Bowers & Wilkins

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    CM8 er helt OK. Men litt "kjedelige" og de trenger ofte litt volum for å spille åpent og klart ?! Ville iallefall "byttet" ut EC med Hegel! H80 må være en kjempematch på CM8 :). bra med krefter og relativt åpen spillestil ifra bunnen av.
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Jeg spiller på et sæt CM8 og giver skorob ret i at de kan være lidt døde i det og at der skal skrues op før de komme til live. De har en super mellemtone og diskant. Men der er ikke meget bas i dem og dynamisk har de heller ikke sidste ord. Jeg spiller selv på en Densen B-110 og synes at klangen og den friske signatur fra Densen passer godt til. Dog er B&W som altid sultne efter power (ikke så slemt med CM8 som så mange andre B&W modeller) og 2 x 60 watt er nok lige i underkanten. Jeg leger med tanken om at prøve en Naim forstærker på mine CM8ere men tanken om at skifte højttalerne er mig heller ikke fremmed.
     

    MajoNess

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    CM8 og Hegel H200 en bra match? Har ganske bred musikksmak, men mest 60-70 talls rock, metall og i den duren.
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Jeg har aldrig lyttet til Hegel. Så der kan jeg desværre ikke svare?
     

    MajoNess

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2014
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Okay, hva med Musical Fidelity M6i? Ser begge ligger på børsen til 10-13k :)
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Jeg kender ikke M6i men det jeg har hørt fra Musical Fidelity har haft en frisk spillestil og masser af power. Så det kunne sagtens være et godt match. Men som altid bør man jo prøve tingene sammen inden køb hvilket selvfølgelig kan være et problem med brugt udstyr.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Brukte en MF-preamp sammen med 803D (Muse M300 monoblokker leverte kraften). Det fungerte veldig godt i mine ører. Har også hørt MF og B&W sammen (602 og en integrert MF-sak jeg ikke husker navnet på, ikke den største sorten). Spilte musikk.

    Verdt å prøve ut.
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.470
    Sted
    Moss
    Er det noen grunn til at Bowers & Wilkins 801D forsvant fra markedet så fort,
    når resten av 8xx serien ble fornyet med Dia?

    Er svaret så enkelt som for lite salg av modellen. De låter jo fantastisk bra da??
    Ser at denne ikke er så lett å finne på brukten heller?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er det noen grunn til at Bowers & Wilkins 801D forsvant fra markedet så fort,
    når resten av 8xx serien ble fornyet med Dia?

    Er svaret så enkelt som for lite salg av modellen. De låter jo fantastisk bra da??
    Ser at denne ikke er så lett å finne på brukten heller?

    801D var et tapsprosjekt for B&W. Kabinettene til 800 serien er noe "herk" å lage vistnok, og 801 sitt var det vanskeligste etter hva jeg har forstått. 800D, som har tatt over er vistnok enklere og billigre å produsere (mens teknologien i driverene o.l. er da endel dyrere, noe som drar opp totalprisen på dem).
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    5.470
    Sted
    Moss
    Takk for svaret Skorob, tenkte meg det var noe i den leia som satte de ut av marketdet.
    For lyden er det lite å klage over.:rolleyes:
     

    schnellpanzer7

    Fersking
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    4
    Electrocompaniet eller Hegel på B&W høyttalere

    CM8 er helt OK. Men litt "kjedelige" og de trenger ofte litt volum for å spille åpent og klart ?! Ville iallefall "byttet" ut EC med Hegel! H80 må være en kjempematch på CM8 :). bra med krefter og relativt åpen spillestil ifra bunnen av.
    Hegel låter klinisk og kjedelig. EC og B&W fungerer kjempebra sammen. Jeg har prøvd begge deler på B&W høyttalere, og er ikke i tvil om hva som er best (for meg i alle fall). Hegel forsterkere er som en moderne fotomodell, kjempepen, syltynn og korrekt. Electrocompaniet er en varmere dame med gode hofter og former, i tillegg til at hun er åpen og usminket. Det er mye lettere å få fot, når du hører musikk på EC kontra Hegel. Jeg spiller for tiden på kombinasjonen ECI6-DS og DM683 S2. Nydelig og musikalsk! :)

    PS. Jeg har vært i HiFi-gamet lenge, og mener bestemt at det for tiden er en trend/mote, at alt skal være så "korrekt" og analytisk. Det har gått for langt, og musikaliteten og lyttegleden har blitt borte, til fordel for kald klinisk gjengivelse.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    CM8 er helt OK. Men litt "kjedelige" og de trenger ofte litt volum for å spille åpent og klart ?! Ville iallefall "byttet" ut EC med Hegel! H80 må være en kjempematch på CM8 :). bra med krefter og relativt åpen spillestil ifra bunnen av.
    Hegel låter klinisk og kjedelig. EC og B&W fungerer kjempebra sammen. Jeg har prøvd begge deler på B&W høyttalere, og er ikke i tvil om hva som er best (for meg i alle fall). Hegel forsterkere er som en moderne fotomodell, kjempepen, syltynn og korrekt. Electrocompaniet er en varmere dame med gode hofter og former, i tillegg til at hun er åpen og usminket. Det er mye lettere å få fot, når du hører musikk på EC kontra Hegel. Jeg spiller for tiden på kombinasjonen ECI6-DS og DM683 S2. Nydelig og musikalsk! :)

    PS. Jeg har vært i HiFi-gamet lenge, og mener bestemt at det for tiden er en trend/mote, at alt skal være så "korrekt" og analytisk. Det har gått for langt, og musikaliteten og lyttegleden har blitt borte, til fordel for kald klinisk gjengivelse.
    Kunne ikke sagt det bedre selv:). M. erfaring opp til B&W 803.D(ikke siste Diamond).


    mvh
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.278
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da kan jeg så smått melde meg inn i B&W klubben etter over 25 år som audiofil. Når er det riktig nok kun tv-stue anlegget som får glede av B&W høyttalere, men jeg får håpe at CM10 gjør nytten der.
     

    Vedlegg

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Vakrere h.t. enn B&W finnes neppe. Har særlig sans for dengang 802 D. Dessverre tok "lyden" meg i en annen retning & tom. rimeligere.


    mvh
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.278
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vakrere h.t. enn B&W finnes neppe. Har særlig sans for dengang 802 D. Dessverre tok "lyden" meg i en annen retning & tom. rimeligere.


    mvh
    jeg har også alltid likt dem av utseende og stort sett lydmessig. Tilfeldighetene har villet det annerledes fram til nå!
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Hvor mye erø det reelt å betale for et par 802D som er mellom er nesten 3 år gamle? Bare lurer på hva de som ca ligger på. De er sorte og det er en pen finish, håper det går an å få de til en grei pris ??????. Noen som har peiling på ca pris jeg kan by? ?????? mvh Bjørn
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Da 805 og 804 ble lansert med diamant diskant for noen år siden fikk også 803 en oppgradering i delefiltereret mener jeg. Det jeg ikke kan huske var om 802 også fikk denne oppgraderingen. Hvis den gjorde det ville jeg ihvertfall forsikret meg om at 802 utgaven du vurderer har denne oppgraderingen.
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Det er visst den siste utgaven 802 Diamond, veit ikke hva de ligger på. Men de er vel fryktelig dyre, men en fantastisk flott og velspillende høytaler. Har hørt dem på Hifi-klubben og de er virkelig litt av noen høytalere. Men hva en kan by for dem har jeg ingen formening om? Noen som veit? ??????
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Det er visst den siste utgaven 802 Diamond, veit ikke hva de ligger på. Men de er vel fryktelig dyre, men en fantastisk flott og velspillende høytaler. Har hørt dem på Hifi-klubben og de er virkelig litt av noen høytalere. Men hva en kan by for dem har jeg ingen formening om? Noen som veit? ������
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Det er privat, de er vel litt over 2 og et halvt år gamle og brukt, så veit ikke hva de ligger på ca? Men de blir vel ikke spesielt billige kanskje? Men det er en utrolig høytaler i sort, men synes alltid det er vanskelig å by på sånt. Hadde det vært et annet merke hadde den vel falt litt på 2-3 år. Mvh Bjørn
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner ikke markedet for B&W spes godt, men rundt 1/2 nypris er vel en ok regel. Kanskje noe noe som 50-60% av nypris. Har en feeling på at B&W går litt høyere i pris på bruktmarkedet enn andre merker.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    B&W, og særlig 800 serien er eftertraktede, og går nok for noe mer enn 50% av nypris. Solgte selv et par 804 S, som den gang hadde nypris 33800 NOK. 3 år gml. for 20000 NOK. Fikk inn bud i efterkant på 25000 NOK. Dette er tilbake i 2006.


    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.959
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    B&W ligger over den normale bruktpris på ca 50% av nypris, samme som med NAD. Vanskelig å se hvorfor, men populariteten trykker sikkert bruktprisen oppover?
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Hadde to ganger dette året muligheten til å kjøpe 802D til 45 000kr, men ingen av de gangene hadde jeg nok penger spart opp. Så de går nok vanligvis rundt halv pris eller under. Er ikke som det var for noen år siden, det samme sier de på Hifi-klubben. De sier at under halv pris er vanlig på B&W nå for tiden. Og ser de som forlanger over halv pris blir stående veldig lenge.
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Kunne godt tenkt meg et par 803D, de hadde vært perfekte i min stue ??????. Ingen som har et par de vil selge da? Ta i såfall kontakt med meg først så kjøper jeg de. Så trengs ikke aventering. Mvh Bjørn
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Kunne godt tenkt meg et par 803D, de hadde vært perfekte i min stue ������. Ingen som har et par de vil selge da? Ta i såfall kontakt med meg først så kjøper jeg de. Så trengs ikke aventering. Mvh Bjørn
    Hadde selv et par 803 D. Ble tatt i innbytte, da jeg kjøpte JBL.- Array 1400. Aner ikke innbyttepris, men Soundgarden var svært ivrige....


    mvh
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    4.143
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hadde to ganger dette året muligheten til å kjøpe 802D til 45 000kr, men ingen av de gangene hadde jeg nok penger spart opp. Så de går nok vanligvis rundt halv pris eller under. Er ikke som det var for noen år siden, det samme sier de på Hifi-klubben. De sier at under halv pris er vanlig på B&W nå for tiden. Og ser de som forlanger over halv pris blir stående veldig lenge.
    det er bare tull å melde. Jeg har nettopp solgt mine 805 og kjøpt 802. Har aldri sett 802 dia til under 75k
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.959
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hadde to ganger dette året muligheten til å kjøpe 802D til 45 000kr, men ingen av de gangene hadde jeg nok penger spart opp. Så de går nok vanligvis rundt halv pris eller under. Er ikke som det var for noen år siden, det samme sier de på Hifi-klubben. De sier at under halv pris er vanlig på B&W nå for tiden. Og ser de som forlanger over halv pris blir stående veldig lenge.
    Først har du innlegg hvor du lurer på hva du skal by fordi du ikke vet hva de ligger på, og så kommer du selv med fasit noen innlegg senere? Jaja, da vet du jo hva du kan by, da. Lykke til med budrunden, håper det går veien.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    @ tunhovd: Det er forskjell på betegnelsene D & Diamond. Sistnevnte er vel 3 år gamle, mens D kan være opptil 10 år & muligens ennu eldre.


    mvh
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.328
    Sted
    Oslo
    hva er greia med diskantene til b&w :p veldig fine høytalere ellers , men designet på diskantene kan jeg ikke si så mye pent om. Dytt litt hardt borti den den knekker..
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    hva er greia med diskantene til b&w :p veldig fine høytalere ellers , men designet på diskantene kan jeg ikke si så mye pent om. Dytt litt hardt borti den den knekker..
    Er enig i at diskantene på modellene opptil 802 D & Diamond ikke er av de mest solide. Behandle dem som en pickup. Tåler ikke mye juling, de heller:cool:.


    mvh
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror noe av årsaken til at bruktprisen holder seg godt mot veiledende pris er at den veiledende prisen er den faktiske prisen man betaler i butikken. At man ikke får mer enn 50 % av veiledende pris brukt på andre merker handler ofte om at veiledende aldri er en reell pris slik at "alle" vet at den reelle prisen er lavere.

    Men - B&W er godt kjent og har et godt navn og service/reklamasjonssaker følges godt opp.

    (Disclaimer - jobbet på HFK under studietiden og har eid minst fire par høyttalere fra B&W, siste som ble solgt var 803Dia.)
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    hva er greia med diskantene til b&w :p veldig fine høytalere ellers , men designet på diskantene kan jeg ikke si så mye pent om. Dytt litt hardt borti den den knekker..
    Er enig i at diskantene på modellene opptil 802 D & Diamond ikke er av de mest solide. Behandle dem som en pickup. Tåler ikke mye juling, de heller:cool:.


    mvh
    De tåler en del, men behold beskyttelsen på diamantdiskanten.. De tåler ingen verdens ting (som en Denon DL304) og koster omlag 15' å erstatte..
     

    tunhovd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    9
    Det er D-utgaven av 802 jeg prater om at du kan få for 45-50k hvis du er heldig, ikke Dia. De har jeg ikke peiling på bruktprisen på? De ligger nok høyt enda, men er en fantastisk og meget pen høytaler. Og utrolig bra lyd, det er drømmen etterhvert. Men kan fint leve med 803D eller 802D, utrolige høytalere det også ??????. Så har ingen fasit på hva Dia-utgavene ligger på brukt, men de ligger nok forholdsvis høyt. De sorte utgavene i høyglans av både 803 og 802 er jo nydelige ??????. Men jeg må nok klare meg med enten S eller D nå til jeg senere får råd til Dia, bra saker det også ??????. Har ikke råd til Dia akkurat nå, men blir nok det etterhvert. Er forskjellige andre investeringer på gang også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn