Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Du har sikkert et godt poeng med mye luft rundt kassene, OleL. Men er kravet til det litt avhengig av type musikk? Jeg skal jo ikke ha noe full guffe med rock/hard rock. Spiller mest jazz, jazzrock, piano, kanskje litt klassisk etterhvert.
    Til den musikken du der nevner passer 804 ganske godt. For det er en veldig klarspillende høyttaler, det er det ingen tvil om. Selv spiller jeg også en del musikk med mye bass, og da kan 804'ene bli litt spinkle.
    Nei, luft rundt kassene er uavhengig av genre. Alt blir bedre, så lenge HT fyller rommet.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte igjennom de fleste av disse forslagene dine, Stigfjel, og jeg skjønner hva du mener. Gode stykker for å teste bassen i 804-ene:). Jeg har jo ikke noe sammenligningserfaring fra 803, men for meg er bassen flott på 804-ene. Veldig kontant og passelig dyp for meg. Sikker på at det dundrer godt, dersom jeg hadde turt å skru opp volumet, som d antakelig vil være på de rette stedene for spill av sånn musikk. Vil selvsagt anta at 803, 802 eller noen gode sub-er vil gjøre bassen enda råere. Men jeg syns at det er nok bass. For mine ører. Er forøvrig veldig glad i bass, så jeg måtte biffe opp mitt tidligere oppsett med Dali Mentor 6 med en sub. Men føler altså ikke samme behovet nå med 804-ene...

    ha en glitrende søndag!
    Det viktigste er tross alt at du er fornøyd, noe du gir inntrykk av at du er. 804S låt jo bra de og, krystallklare, presis og stram i bånn, men jeg synes nok de ble litt slanke ift. hva jeg hører på. Og siden jeg faktisk hører på musikk der det er en del i bånn, så fikk det en del å si. Et alternativ jeg tenkte på var å utvide med en sub. Og da selvfølgelig med B&W DB1, sub'en som er matchet opp mot 800-serien. Men med 803'ene trenger jeg ikke det, de har den punchen jeg savnet. I tillegg har de det andre jeg (og sikkert du og andre her også) liker med 800-serien, at de spiller krystallklart, bassen er stram og presis. Klart, jeg har jo ikke hørt 804 D3, så kanskje det er mer trøkk i dem enn de jeg hadde. Var faktisk på nippet til å kjøpe CM9 i sin tid, da jeg skulle oppgradere fra B&W DM603 S3, men så kom jeg over nettopp demobrukte 804S, som bare kostet et par lapper mer enn CM9'ene. Da var ikke valget vanskelig, det ble lett 804S istedenfor. Det angrer jeg ikke på.

    Med B&W 800-serie høyttalere og et godt forsterkersett får man et luksusproblem folk flest ikke trenger å tenke på , nemlig at man begynner å bli kresen på kvaliteten på lydkilden, da et slikt oppsett blir så sinnsykt avslørende. Er lydkilden dårlig hører man det så utrolig godt.

    Igjen, gratulerer med flotte høyttalere, at du har fått godfølelsen. Det er moro å lese. Og ha en fortsatt fortreffelig søndag (det fattige minuttet som er igjen av dagen).
    Det du beskriver stemmer veldig godt med min oppfatning. Og du har jo langt mer erfaring med ulike B&W-ere, så jeg aksepterer dine synspunkter på forskjellen mellom 803 og de nye 804-ene. Kan jo tenkes at jeg etterhvert vil vurdere en sub, men i dag er d helt uaktuelt. Men takk for tipset om modell. I dag har jeg kjørt en noe lengre test med noen gode bassister jeg liker. Kommer i et eget innlegg. Men jeg blir bare mer og mer sikker på at "the low frequencies" holder lenge for meg med 804. Kanskje et resultat av at høyttalerne har fått litt mer spilletid, eller at dine tips til musikk ble spilt fra TIDAL, i motsetning til mine via CD, så har de dype tonene bare blitt bedre og bedre dag for dag:). Strålende!

    ...og i forhold til poenget ditt om avslørende anlegg og kvalitet på innspillinger: tiltredelse hundre prosent. Allerede med min NAD kan jeg skille gode fra dårlige innspillinger.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er du fornøyd med bassen i heimen allerede nå, er jeg redd du må tørke av deg gliset og klistre på et større om du velger å oppgradere på forsterkersiden.

    Med mer krefter i en større forsterker blir det balletak på driverne og bassen sitter enda bedre.
    Integrering av sub er og en løsning, men her trengs det kunnskap og tålmodighet for å lykkes. Og det er ikke sikkert man alltid gjør det selv om man tror og vil så hardt. I kinosammenheng er det sef. obligatorisk.

    Jeg koblet mine 805 dia på "blokkene" i en periode mens jeg ventet på oppgradering til 802.
    En kompis som stakk innom trodde ikke det var sant at det kun var stativerne som spilte. Du har kobla på subbene sa han!..........Nei sa jeg;)

    Men det kan jo ikke måle seg med lydtrykket å roen som er nå.

    Grattis med nye glis!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er du fornøyd med bassen i heimen allerede nå, er jeg redd du må tørke av deg gliset og klistre på et større om du velger å oppgradere på forsterkersiden.

    Med mer krefter i en større forsterker blir det balletak på driverne og bassen sitter enda bedre.
    Integrering av sub er og en løsning, men her trengs det kunnskap og tålmodighet for å lykkes. Og det er ikke sikkert man alltid gjør det selv om man tror og vil så hardt. I kinosammenheng er det sef. obligatorisk.

    Jeg koblet mine 805 dia på "blokkene" i en periode mens jeg ventet på oppgradering til 802.
    En kompis som stakk innom trodde ikke det var sant at det kun var stativerne som spilte. Du har kobla på subbene sa han!..........Nei sa jeg;)

    Men det kan jo ikke måle seg med lydtrykket å roen som er nå.

    Grattis med nye glis!
    Jeg tror du har rett; mer forsterkerkraft vil kunne gi et godt løft, men undervurder heller ikke hva en solid mengde membranareal kan gjøre for å få en uanstrengt bassgjengivelse. Jeg var selv godt fornøyd med 4x7" i bassen med Piega Coax 70. Så ble det mye bedre med 6*10" (4*10 lavest og 2*10 til midbass) med Kef 207/2. Når er det et hav foran Kef'ene med 8*13" i tårnløsning. fremdeles er det noen slemminger på sentralen som har løsninger som er atter en klasse opp i membranareal. Gled deg gjerne så mye du kan over det du har nå, men det finnes så uhorvelig mye mer enn det en moderat stor B&W høyttaler klarer. Dette skrives i beste mening, så ta det som en utfordring og oppfordring - ikke som kritikk av B&W Harald HM!
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    For all del Kalle!
    Selv har jeg 4 ti tommere og 12 åtte tommere på 56 kvadrat og kan ikke forestille meg noe særlig mindre.
    Derimot mer:)

    Men som utgangspunkt i det utstyret som står i racket til Harald NÅ!
    Mener jeg det muligens er neste korsvei med kraftigere skyts til frontene. Men nå er det også viktig å hold tunga rett i munnen, for ved valg av løsning er det også greit å ha i bakhodet at veien videre KAN bli sub-løsning/større ht. Og da bør en løsning for dette være implementert i en nyervervelse.
    Da tenker jeg på Pre-effekt løsning med mulighet for crossover og delay, tonekontroller eller DSP.

    Man kommer ikke unna at membran areal og power er avgjørende for dynamisk kontrast i lyden og headroom.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du har rett; mer forsterkerkraft vil kunne gi et godt løft, men undervurder heller ikke hva en solid mengde membranareal kan gjøre for å få en uanstrengt bassgjengivelse. Jeg var selv godt fornøyd med 4x7" i bassen med Piega Coax 70. Så ble det mye bedre med 6*10" (4*10 lavest og 2*10 til midbass) med Kef 207/2. Når er det et hav foran Kef'ene med 8*13" i tårnløsning. fremdeles er det noen slemminger på sentralen som har løsninger som er atter en klasse opp i membranareal. Gled deg gjerne så mye du kan over det du har nå, men det finnes så uhorvelig mye mer enn det en moderat stor B&W høyttaler klarer. Dette skrives i beste mening, så ta det som en utfordring og oppfordring - ikke som kritikk av B&W Harald HM!
    Takker så masse for gode kommentarer, Kalle. Dette er jo konstruktiv kritikk, og det må alle tåle. Jeg tror jeg skjønner litt av dette med fysikkens lover, så ideen om større membranflate=Bedre bass følger jeg;-). Man skal vel aldri være for bastant i denne HiFi verden, så jeg ser ikke bort i fra at behovet for noe mer bass enn 804-ene kan vise dukker opp en gang into the future. Men for tiden: veldig happy med presis, kontant og vel definert bass. Som med de rette innspillingene også har stor dybde. Men så finnes det jo andre innspillinger, out there, som ikke har vektlagt dyp bass, åpenbart. Og da ser jeg at litt ekstra membran nok kunne ha malt et varmere bilde. Er det det det heter på hi-fi språket?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    For all del Kalle!
    Selv har jeg 4 ti tommere og 12 åtte tommere på 56 kvadrat og kan ikke forestille meg noe særlig mindre.
    Derimot mer:)

    Men som utgangspunkt i det utstyret som står i racket til Harald NÅ!
    Mener jeg det muligens er neste korsvei med kraftigere skyts til frontene. Men nå er det også viktig å hold tunga rett i munnen, for ved valg av løsning er det også greit å ha i bakhodet at veien videre KAN bli sub-løsning/større ht. Og da bør en løsning for dette være implementert i en nyervervelse.
    Da tenker jeg på Pre-effekt løsning med mulighet for crossover og delay, tonekontroller eller DSP.

    Man kommer ikke unna at membran areal og power er avgjørende for dynamisk kontrast i lyden og headroom.
    Super diskusjon dere har! Følger den et stykke på vei, men jeg falt av ved crossover...;-)

    Finner nok ut av det, men vit at jeg setter pris på at dere har denne opplysende diskusjonen, karer:rolleyes:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nok membranareal er også viktig for hele illusjonen, og lydbildet vokser seg svært når man har nok.
    En annen ting jeg la merke til når jeg oppgraderte var at anslag på instrumenter, lyder i opptaket og ambiente ting som jeg ikke ante befant seg på opptaket plutselig åpenbarte seg.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    For all del Kalle!
    Selv har jeg 4 ti tommere og 12 åtte tommere på 56 kvadrat og kan ikke forestille meg noe særlig mindre.
    Derimot mer:)

    Men som utgangspunkt i det utstyret som står i racket til Harald NÅ!
    Mener jeg det muligens er neste korsvei med kraftigere skyts til frontene. Men nå er det også viktig å hold tunga rett i munnen, for ved valg av løsning er det også greit å ha i bakhodet at veien videre KAN bli sub-løsning/større ht. Og da bør en løsning for dette være implementert i en nyervervelse.
    Da tenker jeg på Pre-effekt løsning med mulighet for crossover og delay, tonekontroller eller DSP.

    Man kommer ikke unna at membran areal og power er avgjørende for dynamisk kontrast i lyden og headroom.
    Super diskusjon dere har! Følger den et stykke på vei, men jeg falt av ved crossover...;-)

    Finner nok ut av det, men vit at jeg setter pris på at dere har denne opplysende diskusjonen, karer:rolleyes:
    :) Eksempelvis:

    Man ønsker å dele fronter mot sub/ber.
    Da trenger man et delefilter som gjør denne jobben, og i hjemmekinoverdenen bruker man oftest det som er i reciver/prosessor. Vanligvis rundt 80hz, men man må prøve seg frem samt vite kapasiteten til systemet for å få optimalt resultat. Da er i dette tilfellet CROSSOVER 80hz.

    Dette for at sub har bedre kapasitet i nettopp sub-bass området, hvor småe ht ikke er i nærheten av å komme.
    Og at man avlaster forsterekeren til frontene ved å la sub ta seg av de laveste hz.

    Dette var svært enkelt forklart (tror jeg)
    Her er flere parameter som må tas hensyn til men de skal jeg ikke si så mye om nå.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Nok membranareal er også viktig for hele illusjonen, og lydbildet vokser seg svært når man har nok.
    En annen ting jeg la merke til når jeg oppgraderte var at anslag på instrumenter, lyder i opptaket og ambiente ting som jeg ikke ante befant seg på opptaket plutselig åpenbarte seg.
    Ja, disse tidligere ukjente sidene fra opptakene kan jeg også registrere i mitt oppsett. Spennende:rolleyes:
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    For all del Kalle!
    Selv har jeg 4 ti tommere og 12 åtte tommere på 56 kvadrat og kan ikke forestille meg noe særlig mindre.
    Derimot mer:)

    Men som utgangspunkt i det utstyret som står i racket til Harald NÅ!
    Mener jeg det muligens er neste korsvei med kraftigere skyts til frontene. Men nå er det også viktig å hold tunga rett i munnen, for ved valg av løsning er det også greit å ha i bakhodet at veien videre KAN bli sub-løsning/større ht. Og da bør en løsning for dette være implementert i en nyervervelse.
    Da tenker jeg på Pre-effekt løsning med mulighet for crossover og delay, tonekontroller eller DSP.

    Man kommer ikke unna at membran areal og power er avgjørende for dynamisk kontrast i lyden og headroom.
    :) Eksempelvis:

    Man ønsker å dele fronter mot sub/ber.
    Da trenger man et delefilter som gjør denne jobben, og i hjemmekinoverdenen bruker man oftest det som er i reciver/prosessor. Vanligvis rundt 80hz, men man må prøve seg frem samt vite kapasiteten til systemet for å få optimalt resultat. Da er i dette tilfellet CROSSOVER 80hz.

    Dette for at sub har bedre kapasitet i nettopp sub-bass området, hvor småe ht ikke er i nærheten av å komme.
    Og at man avlaster forsterekeren til frontene ved å la sub ta seg av de laveste hz.

    Dette var svært enkelt forklart (tror jeg)
    Her er flere parameter som må tas hensyn til men de skal jeg ikke si så mye om nå.
    Skjønner. Jeg eksperimenterte litt med det i mitt forrige oppsett, og registrerte faktisk bedring. Selv om jeg ikke gikk så avansert til verks som å bruke rom-korreksjonsmuligheten i NAD-en. (Må passe meg nå, så det ikke "tipper over" dette her. Har masse andre ting jeg skulle ha gjort. I "den virkelige verden";-D
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja det er viktig å huske at det er veien som er målet.
    Anbefaler deg å bruke tid på å lese hva de kloke hoder på hfs. skriver om presentasjon av lyd.
    Mye nevenyttig som er blitt sagt her.
    Så får man gjøre det beste man kan ut av det potensialet man har til rådighet;)......til du blir helt hekta!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    HaraldM nå skal du få et tips av meg helt gratis.

    For all del IKKE lytt til systemer som du ikke kan kopiere eller gjøre det samme som. Feks, ikke lytt på gode subsystemer om du ikke har planer om dette selv.

    Sjansen for at slike ting faller i smak er stor. Og da viser det seg ofte at det ikke er noen vei utenom. Dette kan da bli kostbart det er en ting. Men det tar mye plass.

    Men også, for å komme videre så må man ut å lytte. Er ikke andre veier. Men dette er som et tveegget sverd.

    Kos deg mye med dine nye høyttalere og tenk igjennom om du virkelig vil ta det neste steget.

    Mvh Retep
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    HaraldM nå skal du få et tips av meg helt gratis.

    For all del IKKE lytt til systemer som du ikke kan kopiere eller gjøre det samme som. Feks, ikke lytt på gode subsystemer om du ikke har planer om dette selv.

    Sjansen for at slike ting faller i smak er stor. Og da viser det seg ofte at det ikke er noen vei utenom. Dette kan da bli kostbart det er en ting. Men det tar mye plass.

    Men også, for å komme videre så må man ut å lytte. Er ikke andre veier. Men dette er som et tveegget sverd.

    Kos deg mye med dine nye høyttalere og tenk igjennom om du virkelig vil ta det neste steget.

    Mvh Retep
    kloke ord:rolleyes:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe....
    Har erfaring fra dette selv. Tok ca 3 år med roting...
    Nå blir jeg ved denne stasjonen en god stund.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vel vel!
    Da er det bekreftet at mine kjære 800 dia forlater Oslo på mandag formiddag.
    De har tjent meg godt og er noen fantastiske formidlere av lyd.
    Jeg har også i dag gjennomført handel av nye Høyttalere som leveres på samme tid som
    de andre hentes.
    Kan jo ikke være for lenge uten lyd:cool:
    Så nå sitter jeg med følelse av både sorg å glede (mest glede)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Å hva kommer inn når juvelene forlater, hører bildet hjemme i denne tråden ???:rolleyes:

    edit: mente selfølgelig når diamantene forlater ;)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Har lovet en høyst subjektiv "test" av mine nye B&W 804 D3 som var på plass sist fredag. Er vel kanskje ikke nådd 100 timers drift ennå, men jeg blir stadig mer fornøyd. Siden bassen er det store spørsmålet har denne testen utelukkende fokusert på den delen av lydbildet. Ettersom jeg er en jazz/jazzrock-elsker er fokus på herrene Stanley Clarke, Marcus Miller og Victor Wooten. SMV, med andre ord. Titlene jeg har kjørt igjennom på CD er
    IMG_3618.jpg

    ...og bassen i 804-ene skuffer på ingen måte. Prøvd på veldig lavt (-42db) og middels (-22db) volum. Lavt volum presenterte overraskende dyp bass. Og middels volum viste svært god bass, både presis, klar og dyp, til dels lett "buldrende" (ikke urent) på enkelte kutt. SCs East River Drive er vel kanskje i særklasse god på dybde (eks Fantasy Love og Theme from the Boyz n the Hood). SMVs Thunder med Maestros de las Frequencias Bajas (Klar, presis, dyp der den skal og funky) og Mongoose Walk (mistenker at det er SC som drar den jevne "gangen" gjennom kuttet, og den er bare herlig). VWs 2 Timers og The Lesson (en klassiker fra VW) er glitrende. MMs Lonnie's Lament (M2) kan trekkes fram sammen med de fleste fra Live-innspillingene fra A Night In Monte-Carlo. Også fra Live-opptakene får bassen en god og realistisk klang. Etter mitt syn. MM og feks Detroit og Goreé fra Renaissance er et par jeg kan avslutte med å prissette ift god, presis og dyb bass. Akkurat nok for min smak. Jeg føler ikke at jeg trenger noe mer dybde i bassen fra disse karenes innspillinger. Men ettersom B&W sammen med min elektronikk er veldig avslørende ift kvaliteten på innspillingen, ser jeg nok at andre produksjoner kan virke litt lett i bassen. D'herrer SMV er vel av de som fremmer god bass-lyd på sine innspillinger. Noe andre artister ofte ikke velger å gjøre, kanskje. Så bottom line: For noen av mine favorittartister gir B&W 804 D3 full valuta for pengene, også når det gjelder dyp og presis bass. Anbefales:)
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Harald, da er det bare å spille musikk og glede seg over det. La hifi nevroser og mulige forbedringer ligge en stund...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig blir det spennende så se hva som kommer knn i stua til Alpha...
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har lovet en høyst subjektiv "test" av mine nye B&W 804 D3 som var på plass sist fredag. Er vel kanskje ikke nådd 100 timers drift ennå, men jeg blir stadig mer fornøyd. Siden bassen er det store spørsmålet har denne testen utelukkende fokusert på den delen av lydbildet. Ettersom jeg er en jazz/jazzrock-elsker er fokus på herrene Stanley Clarke, Marcus Miller og Victor Wooten. SMV, med andre ord. Titlene jeg har kjørt igjennom på CD er
    Vis vedlegget 374659
    ...og bassen i 804-ene skuffer på ingen måte. Prøvd på veldig lavt (-42db) og middels (-22db) volum. Lavt volum presenterte overraskende dyp bass. Og middels volum viste svært god bass, både presis, klar og dyp, til dels lett "buldrende" (ikke urent) på enkelte kutt. SCs East River Drive er vel kanskje i særklasse god på dybde (eks Fantasy Love og Theme from the Boyz n the Hood). SMVs Thunder med Maestros de las Frequencias Bajas (Klar, presis, dyp der den skal og funky) og Mongoose Walk (mistenker at det er SC som drar den jevne "gangen" gjennom kuttet, og den er bare herlig). VWs 2 Timers og The Lesson (en klassiker fra VW) er glitrende. MMs Lonnie's Lament (M2) kan trekkes fram sammen med de fleste fra Live-innspillingene fra A Night In Monte-Carlo. Også fra Live-opptakene får bassen en god og realistisk klang. Etter mitt syn. MM og feks Detroit og Goreé fra Renaissance er et par jeg kan avslutte med å prissette ift god, presis og dyb bass. Akkurat nok for min smak. Jeg føler ikke at jeg trenger noe mer dybde i bassen fra disse karenes innspillinger. Men ettersom B&W sammen med min elektronikk er veldig avslørende ift kvaliteten på innspillingen, ser jeg nok at andre produksjoner kan virke litt lett i bassen. D'herrer SMV er vel av de som fremmer god bass-lyd på sine innspillinger. Noe andre artister ofte ikke velger å gjøre, kanskje. Så bottom line: For noen av mine favorittartister gir B&W 804 D3 full valuta for pengene, også når det gjelder dyp og presis bass. Anbefales:)
    Herlig å høre at lyden blomstrer, og favorittskivene får ny giv.
    En av bi-effektene ved oppgraderinger er at man ofte oppdager nye sjangere og starter ofte søken på den "nye vinen" ;) I dag lytter jeg til mye musikk jeg knapt ofret en tanke for 6-7 år siden.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    [FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Har 804D. Det er jazz, elektronisk og faktisk dance høyttalere. Anbefaler å prøve å lytte til noe elektronisk også. Opplever også god lyd på mye jazz. Enkelte elektronisk musikk er det overraskende god dybde i trommer av og til. Så små 6.5» membran kan gi utrollig god klang. Bra treverk/konstruksjon. [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]
    [/FONT]

    [FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Rask rock og heavy metal går ofte i grøten på høyt volum her. Metallica fungerer og sikkert noen andre også. Spiller ganske bra på lavt volum opplever jeg også. Vil undersøke lyden til andre høyttalere av og til. For å kanskje finne noe som spiller bra på alle sjangere, men det kan hende bassen i jazzen er best hos B&W. [/FONT]
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Bass er bass uansett sjanger.
    Og det er selvfølgelig slik at bla. faktorer som membranarealet,rom, lytteposisjon og mye annet er med på å bestemme hvordan den presenteres.

    For å få en viss idé om hvor skoen trykker i dypet kan det være greit å kjøre noen sinustoner for å danne seg et bilde på hvilke frekvenser som stikker seg ut. Sånn generelt ønsker man ikke egenklang fra kabinettene i ht/sub. De skal være så døde som mulig.
    Subbene mine f.eks, er konstruert på en måte som gjør at ressonanser ikke oppstår. Det gjør kabinettene steindau og jeg kan sette et glass vann oppå de på full spiker og det dannes ikke en krusning i vannskorpa.
    Dårlige innspillinger kan ingen gjøre noe med:)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har 804D. Det er jazz, elektronisk og faktisk dance høyttalere. Anbefaler å prøve å lytte til noe elektronisk også. Opplever også god lyd på mye jazz. Enkelte elektronisk musikk er det overraskende god dybde i trommer av og til. Så små 6.5» membran kan gi utrollig god klang. Bra treverk/konstruksjon.

    Rask rock og heavy metal går ofte i grøten på høyt volum her. Metallica fungerer og sikkert noen andre også. Spiller ganske bra på lavt volum opplever jeg også. Vil undersøke lyden til andre høyttalere av og til. For å kanskje finne noe som spiller bra på alle sjangere, men det kan hende bassen i jazzen er best hos B&W.
    Kan problemene ved rock på høyt volum ha noe med akustikk å gjøre?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har 804D. Det er jazz, elektronisk og faktisk dance høyttalere. Anbefaler å prøve å lytte til noe elektronisk også. Opplever også god lyd på mye jazz. Enkelte elektronisk musikk er det overraskende god dybde i trommer av og til. Så små 6.5» membran kan gi utrollig god klang. Bra treverk/konstruksjon.

    Rask rock og heavy metal går ofte i grøten på høyt volum her. Metallica fungerer og sikkert noen andre også. Spiller ganske bra på lavt volum opplever jeg også. Vil undersøke lyden til andre høyttalere av og til. For å kanskje finne noe som spiller bra på alle sjangere, men det kan hende bassen i jazzen er best hos B&W.
    Kan problemene ved rock på høyt volum ha noe med akustikk å gjøre?
    fra et teoretisk ståsted er det definitivt mulig og sannsynlig. På lavt nivå er etterklang normalt lite problematisk, da er bakgrunnsstøy eller hørselens egen terskel et større problem. Man hører feks ikke en 20hz tone før den er 70-80dB. Det gjør også at systemforvrengning (jeg mener harmonisk forvrengning i systemet) eller etterklang raskt kommer under det lydtrykket man må ha for å høre ved en gitt frekvens. Etter hvert som man drar på så løftes uønsket lyd (forvrengning eller uønsket etterklang) opp i det hørbare området.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Har 804D. Det er jazz, elektronisk og faktisk dance høyttalere. Anbefaler å prøve å lytte til noe elektronisk også. Opplever også god lyd på mye jazz. Enkelte elektronisk musikk er det overraskende god dybde i trommer av og til. Så små 6.5» membran kan gi utrollig god klang. Bra treverk/konstruksjon.

    Rask rock og heavy metal går ofte i grøten på høyt volum her. Metallica fungerer og sikkert noen andre også. Spiller ganske bra på lavt volum opplever jeg også. Vil undersøke lyden til andre høyttalere av og til. For å kanskje finne noe som spiller bra på alle sjangere, men det kan hende bassen i jazzen er best hos B&W.
    Kan problemene ved rock på høyt volum ha noe med akustikk å gjøre?
    Ja, nakne vegger. Men årsaken er også selve høyttalerne. Noen høyttalere spiller best på enkelte sjangere er mitt inntrykk. Har ikke hørt så mange høyttalere. Lydkvaliteten på plate, cd og lydspor fra streaming og lagret digitalt dvs. innspillingskvalitet er nok det aller viktigste tror jeg. Er vanlig musikk interessert, ikke ekspert med erfaring fra mange stereoanlegg.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har 804D. Det er jazz, elektronisk og faktisk dance høyttalere. Anbefaler å prøve å lytte til noe elektronisk også. Opplever også god lyd på mye jazz. Enkelte elektronisk musikk er det overraskende god dybde i trommer av og til. Så små 6.5» membran kan gi utrollig god klang. Bra treverk/konstruksjon.

    Rask rock og heavy metal går ofte i grøten på høyt volum her. Metallica fungerer og sikkert noen andre også. Spiller ganske bra på lavt volum opplever jeg også. Vil undersøke lyden til andre høyttalere av og til. For å kanskje finne noe som spiller bra på alle sjangere, men det kan hende bassen i jazzen er best hos B&W.
    Kan problemene ved rock på høyt volum ha noe med akustikk å gjøre?
    Ja, nakne vegger. Men årsaken er også selve høyttalerne. Noen høyttalere spiller best på enkelte sjangere er mitt inntrykk. Har ikke hørt så mange høyttalere. Lydkvaliteten på plate, cd og lydspor fra streaming og lagret digitalt dvs. innspillingskvalitet er nok det aller viktigste tror jeg. Er vanlig musikk interessert, ikke ekspert med erfaring fra mange stereoanlegg.
    Har heller ikke samme erfaring som mange andre på hfs.
    Opplever urolig lydbilde når veggene blir for nakne, men om jeg peiser på med dyner og annet mykt som ikke reflekterer blir det straks noe annet. Og det uten å bytte ht/anlegg, så det er kanskje verdt et forsøk. :confused:
    Mulig dine ht er bedre allroundere enn det høres ut til.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det begynner kanskje å bli litt off topic for B&W tråden, men det å jobbe med akustikken i rommet vil jeg anbefale på det sterkeste! Det er så mye å hente!
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    4.292
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Hei!
    Er det noen som har testet eller gjort en direkte sammenligning mellom 802 D og 802 Diamond rent lydmessig? Den oppgraderingen som er gjort på 802 Diamond har etter det jeg har lest meg til ikke ført til dramatiske endringer i lydbildet.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Er det noen som har testet eller gjort en direkte sammenligning mellom 802 D og 802 Diamond rent lydmessig? Den oppgraderingen som er gjort på 802 Diamond har etter det jeg har lest meg til ikke ført til dramatiske endringer i lydbildet.
    Nope, not me.

    men det jeg forstår av oppgraderingen fra tidligere 804 til D3 som jeg har nå, så er det et stooort skritt framover. Men kanskje ikke så mye mer å gjøre med 02-ene. De var vel kanskje perfekt fra før...:rolleyes:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.252
    Antall liker
    9.037
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kansje ikke uten grunn at B&W er serdeles godt plassert i nesten alle scener i serien Empire.. :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Tror B&W har kreeret sig til helvede og derfor er tvunget til å sælge.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn