Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Mye synsing her;)
    Dette er (8xx) en konstruksjon som ikke kan sammenlignes med sine forgjengere. Men for all del!
    Det er lov å ha meninger.
    Jeg har eid 805-802-800 D2 og kan ikke akkurat si at D3 serien ikke er verdt oppgraderingen.
    Men glem de hvis du er ute etter romantisk gjengivelse med gognacglassert signatur.
    Syteræv :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Mye synsing her;)
    Dette er (8xx) en konstruksjon som ikke kan sammenlignes med sine forgjengere. Men for all del!
    Det er lov å ha meninger.
    Jeg har eid 805-802-800 D2 og kan ikke akkurat si at D3 serien ikke er verdt oppgraderingen.
    Men glem de hvis du er ute etter romantisk gjengivelse med gognacglassert signatur.
    Syteræv :)
    Du kan jo ikke uttale deg, som er semidøv;)
    Hadde håpet du fortsatt var på fjellet uten dekning, men neida!
    Herlige stemningsbilder.....
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    178
    Antall liker
    335
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Har nå oppgradert fra Nautilus 802 til 802d3 (og 802 matrix før det, er ganske merke lojal :)) og har vedlagt et bilde av hele pakken. Forsterker og CD er Musical Fidelity som spiller med en Cambridge streamer. Veldig fornøyd så langt! God helg musikk fans.

    vh Vis vedlegget 401025
    Fortell, hva er forskjellen?
    Det er noe tidlig å dra alt for klare konklusjoner når disse er helt nye, men første inntrykk er enkelt at 802D3 spiller på en helt annen skala en de gamle Nautilus, gode som de var. Langt bedre dynamikk og mye mer detaljer, spiller ubesvært høyt. Konen skal på natte vagt i dag og i morgen, trenger vel ikke si hva det betyr...
    God helg alle
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur innom hifiklubben i dag på vei til Stereofil for å ta en endelig beslutning på om jeg skulle kjøpe Olympica 3 til stuen, det var ikke lurt for der stod 804d3 og 803d3 og spilte på en Denon forsterker til kr 20'. Kort fortalt har jeg ikke hørt så bra lyd til snaue 180' før. Denon hadde null problemer med å drive 803d. 804d3 er meget bra men har mer vibrasjoner fra kabinettet. 803d er rett og slett klassehøytalere som gav et voldsom ha-begjær.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.718
    Antall liker
    7.847
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Var en tur innom hifiklubben i dag på vei til Stereofil for å ta en endelig beslutning på om jeg skulle kjøpe Olympica 3 til stuen, det var ikke lurt for der stod 804d3 og 803d3 og spilte på en Denon forsterker til kr 20'. Kort fortalt har jeg ikke hørt så bra lyd til snaue 180' før. Denon hadde null problemer med å drive 803d. 804d3 er meget bra men har mer vibrasjoner fra kabinettet. 803d er rett og slett klassehøytalere som gav et voldsom ha-begjær.
    Spennende :) Var vel Denon PMA-2500NE da sikkert?
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur innom hifiklubben i dag på vei til Stereofil for å ta en endelig beslutning på om jeg skulle kjøpe Olympica 3 til stuen, det var ikke lurt for der stod 804d3 og 803d3 og spilte på en Denon forsterker til kr 20'. Kort fortalt har jeg ikke hørt så bra lyd til snaue 180' før. Denon hadde null problemer med å drive 803d. 804d3 er meget bra men har mer vibrasjoner fra kabinettet. 803d er rett og slett klassehøytalere som gav et voldsom ha-begjær.
    Mulig et lokalt og isolert problem med DE 804-ene, med vib fra kabinettet. Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen. Men du har vel grunnleggende rett i at et par ht til dobbel pris må gi seg utslag i bedre lyd.

    Men for å være tydelig: B&W 804D3 er helt konge i et relativt lite lytterom, 30-40kvm og noe større. Bare prøv:cool:
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lærte vel på skolen at to ganger ikke tar bort begge. Så da er du ukritisk til D3, bjornh:confused:.

    Vel, vel, vi er nok grunnleggende uenig når deg gjelder 804D3.

    Følger deg et stykke på vei når det gjelder nye ht. Min lytteprøve hos HFK i Tromsø i våres tok litt tid. Ikke før Stanley Clarke, Marcus Miller og Victor Wootens Maestros de las Frecuencias Bajas ble hentet fra TIDAL tok det av. Handelen var gjort. Så nå, etter flere måneder med mitt forsterkeroppsett, ikke ditt NAD-hva-det-nå-heter, ja, så er det ikke noe å si på drønn i bunnen. Ser ikke i dag hvorfor jeg skulle ønske meg 803 eller 800 hjemme hos meg. Men for all del, om jeg noen gang skulle teste ut akkurat dem, så er jeg sikkert på nytt i kjøpemodus. Men ser ikke behovet akkurat nå. Eller de neste ti årene;-)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur innom hifiklubben i dag på vei til Stereofil for å ta en endelig beslutning på om jeg skulle kjøpe Olympica 3 til stuen, det var ikke lurt for der stod 804d3 og 803d3 og spilte på en Denon forsterker til kr 20'. Kort fortalt har jeg ikke hørt så bra lyd til snaue 180' før. Denon hadde null problemer med å drive 803d. 804d3 er meget bra men har mer vibrasjoner fra kabinettet. 803d er rett og slett klassehøytalere som gav et voldsom ha-begjær.
    Spennende :) Var vel Denon PMA-2500NE da sikkert?
    Riktig kan ikke skjønne annet enn at dette må være en meget god forsterker til prisen.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Han satte på noe orgelmusikk, der det var litt lettere å skille tonene fra hverandre i bassen på 803 (de stod i samme rom). 804 hadde overraskende trykk på samme låt. Begge ht hørtes meget bra ut på all slags musikk, og som du sier dette er en høyttaler man levere lykkelig med over langen. Dette var ikke ment for å snakke 804 ned, den er nok den beste jeg vet om under 100`.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok muligens NAD forsterkerne til 50K som forsterker signaturen til 804 D3, som aldri gå noe fraspark i bassen å snakke om. I et såpass dempet rom som HFK har i Tromsø så blir det tydelig. Hvilket igjen vitner om at matchingen med forsterkere er viktig.

    En annen ting er at de neppe er laget for å være partyhøyttalere, men å faktisk kunne fungere som nøytrale studiohøyttalere. De passer nok også ganske godt i små lytterom, hvilket i mange tilfeller er et pluss.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Forsterkere til B&W 805d3.

    Har sag det før, den nye denon 2500 er en javle bra forsterker, speciel til prisen. Men det kan også være hver at sjekke den nye Rotel int, ser at et par magasiner siger at det er en bra combi.
    Unison secondo er også en ganske bra, om et lidt special, kendere av unison ved hva jeg mener her :)

    Den bedste kombination jeg har hørt er med Devialet 400,- 200 er også bra med du får ikke helt den samme tryk.
    Gryphon Diablo er også fantastic på 805d3.

    Electrocompaniet forsterkere har vel altid nærmest været en klasiker på B&W, men ved ikke om de nye Intergrete har krudt nok til at drive dem sjikkelig.

    Ham jeg pratet med fra B&W siger at for at få max pointale ut av den nye 805d3, må man ta et steg om fra den Intergrete Rotel og gå for den nye Classe 2200i forsterker.

    Så vis man er på jakt efter en ny forsterker, kan nogle av disse være hver at sjekke, og så har du jo lidt at få tiden til at gå med her i vinter.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Ham jeg pratet med fra B&W siger at for at få max pointale ut av den nye 805d3, må man ta et steg om fra den Intergrete Rotel og gå for den nye Classe 2200i forsterker.
    Ikke så underlig at det anbefales Classé. Er vel heleiet av B&W:).


    mvh
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Electrocompaniet forsterkere har vel altid nærmest været en klasiker på B&W, men ved ikke om de nye Intergrete har krudt nok til at drive dem sjikkelig.
    Ja, det stemmer. Hifiklubben anbefalte jo EC og B&W da de solgte EC forsterkere.

    De nye integrerte, du mener ECI-6 DX? Oppgitt effekt på 2x125W i 8 ohm? Det skulle da være mer enn nok til å drive B&W 805 D3 skikkelig? Har selv hatt B&W 804S, drevet av Electrocompaniet AW120DMB. Og AW120'en hadde nok krefter til å drive de høyttalerne. Ville ikke vært mye å hente på med en kraftigere forsterker på de høyttalerne, i hvert fall.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Jeg ville prøvd Rotel. Var vel lyd og bilde som syntes det var en god match. McIntosh MA8000 vil gi dem mer god bass hvis man liker lyden litt romantisk/varm i bassen ved bruk av eq. Hvis eq ikke passer lydsmak er det kanskje like bra å kjøpe noe billigere forsterker enn MA8000. Basert på hva jeg selv ville valgt som test forsteker før ett eventuelt valg og kjøp. Ikke erfaring.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Som tidligere nævnt har Eci vel være en klasiker på B&W siden en første 800 matric serie, 250watt var vel den foretrukne dengang på 801
    Ja det var ECI 6 serien der blev tenk på,- der er vel eller er på vei en nyere udgave med inbyg streamer.

    B&W ejer vel også Rotel incl Classe,- og Rotel har vel ihvertilfælde intiltiligere været brugt som en av de referense forsterkere som B&W kontrol lytter deres produkter på,- men det jeg synes høres intersant ut er at ihvert tilfæle nogle av B&W folkene mener at man bør gå op på en nye Classe 2200i for at få hele pointialet ud av foreksempel 805d3.

    Personlig ville jeg nok prøve følgene op mod hinanden.

    Denon,/ Rotel.

    ECI/ Classe /

    Devialet/ Gryphon/ Krell.

    Alt efter hvor mange penge man har lyst på at bruge på en forsterker til de høytalere.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Som tidligere nævnt har Eci vel være en klasiker på B&W siden en første 800 matric serie, 250watt var vel den foretrukne dengang på 801
    Ja det var ECI 6 serien der blev tenk på,- der er vel eller er på vei en nyere udgave med inbyg streamer.
    Det som teller er først og fremst forsterkerdelen, tilleggsfunksjoner som streaming er mindre relevant mtp. å drive høyttalerne skikkelig.

    Personlig ville jeg nok ikke gått på forsterkere med lavere kvalitet enn f.eks. Classé eller EC for å drive høyttalere som B&W 80x høyttalere. Som referanse, Electrocompaniet AW120DMB klarte også rimelig greit å drive B&W 803 Diamond, som er vesentlig større enn 804S. Men jeg var ikke veldig komfortabel med det, underdimensjonerte forsterkere ift. høyttaler er svært ugunstig. Og det var det som fikk meg til å ønske en oppgradering til AW250-R, som jeg har nå. Imidlertid, EC AW120DMB gjorde en såpass bra jobb at jeg ikke hadde det veldig travelt, og kunne vente til det rette tilbudet dukket opp. Og for et drøyt halvt år siden sikret jeg meg et pent eksemplar av en EC AW250-R fra 2010, produsert på Tau, etter også å ha fått tak i en EC4.8 et par mnd før, som var en vesentlig oppgradering fra det jeg tidligere hadde, en EC4.6. Nå er jeg fornøyd, har det anlegget jeg ønsker. Høyttalere som spiller fantastisk vakkert, klokkeklart og detaljert, men som også er brutalt massive i lydbildet (de har partyfaktor når man drar på volumet, var det jeg savnet med 804S), med et forsterkersett som spiller meget bra, og som har nok av krefter for høyttalerne.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri sammenlignet direkte med EC, men jeg er iallefall strålende fornøyd med Hegel på B&W.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ok, er der nogen av her indre her som har erfaring med at intergrere en Sub med 805 erne.
    Har en DB1 som jeg skal prøve at få intergreret med mine 805d3. Til musik brug i et stereo opset.
    holder på med at slå nogen linjer op på millimeter papir for at finde de plaserings steder som matematikken siger vil være optimal.
    Teoritisk vis det vel være mest optimal at plassere sub mellom hoved høyttalerne forholdsvis tet ved den ene hoved høyttaler , når vi taler om intergrering av bare en sub.

    På forsterkeren min er der en desideret sub utgang L´R´ lure lidt på om signalet som da bliver overført til sub inngangene da er et stereo eller mono signal. Hva er vanlig her.

    Vis det i praksis er et mono signal som overføres via L,R in og ut gangen på forsterkeren skjønner jeg det, men vis det er et stereo signal L,R som overføres forstår jeg ikke helt, hvordan man da for det til, da de 2 enheter i sub,en ikke er adskilt intern i kabinettet med en skille væg.

    Normal skulle man da vel kunne gå ut fra at man ville få en utfasing mellom signalet L og R intern i kabinettet, eller?

    Jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil verre mulig at få en enkelt sub som DB1 til at spille bassen i stereo, ved brug av 2 sub,er kan jeg forstå at det er fullt mulig vis bas signalet innspilt i stereo.

    Er der nogen som kan hjelpe mig med at få belyst ovennevnte spørsmål, vil jeg være takknemlig.

    Mvh.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ok, er der nogen av her indre her som har erfaring med at intergrere en Sub med 805 erne.
    Har en DB1 som jeg skal prøve at få intergreret med mine 805d3. Til musik brug i et stereo opset.
    holder på med at slå nogen linjer op på millimeter papir for at finde de plaserings steder som matematikken siger vil være optimal.
    Teoritisk vis det vel være mest optimal at plassere sub mellom hoved høyttalerne forholdsvis tet ved den ene hoved høyttaler , når vi taler om intergrering av bare en sub.

    På forsterkeren min er der en desideret sub utgang L´R´ lure lidt på om signalet som da bliver overført til sub inngangene da er et stereo eller mono signal. Hva er vanlig her.

    Vis det i praksis er et mono signal som overføres via L,R in og ut gangen på forsterkeren skjønner jeg det, men vis det er et stereo signal L,R som overføres forstår jeg ikke helt, hvordan man da for det til, da de 2 enheter i sub,en ikke er adskilt intern i kabinettet med en skille væg.

    Normal skulle man da vel kunne gå ut fra at man ville få en utfasing mellom signalet L og R intern i kabinettet, eller?

    Jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil verre mulig at få en enkelt sub som DB1 til at spille bassen i stereo, ved brug av 2 sub,er kan jeg forstå at det er fullt mulig vis bas signalet innspilt i stereo.

    Er der nogen som kan hjelpe mig med at få belyst ovennevnte spørsmål, vil jeg være takknemlig.

    Mvh.
    Har du en forsterker som sender ut bassen i mono - typisk en forsterker med LFE-utgang - skal du koble fra denne ene utgangen til mono-inngangen på suben din. Den har både XLR- og RCA-monoinnganger.

    Har du derimot en vanlig stereoforsterker med pre-out L+R, skal du koble fra både pre-out L + R til L + R på subens stereoinngang. Signalene adderes i suben før de forsterkes og sender strøm til subens basselement - så suben spiller summen av L + R i mono. Altså ikke i stereo.

    Har du to suber, kobler du fra pre-out-L til den venstre subens monoinngang, og fra pre-out R til den høyre subens monoinngang. For å få bassen i stereo, må du altså ha to suber.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ok, er der nogen av her indre her som har erfaring med at intergrere en Sub med 805 erne.
    Har en DB1 som jeg skal prøve at få intergreret med mine 805d3. Til musik brug i et stereo opset.
    holder på med at slå nogen linjer op på millimeter papir for at finde de plaserings steder som matematikken siger vil være optimal.
    Teoritisk vis det vel være mest optimal at plassere sub mellom hoved høyttalerne forholdsvis tet ved den ene hoved høyttaler , når vi taler om intergrering av bare en sub.

    På forsterkeren min er der en desideret sub utgang L´R´ lure lidt på om signalet som da bliver overført til sub inngangene da er et stereo eller mono signal. Hva er vanlig her.

    Vis det i praksis er et mono signal som overføres via L,R in og ut gangen på forsterkeren skjønner jeg det, men vis det er et stereo signal L,R som overføres forstår jeg ikke helt, hvordan man da for det til, da de 2 enheter i sub,en ikke er adskilt intern i kabinettet med en skille væg.

    Normal skulle man da vel kunne gå ut fra at man ville få en utfasing mellom signalet L og R intern i kabinettet, eller?

    Jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil verre mulig at få en enkelt sub som DB1 til at spille bassen i stereo, ved brug av 2 sub,er kan jeg forstå at det er fullt mulig vis bas signalet innspilt i stereo.

    Er der nogen som kan hjelpe mig med at få belyst ovennevnte spørsmål, vil jeg være takknemlig.

    Mvh.
    Har du en forsterker som sender ut bassen i mono - typisk en forsterker med LFE-utgang - skal du koble fra denne ene utgangen til mono-inngangen på suben din. Den har både XLR- og RCA-monoinnganger.

    Har du derimot en vanlig stereoforsterker med pre-out L+R, skal du koble fra både pre-out L + R til L + R på subens stereoinngang. Signalene adderes i suben før de forsterkes og sender strøm til subens basselement - så suben spiller summen av L + R i mono. Altså ikke i stereo.

    Har du to suber, kobler du fra pre-out-L til den venstre subens monoinngang, og fra pre-out R til den høyre subens monoinngang. For å få bassen i stereo, må du altså ha to suber.
    Ok, så forstår jeg det bedre. Mange tak for det udybende svar.

    Mvh.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    En bekjent har EC 4.8 og 250R på 804D og synes mye av musikken låter spisst og skarpt. "Hifi innspillinger" låter fett da. Er redd det er akustikkproblemer jeg.

    Selv har jeg 805D på en eldre Denon PMA 1500R (som er nyoverhalt og hotroddet endel) og savner null headroom og opplever en nydelig diskant. Rommet er ca 18 kvm og 290cm under taket. Ingen akustiske tiltak men et "lunt" rom. (Har en diy-sub på 60-70 kg som gjør "ingenting" ut av seg)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ok, er der nogen av her indre her som har erfaring med at intergrere en Sub med 805 erne.
    Har en DB1 som jeg skal prøve at få intergreret med mine 805d3. Til musik brug i et stereo opset.
    holder på med at slå nogen linjer op på millimeter papir for at finde de plaserings steder som matematikken siger vil være optimal.
    Teoritisk vis det vel være mest optimal at plassere sub mellom hoved høyttalerne forholdsvis tet ved den ene hoved høyttaler , når vi taler om intergrering av bare en sub.

    På forsterkeren min er der en desideret sub utgang L´R´ lure lidt på om signalet som da bliver overført til sub inngangene da er et stereo eller mono signal. Hva er vanlig her.

    Vis det i praksis er et mono signal som overføres via L,R in og ut gangen på forsterkeren skjønner jeg det, men vis det er et stereo signal L,R som overføres forstår jeg ikke helt, hvordan man da for det til, da de 2 enheter i sub,en ikke er adskilt intern i kabinettet med en skille væg.

    Normal skulle man da vel kunne gå ut fra at man ville få en utfasing mellom signalet L og R intern i kabinettet, eller?

    Jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil verre mulig at få en enkelt sub som DB1 til at spille bassen i stereo, ved brug av 2 sub,er kan jeg forstå at det er fullt mulig vis bas signalet innspilt i stereo.

    Er der nogen som kan hjelpe mig med at få belyst ovennevnte spørsmål, vil jeg være takknemlig.

    Mvh.
    Testet DB1 sammen med 805D og Lyngdorf TDAI 2170 hvor jeg benyttet Lyngdorfs delefilter og ROOM Perfect. Ble allikevel ikke helt fornøyd før subben sto i center to meter foran meg. DA LÅT DET FANTASTISK :D
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    En bekjent har EC 4.8 og 250R på 804D og synes mye av musikken låterhar spisst og skarpt. "Hifi innspillinger" låter fett da. Er redd det er akustikkproblemer jeg.
    Han burde prøve 803 Diamond...
    jeg antar han har en del mer nivå i toppen enn mellombass og ned. Ht. Han har er ikke akkurat kjent for å være partyfixere.
    dårlige innspillinger forblir det de er og låter ræva på slikt. Hos meg å btw. Selv med DSP monster fra Trinov.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    En bekjent har EC 4.8 og 250R på 804D og synes mye av musikken låter spisst og skarpt. "Hifi innspillinger" låter fett da. Er redd det er akustikkproblemer jeg.

    Selv har jeg 805D på en eldre Denon PMA 1500R (som er nyoverhalt og hotroddet endel) og savner null headroom og opplever en nydelig diskant. Rommet er ca 18 kvm og 290cm under taket. Ingen akustiske tiltak men et "lunt" rom. (Har en diy-sub på 60-70 kg som gjør "ingenting" ut av seg)
    804 D er er merkelig tunet og har altfor mye energi mellom 6.000-10.000 hz. I tillegg til en slank klangbalanse i bassen-les bassfattige, så vil de i mange tilfeller låte dårlig.
    Hører de ukentlig hos en kamerat og har hatt de hjemme selv. Sssss-er i stemmen fra sanger fra f.eks Leonard Cohen og Jonas Fjeld (som er kjent for ha en del Ssss-er) kan man bare glemme å høre på.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ok, er der nogen av her indre her som har erfaring med at intergrere en Sub med 805 erne.
    Har en DB1 som jeg skal prøve at få intergreret med mine 805d3. Til musik brug i et stereo opset.
    holder på med at slå nogen linjer op på millimeter papir for at finde de plaserings steder som matematikken siger vil være optimal.
    Teoritisk vis det vel være mest optimal at plassere sub mellom hoved høyttalerne forholdsvis tet ved den ene hoved høyttaler , når vi taler om intergrering av bare en sub.

    På forsterkeren min er der en desideret sub utgang L´R´ lure lidt på om signalet som da bliver overført til sub inngangene da er et stereo eller mono signal. Hva er vanlig her.

    Vis det i praksis er et mono signal som overføres via L,R in og ut gangen på forsterkeren skjønner jeg det, men vis det er et stereo signal L,R som overføres forstår jeg ikke helt, hvordan man da for det til, da de 2 enheter i sub,en ikke er adskilt intern i kabinettet med en skille væg.

    Normal skulle man da vel kunne gå ut fra at man ville få en utfasing mellom signalet L og R intern i kabinettet, eller?

    Jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil verre mulig at få en enkelt sub som DB1 til at spille bassen i stereo, ved brug av 2 sub,er kan jeg forstå at det er fullt mulig vis bas signalet innspilt i stereo.

    Er der nogen som kan hjelpe mig med at få belyst ovennevnte spørsmål, vil jeg være takknemlig.

    Mvh.
    Testet DB1 sammen med 805D og Lyngdorf TDAI 2170 hvor jeg benyttet Lyngdorfs delefilter og ROOM Perfect. Ble allikevel ikke helt fornøyd før subben sto i center to meter foran meg. DA LÅT DET FANTASTISK :D
    Jeg har brugt lidt tid matematisk på at finde de obtimale steder vedrøende plasseringerne, for derefter at logge disse ind i cara programmerne, dette var faktisk lidt intersant.

    Liker ikke hva jeg ser med henhold til hjørne plasseringen, og helder nok mer til det som sker fra insiden av 1/4 dels mål og in til senter når vi taler om plassering i breden, men vil nok prøve at undgå at plasse sub,en i center linjerne i rommet, da man der må regne med en udfasing/ cansallering av en del frekvenser.

    At man eventuel vil få bedre lyd ved at plasere sub, en nærmre lytte posionen en hoved høytalerne, har vel noget at gøre med tids/ impuls responsen,- man må vel regne med nogen millisekuder forsinkelser, fra sub,en i tidsrespons, og det vil ikke være mulig at kompense på andet måtte, end at sub,en må stå nærmere lytteren, end hoved høytalerne.

    En anden ting som nok også kan være vigtig at ta med, er at man kansje bør plugge basrefleks porten på hoved høytalerne for at obtimere impuls responsen mellem sub og hoved høytalerne.

    Men det kunne være intersant at høre, hvilke tanker og erfaringer, i andre har gjort jer her med henblik på intergrering av Sub til Stereo opset, ( opset til Surround regner jeg som en helt anden boldgate).

    Mvh
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.142
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    En bekjent har EC 4.8 og 250R på 804D og synes mye av musikken låter spisst og skarpt. "Hifi innspillinger" låter fett da. Er redd det er akustikkproblemer jeg.

    Selv har jeg 805D på en eldre Denon PMA 1500R (som er nyoverhalt og hotroddet endel) og savner null headroom og opplever en nydelig diskant. Rommet er ca 18 kvm og 290cm under taket. Ingen akustiske tiltak men et "lunt" rom. (Har en diy-sub på 60-70 kg som gjør "ingenting" ut av seg)
    804 D er er merkelig tunet og har altfor mye energi mellom 6.000-10.000 hz. I tillegg til en slank klangbalanse i bassen-les bassfattige, så vil de i mange tilfeller låte dårlig.
    Hører de ukentlig hos en kamerat og har hatt de hjemme selv. Sssss-er i stemmen fra sanger fra f.eks Leonard Cohen og Jonas Fjeld (som er kjent for ha en del Ssss-er) kan man bare glemme å høre på.
    Riktig ja!
    jeg opplever de også som de svakeste i 8xx serien lydmessig. Men med heftig bass slede vil man nok oppleve lyden som svært lineær. Åpent og oppløst med tyngde.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Nå blir jeg nok veldig upopulær, og ærlighet varer ikke alltid lengst. Men jeg testet 804 D mot Monitor Audio PL200 og aktive Adam Audio Column MK3. På samme tid kjørte jeg også en test mot Monitor Audio PL100 ( som er omtrent som 805 D ) og Audio Physic Scorpio 2.
    Det ble brukt Parasound P5 som pre/dac og McIntosh MC402 som effekt.

    Det var temmelig rått parti på fylde/flytte luft i bassen i favør PL200, og man må mer sammenligne med PL100 så lenge man holder seg rundt 90-95 db.
    En høyttaler som f.eks Dynaudio 52SE (sammenlignbar med Focus 160) vil oppleves som større og fyldigere enn 804 D så lenge man holder seg under de nevnte 90-95 db.
    Det største sjokket var vel at Monitor Audio som har et rykte på seg for å låte litt frempå nesten låter mørkt kontra 804 D.
    Nå skal jeg ikke slakte 804 D helt, og fant vel ut at 804 D låt renere i mellomtonen på en del musikk kontra PL200 som kunne "grøte" det til litt på f.eks Leonard Cohen. Mye pga den fyldigere klangen også. Dessuten hadde 804 D en god del mer presis og definert bass enn PL200.
    Det som irriterte meg grenseløst med 804 D var at diskanten ALLTID var til stede, og man fikk aldri et inntrykk av at "den bare er der".

    Nå kostet vel MC402 ca 60.000 i sin tid og 804 D og PL200 kan man da runde opp til en totalpris på 120.000 kr. Det var likevel, for meg, liten tvil om at de aktive Adam til ca 63.000, som man ikke trenger effektforsterker på låt best og gav sinnsykt mye for pengene.

    Greit med et lite bevis på at testen ble gjennomført slik som jeg skrev. Høyttalerene ble flyttet noe rundt på når det enkelte paret spilte.
    Det som var litt gøy er jo at dette også ble en slags test av diamant dome vs bånddiskant vs AMT diskant.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    En bekjent har EC 4.8 og 250R på 804D og synes mye av musikken låter spisst og skarpt. "Hifi innspillinger" låter fett da. Er redd det er akustikkproblemer jeg.

    Selv har jeg 805D på en eldre Denon PMA 1500R (som er nyoverhalt og hotroddet endel) og savner null headroom og opplever en nydelig diskant. Rommet er ca 18 kvm og 290cm under taket. Ingen akustiske tiltak men et "lunt" rom. (Har en diy-sub på 60-70 kg som gjør "ingenting" ut av seg)
    804 D er er merkelig tunet og har altfor mye energi mellom 6.000-10.000 hz. I tillegg til en slank klangbalanse i bassen-les bassfattige, så vil de i mange tilfeller låte dårlig.
    Hører de ukentlig hos en kamerat og har hatt de hjemme selv. Sssss-er i stemmen fra sanger fra f.eks Leonard Cohen og Jonas Fjeld (som er kjent for ha en del Ssss-er) kan man bare glemme å høre på.
    Riktig ja!
    jeg opplever de også som de svakeste i 8xx serien lydmessig. Men med heftig bass slede vil man nok oppleve lyden som svært lineær. Åpent og oppløst med tyngde.
    Har bare A-B testet 805 D mot 804 D en gang. Da likte jeg helt klart best 805 D. Synes også at de låt fyldigere på normalt volum enn 804 D.
    Har bare A-B testet 804 D mot 803 D en gang. Dog i et annet rom og oppsett, sikkert med for lite effekt også. Den gangen synes jeg 804 D hadde en renere og snillere topp, og likte de best. Litt skuffa på den demoen siden jeg den gangen var nysgjerrig på å kjøpe 803 D.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.644
    Antall liker
    3.274
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå blir jeg nok veldig upopulær, og ærlighet varer ikke alltid lengst. Men jeg testet 804 D mot Monitor Audio PL200 og aktive Adam Audio Column MK3. På samme tid kjørte jeg også en test mot Monitor Audio PL100 ( som er omtrent som 805 D ) og Audio Physic Scorpio 2.
    Det ble brukt Parasound P5 som pre/dac og McIntosh MC402 som effekt.

    Det var temmelig rått parti på fylde/flytte luft i bassen i favør PL200, og man må mer sammenligne med PL100 så lenge man holder seg rundt 90-95 db.
    En høyttaler som f.eks Dynaudio 52SE (sammenlignbar med Focus 160) vil oppleves som større og fyldigere enn 804 D så lenge man holder seg under de nevnte 90-95 db.
    Det største sjokket var vel at Monitor Audio som har et rykte på seg for å låte litt frempå nesten låter mørkt kontra 804 D.
    Nå skal jeg ikke slakte 804 D helt, og fant vel ut at 804 D låt renere i mellomtonen på en del musikk kontra PL200 som kunne "grøte" det til litt på f.eks Leonard Cohen. Mye pga den fyldigere klangen også. Dessuten hadde 804 D en god del mer presis og definert bass enn PL200.
    Det som irriterte meg grenseløst med 804 D var at diskanten ALLTID var til stede, og man fikk aldri et inntrykk av at "den bare er der".

    Nå kostet vel MC402 ca 60.000 i sin tid og 804 D og PL200 kan man da runde opp til en totalpris på 120.000 kr. Det var likevel, for meg, liten tvil om at de aktive Adam til ca 63.000, som man ikke trenger effektforsterker på låt best og gav sinnsykt mye for pengene.

    Greit med et lite bevis på at testen ble gjennomført slik som jeg skrev. Høyttalerene ble flyttet noe rundt på når det enkelte paret spilte.
    Det som var litt gøy er jo at dette også ble en slags test av diamant dome vs bånddiskant vs AMT diskant.
    Flott innlegg Focalius! Du forsøker ikke å løse alle verdens hifi-problemer i testen, men forteller enkelt at "slik opplevde jeg det". Så kan selvsagt sikkert andre mene noe annet, men dette er i det minste ett datapunkt til for de som vurderer høyttalere i det relevante prisområdet.
     

    stigfjel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2008
    Innlegg
    192
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Hva skal skje da med lyden?
    En del mer fylde i bånn, sånn til å begynne med...
    jeg antar han har en del mer nivå i toppen enn mellombass og ned. Ht. Han har er ikke akkurat kjent for å være partyfixere.
    dårlige innspillinger forblir det de er og låter ræva på slikt. Hos meg å btw. Selv med DSP monster fra Trinov.
    Nei, det er jeg fullt og helt enig i. Hadde selv 804S, som nevnt tidligere, og det var nettopp det jeg savnet med dem. De spilte bra, men manglet trøkk i bånn. Kom over et demopar av 803 Diamond i sort pianolakk. Hadde råd, så da slo jeg til. Og jeg angrer ikke, det jeg følte manglet med 804S hadde 803 Diamond nok av, i tillegg til den klokkeklare lyden som også 804'ene hadde. Har heller ikke optimale akustiske forhold i leiligheten, men forskjellen mellom 804 og 803 er det ikke til å ta feil av. 803'ene er mektige ift. 804.
     

    J.P

    Medlem
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    40
    Antall liker
    5
    Og så var det bassen, litt nytt snacks:rolleyes:

    Vis vedlegget 356287
    Hei, dette var en spennende oppgradering! Har selv et par 803D2 , kunne vært interesant med litt priser og hvor de forskjellige komponentene er handlet osv(element regner jeg med er fra HIFI-Klubben) Og kanskje en enkel ABC for hvordan arbeidet/oppgraderingene ble utført ?:) Er du fortsatt fornøyd med lyden etter oppgraderingen ?
     
    Sist redigert:

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Får legge inn litt skryt av 804D3. Jeg har hørt 804D2/804S tidligere ved flere anledninger og opplevd de som helt ok. Da jeg i vår fikk høre 804D3 kom kjøpelysten. Fantastisk lyd i en utrolig stue vennlig høyttaler. (uten front deksler vel og merke :))
    Jeg er ingen ung mann lenger, men jeg følte plutselig at jeg hadde hørselen til en 20 åring. Fikk mulighet til å prøve høyttalerne med devialet 200. Og med sam innkoblet spilte dette helt fantastisk fra topp til "kjeller dyp" bass. Signal kilde er også utrolig viktig. Holder en knapp på cd hvis cd spiller er i topp klasse. Både forsterket og signalkilde må levere før høyttalere i denne klassen virkelig leverer det de er gode for.

    Etter å ha hatt flere virkelig gode høyttalere gjennom mange år er det både spennende og moro at jeg nå har 804D3 som tror og håper skal gi meg og familien mange år med grom lyd når jeg får på plass det i mellom.

    John
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn