. Spilte veldig flott sammen med en Quad 405-2.
    Doxa og b&w var en dårlig match.
     
    R

    RL69

    Gjest
    - kizen -

    Lillebroren fikk du ikke med på bildet.
    Kona la sin elsk på disse.

    Spiller bra med et par Parasound JC1.
    Kanskje litt slegge, men bassen (den som er der) er fast og fin.
     

    Vedlegg

    Signature

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.07.2006
    Innlegg
    374
    Antall liker
    29
    Sted
    Trøndelag
    joda KOL69 den spille også gått ja.
    kain jo itj sætt inn ail bildan på en gang ;D
    kjell
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Noen som har hørt subbene i den nye 600 serien? De har da digital forsterker på 200 watt. Det kan jo kanske gjøre de gode til musikk.
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er nylig blitt eier av 804N og er på utkikk etter ny forsterker og CD spiller.
    Merker potensialet til disse høytalerene med min 5053se, men tror de vil gjøre et kvantesprang med ny elektronikk. Gleder meg ;D
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Hadde 804S en stund. Syntes det spilte ganske musikalsk hos meg. Dessuten liker jeg designet på dem.



    Og kanskje spesielt diskant elementet, som er elegant i mine øyne.



    Mvh
     

    Vedlegg

    M

    Mulelid

    Gjest
    En kjenning av meg i Florø hadde et par DM7 MKII når jeg bodde der på åttitallet. Tror ikke jeg har hørt mer tilstedeværelse enn på det paret. :)
     

    kai.b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    331
    Antall liker
    706
    Sted
    Arendal
    Jeg har 805s. noen som har testa 805s med rør? skal kjøpe ny rørforsterker til ca 25 lapper.
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    MPT skrev:
    B&W P6 har jeg meget sansen for, utrolig god høyttaler for hva man betaler! De ser meget pen ut også. Synd at de ble solgt!
    Ja, disse høyttalerne gav mye for pengene! Har selv hatt et par P5 i 10 år (Likedan som P6 bare at diskanten ikke står på toppen. Kostet 7500.- i 1996). Er min referanse for hva som er "rett" lyd.

    Jeg byttet til CM7 i år. De lyder mye mer oppløst enn den gamle P-serien, men CM7 er en "kresen" høyttaler! Feil forsterker og dårlig plassering så løper bassen helt løpsk! Rett plassert og rett forsterker derimot, så er den fortryllende:)

    Prøvde også Dali Ikon6 en kort vending, men er man vant til B&W-lyd, så blir det feil...
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Liotheles skrev:
    Noen som har lyttet på den nye 600 serien? Synes den største er ganske lekker og i tillegg har de brukt FST mellomtonen fra de dyrere modellene. Ganske mye HT for 9996,- tror jeg. Synd de fortsatt er så firkantet i fasongen.

    http://www.hifiklubben.com/NO/Produ...hoeyttalere/B_W_DM683_Hoeyttalere_Lys_eik.htm
    Hørte litt på 683 på HFK her om dagen. I følge selgeren er den litt mindre "rocka" enn den gamle 600-serien, og litt mer pentspillende. Litt mer lik CM-serien. Syns forøvrig de var meget fine og se på der de sto i wenge farge og med sitt slanke design! Er spent på 684 når den kommer.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    kai.b skrev:
    Jeg har 805s. noen som har testa 805s med rør? skal kjøpe ny rørforsterker til ca 25 lapper.
    Hei.
    Jeg har hatt mine 805s koblet til en relativt god rørforsterker i 10-12K klassen (en Audio Innovations S500). Dette er en 2x25W push-pull i klasseA som ikke hadde noe problemer med å drive høyttalerne. Lydmessig ble det imidlertid en tanke for mørkt for meg så jeg kjører nå med en liten Naim, som er litt freshere og mer rytmisk.
    Men at du kan få glimerende lyd med en god rørforsterker i 20-25K klassen er jeg helt sikker på.
    805s er en meget lett last for forsterkeren.
    Lykke til med å matche disse nydelige B&W høyttalerne!
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    372
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Har selv prøvd JoLida JD 202 på 805S med bra resultat. Den er vel 2x 40w tror jeg. Kunne ikke levd uten fjernkontroll...

    Nå ser jeg også frem til å prøve Naim når sommeren nærmer seg slutten ;)
     

    kai.b

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    331
    Antall liker
    706
    Sted
    Arendal
    jeg har prøvd Antique Sound Lab Layla 20 W 845 triode, det spilte helt nydelig, kunne tenke meg litt mer power på de.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje noen som har de nye 805s og har funnet en god forsterker til disse juvelene? Rør, transistor eller klasse D kanskje? Gjerne etter direkte sammenligning hjemme i stua?

    Kom med innspill!

    For å si litt om mitt eget oppsett så er jeg rimelig godt fornøyd med jobben den lille Naim Nait5 gjør, men jeg må vri volumknappen opp på 12-13 før det blir noenlunde lydtrykk (ca.90db vil jeg tro) så de trenger kanskje litt mer juice etterhvert. Nait5 er jo på kun 2x30 watt. På ønskelisten står Naim NAP 250.2, men da bør jeg nok ha en dedikert pre også og da begynner vel ballen å rulle litt vel fort ;)
     

    e-h

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    372
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hvor mange ganger folk, irriterende nok, har påpekt at 805S fortjener forsterkeri minst to ganger prisen. Hvorfor pris absolutt skal være pekepinn vet jeg ikke, men nå er det nå sagt i denne tråden også. Om jeg mener det selv vet jeg ikke helt. Blir jo overhengende fare for konkurs om man skal fortsette karusell-turen slik. ::)
     

    J.Haugen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2006
    Innlegg
    182
    Antall liker
    0
    Vet ikke hvor mange ganger folk, irriterende nok, har påpekt at 805S fortjener forsterkeri minst to ganger prisen. Hvorfor pris absolutt skal være pekepinn vet jeg ikke, men nå er det nå sagt i denne tråden også. Om jeg mener det selv vet jeg ikke helt. Blir jo overhengende fare for konkurs om man skal fortsette karusell-turen slik
    Hei. 805S er lettdrevet og du kan klare deg med en moderat priset forsterker. Men som så mange andre steder for du (selvsagt) bedre lyd om du legger flere kroner i forsterkeren. Med Krell 300iL/400 spilte 805s vannvittig stort, distinkt og engasjerende. Men også forskjellig rørutstyr vil passe bra med tilførselen av litt varme til mellomtonen (her kan du velge svært mye forskjellig).

    Lydsignaturen til 805S er på den mørke siden av nøytral fordi høyttaleren er nedtunet i presensområdet (det gir ofte en mørk signatur - delefrekvensen er på ca. 3 KHz og ikke 4KHz som B&W oppgir). "Problemet" er imidlertid at høytaleren likevel kan låte skarpt fordi bass/mellomtoneelementet har en lydsignatur som er usedvanlig "rett på" med sin krispe gjengivelse, i motsetning til elementer som gir en mykere klang. På denne gjelder riktig matching mer enn på mange andre høyttalere jeg har eid/prøvd. Den er likevel enklere å få til enn den gamle 805N som lett "stakk av" i diskanten, og som var som barberblad i mine ører.
     

    Dryg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2005
    Innlegg
    556
    Antall liker
    3
    Nei, desverre. Men vil gjerne ha et par.. :'(
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn