Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    John BM: Hva opplever du som forskjellen mellom de tidligere variantene av 804 og 804 D3? Er litt nysgjerrig, siden jeg hadde 804S i en del år...
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    John BM: Hva opplever du som forskjellen mellom de tidligere variantene av 804 og 804 D3? Er litt nysgjerrig, siden jeg hadde 804S i en del år...
    Jeg hadde ALDRI gått fra 804 S til 804 D siden jeg synes 804 S er en varmere høyttaler som også har bedre allround egenskaper. Men kun basert på 2 lyttinger av 804 S i 2 forskjellige oppsett. Har sjelden kost meg så mye på et vorspiel som når jeg var hos en kamerat med 804 S. Der ble det spilt mye rølp og dårlig innspilt musikk, men de parerte det på strak arm.
    Jeg hadde 803 N selv den gangen. De var vanskelige å få til angående match og var kilne på musikken.
    Uten tvil var det Musical Innovation som passet best på de, uten at jeg testet med allverdens dyre produkter. Den dyreste var vel Meridian 557 på 2x200 w til ca 24.000. Med dårlig pre/dac som match.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Jeg hadde ALDRI gått fra 804 S til 804 D siden jeg synes 804 S er en varmere høyttaler som også har bedre allround egenskaper. Men kun basert på 2 lyttinger av 804 S i 2 forskjellige oppsett. Har sjelden kost meg så mye på et vorspiel som når jeg var hos en kamerat med 804 S. Der ble det spilt mye rølp og dårlig innspilt musikk, men de parerte det på strak arm.
    Jeg hadde 803 N selv den gangen. De var vanskelige å få til angående match og var kilne på musikken.
    Uten tvil var det Musical Innovation som passet best på de, uten at jeg testet med allverdens dyre produkter. Den dyreste var vel Meridian 557 på 2x200 w til ca 24.000. Med dårlig pre/dac som match.
    Selv syntes jeg 804S hadde litt lite trøkk i bånn, var det som til slutt gjorde at jeg oppgraderte til 803 Diamond, som ga meg det jeg savnet. Men 804S spilte meget bra, for all del. Kjøpte 804S istedenfor B&W CM9 da jeg fant et demopar som bare kostet et par lapper mer enn sistnevnte. Og med kombinasjonen Electrocompaniet EC4.6 og AW120DMB skulle jeg anta at jeg fikk ut det meste som 804S hadde å by på.
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Da jeg aldri har eid B&W før, så skal jeg ikke begi meg utpå hva som er bedre med den nye 804D3 enn utgående modeller. Har hatt flere gode gulvhøyttalere fra bla Kef, Amphion, Audio Physic i prisklasse fra ca 30Kkr til 70Kkr som alle har vært kjempebra. Har gjerne gått opptil 7 år mellom bytter og da mest pga oppgraderingsspøkelse. :)
    Men har alltid hatt sansen for B&W og fått høre dem i forskjellige settinger. Hos hifi klubben også selvfølgelig.

    I vår da jeg fikk se og høre 804D3 ble som sagt min interesse vekket skikkelig for første gang slik at jeg faktisk ønsket å kjøpe disse.
    Men jeg tror at disse spiller definitivt best med "high end" utstyr. Så det er vel der jeg står nå ifht hvor langt jeg event. skal strekke meg på signal kilde og forsterker.

    Skal prøve å få lagt ut bilde når jeg er i mål med elektronikken.

    John
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Ja, det sier seg selv at man bør bruke toppklasse til high-end elektronikk på B&W 800-serien, som jo er high-end serien til B&W.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vil det være hvert at at opgradere yderligere, og er der andre som har erfaring med at gå gå denne vei, i forsøget på at opnå hva vi vil betegne som den ultimative musik gengivelse

    Har vel de sidste 10 til 15 år skiftet anleget ut hvert år, og har vel aldrig følt at jeg kom i mål, så jeg har besluttede at at gå back til basic

    Pr. idag består høytaler opsetet av B&W 805 D3, og 1 Stk DB1 Sub, Forsterkerne som er tilrådighet er Unison Reasearts Secondo,-Bladelius Brage er på vei in.

    Har i de sidste dage kørt en del simuleringer i med Cara acoustic programmet "en lidt enklere udgave av program varen kan du finde på Hunecke.de" for at finde den obtimale plasseringen i rommet for opsettet mit, og resutatet ser i og for sig bra ut med en Sub. Plasseret på linje m D3 i længde retningen, og med en plasering av sub,en mellem høytalerne et sted mellem 1/3 dels og senter mål av rommet,- for jeg de mest obtimale frekvens kurver på målingerne med en Sub.

    Har envidere kørt de samme simuleringer med 2 stk DB1 sub,og for lidt bedre resutater her, når sub,erne plaseres ret under hvor den obtimale plassering er for D3 stander høytakerne.

    OG SÅ VAR DET AT SPØGELSEN IGEN DUKKEDE OP, og stilte følgende spørsmål:

    a. Vil det være det hvert, at gå på inkøb av yterligere 1stk DB1 sub.( incl. 1000 Watt forsterker)
    Teoretisk vil man da, opnå en samlet lydgengivelse som selv vil kunne overgå de dyreste alternativer i B&W 800 serie, vis man kan få det med impuls responsen ret,-samtidig som man vil kunne spare en formue på inkøb av forsterkerne som vil være nødvendige for at drive top modellerne.

    b. Hva vil være mest lurt i et stereo opset:
    1. Dele lavt, evt lade D3 køre fuldtone.
    2. Dele højt , og så lad en Lyngdoff forsterker ta så av denne delen.
    Teroretisk vil fordelene da være en vin, vin situation da forsterkeren ikke skal bruge effekt på at drive den dybeste bassen på D3, erne samt at man samtidig vil opnå at forvrængningen vil synke og det vil være mulig at opnå højere Max lydtryk på 805 D3, erne.

    c. Det vil vel være lurt at pluge basreflex porten på 805, for obtimal integrering med DB1 sub,en?

    Men teori og praksis er ikke altid så ligetil, så jeg kunne tenke mig at høre hvilke erfaringer og tanker,-i andre har gjort jer?

    Mvh.

    Hi-rex
     
    Sist redigert:

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Vil det være hvert at at opgradere yderligere, og er der andre som har erfaring med at gå gå denne vei, i forsøget på at opnå hva vi vil betegne som den ultimative musik gengivelse

    Har vel de sidste 10 til 15 år skiftet anleget ut hvert år, og har vel aldrig følt at jeg kom i mål, så jeg har besluttede at at gå back til basic

    Pr. idag består høytaler opsetet av B&W 805 D3, og 1 Stk DB1 Sub, Forsterkerne som er tilrådighet er Unison Reasearts Secondo,-Bladelius Brage er på vei in.

    Har i de sidste dage kørt en del simuleringer i med Cara acoustic programmet "en lidt enklere udgave av program varen kan du finde på Hunecke.de" for at finde den obtimale plasseringen i rommet for opsettet mit, og resutatet ser i og for sig bra ut med en Sub. Plasseret på linje m D3 i længde retningen, og med en plasering av sub,en mellem høytalerne et sted mellem 1/3 dels og senter mål av rommet,- for jeg de mest obtimale frekvens kurver på målingerne med en Sub.

    Har envidere kørt de samme simuleringer med 2 stk DB1 sub,og for lidt bedre resutater her, når sub,erne plaseres ret under hvor den obtimale plassering er for D3 stander høytakerne.

    OG SÅ VAR DET AT SPØGELSEN IGEN DUKKEDE OP, og stilte følgende spørsmål:

    a. Vil det være det hvert, at gå på inkøb av yterligere 1stk DB1 sub.( incl. 1000 Watt forsterker)
    Teoretisk vil man da, opnå en samlet lydgengivelse som selv vil kunne overgå de dyreste alternativer i B&W 800 serie, vis man kan få det med impuls responsen ret,-samtidig som man vil kunne spare en formue på inkøb av forsterkerne som vil være nødvendige for at drive top modellerne.

    b. Hva vil være mest lurt i et stereo opset:
    1. Dele lavt, evt lade D3 køre fuldtone.
    2. Dele højt , og så lad en Lyngdoff forsterker ta så av denne delen.
    Teroretisk vil fordelene da være en vin, vin situation da forsterkeren ikke skal bruge effekt på at drive den dybeste bassen på D3, erne samt at man samtidig vil opnå at forvrængningen vil synke og det vil være mulig at opnå højere Max lydtryk på 805 D3, erne.

    c. Det vil vel være lurt at pluge basreflex porten på 805, for obtimal integrering med DB1 sub,en?

    Men teori og praksis er ikke altid så ligetil, så jeg kunne tenke mig at høre hvilke erfaringer og tanker,-i andre har gjort jer?

    Mvh.

    Hi-rex
    Hei!

    Jeg tør ikke svare på spørsmål a), men om b) mener jeg følgende:
    Jeg ville delt "høyt" (ca 80 Hz) for å avlaste 805, og plugget bassrefleksporten for bedre/lettere integrering
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vil det være hvert at at opgradere yderligere, og er der andre som har erfaring med at gå gå denne vei, i forsøget på at opnå hva vi vil betegne som den ultimative musik gengivelse

    Har vel de sidste 10 til 15 år skiftet anleget ut hvert år, og har vel aldrig følt at jeg kom i mål, så jeg har besluttede at at gå back til basic

    Pr. idag består høytaler opsetet av B&W 805 D3, og 1 Stk DB1 Sub, Forsterkerne som er tilrådighet er Unison Reasearts Secondo,-Bladelius Brage er på vei in.

    Har i de sidste dage kørt en del simuleringer i med Cara acoustic programmet "en lidt enklere udgave av program varen kan du finde på Hunecke.de" for at finde den obtimale plasseringen i rommet for opsettet mit, og resutatet ser i og for sig bra ut med en Sub. Plasseret på linje m D3 i længde retningen, og med en plasering av sub,en mellem høytalerne et sted mellem 1/3 dels og senter mål av rommet,- for jeg de mest obtimale frekvens kurver på målingerne med en Sub.

    Har envidere kørt de samme simuleringer med 2 stk DB1 sub,og for lidt bedre resutater her, når sub,erne plaseres ret under hvor den obtimale plassering er for D3 stander høytakerne.

    OG SÅ VAR DET AT SPØGELSEN IGEN DUKKEDE OP, og stilte følgende spørsmål:

    a. Vil det være det hvert, at gå på inkøb av yterligere 1stk DB1 sub.( incl. 1000 Watt forsterker)
    Teoretisk vil man da, opnå en samlet lydgengivelse som selv vil kunne overgå de dyreste alternativer i B&W 800 serie, vis man kan få det med impuls responsen ret,-samtidig som man vil kunne spare en formue på inkøb av forsterkerne som vil være nødvendige for at drive top modellerne.

    b. Hva vil være mest lurt i et stereo opset:
    1. Dele lavt, evt lade D3 køre fuldtone.
    2. Dele højt , og så lad en Lyngdoff forsterker ta så av denne delen.
    Teroretisk vil fordelene da være en vin, vin situation da forsterkeren ikke skal bruge effekt på at drive den dybeste bassen på D3, erne samt at man samtidig vil opnå at forvrængningen vil synke og det vil være mulig at opnå højere Max lydtryk på 805 D3, erne.

    c. Det vil vel være lurt at pluge basreflex porten på 805, for obtimal integrering med DB1 sub,en?

    Men teori og praksis er ikke altid så ligetil, så jeg kunne tenke mig at høre hvilke erfaringer og tanker,-i andre har gjort jer?

    Mvh.

    Hi-rex
    Hei!

    Jeg tør ikke svare på spørsmål a), men om b) mener jeg følgende:
    Jeg ville delt "høyt" (ca 80 Hz) for å avlaste 805, og plugget bassrefleksporten for bedre/lettere integrering
    Ja det er spørs om det ikke også vil være mulig at vælge en endnu lidt højere dele frekvens, selv om vi da kommer opi et frekvens område hvor den dybere del av den menneskelige stemme frekvens ligger..

    Et par andre fordele jeg ser ved denne løsning er at DB1 er et lukket Dual system,,- alt andet lig, bedre basrespons, mindre vibrationer, mindre rockning frem og tilbage sammenlignet med de gulv stående løsninger, samt flesibiliteten på at kunne justere højden av de indivielle enheter optimal i forhold til den givne room højde som høytalerne skal benyttes i.
    Dette er også viktigt, set i realation til frekvens responsen i rommet.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Anbefaler minst to stykker, helst flere. Med en ville jeg ikke delt over 60 hz.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    4.212
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg gjør som du skisserer med to paradigm sub 1 og 802. Deler på 150 Pga. Romproblemer. Subbene spiller bedre oppover i bass en ht. Foreløpig, men forsøker å løse det for lavere deling.
    jeg har også prøvd det med 805 og jeg kan love deg at 805 og to subber ikke er det samme som en 800. Lyden av 800 er mer homogen og mellomtoneområdet og nedre bass er overlegen.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Anbefaler minst to stykker, helst flere. Med en ville jeg ikke delt over 60 hz.
    Ok, dette stemmer ganske godt med hva de siger i England, her har de pratet om 54 hz og helt ned til 34Hz.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg gjør som du skisserer med to paradigm sub 1 og 802. Deler på 150 Pga. Romproblemer. Subbene spiller bedre oppover i bass en ht. Foreløpig, men forsøker å løse det for lavere deling.
    jeg har også prøvd det med 805 og jeg kan love deg at 805 og to subber ikke er det samme som en 800. Lyden av 800 er mer homogen og mellomtoneområdet og nedre bass er overlegen.
    ja, det kan vel blive vanskelig at nå helt op;), på den anden sige er der vel også op mod et par hundre tusind forsterkere incl. i pris forskel.
    Hvor bra det bliver avhenger så vidt jeg ser det,- av om enhederne i DB1 sub, en er hurtige nok til at henge med på 805, samt hvor bra man for integreret impuls responsen mellem dem i overgangs frekvens området.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg aldri har eid B&W før, så skal jeg ikke begi meg utpå hva som er bedre med den nye 804D3 enn utgående modeller. Har hatt flere gode gulvhøyttalere fra bla Kef, Amphion, Audio Physic i prisklasse fra ca 30Kkr til 70Kkr som alle har vært kjempebra. Har gjerne gått opptil 7 år mellom bytter og da mest pga oppgraderingsspøkelse. :)
    Men har alltid hatt sansen for B&W og fått høre dem i forskjellige settinger. Hos hifi klubben også selvfølgelig.

    I vår da jeg fikk se og høre 804D3 ble som sagt min interesse vekket skikkelig for første gang slik at jeg faktisk ønsket å kjøpe disse.
    Men jeg tror at disse spiller definitivt best med "high end" utstyr. Så det er vel der jeg står nå ifht hvor langt jeg event. skal strekke meg på signal kilde og forsterker.

    Skal prøve å få lagt ut bilde når jeg er i mål med elektronikken.

    John
    Er vel mye i samme båt som deg når det gjelder B&W ht, John. 804 D3 kjøpt i våres var mine først gulvstående B&W. Så for meg å uttale meg om tidligere varianter av 804 blir ikke riktig. Men hva jeg ser av kritikken rundt 804S og 804 D i denne tråden føler jeg ikke treffer min opplevelse av D3-ene. D-3 virker som å være en helt annen ht enn generasjonene før.

    Er svææært fornøyd og ser ikke behov for hverken sub eller større 80x-er i stua mi. Fungerer svært bra med både TIDAL, CD og vinyl. Krevende ift kvaliteten på innspillingene, men når kvaliteten er bra, uavhengig av kilde, er lyden det jeg nesten vil kalle perfekt for mine ører:)
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Vi kjører Lyngdorf 2200 med RP mot 802D og DB1. Delefrekvens 140Hz, filtersteilhet 8. ordens Linkwitz-Riley. Full arbeidsdeling, dvs det DB1 gjør slipper 802 å drive med og omvendt. Våre 802D står ca 3m fra bakveggen og DB1 står bak i hjørnet. Jeg har derfor målt avstandene fra lytteplass til 802D og fra lytteplass til hjørnet der DB1 står. Vi lar så Lyngdorf holde igjen 802D til signalet fra DB1 kommer. Nøyaktig oppmåling av avstanden til hjørnet fra lytteplass er essensielt for opplevet impulsrespons.

    Jeg bruker hjørnet på grunn av at DB1 danner speilkilder inne i veggen. Dens akustiske midtpunkt er derfor hjørnet av rommet der den står.

    I praksis har jeg knottet inn 0 i avstand til 802D og avstanden fra litt innenfor baffel (fronten) på 802D til hjørnet som avstanden til DB1. Ellers overskrider jeg maksverdien Lyngdorf kan betjene. Litt innenfor baffel fordi høyttalerens akustiske sentrum nok ikke er baffelet. Her har jeg måttet gjette litt og prøve meg fram.

    Bruk av 140Hz med 8. ordens filter lager ikke kluss med stemmegjengivelse på noen som helst måte, stemmene låter forbløffende naturlig og DB1's plassering er ikke på noen måte hørbar når man sitter på lytteplass. DB1 er et lukket system, mens 802D er utført med bassrefleks, dermed blir DB1 en bedre bassgjengiver enn 802D gjør, da spesielt i betydningen evne til detaljgjengivelse.

    Forklaringen på at dette går så fint som det gjør skal nok primært søkes i filtersteilheten:

    En deling ved 70Hz og 2. ordens filter vil gi en dempning på 12dB ved 140Hz og 24dB ved 280Hz, mens en deling ved 140Hz og 8. ordens filter vil gi 48dB dempning ved 280Hz.

    En avstand til bakvegg på 3m gjør at første destruktive refleksjon fra bakvegg kommer ved litt over 28Hz, som er langt under 802D's arbeidsområde. Fin bieffekt av valgt møblering.

    Siden 802D nå er fritatt for dyp bass fremstår den med økt klarhet og romgjengivelse. Det blir som om vi skulle ha stivet opp kabinettet kraftig. Lyngdorf 2200 er ikke i stand til å drive et sett 802D skikkelig, så før vi anskaffet DB1 hadde den selskap av Lyngdorfs semidigitale effektforsterker for å dekke bassen. Nå som bassen dekkes av DB1 har 2200 rikelig med ressurser og fremstår mye mer dynamisk enn før.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vi kjører Lyngdorf 2200 med RP mot 802D og DB1. Delefrekvens 140Hz, filtersteilhet 8. ordens Linkwitz-Riley. Full arbeidsdeling, dvs det DB1 gjør slipper 802 å drive med og omvendt. Våre 802D står ca 3m fra bakveggen og DB1 står bak i hjørnet. Jeg har derfor målt avstandene fra lytteplass til 802D og fra lytteplass til hjørnet der DB1 står. Vi lar så Lyngdorf holde igjen 802D til signalet fra DB1 kommer. Nøyaktig oppmåling av avstanden til hjørnet fra lytteplass er essensielt for opplevet impulsrespons.

    Jeg bruker hjørnet på grunn av at DB1 danner speilkilder inne i veggen. Dens akustiske midtpunkt er derfor hjørnet av rommet der den står.

    I praksis har jeg knottet inn 0 i avstand til 802D og avstanden fra litt innenfor baffel (fronten) på 802D til hjørnet som avstanden til DB1. Ellers overskrider jeg maksverdien Lyngdorf kan betjene. Litt innenfor baffel fordi høyttalerens akustiske sentrum nok ikke er baffelet. Her har jeg måttet gjette litt og prøve meg fram.

    Bruk av 140Hz med 8. ordens filter lager ikke kluss med stemmegjengivelse på noen som helst måte, stemmene låter forbløffende naturlig og DB1's plassering er ikke på noen måte hørbar når man sitter på lytteplass. DB1 er et lukket system, mens 802D er utført med bassrefleks, dermed blir DB1 en bedre bassgjengiver enn 802D gjør, da spesielt i betydningen evne til detaljgjengivelse.

    Forklaringen på at dette går så fint som det gjør skal nok primært søkes i filtersteilheten:

    En deling ved 70Hz og 2. ordens filter vil gi en dempning på 12dB ved 140Hz og 24dB ved 280Hz, mens en deling ved 140Hz og 8. ordens filter vil gi 48dB dempning ved 280Hz.

    En avstand til bakvegg på 3m gjør at første destruktive refleksjon fra bakvegg kommer ved litt over 28Hz, som er langt under 802D's arbeidsområde. Fin bieffekt av valgt møblering.

    Siden 802D nå er fritatt for dyp bass fremstår den med økt klarhet og romgjengivelse. Det blir som om vi skulle ha stivet opp kabinettet kraftig. Lyngdorf 2200 er ikke i stand til å drive et sett 802D skikkelig, så før vi anskaffet DB1 hadde den selskap av Lyngdorfs semidigitale effektforsterker for å dekke bassen. Nå som bassen dekkes av DB1 har 2200 rikelig med ressurser og fremstår mye mer dynamisk enn før.
    Tak for et bra udybende inleg. Forstår det sådan, at i kun benytter en DB1 i opsettet.
    Bliver stereo perspektivet ikke skades lidende med en hjørne plaseret sub, når delingen ligger så højt som 140hz som ligger helt oppe i den menneskelige stemme området.
    Vis ikke,- skuldes det da at 802, er plaseret 3 meter ut fra bagvæggen og det faktum, at DB1 er plassert så lang bag hoved høytalerne at det bliver vanskelig at høre en eventuel deformation av stereoperspektivet?.
    De fleste vil nok påstå at at obtimal plasering av en sub, er mellem hoved høytalerne med henblik på intergrering av sub,en og hoved høytalerne, med henblik på stereoperspektivet, især vis der deles højt.
    Nogen vil vel påstå, at det kun vil gå bra vis man benytte 2 sub,er i umiddelbar nærhet av hver hovedhøytaler, samt at man bør vurdere at plasere sub,erne længere frem mod lytte posionen, end hoved høytalerne med henblik på impuls responsen, da du normalt alt andet like,-vil få en tidsforsinkelse, da signalet som skal passerer mellem hoved forsterkeren og sub forsterkeren, ikke vil nå frem til enhederne på samme tid, da signalet som skal passere electroniken til sub,en, altid vil blive forsinket med nogen milisekunder, som det ikke vil være mulig at ta igen, vis ikke det er mulig at forsinke signalet til hoved høytalerne elektronisk i prosseren som fordeler signalet mellem høytalerne.

    I mit rom,- H: 240cm, B: 550cm, L: 480cm og vis jeg åbner op til fuld længde= 800cm, foreslår Cara programmet følgende plassering av høytalerene og lytte position.

    a. lytte posionen: 345-350 cm ut fra bagvæg av høytalerne= forholds tallene: delt room: 480:350= 1,2857 / Åben room: 800:350= 2.2857 og for højden: 90cm forholdstal: 240:90= 2.6666
    b. Høytaler plasering i længde retning for 805erne: 95 cm ut fra bagvæg= forholdstalene: 480:95= 5,0526 og 800:95= 8,421
    c. ---------------------- brede ----------------------: 160 cm ut fra sidevæg= forholdstal 550:160= 3,437
    Plassering av bas enheden og lytte posionen i højden kan/ vil udgøre forskel i frekvens kurverne, men her for jeg ifølge Cara den mest jevne frekvens kurve m minimale dip i frekvens området, samtidig som bassen bliver ganske obtimal genelérelt, både det delte og åbne lytte rom.
    Dette stemmer ganske bra med den oplevede lytte oplevelse.
    En anden ting som er vært at lægge mærke til med henblik på hvor 805,erne, kan plasseres set realation til det delte lytterom, er at det er ultra kritisk at de bliver plasseret på disse mål,- da der ellers bliver en ganske stor dip i basgengivelsen, som ikke falder i smag.

    Plassering av sub,en: Her er der som sagt mange meninger ute at gå blandt fagfolk og brugerne,- så som kravle rund oplevelsen ???og andre forslag på hvordan man finder den obtimale plasseringen.
    Men mange at disse velmenede råd, indebærer at du vil få en ganske stor dip i 50hz området "ifølge Cara"- så personlig hælder jeg nok mere til matematiken for så derefter at kontrolere med den oplevde lytte oplevelse, og skal det være helt obtimal er man vel nød til at kontrollere med målinger.
    PS: Ikea har nogle Lack borde m hjul som ikke koster alverden, og vis man ta en av disse og plassere sub,en på bund platen m hjul slipper man for at få dårlig ryg, av at:p bikse rund med en 50 kilo sub i forsøget på at finde den ultimative plassering.
    De 10 cm i højde forskel her, udgør ikke alverden, set i realation til målingerne av frekvens kurverne, så det kan være hvert at overveje.

    Vedr. sub og Cara programmet: Vis man skal blive helt nøyaktig er man nød til at tegne( målsette og ind programere sub, og en masse data for enhederne så som antal enheder, plassering, Q værdier, basreflex, lukket, ect. som ikke har været til rådighet på DB1 vi her taler om, så her har jeg valgt at køre simoleringerne med en bas reflex sub, samt en lukket sub.

    Og her er så resutatet som Cara og matematiken kommer op med, når linieær frekvens gang prioteres med en Sub. i mit rom.

    Plassering i brede Længde: 210 cm ut fra den ene sidevæg til senter av enhed, og det bliver da 340 cm målt fra den anden side= forholdes tal: 550:210=2,619 og for den anden side=550:350= 1,6176 " her er der god overensstemmelse med forholds tallene fra Cardas"
    Ps læste en test av DB1 hvor en av experterne fra B&W hjalp testeren med op settet, her beskriver han at DB1 blev plasseret langs væggen,- melllem 1/3 dels mål og sentermål av rommet. så dette stemmer ganske bra med hva Cara kommer frem til.
    Da DB1 er m dual enheder og da der sirka er 30 cm mellem center av enhederme har jeg valgt at plasere center av enhederne på 210cm og 240 cm,- dette giver i følge Care, faktisk helt identiske frekvens kurver for begge enheder med en minimal/ ubetydelig avik i lydtryk mellen enhederne.

    Plaseringen i længde retning ut fra bagvæg, ser av en eller anden grund, ikke helt ut til at være helt så kritisk, når man går ut fra ovennævnte forholds tal i brede retningen. Der er ikke den helt store forskel om man da plassere sub, en helt ind/ tæt til bagvæg eller lidt længere ut.

    a: men det obtimale er ifølge Care på linje med 805 og det vil sige 95 cm ut fra bagvæg forholds tal længde/ brede, bliver da: 210:95= 2,21 og 240:95= 2,5263 og fra den anden side: 550-210= 340:95= 3,5789 og 550-240= 310:95= 3.263

    Men det ser heller ikke værst ut på 130 til 140 cm ut fra bagvæg.

    Angående højde plasering se det ut til at blive mindre avvik alt efter hva målet bliver, men det ser ikke ut til at være helt krise set i realation til dip i frekvens kurven, men jeg vil nok foretrekke en plasserering enten under eller over 1/4 dels mål.

    Ved brug av 2 stk sub ser målingerne bra ut, vis subberne plaseres mere eller mindre i området under hvor stander høytalerne står.

    Harman Kardon siger at man vil opnå formiddable resutater ved at plassere sub,erne i hjørnene av det fiktive rom som opstår vis du tar 25% av alle mål av rommet.

    Konklutionen er uanset,- at vis det drejer sig om optimale betingerser/ lyd gengivelse bliver man nød til at første priotere plassering av høytalerne i rommet, for derefter at prøve at se, hvordan man for intergreret resten av inventaret på en fornuftig/ brugbar måtte.

    Men jeg er bange for, at man nok vil bliver møt med krav" om alvorlige kompromisser, vis man stadig prioterer at få lidt på den dumme:D, -engang imellem.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vi kjører Lyngdorf 2200 med RP mot 802D og DB1. Delefrekvens 140Hz, filtersteilhet 8. ordens Linkwitz-Riley. Full arbeidsdeling, dvs det DB1 gjør slipper 802 å drive med og omvendt. Våre 802D står ca 3m fra bakveggen og DB1 står bak i hjørnet. Jeg har derfor målt avstandene fra lytteplass til 802D og fra lytteplass til hjørnet der DB1 står. Vi lar så Lyngdorf holde igjen 802D til signalet fra DB1 kommer. Nøyaktig oppmåling av avstanden til hjørnet fra lytteplass er essensielt for opplevet impulsrespons.

    Jeg bruker hjørnet på grunn av at DB1 danner speilkilder inne i veggen. Dens akustiske midtpunkt er derfor hjørnet av rommet der den står.

    I praksis har jeg knottet inn 0 i avstand til 802D og avstanden fra litt innenfor baffel (fronten) på 802D til hjørnet som avstanden til DB1. Ellers overskrider jeg maksverdien Lyngdorf kan betjene. Litt innenfor baffel fordi høyttalerens akustiske sentrum nok ikke er baffelet. Her har jeg måttet gjette litt og prøve meg fram.

    Bruk av 140Hz med 8. ordens filter lager ikke kluss med stemmegjengivelse på noen som helst måte, stemmene låter forbløffende naturlig og DB1's plassering er ikke på noen måte hørbar når man sitter på lytteplass. DB1 er et lukket system, mens 802D er utført med bassrefleks, dermed blir DB1 en bedre bassgjengiver enn 802D gjør, da spesielt i betydningen evne til detaljgjengivelse.

    Forklaringen på at dette går så fint som det gjør skal nok primært søkes i filtersteilheten:

    En deling ved 70Hz og 2. ordens filter vil gi en dempning på 12dB ved 140Hz og 24dB ved 280Hz, mens en deling ved 140Hz og 8. ordens filter vil gi 48dB dempning ved 280Hz.

    En avstand til bakvegg på 3m gjør at første destruktive refleksjon fra bakvegg kommer ved litt over 28Hz, som er langt under 802D's arbeidsområde. Fin bieffekt av valgt møblering.

    Siden 802D nå er fritatt for dyp bass fremstår den med økt klarhet og romgjengivelse. Det blir som om vi skulle ha stivet opp kabinettet kraftig. Lyngdorf 2200 er ikke i stand til å drive et sett 802D skikkelig, så før vi anskaffet DB1 hadde den selskap av Lyngdorfs semidigitale effektforsterker for å dekke bassen. Nå som bassen dekkes av DB1 har 2200 rikelig med ressurser og fremstår mye mer dynamisk enn før.
    Tak for et bra udybende inleg. Forstår det sådan, at i kun benytter en DB1 i opsettet.
    Bliver stereo perspektivet ikke skades lidende med en hjørne plaseret sub, når delingen ligger så højt som 140hz som ligger helt oppe i den menneskelige stemme området.
    Vis ikke,- skuldes det da at 802, er plaseret 3 meter ut fra bagvæggen og det faktum, at DB1 er plassert så lang bag hoved høytalerne at det bliver vanskelig at høre en eventuel deformation av stereoperspektivet?.
    De fleste vil nok påstå at at obtimal plasering av en sub, er mellem hoved høytalerne med henblik på intergrering av sub,en og hoved høytalerne, med henblik på stereoperspektivet, især vis der deles højt.
    Nogen vil vel påstå, at det kun vil gå bra vis man benytte 2 sub,er i umiddelbar nærhet av hver hovedhøytaler, samt at man bør vurdere at plasere sub,erne længere frem mod lytte posionen, end hoved høytalerne med henblik på impuls responsen, da du normalt alt andet like,-vil få en tidsforsinkelse, da signalet som skal passerer mellem hoved forsterkeren og sub forsterkeren, ikke vil nå frem til enhederne på samme tid, da signalet som skal passere electroniken til sub,en, altid vil blive forsinket med nogen milisekunder, som det ikke vil være mulig at ta igen, vis ikke det er mulig at forsinke signalet til hoved høytalerne elektronisk i prosseren som fordeler signalet mellem høytalerne.

    I mit rom,- H: 240cm, B: 550cm, L: 480cm og vis jeg åbner op til fuld længde= 800cm, foreslår Cara programmet følgende plassering av høytalerene og lytte position.

    a. lytte posionen: 345-350 cm ut fra bagvæg av høytalerne= forholds tallene: delt room: 480:350= 1,2857 / Åben room: 800:350= 2.2857 og for højden: 90cm forholdstal: 240:90= 2.6666
    b. Høytaler plasering i længde retning for 805erne: 95 cm ut fra bagvæg= forholdstalene: 480:95= 5,0526 og 800:95= 8,421
    c. ---------------------- brede ----------------------: 160 cm ut fra sidevæg= forholdstal 550:160= 3,437
    Plassering av bas enheden og lytte posionen i højden kan/ vil udgøre forskel i frekvens kurverne, men her for jeg ifølge Cara den mest jevne frekvens kurve m minimale dip i frekvens området, samtidig som bassen bliver ganske obtimal genelérelt, både det delte og åbne lytte rom.
    Dette stemmer ganske bra med den oplevede lytte oplevelse.
    En anden ting som er vært at lægge mærke til med henblik på hvor 805,erne, kan plasseres set realation til det delte lytterom, er at det er ultra kritisk at de bliver plasseret på disse mål,- da der ellers bliver en ganske stor dip i basgengivelsen, som ikke falder i smag.

    Plassering av sub,en: Her er der som sagt mange meninger ute at gå blandt fagfolk og brugerne,- så som kravle rund oplevelsen ???og andre forslag på hvordan man finder den obtimale plasseringen.
    Men mange at disse velmenede råd, indebærer at du vil få en ganske stor dip i 50hz området "ifølge Cara"- så personlig hælder jeg nok mere til matematiken for så derefter at kontrolere med den oplevde lytte oplevelse, og skal det være helt obtimal er man vel nød til at kontrollere med målinger.
    PS: Ikea har nogle Lack borde m hjul som ikke koster alverden, og vis man ta en av disse og plassere sub,en på bund platen m hjul slipper man for at få dårlig ryg, av at:p bikse rund med en 50 kilo sub i forsøget på at finde den ultimative plassering.
    De 10 cm i højde forskel her, udgør ikke alverden, set i realation til målingerne av frekvens kurverne, så det kan være hvert at overveje.

    Vedr. sub og Cara programmet: Vis man skal blive helt nøyaktig er man nød til at tegne( målsette og ind programere sub, og en masse data for enhederne så som antal enheder, plassering, Q værdier, basreflex, lukket, ect. som ikke har været til rådighet på DB1 vi her taler om, så her har jeg valgt at køre simoleringerne med en bas reflex sub, samt en lukket sub.

    Og her er så resutatet som Cara og matematiken kommer op med, når linieær frekvens gang prioteres med en Sub. i mit rom.

    Plassering i brede Længde: 210 cm ut fra den ene sidevæg til senter av enhed, og det bliver da 340 cm målt fra den anden side= forholdes tal: 550:210=2,619 og for den anden side=550:350= 1,6176 " her er der god overensstemmelse med forholds tallene fra Cardas"
    Ps læste en test av DB1 hvor en av experterne fra B&W hjalp testeren med op settet, her beskriver han at DB1 blev plasseret langs væggen,- melllem 1/3 dels mål og sentermål av rommet. så dette stemmer ganske bra med hva Cara kommer frem til.
    Da DB1 er m dual enheder og da der sirka er 30 cm mellem center av enhederme har jeg valgt at plasere center av enhederne på 210cm og 240 cm,- dette giver i følge Care, faktisk helt identiske frekvens kurver for begge enheder med en minimal/ ubetydelig avik i lydtryk mellen enhederne.

    Plaseringen i længde retning ut fra bagvæg, ser av en eller anden grund, ikke helt ut til at være helt så kritisk, når man går ut fra ovennævnte forholds tal i brede retningen. Der er ikke den helt store forskel om man da plassere sub, en helt ind/ tæt til bagvæg eller lidt længere ut.

    a: men det obtimale er ifølge Care på linje med 805 og det vil sige 95 cm ut fra bagvæg forholds tal længde/ brede, bliver da: 210:95= 2,21 og 240:95= 2,5263 og fra den anden side: 550-210= 340:95= 3,5789 og 550-240= 310:95= 3.263

    Men det ser heller ikke værst ut på 130 til 140 cm ut fra bagvæg.

    Angående højde plasering se det ut til at blive mindre avvik alt efter hva målet bliver, men det ser ikke ut til at være helt krise set i realation til dip i frekvens kurven, men jeg vil nok foretrekke en plasserering enten under eller over 1/4 dels mål.

    Ved brug av 2 stk sub ser målingerne bra ut, vis subberne plaseres mere eller mindre i området under hvor stander høytalerne står.

    Harman Kardon siger at man vil opnå formiddable resutater ved at plassere sub,erne i hjørnene av det fiktive rom som opstår vis du tar 25% av alle mål av rommet.

    Konklutionen er uanset,- at vis det drejer sig om optimale betingerser/ lyd gengivelse bliver man nød til at første priotere plassering av høytalerne i rommet, for derefter at prøve at se, hvordan man for intergreret resten av inventaret på en fornuftig/ brugbar måtte.

    Men jeg er bange for, at man nok vil bliver møt med krav" om alvorlige kompromisser, vis man stadig prioterer at få lidt på den dumme:D, -engang imellem.
    Nøkkelen her er bruk av room perfect. Jeg bruker det selv i et 2.2 setup via McIntosh men220 romkorreksjonsenhet. Ved hjørneplassering hjelper man subben i størst mulig grad og lar softwaren håndtere tidsdifferansen og demping av peaker i frekvensresponsen. Jeg er enig i at det å kun bruke en sub gjør at man får enkelte kompromisser, spesielt dersom man deler over ca 80Hz.

    Et 2.2 setup er grunntanken til Lyngdorf for å kunne plassere hoved ht med tanke på mest mulig naturlig respons og stereoperspektiv, mens subber plasseres slik at de får mest mulig hjelp av gulv, vegger og tak.

    edit:Technology with a purpose | Lyngdorf Audio
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vi kjører Lyngdorf 2200 med RP mot 802D og DB1. Delefrekvens 140Hz, filtersteilhet 8. ordens Linkwitz-Riley. Full arbeidsdeling, dvs det DB1 gjør slipper 802 å drive med og omvendt. Våre 802D står ca 3m fra bakveggen og DB1 står bak i hjørnet. Jeg har derfor målt avstandene fra lytteplass til 802D og fra lytteplass til hjørnet der DB1 står. Vi lar så Lyngdorf holde igjen 802D til signalet fra DB1 kommer. Nøyaktig oppmåling av avstanden til hjørnet fra lytteplass er essensielt for opplevet impulsrespons.

    Jeg bruker hjørnet på grunn av at DB1 danner speilkilder inne i veggen. Dens akustiske midtpunkt er derfor hjørnet av rommet der den står.

    I praksis har jeg knottet inn 0 i avstand til 802D og avstanden fra litt innenfor baffel (fronten) på 802D til hjørnet som avstanden til DB1. Ellers overskrider jeg maksverdien Lyngdorf kan betjene. Litt innenfor baffel fordi høyttalerens akustiske sentrum nok ikke er baffelet. Her har jeg måttet gjette litt og prøve meg fram.

    Bruk av 140Hz med 8. ordens filter lager ikke kluss med stemmegjengivelse på noen som helst måte, stemmene låter forbløffende naturlig og DB1's plassering er ikke på noen måte hørbar når man sitter på lytteplass. DB1 er et lukket system, mens 802D er utført med bassrefleks, dermed blir DB1 en bedre bassgjengiver enn 802D gjør, da spesielt i betydningen evne til detaljgjengivelse.

    Forklaringen på at dette går så fint som det gjør skal nok primært søkes i filtersteilheten:

    En deling ved 70Hz og 2. ordens filter vil gi en dempning på 12dB ved 140Hz og 24dB ved 280Hz, mens en deling ved 140Hz og 8. ordens filter vil gi 48dB dempning ved 280Hz.

    En avstand til bakvegg på 3m gjør at første destruktive refleksjon fra bakvegg kommer ved litt over 28Hz, som er langt under 802D's arbeidsområde. Fin bieffekt av valgt møblering.

    Siden 802D nå er fritatt for dyp bass fremstår den med økt klarhet og romgjengivelse. Det blir som om vi skulle ha stivet opp kabinettet kraftig. Lyngdorf 2200 er ikke i stand til å drive et sett 802D skikkelig, så før vi anskaffet DB1 hadde den selskap av Lyngdorfs semidigitale effektforsterker for å dekke bassen. Nå som bassen dekkes av DB1 har 2200 rikelig med ressurser og fremstår mye mer dynamisk enn før.
    Tak for et bra udybende inleg. Forstår det sådan, at i kun benytter en DB1 i opsettet.
    Bliver stereo perspektivet ikke skades lidende med en hjørne plaseret sub, når delingen ligger så højt som 140hz som ligger helt oppe i den menneskelige stemme området.
    Vis ikke,- skuldes det da at 802, er plaseret 3 meter ut fra bagvæggen og det faktum, at DB1 er plassert så lang bag hoved høytalerne at det bliver vanskelig at høre en eventuel deformation av stereoperspektivet?.
    De fleste vil nok påstå at at obtimal plasering av en sub, er mellem hoved høytalerne med henblik på intergrering av sub,en og hoved høytalerne, med henblik på stereoperspektivet, især vis der deles højt.
    Nogen vil vel påstå, at det kun vil gå bra vis man benytte 2 sub,er i umiddelbar nærhet av hver hovedhøytaler, samt at man bør vurdere at plasere sub,erne længere frem mod lytte posionen, end hoved høytalerne med henblik på impuls responsen, da du normalt alt andet like,-vil få en tidsforsinkelse, da signalet som skal passerer mellem hoved forsterkeren og sub forsterkeren, ikke vil nå frem til enhederne på samme tid, da signalet som skal passere electroniken til sub,en, altid vil blive forsinket med nogen milisekunder, som det ikke vil være mulig at ta igen, vis ikke det er mulig at forsinke signalet til hoved høytalerne elektronisk i prosseren som fordeler signalet mellem høytalerne.

    I mit rom,- H: 240cm, B: 550cm, L: 480cm og vis jeg åbner op til fuld længde= 800cm, foreslår Cara programmet følgende plassering av høytalerene og lytte position.

    a. lytte posionen: 345-350 cm ut fra bagvæg av høytalerne= forholds tallene: delt room: 480:350= 1,2857 / Åben room: 800:350= 2.2857 og for højden: 90cm forholdstal: 240:90= 2.6666
    b. Høytaler plasering i længde retning for 805erne: 95 cm ut fra bagvæg= forholdstalene: 480:95= 5,0526 og 800:95= 8,421
    c. ---------------------- brede ----------------------: 160 cm ut fra sidevæg= forholdstal 550:160= 3,437
    Plassering av bas enheden og lytte posionen i højden kan/ vil udgøre forskel i frekvens kurverne, men her for jeg ifølge Cara den mest jevne frekvens kurve m minimale dip i frekvens området, samtidig som bassen bliver ganske obtimal genelérelt, både det delte og åbne lytte rom.
    Dette stemmer ganske bra med den oplevede lytte oplevelse.
    En anden ting som er vært at lægge mærke til med henblik på hvor 805,erne, kan plasseres set realation til det delte lytterom, er at det er ultra kritisk at de bliver plasseret på disse mål,- da der ellers bliver en ganske stor dip i basgengivelsen, som ikke falder i smag.

    Plassering av sub,en: Her er der som sagt mange meninger ute at gå blandt fagfolk og brugerne,- så som kravle rund oplevelsen ???og andre forslag på hvordan man finder den obtimale plasseringen.
    Men mange at disse velmenede råd, indebærer at du vil få en ganske stor dip i 50hz området "ifølge Cara"- så personlig hælder jeg nok mere til matematiken for så derefter at kontrolere med den oplevde lytte oplevelse, og skal det være helt obtimal er man vel nød til at kontrollere med målinger.
    PS: Ikea har nogle Lack borde m hjul som ikke koster alverden, og vis man ta en av disse og plassere sub,en på bund platen m hjul slipper man for at få dårlig ryg, av at:p bikse rund med en 50 kilo sub i forsøget på at finde den ultimative plassering.
    De 10 cm i højde forskel her, udgør ikke alverden, set i realation til målingerne av frekvens kurverne, så det kan være hvert at overveje.

    Vedr. sub og Cara programmet: Vis man skal blive helt nøyaktig er man nød til at tegne( målsette og ind programere sub, og en masse data for enhederne så som antal enheder, plassering, Q værdier, basreflex, lukket, ect. som ikke har været til rådighet på DB1 vi her taler om, så her har jeg valgt at køre simoleringerne med en bas reflex sub, samt en lukket sub.

    Og her er så resutatet som Cara og matematiken kommer op med, når linieær frekvens gang prioteres med en Sub. i mit rom.

    Plassering i brede Længde: 210 cm ut fra den ene sidevæg til senter av enhed, og det bliver da 340 cm målt fra den anden side= forholdes tal: 550:210=2,619 og for den anden side=550:350= 1,6176 " her er der god overensstemmelse med forholds tallene fra Cardas"
    Ps læste en test av DB1 hvor en av experterne fra B&W hjalp testeren med op settet, her beskriver han at DB1 blev plasseret langs væggen,- melllem 1/3 dels mål og sentermål av rommet. så dette stemmer ganske bra med hva Cara kommer frem til.
    Da DB1 er m dual enheder og da der sirka er 30 cm mellem center av enhederme har jeg valgt at plasere center av enhederne på 210cm og 240 cm,- dette giver i følge Care, faktisk helt identiske frekvens kurver for begge enheder med en minimal/ ubetydelig avik i lydtryk mellen enhederne.

    Plaseringen i længde retning ut fra bagvæg, ser av en eller anden grund, ikke helt ut til at være helt så kritisk, når man går ut fra ovennævnte forholds tal i brede retningen. Der er ikke den helt store forskel om man da plassere sub, en helt ind/ tæt til bagvæg eller lidt længere ut.

    a: men det obtimale er ifølge Care på linje med 805 og det vil sige 95 cm ut fra bagvæg forholds tal længde/ brede, bliver da: 210:95= 2,21 og 240:95= 2,5263 og fra den anden side: 550-210= 340:95= 3,5789 og 550-240= 310:95= 3.263

    Men det ser heller ikke værst ut på 130 til 140 cm ut fra bagvæg.

    Angående højde plasering se det ut til at blive mindre avvik alt efter hva målet bliver, men det ser ikke ut til at være helt krise set i realation til dip i frekvens kurven, men jeg vil nok foretrekke en plasserering enten under eller over 1/4 dels mål.

    Ved brug av 2 stk sub ser målingerne bra ut, vis subberne plaseres mere eller mindre i området under hvor stander høytalerne står.

    Harman Kardon siger at man vil opnå formiddable resutater ved at plassere sub,erne i hjørnene av det fiktive rom som opstår vis du tar 25% av alle mål av rommet.

    Konklutionen er uanset,- at vis det drejer sig om optimale betingerser/ lyd gengivelse bliver man nød til at første priotere plassering av høytalerne i rommet, for derefter at prøve at se, hvordan man for intergreret resten av inventaret på en fornuftig/ brugbar måtte.

    Men jeg er bange for, at man nok vil bliver møt med krav" om alvorlige kompromisser, vis man stadig prioterer at få lidt på den dumme:D, -engang imellem.
    Nøkkelen her er bruk av room perfect. Jeg bruker det selv i et 2.2 setup via McIntosh men220 romkorreksjonsenhet. Ved hjørneplassering hjelper man subben i størst mulig grad og lar softwaren håndtere tidsdifferansen og demping av peaker i frekvensresponsen. Jeg er enig i at det å kun bruke en sub gjør at man får enkelte kompromisser, spesielt dersom man deler over ca 80Hz.

    Et 2.2 setup er grunntanken til Lyngdorf for å kunne plassere hoved ht med tanke på mest mulig naturlig respons og stereoperspektiv, mens subber plasseres slik at de får mest mulig hjelp av gulv, vegger og tak.

    edit:Technology with a purpose | Lyngdorf Audio
    Hei Kalle, Må inrømme at jeg begynder at få sansen for prøve ut Lyngdorf konseptet, så vis jeg ikke for det til med at dele lavt og kompensere for tidsforskellen ved avstands regulering mellem hoved høytalerne ,vil jeg prøve at gå for Lyngdorf løsningen.

    Men der er special et punkt ud av et par punkter hvor vi ikke er enige:

    A.Der er greit nok at du får mest lydtryk, vis du tar ibrug væg plasseringer, men det er kun fordelaktig vis sub,en er under dimentioneret og ikke er i stand til at generer tilstrekkelig lydtryk fritstående..

    Ved desideret hjørne plassering, sker der 2 bi-effekter i alle rum, som du ikke kan kompensere tilstrekkelig for,- uanset:

    A. Hjørne plassering genererer minimum 2 pik i frekvens gangen som ligger så højt i nivoe , at du ikke vil kunne dempe dem tilstrekkelig, hverken med acoustiske, eller med elektroniske midler, selv Lyngdort system har sine begrensninger på hvor store avvik det er mulig at regulere for.

    B. Hjørne plassering av sub, er genererer desuten et alvorlig og til tider ganske bredbåndet dip i frekvens området rundt 40-50Hz i næsten alle normale rum.
    I special store eller små rom vil det omtalte dip flytte sig lidt op eller ned i frekvenz, men de vil altid være der, med mindre du plassere lytte posionen diagonalt helt ind modsat hjørne av sub plasseringen. Disse dip vil du heller ikke ha nogen mulighed for at regulere for electronisk, da de opstår på grund av canceleringer av bestemte frekvenser i det benyttede rom, og du kan ikke EQ frekvenser op som canceres i rommet.

    C. En anden dårlig ting som pik er skyldig er:
    Vis du har en pik på 60 hz på 10- 15 DB vil denne totalt overdøve hva der sker i de tilstørende frekvens områder på begge sider av 60hz,:
    Resutatet er: AT DEN ENESTE BAS DU FAKTISK HØRER ER 60 HZ BAS , og vis du også har en pik i 30hz området også, bliver resutatet, at du vil høre 30 og 60hz bas,- resten drukner da bassen ved disse frekvenser ligger så meget højere op i i db, at at du ikke har mulighed for at høre bassen i de andre frekvenz i basområdet.

    Eneste fordel ved hjørne plaseringen, er oplevelsen av SLAM, som denne kan generere, men tilmærmelse vis lineær bas bliver det aldrig.

    Men ikke gi up, der er håb:
    Vis du følger opskriften tidligere nævnt, vil du kunne minimere disse pik og dip maxsimalt,- av hva der kan lade sig gøre, og du vil opnå en langt mere liniær frekvends gang i bassen.
    Hvilket alt andet like, vil bevirke at du for større mulighet, for at have glæden av, at kunne høre alle frekvenser i bassen, som er på optagelsen du hører på.

    Men mere fritstående sub plasseringer krever, bedre og kraftigere sub,er for at generere samme lydtryk som du vil kunne opleve ved hjørne plassering.

    Til de av dere som tvivler, er det mulig at gå in på Hunecke.de " Loudspeaker calculation "
    Her har du muligheden for at kunne målsette dit rom, høytalerne og lytte positionerne i alle dimentioner, legge in 1,2 eller flere sub,er og få se hva der sker med hensyn til oplevet frekvens gang i lytte positionen. " Ganske lærerigt faktisk"

    Programmet i hunecke er en forenklet udgave av Cara programmet, som regnes for det mest akkurate data simulations program som er blevet udviklet, hvilket control målinger fra blandt andet Stereophile også har bekreftet.

    Så er det jo op til den enkelte bruger at gøre op med sig selv, hva man ønsker: Slam eller liniær frekvens gang i Bassen.;)
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hi-rex, det er riktig at det meste innen hi-fi er valg mellom det ene eller det andre. Det er helt riktig som du sier, at dersom man ikke bruker et romkorreksjonssystem så vil man ofte få noen solide ujevnheter i bassresponsen ved hjørneplassering av bass systemene. Her ser du en tidligere måling hos meg (har ikke målt etter de siste justeringene), med hjørneplassering etter bruk av room perfekt. Systemet tar da peakene ned på en meget effektiv måte.

    Så som du kanskje ser så slkter jeg ikke vesentlig med problemene du beskriver under A,B og C.

    hunecke.de er for øvrig ganske nyttig, men det behandler sub som en punktkilde, mens det feks hos meg er et 2m høyt tårn.

    IMG_5874.JPG


    Sorry folks - det ble et stykke off topic her!
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hi-rex, det er riktig at det meste innen hi-fi er valg mellom det ene eller det andre. Det er helt riktig som du sier, at dersom man ikke bruker et romkorreksjonssystem så vil man ofte få noen solide ujevnheter i bassresponsen ved hjørneplassering av bass systemene. Her ser du en tidligere måling hos meg (har ikke målt etter de siste justeringene), med hjørneplassering etter bruk av room perfekt. Systemet tar da peakene ned på en meget effektiv måte.

    Så som du kanskje ser så slkter jeg ikke vesentlig med problemene du beskriver under A,B og C.

    hunecke.de er for øvrig ganske nyttig, men det behandler sub som en punktkilde, mens det feks hos meg er et 2m høyt tårn.

    Vis vedlegget 411129

    Sorry folks - det ble et stykke off topic her!
    De målinger ser faktisk ikke så ilde ut;D men ser også at du ikke klarer helt at kompensere for dip,en rund 60 Hz med tårn prinsipet, - Men jeg synes faktisk det ser rigtig pænt ut.

    Det vil blive i lidt overkant dyrt at praktisere tårn prinsipet m DB1 sub,er fra B&W.

    Har faktisk ikke kørt simoleringer med Cara programmet i højden i hjørnerne.
    For prøve at se på det en av de nærmeste dage.

    Men både du og jeg,- ved begge at der ikke vil være sjanse i helvede, for at man vil komme op med målinger i nærheten av det som her vises, vis man bare smider en sub over i hjørnet, uanset om sub,en,- har intern rom korrection ala B&W DB1;)

    Ps: Hunecke programmet der ligger på net er et svært forenklet og neddroslet program ware, set i forhold til det fulde Cara program Ware. Lidt en skam, at det ser ut til at programmet ikke længere er mulig at købe på net.

    Kunne kansje tro at der kunne være en aktør som har købt rettihederne for derefter at begrave programmet.
    En av tingene der blandt andet tydelig fremkommer klart, er at i mange hjem, faktisk de fleste, vil frekvens responsen i lytteposion blive væsenlig bedre med et set mindre stander høytalere ala 805 end med de større gulv stående alternativer.
     
    Sist redigert:

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Vi kjører Lyngdorf 2200 med RP mot 802D og DB1. Delefrekvens 140Hz, filtersteilhet 8. ordens Linkwitz-Riley. Full arbeidsdeling, dvs det DB1 gjør slipper 802 å drive med og omvendt. Våre 802D står ca 3m fra bakveggen og DB1 står bak i hjørnet. Jeg har derfor målt avstandene fra lytteplass til 802D og fra lytteplass til hjørnet der DB1 står. Vi lar så Lyngdorf holde igjen 802D til signalet fra DB1 kommer. Nøyaktig oppmåling av avstanden til hjørnet fra lytteplass er essensielt for opplevet impulsrespons.

    Jeg bruker hjørnet på grunn av at DB1 danner speilkilder inne i veggen. Dens akustiske midtpunkt er derfor hjørnet av rommet der den står.

    I praksis har jeg knottet inn 0 i avstand til 802D og avstanden fra litt innenfor baffel (fronten) på 802D til hjørnet som avstanden til DB1. Ellers overskrider jeg maksverdien Lyngdorf kan betjene. Litt innenfor baffel fordi høyttalerens akustiske sentrum nok ikke er baffelet. Her har jeg måttet gjette litt og prøve meg fram.

    Bruk av 140Hz med 8. ordens filter lager ikke kluss med stemmegjengivelse på noen som helst måte, stemmene låter forbløffende naturlig og DB1's plassering er ikke på noen måte hørbar når man sitter på lytteplass. DB1 er et lukket system, mens 802D er utført med bassrefleks, dermed blir DB1 en bedre bassgjengiver enn 802D gjør, da spesielt i betydningen evne til detaljgjengivelse.

    Forklaringen på at dette går så fint som det gjør skal nok primært søkes i filtersteilheten:

    En deling ved 70Hz og 2. ordens filter vil gi en dempning på 12dB ved 140Hz og 24dB ved 280Hz, mens en deling ved 140Hz og 8. ordens filter vil gi 48dB dempning ved 280Hz.

    En avstand til bakvegg på 3m gjør at første destruktive refleksjon fra bakvegg kommer ved litt over 28Hz, som er langt under 802D's arbeidsområde. Fin bieffekt av valgt møblering.

    Siden 802D nå er fritatt for dyp bass fremstår den med økt klarhet og romgjengivelse. Det blir som om vi skulle ha stivet opp kabinettet kraftig. Lyngdorf 2200 er ikke i stand til å drive et sett 802D skikkelig, så før vi anskaffet DB1 hadde den selskap av Lyngdorfs semidigitale effektforsterker for å dekke bassen. Nå som bassen dekkes av DB1 har 2200 rikelig med ressurser og fremstår mye mer dynamisk enn før.
    Tak for et bra udybende inleg. Forstår det sådan, at i kun benytter en DB1 i opsettet.
    Bliver stereo perspektivet ikke skades lidende med en hjørne plaseret sub, når delingen ligger så højt som 140hz som ligger helt oppe i den menneskelige stemme området.
    Vis ikke,- skuldes det da at 802, er plaseret 3 meter ut fra bagvæggen og det faktum, at DB1 er plassert så lang bag hoved høytalerne at det bliver vanskelig at høre en eventuel deformation av stereoperspektivet?.
    De fleste vil nok påstå at at obtimal plasering av en sub, er mellem hoved høytalerne med henblik på intergrering av sub,en og hoved høytalerne, med henblik på stereoperspektivet, især vis der deles højt.
    Nogen vil vel påstå, at det kun vil gå bra vis man benytte 2 sub,er i umiddelbar nærhet av hver hovedhøytaler, samt at man bør vurdere at plasere sub,erne længere frem mod lytte posionen, end hoved høytalerne med henblik på impuls responsen, da du normalt alt andet like,-vil få en tidsforsinkelse, da signalet som skal passerer mellem hoved forsterkeren og sub forsterkeren, ikke vil nå frem til enhederne på samme tid, da signalet som skal passere electroniken til sub,en, altid vil blive forsinket med nogen milisekunder, som det ikke vil være mulig at ta igen, vis ikke det er mulig at forsinke signalet til hoved høytalerne elektronisk i prosseren som fordeler signalet mellem høytalerne.

    I mit rom,- H: 240cm, B: 550cm, L: 480cm og vis jeg åbner op til fuld længde= 800cm, foreslår Cara programmet følgende plassering av høytalerene og lytte position.

    a. lytte posionen: 345-350 cm ut fra bagvæg av høytalerne= forholds tallene: delt room: 480:350= 1,2857 / Åben room: 800:350= 2.2857 og for højden: 90cm forholdstal: 240:90= 2.6666
    b. Høytaler plasering i længde retning for 805erne: 95 cm ut fra bagvæg= forholdstalene: 480:95= 5,0526 og 800:95= 8,421
    c. ---------------------- brede ----------------------: 160 cm ut fra sidevæg= forholdstal 550:160= 3,437
    Plassering av bas enheden og lytte posionen i højden kan/ vil udgøre forskel i frekvens kurverne, men her for jeg ifølge Cara den mest jevne frekvens kurve m minimale dip i frekvens området, samtidig som bassen bliver ganske obtimal genelérelt, både det delte og åbne lytte rom.
    Dette stemmer ganske bra med den oplevede lytte oplevelse.
    En anden ting som er vært at lægge mærke til med henblik på hvor 805,erne, kan plasseres set realation til det delte lytterom, er at det er ultra kritisk at de bliver plasseret på disse mål,- da der ellers bliver en ganske stor dip i basgengivelsen, som ikke falder i smag.

    Plassering av sub,en: Her er der som sagt mange meninger ute at gå blandt fagfolk og brugerne,- så som kravle rund oplevelsen ???og andre forslag på hvordan man finder den obtimale plasseringen.
    Men mange at disse velmenede råd, indebærer at du vil få en ganske stor dip i 50hz området "ifølge Cara"- så personlig hælder jeg nok mere til matematiken for så derefter at kontrolere med den oplevde lytte oplevelse, og skal det være helt obtimal er man vel nød til at kontrollere med målinger.
    PS: Ikea har nogle Lack borde m hjul som ikke koster alverden, og vis man ta en av disse og plassere sub,en på bund platen m hjul slipper man for at få dårlig ryg, av at:p bikse rund med en 50 kilo sub i forsøget på at finde den ultimative plassering.
    De 10 cm i højde forskel her, udgør ikke alverden, set i realation til målingerne av frekvens kurverne, så det kan være hvert at overveje.

    Vedr. sub og Cara programmet: Vis man skal blive helt nøyaktig er man nød til at tegne( målsette og ind programere sub, og en masse data for enhederne så som antal enheder, plassering, Q værdier, basreflex, lukket, ect. som ikke har været til rådighet på DB1 vi her taler om, så her har jeg valgt at køre simoleringerne med en bas reflex sub, samt en lukket sub.

    Og her er så resutatet som Cara og matematiken kommer op med, når linieær frekvens gang prioteres med en Sub. i mit rom.

    Plassering i brede Længde: 210 cm ut fra den ene sidevæg til senter av enhed, og det bliver da 340 cm målt fra den anden side= forholdes tal: 550:210=2,619 og for den anden side=550:350= 1,6176 " her er der god overensstemmelse med forholds tallene fra Cardas"
    Ps læste en test av DB1 hvor en av experterne fra B&W hjalp testeren med op settet, her beskriver han at DB1 blev plasseret langs væggen,- melllem 1/3 dels mål og sentermål av rommet. så dette stemmer ganske bra med hva Cara kommer frem til.
    Da DB1 er m dual enheder og da der sirka er 30 cm mellem center av enhederme har jeg valgt at plasere center av enhederne på 210cm og 240 cm,- dette giver i følge Care, faktisk helt identiske frekvens kurver for begge enheder med en minimal/ ubetydelig avik i lydtryk mellen enhederne.

    Plaseringen i længde retning ut fra bagvæg, ser av en eller anden grund, ikke helt ut til at være helt så kritisk, når man går ut fra ovennævnte forholds tal i brede retningen. Der er ikke den helt store forskel om man da plassere sub, en helt ind/ tæt til bagvæg eller lidt længere ut.

    a: men det obtimale er ifølge Care på linje med 805 og det vil sige 95 cm ut fra bagvæg forholds tal længde/ brede, bliver da: 210:95= 2,21 og 240:95= 2,5263 og fra den anden side: 550-210= 340:95= 3,5789 og 550-240= 310:95= 3.263

    Men det ser heller ikke værst ut på 130 til 140 cm ut fra bagvæg.

    Angående højde plasering se det ut til at blive mindre avvik alt efter hva målet bliver, men det ser ikke ut til at være helt krise set i realation til dip i frekvens kurven, men jeg vil nok foretrekke en plasserering enten under eller over 1/4 dels mål.

    Ved brug av 2 stk sub ser målingerne bra ut, vis subberne plaseres mere eller mindre i området under hvor stander høytalerne står.

    Harman Kardon siger at man vil opnå formiddable resutater ved at plassere sub,erne i hjørnene av det fiktive rom som opstår vis du tar 25% av alle mål av rommet.

    Konklutionen er uanset,- at vis det drejer sig om optimale betingerser/ lyd gengivelse bliver man nød til at første priotere plassering av høytalerne i rommet, for derefter at prøve at se, hvordan man for intergreret resten av inventaret på en fornuftig/ brugbar måtte.

    Men jeg er bange for, at man nok vil bliver møt med krav" om alvorlige kompromisser, vis man stadig prioterer at få lidt på den dumme:D, -engang imellem.
    Nøkkelen her er bruk av room perfect. Jeg bruker det selv i et 2.2 setup via McIntosh men220 romkorreksjonsenhet. Ved hjørneplassering hjelper man subben i størst mulig grad og lar softwaren håndtere tidsdifferansen og demping av peaker i frekvensresponsen. Jeg er enig i at det å kun bruke en sub gjør at man får enkelte kompromisser, spesielt dersom man deler over ca 80Hz.

    Et 2.2 setup er grunntanken til Lyngdorf for å kunne plassere hoved ht med tanke på mest mulig naturlig respons og stereoperspektiv, mens subber plasseres slik at de får mest mulig hjelp av gulv, vegger og tak.

    edit:Technology with a purpose | Lyngdorf Audio
    Hei Kalle, Må inrømme at jeg begynder at få sansen for prøve ut Lyngdorf konseptet, så vis jeg ikke for det til med at dele lavt og kompensere for tidsforskellen ved avstands regulering mellem hoved høytalerne ,vil jeg prøve at gå for Lyngdorf løsningen.

    Men der er special et punkt ud av et par punkter hvor vi ikke er enige:

    A.Der er greit nok at du får mest lydtryk, vis du tar ibrug væg plasseringer, men det er kun fordelaktig vis sub,en er under dimentioneret og ikke er i stand til at generer tilstrekkelig lydtryk fritstående..

    Ved desideret hjørne plassering, sker der 2 bi-effekter i alle rum, som du ikke kan kompensere tilstrekkelig for,- uanset:

    A. Hjørne plassering genererer minimum 2 pik i frekvens gangen som ligger så højt i nivoe , at du ikke vil kunne dempe dem tilstrekkelig, hverken med acoustiske, eller med elektroniske midler, selv Lyngdort system har sine begrensninger på hvor store avvik det er mulig at regulere for.

    B. Hjørne plassering av sub, er genererer desuten et alvorlig og til tider ganske bredbåndet dip i frekvens området rundt 40-50Hz i næsten alle normale rum.
    I special store eller små rom vil det omtalte dip flytte sig lidt op eller ned i frekvenz, men de vil altid være der, med mindre du plassere lytte posionen diagonalt helt ind modsat hjørne av sub plasseringen. Disse dip vil du heller ikke ha nogen mulighed for at regulere for electronisk, da de opstår på grund av canceleringer av bestemte frekvenser i det benyttede rom, og du kan ikke EQ frekvenser op som canceres i rommet.

    C. En anden dårlig ting som pik er skyldig er:
    Vis du har en pik på 60 hz på 10- 15 DB vil denne totalt overdøve hva der sker i de tilstørende frekvens områder på begge sider av 60hz,:
    Resutatet er: AT DEN ENESTE BAS DU FAKTISK HØRER ER 60 HZ BAS , og vis du også har en pik i 30hz området også, bliver resutatet, at du vil høre 30 og 60hz bas,- resten drukner da bassen ved disse frekvenser ligger så meget højere op i i db, at at du ikke har mulighed for at høre bassen i de andre frekvenz i basområdet.

    Eneste fordel ved hjørne plaseringen, er oplevelsen av SLAM, som denne kan generere, men tilmærmelse vis lineær bas bliver det aldrig.

    Men ikke gi up, der er håb:
    Vis du følger opskriften tidligere nævnt, vil du kunne minimere disse pik og dip maxsimalt,- av hva der kan lade sig gøre, og du vil opnå en langt mere liniær frekvends gang i bassen.
    Hvilket alt andet like, vil bevirke at du for større mulighet, for at have glæden av, at kunne høre alle frekvenser i bassen, som er på optagelsen du hører på.

    Men mere fritstående sub plasseringer krever, bedre og kraftigere sub,er for at generere samme lydtryk som du vil kunne opleve ved hjørne plassering.

    Til de av dere som tvivler, er det mulig at gå in på Hunecke.de " Loudspeaker calculation "
    Her har du muligheden for at kunne målsette dit rom, høytalerne og lytte positionerne i alle dimentioner, legge in 1,2 eller flere sub,er og få se hva der sker med hensyn til oplevet frekvens gang i lytte positionen. " Ganske lærerigt faktisk"

    Programmet i hunecke er en forenklet udgave av Cara programmet, som regnes for det mest akkurate data simulations program som er blevet udviklet, hvilket control målinger fra blandt andet Stereophile også har bekreftet.

    Så er det jo op til den enkelte bruger at gøre op med sig selv, hva man ønsker: Slam eller liniær frekvens gang i Bassen.;)
    Dette har tatt av i en retning hvor jeg tror at gleden ved god lyd i ørene ikke lenger er det sentrale:p
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    har faktisk fået tid til at lytte lidt til Laura idag, og må medgive at udsende hendes til tider har distriheret mig fra det viktige;)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    4.212
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det er jo bare å mute toppene og la subben spille, så finner du fort ut hvor landet ligger lydmessig. Er den klar og tydelig fra hjørnet den spiller i og ikke i buksebena så er det klart det ikke funker☺
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    De målinger ser faktisk ikke så ilde ut;D men ser også at du ikke klarer helt at kompensere for dip,en rund 60 Hz med tårn prinsipet, - Men jeg synes faktisk det ser rigtig pænt ut.


    Men både du og jeg,- ved begge at der ikke vil være sjanse i helvede, for at man vil komme op med målinger i nærheten av det som her vises, vis man bare smider en sub over i hjørnet, uanset om sub,en,- har intern rom korrection ala B&W DB1.
    Dipen jeg har er så smal at jeg ikke legger merke til den. For øvrig har jeg brukt Hunecke mye i forbindelse med flere lytterom for å se hva som er forventet frekvensgang og endringer som kommer ved at man flytter ht til forskjellige lokasjoner.

    helt enig med deg vedr 1 stk DB1. Jeg har selv en Kef Reference 209 sub som er et monster i forhold til DB1, og de problemene du beskrev var langt mer relevante for 1 stk av den enn ved to stk tårnsubber.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Her er et bilde som illustrere anti mode/ anti pik plassering av en sub.

    OneSub2.jpg


    Synes at frekvens målinggerne i Cara/ hunecke ser best ut på frekvens målingerne i mit room, med plasseringen av sub,en mærmest center linje av room:
    Forholdstallene her er:

    a. 22:8,4=2,619 i mit room 550:2,619= 210 cm ut fra sidevæg. Her ser vi at Cardas forholds ikke er så helt ute i skoven

    b. 22:4,4=5 ( 1/5 dels mål) 550:5= 110 cm ut fra sidevæg.

    Billedet illustrere at vis man vil minimere pik og dip og undgå canseliringer av de første 3 bølger- er der kun to obtimale plaserings muligheder.

    Mulig 1/7 dels mål også vil kunne give brugbare resutater her, del vil i så fald stemme ganske bra med de anbetalinger som Harman Kardon prater om.

    Men nok om teori, det er til nu til at begynde på de praktiske øvelser;)

    51627506-5542-4269-8DB7-C3D6E3AAF086.JPG


    30D69C83-7AF6-499A-8538-D01BC2D9CD7A[82].JPG

    Gryphon Diablo/ 805 D3

    B46CC87C-9B79-4BEA-AFC9-151B89E34018[85].JPG


    Devialet 200/ 805 D3,

    Så for vi se om jeg klare at få instaleret den DB1,- incl alle øvelserne med rom correctionen i DB1.

    Mvh

    Hi-rex
     
    Sist redigert:

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    285
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Urealistisk høye prisforventninger på B&W?

    Følger med på brukten etter B&W høyttalere, men utrolig mange som sitter med ekstremt høye forventninger når det kommer til pris, i forhold til andre merker. Noen spesiell grunn til at B&W eiere forventer å få igjen 75% av nypris på høyttalerne sine?
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk 45% igjen etter 10 år ved salg av et par strøkne 802d. Synes det var greit for begge parter. Det er nok forskjell på hvor godt forskjellige merker, og modeller inne et merke, holder seg i pris.
     
    Sist redigert:

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Jeg fikk 45% igjen etter 10 år ved salg av et par strøkne 802d. Synes det var greit for begge parter. Det er nok forskjell på hvor godt forskjellige merker, og modeller inne et merke, holder seg i pris.
    Var vel rundt det jeg også fikk for mine 804S ift. nypris. Hadde de i over 5 år. Det at jeg kjøpte et demopar gjorde at jeg selv ikke tapte så mye ift. hva jeg faktisk ga.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Følger med på brukten etter B&W høyttalere, men utrolig mange som sitter med ekstremt høye forventninger når det kommer til pris, i forhold til andre merker. Noen spesiell grunn til at B&W eiere forventer å få igjen 75% av nypris på høyttalerne sine?
    Rolig nå. Merk at du er inne på B&W-vennetråden, ThomasO;).

    Ikke sikkert du vil like svarene du kunne fått.

    Men nå har det seg vel slik at B&W-ere er høflige gutter (og jenter:confused:) så vi forbigår "provokasjoner" med et skuldertrekk;)
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    285
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, det var kanskje noe ufint om man skal trå med tøfler. Beklager. Det var nok frustrasjonen som tok overhånd.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.315
    Antall liker
    9.147
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    De holder seg godt ja... men i dag har jo de dyrere modellene en unaturlig høy nypris også :)

    Men markedet gir det de vil :) ser ingen grunn til at b&w skal holde seg bedre enn dali, klipsch, monitor audio osv osv osv :)
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Skjønner hva Thomas mener..... Men tilbud og etterspørsel styrer jo det hele. Men har sett en del urealistiske priser på 800 serien d og d2 i det siste. Men de får ikke solgt heller. De må nok ned mot 50% skal de få selge. Spesielt nå etter d3 har kommet, har bare hørt 805 og 804d3..... Men det var enormt mye bedre enn d2 serien! Minimum forskjell på d og d2 synes jeg....
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.720
    Antall liker
    4.212
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    De holder seg godt ja... men i dag har jo de dyrere modellene en unaturlig høy nypris også :)

    Men markedet gir det de vil :) ser ingen grunn til at b&w skal holde seg bedre enn dali, klipsch, monitor audio osv osv osv :)
    Så så!
    Du trenger ikke være sur på oss for at du ikke får kloa i toppserien til gibort pris:cool:
    Men de holder seg bedre i pris! Det kan ikke engang du X, ern holde henda for øya å ønske vekk uansett hva du måtte mene om kvaliteten kontra pris.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når prisen på et anerkjent kvalitetsprodukt øker betydelig fra generasjon til generasjon, vil bestandig tidligere generasjoners bruktpriser opprettholdes betydelig bedre enn på produkter som holder en flat prisutvikling over tid.

    For hva er alternativet dersom man først ønsker seg dette produktet? Kjøpe ny fra butikken?
    Bruktprisen vil i markedet stort sett alltid basere seg på hva man må betale for tilsvarende nytt produkt. Og så med fratrekk for alder og slitasje og sånt.

    Dette merket jeg godt da jeg selv fikk solgt mine 16 år gamle 804N for 16K for et år siden. Til å være brukt var dette mye. Det er omtrent halv pris av hva de kostet da de var nye. Men i forhold til prisutviklingen var det slett ikke ille. Alternativet dersom man skulle gått i butikken og kjøpt dagens versjon ville være å betale 80K. Da hadde man selvsagt fått en forbedret modell, men siden det ikke er noe alternativ å kjøpe den gamle modellen lenger, så blir det den nye modellen man må sammenligne seg med.
    I mitt tilfelle satte jeg selvsagt veldig stor pris på dette, men jeg forstår naturlig nok at mange synes at det er spesielt at prisene ikke synker mer enn de gjør over tid.

    En annen ting som hjelper på bruktprisene er at det ikke er slik at man kan gå i butikken og be om å få halv pris ved kjøp av nye. Og så få det.
    Stort sett alle B&W høyttalere som man finner på bruktbørsen har også blitt kjøpt til den faktiske listeprisen. Her er det store avvik mellom leverandører, da det ofte kan gjøres å få helt vanvittige prisavslag bare man spør pent når man skal kjøpe kostbar hifi. Og da er det jo naturlig at prisfallet blir høyere når det skal selges brukt igjen.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.235
    Antall liker
    4.660
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    De holder seg godt ja... men i dag har jo de dyrere modellene en unaturlig høy nypris også :)

    Men markedet gir det de vil :) ser ingen grunn til at b&w skal holde seg bedre enn dali, klipsch, monitor audio osv osv osv :)
    Det er jeg helt uenig i, de er jo i en annen divisjon
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn